گلپا، شجریان و مصاحبه‌ای که خبرساز شد

اکبر گلپایگانی، یکی از مشهورترین خوانندگان موسیقی سنتی است
انتقاد شدید اکبر گلپایگانی یکی از برجسته‌ترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران، از برخی از اساتید موسیقی سنتی واکنش‌های زیادی ایجاد کرد.
 
آقای گلپایگانی معروف به گلپا در گفتگو با روزنامه قانون به جوانان توصیه کرده که از راه محمدرضا شجریان و هوشنگ ابتهاج دوری کنند و راه امثال روح‌الله خالقی و علی تجویدی را ادامه بدهند. او گفته "این افراد می‌خواستند همه مقلدشان باشند و به ویژه در دهه شصت چوب لای چرخ هر کسی که می‌آمد کار موسیقی انجام دهد می‌گذاشتند."
 
اکبر گلپا همچنین گفته" با افتخار می‌گویم که مکتب گلپا، ادیب و تاج ادامه خواهد داشت اما تردید دارم که این افراد در یاد مردم بمانند."
 
گلپا در این گفتگو تاکید کرده که "آقای شجریان از مواهب قدرت برخوردار بوده، در دهه شصت یکه‌تازی می‌کرده" در حالی که او خانه نشین بوده است. اکبر گلپایگانی می‌گوید "برنامه رادیویی موسیقی سنتی گلها شامل دو بخش است و بخش اصلی آن گلهای جاویدان است که آقایان شجریان و ابتهاج و لطفی در آن فعالیتی نداشته و در گلهای رنگارنگ فعالیت کرده بودند".
 
به گفته آقای گلپایگانی، خودش، عبدالوهاب شهیدی، غلامحسن بنان و فاخته، خوانندگان بخش اصلی، یعنی گلهای جاویدان بوده‌اند و "آقای شجریان اصلا گلهای جاویدان را به عمر خود ندیده است". گلپا همچنین گفته "محمدرضا شجریان با هوشنگ ابتهاج توده‌ای که بعدها تغییر ایدئولوژی داد و حزب اللهی شد و دوباره رویه‌اش را عوض کرد و از ایران رفت، روی هم ریختند و در جشن هنر شیراز شروع به کار کردند و راهی را انتخاب کردند که مسئولیت دنیوی و اخروی آن با خودشان است."
 
محمدرضا شجریان را می‌توان پرآوازه‌ترین استاد آواز ایرانی دانست. او از سال ۱۳۸۸ در کشورش کنسرت موسیقی نداشته و صدا و تصویرش هم از رسانه دولتی پخش نشده است. از سوی دیگر هم پخش "ربنا" با صدای محمدرضا شجریان، دعایی که نزدیک به سی سال مردم ایران با آن سر سفره افطار می نشستند و روزه خود را می گشودند حدود هشت سال است به دلیل موضع گیری های سیاسی و اجتماعی آقای شجریان، دیگر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش نمی‌شود. ماه رمضان ه رسال این موضوع پررنگ می‌شود و مردم در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌کنند.
 
در پی اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، محمدرضا شجریان از این حرکت حمایت و به واکنش خشونت‌آمیز حکومت نسبت به معترضان اعتراض کرد. او در رابطه با همین ناآرامی‌ها ترانه‌ای با نام "تفنگت را زمین بگذار" خطاب به نیروهای امنیتی خواند و در فضای اینترنت منتشر کرد. این ترانه آقای شجریان با استقبال فراوان روبرو شد.
 
اکبر گلپایگانی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته است که محمدرضا لطفی و حسین علیزاده خلاقیتی نداشته‌اند: "آنها می‌گویند که ما چون ردیف می‌دانیم، هنرمندیم. آن‌هایی که هنوز هیچ خلاقیتی در موسیقی ما به خرج نداده‌اند، مدعی شده‌اند. جوانان ما باید به جای الگو قرار دادن چنین اشخاصی، پرویز یاحقی، جلیل شهناز و حسن کسایی را الگو قرار دهند."
 
