دیوان عالی تقاضای تجدیدنظر حکم اعدام پزشک جلالی را در یکساعت رد کرد

احمد رضا جلالی و همسرش ویدا مهران نیا وکلای احمد رضا جلالی، پزشک ایرانی محکوم به اعدام روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن اعلام کردند که دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران درخواست او برای بازبینی حکم را رد کرده است.
 
زینت طاهری، وکیل آقای جلالی به خبرگزاری فرانسه گفت که قاضی روز یکشنبه درخواست او را برای تجدیدنظر ظرف کمتر از یک ساعت رد کرد.
 
او با بیان اینکه امکان ارائه درخواست‌های متعدد برای بازبینی پرونده وجود دارد، گفت که با توجه به حساسیت این پرونده بار دیگر از دیوان عالی خواهد خواست درخواست آنها را به طور کامل بررسی کند.
 
حکم اعدام آقای جلالی و پخش اعترافات او انتقاد نهادهای حقوق بشری و کارشناسان سازمان ملل در امور حقوق بشر را در پی داشت.
 
چهار کارشناس حقوق بشر سازمان ملل ۲۹ آذر در بیانیه‌ای اعلام کردند که روند رسیدگی به پرونده آقای جلالی شاهد موارد فراوان نقض حقوق او بوده و این متهم از داشتن دادگاه عادلانه نیز محروم بوده است.
 
در این بیانیه با اشاره به بازداشت خودسرانه، شکنجه و صدور حکم اعدام برای آقای جلالی به گزارش‌هایی اشاره شده است که حاکیست این متهم به وکیل دسترسی نداشته، در انفرادی حبس بوده و به زور وادار به اعتراف شده است. این کارشناسان خواستار نقض حکم اعدام آقای جلالی شدند.
 
نامه به دستیار ویژه روحانی
 
همسر احمد رضا جلالی، پزشک ایرانی محکوم به اعدام در نامه‌ای به شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور حقوق شهروندی، اتهامات علیه همسرش را رد کرد و شرایط زندان و دادگاه او را غیرانسانی و غیرقانونی خواند.
 
ویدا مهران نیا در این نامه که روز سه شنبه ۱۷ بهمن منتشر شده نوشته است که همسرش که از ۲۲ ماه پیش در بازداشت بسر می‌برد، طی این مدت «تحت غیرانسانی‌ترین اقدامات غیرقانونی و غیرشرعی قرار گرفته و طی روندی مهندسی شده و دادگاهی نمایشی، با اتهاماتی واهی و بدون سند و مدرک به اعدام محکوم شده است.»
 
خانم مهران نیا در ادامه نامه خود به دستیار رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه تلاش‌ها برای رفع اتهام جاسوسی از همسرش از مسیرهای قانونی به نتیجه نرسیده است، نامه‌ای از احمدرضا جلالی را ضمیمه نامه خود کرده که در آن آقای جلالی بار دیگر اتهامات علیه خود را رد کرده و اعلام کرده که اعترافات او تحت فشار بازجویان صورت گرفته است.
 
او همچنین در این نامه که از داخل زندان برای همسرش فرستاده نوشته است که در دوران بازجویی، فرزندان خردسال او تهدید به دستگیری و آزار شده‌اند و به او هم تا مدتها اجازه تماس با فرزندانش داده نشده تا به او القا شود که آنها دستگیر شده‌اند.
 
آقای جلالی بهار که دارای اقامت موقت در سوئد بوده و با چند دانشگاه اروپایی همکاری می‌کرد، سال گذشته هنگامی که به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرد، دستگیر و زندانی شد. او در ویدئویی که یکشنبه شب از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اعتراف کرد که اطلاعات مربوط به دو دانشمند هسته‌ای ایران را در اختیار دستگاه جاسوسی اسرائیل قرار داده است. این در حالی است که پیشتر ایران یک نفر دیگر را به اتهام ترور این دانشمندان اعدام کرده بود.
 
دادگاه انقلاب ایران، آقای جلالی را به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به موساد در اوج فعالیت برنامه هسته‌ای ایران، به مجازات اعدام محکوم کرده است.
 
آقای جلالی در پی پخش فیلم اعترافاتش از تلویزیونی دولتی جمهوری اسلامی، با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد که اعترافات او تحت فشار گرفته شده و اتهامات خود را رد کرد.
 
خانم مهران‌نیا در بخش دیگری از نامه خود به شهیندخت مولاوردی آورده که این نامه را نوشته است تا «همه مردم ایران و جهان در جریان این اقدامات خلاف قانون و ضد حقوق بشر علیه همسرم باشند تا هیچ عذری برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران در محضر خداوند متعال و مردم شریف ایران باقی نماند.»
+18
رأی دهید
-19

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    در اسلام اعدام قتل و کشتن انسانها مثل آب خوردن راحت است . فقط کافیه تاریخ اسلام از اول که محمد ادعای پیغمبری کرد را بخوانید و سخنان اخوند و مولانای مسلمان را گوش کنید و از همه مهمتر قران را بخوانید و ببینید قتلوا قتلوا یعنی چه ، چه تعداد انسان به دستور محمد کشته شدند چه تعداد به دستور عمر و چه تعداد با شمشیر علی ...متاسفم که این هموطن زندگی اش از دست خواهد داد
    8
    34
    ‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    حاکمان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران کی شجاعت این را داشته اند که کسی بد شانس مثل این دکتر را به بهانه جاسوسی زندان یا گروگان گرفته باشند بدونه معامله کردن بخاطر ازادیش رها کرده باشند. حتما" سران رژیم ایران مثل دزدن دریای سومالی باید باجی بگیرن تا گروگانهایشان را ازد کنن . فرق دزدان سومالی با مسئولان رژیم اخوندی در این است سومالیها خارجی ها را بیشتر به گروگان می گیرند ولی رژیم اخوندی ایرانیها را به گروگان میگیرد تا باجی بگیرند.
    4
    35
    ‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا
    اگه سفارت امریکا تو تهران بازگشایی میشد این شهروندان ایرانی اسیر نمیشدن، هر موقع کار ایران گیر میکرد، یکی دو تا امریکایی سفارت رو گروگان میگرف و کارشو راه مینداخ، اما چون سفارت بستس از ایرانیهای دم دس استف میکنه.
    2
    9
    ‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس
    با جمهوری اسلامی مخالفم اما جاسوس باید از بین بره مال هرجا که میخواهد باشد .
    22
    10
    ‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    نکشینش اینو . ببینید چقدر بابت این آشغال پول میدن . بازیافت زباله کنید
    12
    0
    ‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    تبادل آرا - لیوواردن، هلند
    روزانه دهها نفرایرانی از کشورهای مختلف اروپایی به ایران سفر می کنند که اکثرشان مخالف نظام حاکم بر ایران هستند ولی فقط گاهی گداری یک نفر به جرم جاسوسی بازداشت می شود. با توجه به سابقه اداره اطلاعات ایران ( مثل رهگیری دقیق عبدالمالک ریگی رئیس گروهک جندالشیطان و از اشرار منطقه شرق کشور و وادار کردن خلبان هواپیمای مسافربری قرقیزستان به فرود در ایران و دستگیری او)احتمال جاسوس بودن افراد دستگیر شده دور از ذهن نیست. جاسوسان در همه جا ی دنیا دارای زندگی دوگانه شامل شغل معمولی، خانواده و. هستند.
    7
    1
    ‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.