ادعای دادستان کل کشور: «طراح اصلی» اعتراضات را «شناسایی» کردیم

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز پنج‌شنبه ۱۴ دی، مدعی شد که اعتراضات اخیر در ایران علیه گرانی و فضای بسته سیاسی، در خارج از کشور «طراحی» شده و گفت که «طراح اصلی این پروژه، یک آمریکایی به نام مایکل اندریا، مسئول سابق مبارزه با تروریسم سازمان سیای آمریکا» است.
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، دادستان کل کشور که در یک همایش در قم سخن می‌گفت افزود که «اتاق عملیاتی متشکل از سه ضلع آمریکا، صهیونیست و آل سعود نیز برای این ناآرامی‌ها تشکیل شده بود که به‌طور عمده، برنامه‌ریزی آن به عهده مایکل و یکی از افسران اطلاعاتی وابسته به موساد انجام می‌شد و هزینه آن هم به عهده آل سعود بود.»
 
این اتهامات محمدجعفر منتظری می‌تواند به مایکل دآندریا، مدیر دفتر مأموریت‌های ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، اشاره داشته باشد که از اوایل ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به مدیریت این دفتر منصوب شده‌است.
 
روزنامه نیویورک تایمز، در زمان انتصاب مایکل دآندریا به عنوان مدیر تازه امور ایران در سی‌آی‌ای، در مورد او نوشت که وی سابقه طولانی در مبارزه با تروریسم دارد و گفته می‌شود او همچنین به القابی مانند «شاهزاده تاریکی» و «آیت‌الله مایک» مشهور است.
 
طبق این گزارش، مایکل دآندریا پیشتر مسئولیت تعقیب اسامه بن لادن، بینانگذار و نخستین رهبر سازمان القاعده را به عهده داشته‌است. گفته می‌شود وی همچنین برنامه حملات پهپادی علیه پیکارجویان اسلامی را هدایت می‌کرده‌است.
 
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز پنج‌شنبه در ادامه سخنانش گفت که به باور او یک «اتاق عملیات» اعتراضات در ایران را به‌راه انداخته و «منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، برخی ملی‌گراها و چپی‌ها نیر نماینده‌ای در این اتاق عملیات داشتند.»
 
این مقام مسئول در جمهوری اسلامی برای این اظهارات خود مدرک و شواهدی ارائه نکرد.
 
اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران که در خراسان رضوی با اعتراض به گرانی و وضعیت اقتصادی آغاز شد در روزهای اخیر بیش از ۹۰ شهر ایران را دربر گرفته و سرکوب این اعتراضات تاکنون دست‌کم ۲۲ کشته برجا گذاشته و بیش از هزار نفر از معترضان نیز بازداشت شده‌اند.
 
این اتهامات دادستان کل کشور در حالی بیان می‌شود که یک روز پیش از این، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، تلویحاً از احتمال نقش محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین، در ناآرامی‌های اخیر سخن گفته‌است.
 
پیش از او نیز در تحلیل‌ها و گزارش‌های داخل ایران، این احتمال مطرح شده بود که اجتماع اعتراض مشهد که در میدان شهدا برگزار شد، به ابتکار اصول‌گرایان مشهد و احمد علم‌الهدی امام جمعه منصوب رهبری در خراسان رضوی صورت گرفته‌است.
 
در همین حال حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، تلویحاً طرفداران محود احمدی‌نژاد را به سازماندهی این تجمع‌ها متهم کرده و نوشته‌است که «باندهای دسیسه و نیرنگ حداقل دوبار ثابت کرده‌اند که می‌توانند توده‌ها را بفریبند».
 
نسبت دادن اعتراض‌ها در ایران به «یک اتاق فکر» از سوی دادستان کل کشور هم‌چنین در حالی صورت می‌گیرد که برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل تجمع‌های روزهای اخیر را موضوعات اقتصادی و مواردی چون افزایش قیمت‌ها دانسته و تعدادی از امامان جمعه ایران نیز اعتراض‌ها به گرانی را «به حق» دانسته‌اند.
 
در هفته‌های گذشته همچنین تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اعتراض به مواردی چون افزایش عوارض خروج از کشور و حذف یارانه‌ها به بودجه حوزه‌های علمیه و نهادهای مشابه اعتراض داشته و آن را عامل اصلی آغاز اعتراض‌های جدید دانسته‌اند.
 