مصاحبه آقای گلپایگانی باعث شگفتی بسیاری از دوستداران موسیقی سنتی شده است؛ برخی به شدت به او انتقاد دارند اما برخی دیگر هم با او موافقند و می‌گویند خشم او ناشی از رفتار نامناسبی است که در سالهای بعد از انقلاب با او شده است.
 
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند کاربری به نام "جورواجور" در اینستاگرام به سخنان اخیر جمشید مشایخی علیه عزت‌الله انتظامی اشاره می‌کنند و می‌گویند بعضی هنرمندان پا به سن که می‌گذارند "منطقشان تغییر می‌کند و حرف‌های نامربوط می‌زنند".
 
علی هم در اینستاگرام نوشته: "هنر امروز شده مثل کشتی! آنقدر افشاگریها و حاشیه‌ها زیاد شده که آدم گاهی از هنر دلزده می‌شود. شجریان یک هنرمند بزرگ است که طرفدارن زیادی دارد. آیا حق است که با او چنین رفتار زشتی شود؟ آن‌هم الان که در بستر بیماری است؟"
 
رضا در فیسبوک با اشاره به انتقادهای تند آقای گلپایگانی به آقای شجریان نوشته محمدرضا شجریان فرزند زمان خویش است. هنرمند بر خلاف آنچه آقای گلپا می‌گوید باید نسبت به اتفاقات جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند واکنش داشته باشد. مهم نیست که من چقدر به کار، نوآوری یا خلاقیت و بداهه‌نوازی ایشان اعتقاد داشته باشم، مهم این است که شجریان تبدیل به یک نماد شده است.
آقای گلپایگانی در گفتگویش با روزنامه قانون در پاسخ به این سوال که چرا مانند شجریان و لطفی و ابتهاج و سایرین اعتراضش را به کشتار ۱۷ شهریور نشان نداد گفت : "من مانند این افراد هر روز به رنگی در نیامده‌ام. من سواد سیاست ندارم و تنها چیزی که بلدم موسیقی است. شان یک هنرمند بالاتر از آغشته شدن به مسایل سیاسی است . گلها که تریبون حزبی و جناحی و سیاسی نبود، این افراد بعد از مدتی به سمت خودنمایی سیاسی حرکت کردند. به جای این حرفها بسنجید که برنامه گلها خوب بوده یا بد."
محمدرضا شجریان و پسرش همایون شجریان هوشنگ ابتهاج چند سال پیش در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره چگونگی شکل‌گیری چاووش بعد از ۱۷ شهریور ۵۷ گفته بود: "در رادیو دو گروه شیدا و عارف را داشتیم؛ محمد رضا لطفی سرپرست گروه شیدا و علیزاده و مشکاتیان مشترکا سرپرست گروه عارف بودند. روز بعد از ۱۷ شهریور ۵۷ که از رادیو استعفا کردیم چاووش را درست کردیم. گروهی متشکل از گروه عارف و شیدا به اضافه یکی دو نفر دیگر. می خواستیم به موسیقی ایران که مدتی بود طرف بی اعتنایی قرار گرفته بود جان تازه ای بدهیم. چاووش شد پرچمدار موسیقی ایران؛ هنوز هم وقتی از موسیقی امروز حرف می زنند گوشه چشمی هست به کارهای عارف و شیدا".
 
به نظر هوشنگ ابتهاج کنسرتی که چاووش در آذرماه سال ۵۸ در دانشگاه ملی اجرا کرد، کنسرتی که 'سپیده' در آن اجرا شد، "واقعه ای بود در کار موسیقی ما".
هوشنگ ابتهاج، شاعر "گناهش این بود که اسطوره شد"
 پیروز ارجمند که از سال ۹۲ تا ۹۴ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در یادداشتی که برای روزنامه قانون فرستاد با دفاع از برخی مواضع اکبر گلپایگانی نوشت: "شاید گناه استاد گلپا این بود که در موسیقی تبدیل به یک اسطوره شد و توانست موسیقی سنتی ایران را به میان توده‌های مردم ببرد."
 
