انتخابات اتریش؛ سیاست‌مدار ضد مهاجرت در دو قدمی پیروزی

سباستین کورتس در ۲۷ سالگی وزیر خارجه شد و در ۳۱سالگی صدراعظم می‌شود نتایج اولیه حاکی از این است که حزب محافظه‌کار "مردم" اتریش برنده انتخابات این کشور است. رهبر این حزب ۳۱ ساله است و صدراعظم کشور خواهد شد.
 
در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها سباستین کورتس جوانترین رئیس دولت در جهان خواهد شد.
 
پیش‌بینی می‌شود که حزب مردم بیش از ۳۱ درصد از آرا را به دست آورد. هنوز مشخص نیست که جایگاه دوم به حزب سوسیال دموکرات می‌رسد یا به حزب راست‌گرای "آزادی".
 
از آنجا که حزب مردم نمی‌تواند اکثریت را در پارلمان داشته باشد، باید با یکی از احزاب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهد. بعید نیست که آقای کورتس به سمت حزب آزادی برود که ضد مهاجرت است.
 
او در جمع هواداران گفت: "وقت تغییر در کشور فرا رسیده است. امروز وظیفه اصلی ما تغییرات در کشور است. و من از همه کسانی که امکان تغییر را فراهم آوردند تشکر می‌کنم."
 
آقای کورتس گفته که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و "مشتاق کار کردن برای اتریش" است.
سباستین کورتس کیست؟
 در سال ۲۰۱۳ وقتی که سباستین کورتس ۲۷ سال سن داشت به وزارت خارجه اتریش رسید. آن زمان او جوان‌ترین وزیر خارجه اروپا بود.
 
در ماه مه ۲۰۱۷ او رهبر حزب مردم شد. پیشتر او ریاست شاخه جوانان حزب را به عهده داشت و در شورای شهر وین هم عضو شده بود.
 
به او "ووندرووتزی" لقب داده‌اند که ترجمه آن می‌شود "کسی که روی آب راه می‌رود". آقای کورتس با رهبران جوان فرانسه و کانادا، امانوئل مکرون و جاستین ترودو، مقایسه می‌شود.
 
یکی از شباهت‌های آقای کورتس با آقای مکرون این است که هر دو جنبشی با محوریت خودشان راه انداختند. آقای کورتس سعی کرد جنبشش را به نام "حزب مردم جدید" به مردم عرضه کند.
مسائل اصلی انتخابات چه بودند؟
مهاجرت از مهم‌ترین مسائل مطرح در این انتخابات بود. بحران مهاجران در اروپا در سال ۲۰۱۵، آقای کورتس را واداشت تا در حزبش سیاست‌های راست‌گرایانه بگیرد.
 
او رای‌دهندگان محافظه‌کار و دست راستی را هدف گرفت و به آنها وعده داد راه‌های اصلی مهاجرت به اروپا را ببندد، کمک‌های مالی به پناهجویان را محدود کند و پرداخت کمک به پناهندگان را منوط به حضور پنج ساله‌اشان در اتریش کند.
 
ناظران سیاسی اتریش، گردش به راست حزب مردم را نتیجه اقبال از حزب آزادی می‌دانند. نامزد حزب آزادی در انتخابات ریاست جمهوری که سال پیش در اتریش برگذار شد با اختلاف کمی باخت.
 
نتایج آن انتخابات گویای نارضایتی از مهاجرت مردمی از خاورمیانه و شمال آفریقا به اتریش بود.
 
حزب آزادی، از آقای کورتس گله دارد که سیاست‌های آنها را دزدیده است. نامزد آنها در انتخابات اخیر آقای کورتس را "حقه‌باز" خوانده است.
 
در اتریش پست ریاست جمهوری بیشتر تشریفاتی است و صدراعظم است که قدرت را به عهده دارد.
چه خواهد شد؟
اگر پیش‌بینی‌ها صحیح باشد، آقای کورتس باید دولت ائتلافی تشکیل دهد و احتمالا مجبور به ائتلاف با حزب آزادی می‌شود.
 
آخرین ائتلاف بین حزب سوسیال دموکرات و محافظه‌کاران در بهاری که گذشت شکست و بعید است دوباره چنین ائتلافی شکل بگیرد.
 
از سوی دیگر ائتلاف با حزب دست راستی آزادی چندان روی خوشی جلوی کشورهای دیگر اتحادیه اروپا ندارد.
 
حزب آزادی نزدیک به ۲۷ درصد از آرای انتخابات را دارد و نشان می‌دهد که دست راستی‌ها آنچنان که بعد از انتخابات فرانسه و هلند گمان می‌رفت در اروپا تضعیف نشده‌اند.
 
آقای کورتس روز یکشنبه از برنامه‌هایش برای ائتلاف چیزی نگفت، فقط به این بسنده کرد که با احزاب دیگر حرف خواهد زد اما قبل از هرچیز منتظر نتایج نهایی انتخابات است.
حزب مخالف چه می‌شود؟
کریستین کرن صدراعظم کنونی رهبر حزب سوسیال دموکرات است. او در این انتخابات با چند رسوایی مواجه بود که یکی از آنها تبلیغات دروغ علیه رقیب بود.
 
آقای کرن در روز یکشنبه گفت که قصد کناره گیری از رهبری حزب را ندارد. او در یک مصاحبه گفته: "من گفته بودم که ده سال (دیگر) در سیاست می‌مانم. هنوز ۹ سالش مانده."
 
حزب سبز که یک سالی می‌شود مشکلات داخلی دارد، موافق حضور و پذیرش مهاجران است. این حزب در انتخابات ممکن است که حتی نتواند چهار درصد از آرا را هم داشته باشد. اگر این طور شود، برای ورود به پارلمان به حد نصاب نمی‌رسد.
+25
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان
    گرچه خیلی دیر هست ولی امیدوارم بالاخره اروپا تدبیری برای این مهاجرت کور و بی پایه بکند که یه مشت افغانی بیسواد با گرایش . طالبان و یه مشت عرب داعشی و یه عده درپیتی و سابقه دار و زنلن فاسد از ایران شرشون از کشورهای متمدن کمتر بشه
    4
    8
    دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.