«جزئیات» مطرح‌شده از سوی دادستان کل کشور
 
به نوشته خبرگزاری ایرنا، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز پنج‌شنبه در ادامه سخنانش این‌گونه ابرازنظر کرد که اعتراضات ایران در چارچوب پروژه‌ای به نام «دکترین همگرایی نتیجه‌بخش» شکل گرفته‌است.
 
وی در این باره گفت که «بر اساس اطلاعات بدست آمده، این اتاق فکر با مطالعات فراوانی که طی سال‌های گذشته انجام دادند، پویش‌های اعتراضی مطالبه‌گر تحت عنوان 'نه به گرانی'؛ 'نه به پرداخت قبوض' و 'پویش مالباختگان و بازنشستگان' در کشور به راه انداختند.»
 
آقای منتظری با بیان این ادعا که به گفته او «منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، برخی ملی‌گراها و چپی‌ها نیر نماینده‌ای در این اتاق عملیات داشتند»، گفت: «برای اجرای این پروژه ۲ طرح تونسی و طرح لیبیایی بر اساس حرکت‌های اجتماعی در لیبی و تونس مورد مطالعه قرار گرفته بود که در طرح تونسی، حرکت‌های اجتماعی از مرکز به پیرامون انتقال می‌یافت و در طرح لیبیایی، حرکت‌های اجتماعی از پیرامون شروع و به سمت مرکز کشیده می‌شد اما با ارزیابی که این اتاق فکر انجام داد، نهایتاً اجرای طرح لیبیایی یعنی حرکت از حاشیه به سمت مرکز برا رای اجرا در کشورمان انتخاب کردند.»
 
دادستان کل کشور افزود: «با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و وجود مطالبات اجتماعی و برخی مشکلات اقتصادی که مورد توجه تعداد قابل توجهی از افراد جامعه است، توسط این اتاق فکر خارجی، هدف‌گذاری‌هایی تعیین و حتی تاریخ اعلام آن را نیز مشخص کرده بودند.»
 
او ادامه داد: «مرحله دوم این طرح خارجی، مرحله خشونت و درگیری با مأموران و مسئولان و نیز ایجاد ناامنی در جامعه و به تدریج تجمیع نیروهای خود در داخل و خارج کشور با هدف نهایی سرنگونی نظام برنامه‌ریزی شده بود.»
 
آقای منتظری با بیان این‌که «این اتاق عملیات برای اجرای طرح ۲ اتاق عملیات در اربیل عراق و هرات افغانستان برای ورود تکفیری‌های داعشی به داخل ایران در خلال اجرای این ناآرامی‌ها پیش‌بینی کرده بود»، گفت: «استفاده کردن از جریان تکفیری‌ها و به میدان آوردن داعش و گروه‌های همسو با آن، وارد کردن سلاح و کشاندن این جریان به مرکز کشور و در نهایت ایجاد ناامنی مسلحانه و به اصطلاح خودشان، گرفتن مراکز مهم و یک‌سره کردن کار در بهمن ماه بخصوص تا ۲۲ بهمن، برنامه دشمنان نظام از به راه انداختن این ناآرامی‌ها در کشور بود.»
 
آقای منتظری افزود: «برخی کارشناسان معتقدند که اجرای این پروژه برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود ولی به لحاظ شرایط خاص ماه‌های اخیر در کشور، مطالبات مردم و برخی مباحث میان قوا این زمان جلو انداخته شده‌است.»
 
روز سه‌شنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره اعتراضات اخیر گفته بود که «دشمنان» در چند روز اخیر، «هم‌پیمان شدند» تا برای جمهوری اسلامی «مشکل ایجاد کنند».
 
او افزوده بود که «در قضایای چند روز اخیر، دشمنان ایران با ابزارهای گوناگونِ در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند».
 