آقای ارجمند در یادداشت خود نوشته: "تصور می‌کنم خشم استاد گلپا از این است که تصور می‌کند بسیاری از استادان معروفِ کنونی، اگر انقلاب به وقوع نپیوسته بود و موسیقی پاپ ممنوع نمی‌شد و بسیاری از استادان موسیقی اصیل خانه‌نشین نمی‌شدند و صدای زن ممنوع نمی‌شد، این افراد نمی‌توانستند به این درجه از شهرت و محبوبیت برسند. از طرفی همین افراد، گاهی در نقش اپوزیسیون ظاهر می‌شوند اما در پشت پرده روابط حسنه‌ای با مسئولان دارند و زینت‌المجالس دولتی‌ها هستند و امتیازات خاصی را نیز دریافت می‌کنند. متاسفانه من نیز بعد از این که از این رفتارها آگاهی پیدا کرده‌ام، دیگر علاقه‌ای به شنیدن صدای ساز یا آواز این استادان ندارم‌. این نامهربانی‌ها و دوگانگی رفتارِ موسیقی‌دانان شهیر کنونی، خشم ایشان را برانگیخته و در این مصاحبه خشک‌ و تر را سوزانده است. من، بسیاری از مواردی را که ایشان مطرح کرده‌اند، قبول ندارم ولی نمی‌توانم منکر ظلمی که بر امثال این استادان روا شده، بشوم. ایشان حداقل در وطن ماند و مهاجرت نکرد. روا نبود ایشان و استاد ایرج خانه‌نشین شوند زیرا مرگ هنرمند روزی است که دیگر نتواند فعالیتش را ادامه دهد."
+69
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    shaboruz - پاریس، فرانسه

    باید بگم بسیار زیاد با حرف گلپایگانی عزیز موافقم آقای شجریان رو ما قبل انقلاب به نام سیاووش شجریان میشناختیم که با تلق و تولوق انقلاب به ناگهان شب خوابیدیم صبح پاشدیم دیدیم سیاووش شده محمد رضا ! :o
    20
    77
    دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    یه شب مهتاب - استکهلم ، سوئد

    فقط باید به حال هنر گریست.
    4
    57
    دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    mitra55 - تورنتو، کانادا
    من چقدر از آواز ایرانی‌ متنفرم، که ریشه در مذهب دارد به نوعی مثل نوحه خونی میمونه که آدم غمباد میگیره. کلا تحمل صدای شجریان هم ندارم مثل سمباده میره تو اعصاب.
    9
    20
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    [::shaboruz - پاریس، فرانسه::]. ایشون یک مدتی با نام مستعار سیاوش بیگدلی آواز می خواند دلیلش هم این بود که پدرش قاری قرآن بود و با آواز خواندن پسرش مخالفت می کرد ولی فکر می کنم از همان اوایل دهه 50 او با نام واقعی اش محمد رضا آواز می خواند خودم یک عکس از جشن هنر شیراز دیدم که با همان نام محمد رضا شجریان از او یاد شده بود و ربطی به بعد از انقلاب نداشت
    12
    10
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    جالب اینه هنوز تحریرهای کسی به پای اولین خواننده معاصر (قمرالملوک وزیری) نرسیده. قمرالملوک با نوحه خونی همراه مادربزرگش در دربار قاجار شروع کرد و اونو به خوانندگی تبدیل کرد البته همراه با تار نی داود. گلپا هم تا حدودی راست میگه و زمان شاه خواننده های قدرتمندی بخصوص در خانمها ( هایده حمیره گوگوش مهستی) و در آقایون هم تعداد زیادی بودن و شجریان چندان اسم و رسمی نداشت. ولی به هرحال اونم زحمت کشیده. خدا عمرش بده.
    4
    15
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    فارسان - مرکزی، ایران
    گفته های آقای گلپایگانی درست است هنر موسیقی سنتی معاصر ایران نباید در یک یا دو آدم توده ای که در پاگیری انقلاب نقش داشتن و زمانی برای نشو و نمای آن میخواندن خلاصه شود و حالا چون سر اختلافی حکومت با آنان چپ افتاده از آنان اسطوره بی هوده ساخت هنر موسیقی ایران بسیار بزرگتر از این است که در یک یا دو خواننده بعضا انقلابی خلاصه شود!
    5
    20
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    SydneyWater - سیدنی، استرالیا

