در پی ررسوایی سوءاستفاده از جت‌های خصوصی وزیر بهداشت ترامپ استعفا داد

آقای پرایس بیش از ۴۰۰ هزار دلار صرف اجاره جت‌های خصوصی کرده بود تام پرایس، وزیر بهداشت آمریکا در پی افزایش انتقادها از سفرهای متعدد او با جت های اختصاصی و صرف صدها هزار دلار از بودجه دولتی برای انجام این سفرها، ناچار به استعفاء شده است.
 
عصر جمعه (۲۹ سپتامبر- هفتم مهر) کاخ سفید با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید تسلیم استعفانامه آقای پرایس، از موافقت آقای ترامپ و تصمیم او برای تعیین جایگزین موقت برای سرپرستی وزارت بهداشت خبر داد.
 
استعفای آقای پرایس در حالی روی می دهد که او روز گذشته رسما عذرخواهی کرد و گفت همه مخارج این سفرها را به خزانه باز خواهند گرداند و از این پس با پروازهای مسافری معمول سفر خواهد کرد.
 
آن طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند آقای پرایس در ۹ ماهی که از بر سر کار آمدن دولت دونالد ترامپ می‌گذرد ۲۴ پرواز اختصاصی با استفاده از هزینه دولتی داشته و مجموعا بیش از ۴۰۰ هزار دلار برای اجاره جت‌های خصوصی هزینه کرده است.
 
این در حالی است که نشریه پولیتیکو آمریکا که نخستین بار در پی یک گزارش تحقیقی از این سفرها خبر داده بود، جمع مبالغ هزینه شده برای وزیر بهداشت و هیات همراهانش در این پروازها را بیش از یک میلیون دلار برآورد کرده است.
 
همزمان، دیروز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، در واکنش به این گزارش‌ها گفت "اصلا راضی نیست" و امروز (جمعه) هم تاکید کرده بود که به زودی درباره سرنوشت تیم پرایس تصمیم خواهد گرفت.
 
در ادامه افزایش انتقادها از وزرای دولت دونالد ترامپ به علت استفاده از پروازهای اختصاصی پرهزینه، پای رایان زینک، وزیر کشور هم به این ماجرا باز شده است. آقای زینک تنها در یک مورد با پروازی که ۱۲ هزار دلار برای مردم آمریکا خرج برداشته، از لاس وگاس به مونتانا سفر کرده است.
 
گزارش‌ها درباره استفاده وزرای دولت از پروازهای اختصاصی پرهزینه، صدای منتقدان آقای ترامپ را درآورده که می‌گویند آقای ترامپ وعده داده بود که برای "خشکاندن منجلاب فساد دولتی" به واشنگتن و کاخ‌سفید می‌رود اما اکنون وزاری کابینه او برای سفرهایی که به آسانی از طریق زمین با پروازهای تجاری معمولی قابل انجام بوده، جت های خصوصی کرایه می‌کنند و از بیت‌المال هزینه می‌کنند.
 
مقام های دولت آمریکا موظفند برای سفرهای کاری خود از پروازهای تجاری معمول استفاده کنند و استفاده از جت‌های خصوصی تنها به ماموریت‌های مرتبط با موارد امنیت ملی محدود شده است.
 
همزمان با استعفای آقای پرایس، انتقادها در رسانه‌های آمریکا نسبت به استفاده "غیرضروری" از پروازهای خصوصی دامن دو مقام بلندپایه دیگر کابینه آقای ترامپ را هم گرفته است.
 
- استیو مونشن، وزیر دارایی آمریکا متهم است که به همراه همسرش برای تماشای کسوف با یک پرواز اختصاصی به ایالت کنتاکی سفر کرده است
 
- اسکات پریوت، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم متهم است ۵۸ هزار دلار برای مخارج سفرهایی که طی آنها از پروازهای معمولی استفاده نکرده، هزینه کرده است.
 
ساعتی پس از اعلام قبول استعفای تام پرایس از سوی دونالد ترامپ، کاخ‌سفید اعلام کرد طی بخشنامه‌ای از سوی میک مالوانی، رئیس دفتر بودجه کاخ‌سفید به همه دفاتر دولت اعلام شده که برای ماموریت‌های اداری حتی بالاترین مقام‌ها هم باید از پروازهای تجاری معمول استفاده کنند و استفاده از جت‌های خصوصی تنها در مواردی مجاز و منوط به کسب تاییدیه از رئیس دفتر ریاست‌جمهوری است.
+18
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.