آیت‌الله خامنه‌ای بدون ارائه شواهدی اعلام کرد که در این زمینه «در وقت آن» سخن خواهد گفت.
+10
رأی دهید
-121

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    سبکبال حالا گذشت و رفت، این همه اومدی و بد و بیراه گفتی . حالا خداوکیلی ارزش داشت توی این بازی این همه طفل معصوم مردم کشته بشن؟ آره؟ میدونی چند تا خانواده داغدار شد؟ سه هفته دیگه اگه به این ماجرا نگاه کنی با خودت میگی، عجب خنگی بودم که یه لحظه هم فکر کردم یه همچین نظام قدرتمندی ممکنه با این بازیا جابجا بشه . آخ امان از بی عقلی . میمیریم میمیریم ایرانو پس میگیریم
    74
    10
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    بسیجی ها هم این اراجیف را باور نمیکنند ولی اصلا ما فرض را بر این میگیریم که شما راست میگی .خب که چی؟ ، هدف نابودی رژیمه که در حال نابودیه و اگر واقعا یک روزی ثابت بشه حرف شما دروغ نبوده من دست جناب مایکل اندریا را میبوسم . ولی انصافا دست علم الهدی درد نکند که ترتیب اون تظاهرات علیه روحانی را داد و همه چیز از اونجا شروع شد و من علیرغم اینکه از اسم عربیش و شخصیت اسلامیش و لباش اخوندیش بدم میاد ولی یک روز قبل از محاکمه اش باید دستش را ببوسم البته اول باید یک دوش بگیره و بوی عطر حرم رضای عرب را ندهد که بدجور به این عطرا الرژی دارم . ایران پاینده باد و هموطنان عزیزم خوشحال و سرافراز.
    5
    52
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    ملاخوری - منچستر، انگلستان

    یک سئوال از این معظمااله دارم؛ وقت مناسب کی هست؟ بنظرم سه حالت داره؛ ١- وقتی که دیدی که عرصه بهت تنگ شده و بیای بگی که یک تن بی جان و ناقصی داری و به سوراخی که اسمش رو نمتونی بیاری خندیدی و از مردم عذر خواهی کنی ٢ - فرار رو بر قرار ترجیح بدی همونطور که کل خانواده ات رو فراری دادی و انوقت بگی رفتم که رفتم. ٣- اگه مثل سال ٨٨ مردم رو توسط مذروان سپاهی و بسیجیت سرکوب کردی بیای گنده .. کتی ، البته علی در خواب بیند پنبه دانه ، گُهی لُپ لُپ خورد گُه دانه دانه. و شما ای منتظری کثیف، با این اراجیفهایی که گفتی ، اون گریه نره سرش رو از قبر در آورده میگه ؛ که کهههههه. خووووًًررررررری نکننننن ابلهههههه
    2
    39
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tom28 - تهران، ایران

    حرف مفت که مالیات نداره. مهم اینکه دستگاه اطلاعاتی از قبل از طراحی بحران اطلاع داشته باشه و در مسیر منافع کشور و مردم هدایتش بکنه نه اینکه بعد از بحران بیا و ادعای صدتا یک غاز بکنه.
    5
    40
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    greatpersian1 - وین، اتریش

    اینکه کاری نداره خامنه ای است
    2
    36
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    کریم خان زند - مونترال، کانادا

    آدم دیگه حالش از این حرفها به‌‌‌ هم میخوره. برید گم شید کثافتا
    2
    45
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Compatriot - لیون، فرانسه

    تو خیلی‌ نفهم و نادان تشریف داری که همه فهیمدند و دانستند جز تو و یا اینکه خودتو به نفهمی میزنی که سر چشمه این جننبش در، فقر، گرانی، نداری، بیکاری، ظلم، بیداد و بی‌ عدالتی در داخل ایران و منشأش جمهوری فسق و فساد و دزدیهای کلان است. تو یه نادون به تمام معنا هستی‌ که سزاوار این پست و صندلی نیستی‌! مایکل اندریا کیه؟ چقدر وقتتو صرف این ماجرا‌ کرد؟ مردم گرسنه اند نفهم.
    2
    40
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    -xAdolf - اخن، آلمان

