بشار اسد: اردوغان گدایی سیاسی می‌کند

اسد "کمک نظامی مستقیم" روسیه، ایران و حزب الله لبنان را عامل پیشروی در میدان نبرد دانسته استبشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ضمن قدردانی از روسیه و ایران، رئیس جمهوری ترکیه را هدف حمله شدید لفظی قرار داده است.
رئیس جمهوری سوریه در سخنانی در همایش وزارت خارجه این کشور در روز یکشنبه، ۲۹ مرداد (۲۰ اوت)، با اعلام اینکه جنگ "علیه تروریسم" ادامه دارد گفت که "حمایت نظامی مستقیم ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان باعث پیشروی نیروهای سوری در میدان نبرد و کاهش فشار جنگ بر ما شده است." مقامات دولتی سوریه تمامی گروه‌های مخالف خود را "تروریست" می‌نامند.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، رئیس جمهوری این کشور همچنین از حمایت سیاسی روسیه و چین از دولتش قدردانی کرد و گفت "روسیه حق وتو خود را برای دفاع از وحدت ارضی سوریه و منشور سازمان ملل به کار برد و چین هم به همین نحو عمل کرد."
بشار اسد گفت که نیروهای دولتی سوریه "روز به روز و هفته به هفته دستاوردهای بیشتری به دست می‌آورند و با متلاشی کردن تروریست‌ها، بخش‌هایی از خاک سوریه را از آنان پاکسازی می‌کنند."
 
بشار اسد رویکرد رجب طیب اردوغان نسبت به خود را هدف حمله قرار داد و گفت: "بعد از اینکه حمایت اردوغان از تروریست‌ها افشا شد، او نقش گدای سیاسی را برعهده گرفته است." او افزود: "ما طرف ترکیه‌ای را شریک یا تضمین‌کننده روند صلح نمی‌دانیم و به آن اعتمادی هم نداریم."
در جنگ داخلی سوریه، دولت ترکیه از برخی از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد حمایت کرده است. در دسامبر سال گذشته، رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه در مورد طرح "برقراری آتش‌بس عمومی" و فراهم کردن زمینه استقرار دولت انتقالی در جنگ داخلی سوریه به توافق رسیدند هر چند دولت ترکیه تاکید کرد که از نظر آن کشور، بشار اسد نمی‌تواند در دوره انتقالی نقشی داشته باشد. مقامات ترکیه ارتش سوریه را عامل حمله به مناطق مسکونی و بشار اسد را مسئول اصلی کشتار غیرنظامیان می‌دانند.
طرح ابتکاری روسیه و ترکیه، که بعدا از ایران هم برای مشارکت در آن دعوت به عمل آمد، از جمله شامل برگزاری نشستی بین نمایندگان طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه جهت استقرار و گسترش آتش‌بس بوده است. از آن زمان چند نشست بین طرف‌های درگیر در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده است.
 
بشار اسد در سخنرانی روز یکشنبه کشورهای غربی را به توطئه علیه سوریه متهم کرد و گفت که "ما با پرداختن هزینه‌ای سنگین در این جنگ، توانستیم توطئه غرب را خنثی کنیم." وی در عین حال هشدار داد که "سخن گفتن از خنثی کردن توطئه غرب به معنی آن نیست که به پیروزی رسیده‌ایم بلکه نبرد همچنان ادامه دارد و اگرچه نشانه‌های پیروزی آشکار شده، اما تحقق پیروزی موضوع دیگری است."
جنگ داخلی سوریه در اوایل سال ۲۰۱۱ و در جریان حرکت اعتراضی موسوم به بهار عربی با تظاهراتی در آن کشور آغاز شد. تظاهرکنندگان در ابتدا خواستار اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات دولتی بودند اما بعد از اینکه اقدامات ارتش برای جلوگیری از ادامه تظاهرات تلفاتی برجای گذاشت، شماری از نظامیان با تشکیل گروهی به نام "ارتش آزاد سوریه" اعلام کردند که در نظر دارند از تظاهرکنندگان در برابر حملات ارتش حمایت کنند.
درگیری بین این گروه و نفرات ارتش به تدریج گسترش یافت و به بروز جنگ مسلحانه بین دو طرف و ورود گروه‌های مختلف مخالف حکومت سوریه به جنگ منجر شد. با شدت گرفتن جنگ، گروه‌های تندرو اسلامگرا از جمله داعش نیز وارد درگیری شدند و برخی مناطق سوریه را تصرف کردند.
تلفات جنگ داخلی سوریه بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار نفر تخمین زده شده که شامل نیروهای دولتی و طرفداران داخلی و خارجی آنها، نیروهای مخالف دولت و غیرنظامیانی است که بسیاری از آنان در نتیجه بمباران هوایی نیروهای دولتی یا تبادل آتش بین طرف‌های درگیری جان خود را از دست داده‌اند. گفته می شود در طول جنگ داخلی، ده‌ها هزار نفر از مخالفان حکومت این کشور نیز زندانی، مفقود و اعدام شده‌اند در حالیکه برخی گروه‌های اسلامگرای تندرو نیز مسئول آدم‌ربایی و قتل گروگان‌ها معرفی شده‌اند.
این جنگ خسارات سنگینی را نیز به شماری از شهرهای سوریه وارد آورده و چند صد هزار شهروند سوری را در داخل و خارج از این کشور آواره کرده است.
+25
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    کی این زرافه از برق کشیده خواهد شد خدا میدونه. یک تنه یک کشور و یک ملت رو نابود کرد حرومی.
    10
    10
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    samak - پاریس، فرانسه
    جناب قیرو. تراوشات مشعشعانه اندیشه پر بارتان را سر بازارى یا دکه ایى یا چیزى از همین قبیل بفروش بگذارید شاید هم که از قبل ان چیزى نصیبتان شد.
    0
    5
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.