    حرفهای آقای گلپ کاملا درست است، کل کلام که میخواد بگه اینه تا به زیر عبای آخوند نری، اسطوره نخواهی شد!!!!! مرحوم پدر من همیشه میگفت شجریان اسمش را در جمهوری اسلامی عوض کرد به محمد و ......و هنرمند نان به نرخ روزی خور است، خود ربنا خوندنش مجوز فعالیت در سالهای ٦٠ شد و او از خفقان سیاسی برای سایر هنرمندان استفاده کرد و همگام با دستگاه حکومت خواند و خواند!!!!!!
    6
    27
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    به نظرمن آقای گلپا بآقای شجریان بی حرمتی کردند،آنهم در شرایطی که بیمار هستند وبیش از هر زمان احتیاج بارامش و مساعدت دوستان و هنرمندان دارد،چرا آقای گلپا چند سال پیش این گله ها نمیکردند که استاد شجریان از صحت کامل برخوردار بودند،جواب خود را بگیرند.بهرحال این خورده بآقای گلپا وارد است که انتقاد از فردی در بستر بیماری اصلا جایز و شایسته نیست
    25
    7
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    shabparast - ایران، ایران
    والاا واقعیتش اینه که حرف اقای گلپایگانی واقعیت داره فقط کاش تو این همه سال سکوت نمیکرد. اقای شجریان البته از باسواد ترین موسقیدان های معاصر ما هستن یا ب قول یکی از استاید ایشون پدیده ای هستن. ولی شاید از روی هوش زیاد و شاید.. سوار بر موج سیاسی زمانه به اینجا رسید. بله متسفانه واقعیت داره
    7
    20
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    هر دوشون خوبند منتهی گیر میدن به هم دیگه البته بعضی از حرفاش کاملا درسته
    4
    11
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    همانقدر که شجریان چس ناله میخونه گلپا ترانه هاش شاهکاره شجریان الکی گنده شده البته چون از مردم در سال 88 دفاع کرد من دوسش دارم نه ترانه هاشو
    6
    15
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان
    mitra55 - تورنتو، کانادا: حرف دل و منطقم را بیان فرمودید و شور بختانه "آنان" هم دست بردار نیستند که یکی‌ که پسرش باشد جانشین خود کرده و این فرهنگ آواز که با غم و درد همراه است و باعث سوی دادن نسل جوان به "نا امیدی" میشود بسیار وحشتناک برای یک فرهنگ شاداب و پر انرژی می‌باشد، بدرود!
    5
    9
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - بازل، سوییس

    استاد گلپا همیشه استاد موسیقی‌ سنتی ایران بوده و هستی‌ و خواهی ماند،در مورد شجریان هم دوستان راستین فرهنگ ایران باستان مقداری از حقایقو گفتن، حقیقتا من از تکرار حرفهای تکراری بیزارم.
    4
    60
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::shabparast - ایران، ایران::]. دوست عزیز ظاهرا نمیدونی موسیقی دان به کیا میگن! شجریان یک خواننده هست و در موسیقیدانی در پله های ابتدایی اون هست. وقتی میگی بهترین موسیقیدان معاصر ایران یعنی ده ها موسیقی دان بزرگ تاریخ معاصر از قاجارها تا امروز رو نمیشناسی. عجیبه واقعا.
    0
    10
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.