    زروزر نکن اشغال، بی ناموسا سر شونو کردن انگار. تو. چاه مستراح واز درو بر. خودشون که چه بلاهای سر این مملکت مردمش اوردن خبر. ندارن یا انگار مردم همه کور کرن وهیچی نمی فهمن. همهً عا لم وادم مقصراً غیر خود این بی ناموسا که چهل سال خون مردم بعناوین مختلف تو شیشه کردن. ای تو. اون روح بنیانگذارتون خمینی ....
    5
    38
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    بفرما هی‌ بگویید .باور عمیق دری وری می‌‌گوید. این هم مدرکش. منتظر باشید. باور در صحنه می‌‌آید. الان است که شروع می‌‌کند. فاز ۱ .مرد مرموز در سازمان سیا. آمد با احمدی تماس گرفت. فاز ۲. بعد رفت به روحانی‌ گفت. نق بزن. بر ضد دولت امام زمان .پول می‌‌گیری . فاز ۳ "دارااام دررررم " مقام معظم رهبری وارد میشود بر ضد فاز ۱ و فاز ۲ . فاز ۴ دشمن تاکتیک را عوض می‌‌کند. بقیه فاز‌ها را دیگر از خودش پرسش کنند، همه چیز را به ما نگفت . این شما و اینننننننننننننننننننننن سرباز ۰۰۷ دولت امام زمان .باوررررررررررررررررررررررر . مرد تنها با فازا. تکبیر
    2
    36
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    طراح اصلى تر از ایشون خود سید على گداست با همه دزدى ها و اختلاس هایى که زیر نظر او اتفاق افتاده.
    5
    34
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    اینقدر سریع پیداش کردین؟ ولى هنوز اسید پاش ها شناسایى نشدند!؟
    3
    45
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    این سناریو مسخره رو بده هالیوود یه فیلم آبکى باهاش درست کنن ! ساندیس و پاچه خوارهاى سایت رو هم بعنوان بازیگراش معرفى کن! ارواح عمه ات!!
    2
    39
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    یادت رفته یک آمریکائی هم بنام جیمی کارتر شماها را بقدرت رساند؟حالا یکی دیگه میخواد پس بگیره,این که دل خوری نداره,در ضمن اگه آدرسش را هم داره اعلام کن تا یک کارت تشکر براش بفرستیم,انگشتت را بیار پائین یه دفعه نره تو چشمت
    0
    35
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ایران آازاد - اصفهان، ایران
    جیمی کارتر به شاه خیانت کرد .امیدوارم کرم بزنه به بدنت .خامنه ای چلا ق و مفت خور .برید گم شوید از ایران .شما عربهای مفت خور دشمن ایران و ایرانی هستید.مرگ بر خامنه ای و دست اندرکاران.
    0
    10
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    سیرک جمهوری اس. لی شروع میشود !! صورتهای شطرنجی که احساس ندامت و پشیمانی میکنند و سرسپرده دشمنان از جمله اسراییل و امریکا و عربستان شده بودنند !! فقط برید بمیرید بزودی روز مرگ و سرنگونیتون میرسه دیگه مشتتون باز شده و دستتون خونده شده و حناتون برای ایرانی جماعت رنگی نداره
    1
    14
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Dine tahavo - لینز، اتریش
    مزدور،اوردنتون،وقتش نزدیکه میبر نتون،شما ها پایگاه مردمی ومشروعیت ندارید،شما ها باد خزان هم نیستید.خودتون و آماده مجازات کنید،نزدیکه.
    1
    14
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا
    اخوند شپش خور تو سواد این کارها را داری، تو ی بی شرف داعشی بهتره که گم بشی، ای اخوند شیعه داعشی بهتره که گم بشی، ای اخوند شیعه داعشی مرگ به نیرنگ تو خون ملت ایران می چکد از دست تو.
    0
    14
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران
    خواستن نباشی‌ با این شناسائی کارشناسانه و انقلابی!!! بده پوشکت را عوض کند بوی گند گرفتی انگل
    0
    15
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    میگن ایران جان شما که قراره دست مایکل رو ببوسی . دست حاجی علم رو هم که همینطور . میگم منو یاد اون جوکه انداختی که طرف رفت تو استادیوم آزادی، با اولی دست داد، مجبور شد با 120 هزار نفر دست بده ها
    2
    1
    جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    [::raha1984 - هامبورگ، آلمان::]. پس چی میگم برید یه گونی تخمه بخرید بزار خونه هاتون . سود الان تو دلار و یورو نیست . فقط تو تخمه است ..
    2
    0
    جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. زرتشتک، این کامنتت تکراری بود . تم کامنتاتو عوض کن بزار حال کنیم.
    2
    0
    جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.