نیروی دریایی آمریکا: رویارویی با شناورهای ایران «امن و حرفه‌ای» بود

شلیک گلوله از سوی شناورهای سپاه در رزمایشی در اسفند ۹۳ نیروی دریایی آمریکا می‌گوید رویارویی اخیر بین کشتی‌های آمریکایی و شناورهای ایرانی که از جمله شامل شلیک اخطار گلوله‌های منور بوده، یک رویارویی «امن و حرفه‌ای» بوده است.
 
این حادثه بعد از ظهر جمعه ششم مرداد روی داده و نیروی دریایی سپاه مدعی است که این رویارویی با شلیک منور و دو گلوله هوایی از سوی ناوهای آمریکایی به نشانه اخطار به یک شناور گشتی سپاه پاسداران همراه بوده است.
 
این دومین رویارویی بین شناورهای ایرانی و کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس در یک هفته گذشته بود که از سوی نیروی دریایی سپاه غیرحرفه‌ای و تحریک‌آمیز توصیف شده است.
 
اما آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از ناوگان پنجم آمریکا گزارش کرد، این حادثه پس از آن روی داده که یکی از هلی‌کوپترهایش حین گشت‌زنی‌های عادی در محدوده آب‌های بین‌المللی، شاهد نزدیک شدن چندین شناور ایرانی به کشتی‌های آمریکایی «یا حداکثر سرعت ممکن» بوده است.
 
بر پایه این گزارش، پس از آنکه تلاش این هلی‌کوپتر برای برقراری تماس بی‌پاسخ می‌ماند، با هدف ترغیب شناورهای ایرانی به تغییر مسیر اقدام به شلیک منور می‌کند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی نیروی دریایی می‌نویسد حتی پس از برقراری تماس هم، شناورهای ایرانی اقدام به شلیک در آب‌های اطراف کشتی‌های آمریکایی کرده‌اند.
 
روز سه‌شنبه هفته گذشته هم پس از آنکه یک شناور ایرانی به یک قایق گشتی نیروی دریایی آمریکا نزدیک شد، قایق آمریکایی ناچار به شلیک گلوله اخطار شده بود. ملوانان آمریکایی حاضر در این شناور گشتی گفته‌اند که شناور ایرانی «به طور خطرناکی» به آنها نزدیک شده بود.
 
در مورد هر دو رویداد سپاه پاسداران روایتی متفاوت را ارائه کرده و از جمله در مورد رویداد جمعه مدعی است که ناوهای آمریکایی «در محدوده نفتی-گازی «رسالت»، در منطقه میانی خلیج فارس» به ناوچه موشک‌انداز ایرانی نزدیک شده‌اند.
 
در مورد رویداد روز سه‌شنبه هم سپاه مدعی شده بود که کشتی جنگی ایالات متحده در برابر شناور ایرانی «حرکت تحریک‌آمیز» انجام داده بود.
 
اخیراً مجلس نمایندگان آمریکا، با تصویب متممی برای قانون دفاع ملی آمریکا، از پنتاگون خواست برای پرهیز از درگیری تصادفی با نیروهای ایرانی در خلیج فارس، یک خط ارتباطی با ایران برقرار شود. گرچه ایران پیشتر از زبان فرمانده نیروی دریایی سپاه، پیشنهاد برقراری یک خط ارتباطی با آمریکا را رد کرده است.
 
مقام‌های آمریکایی بارها اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌شدن به ناوهای آن کشور را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده‌اند. مقام‌های کاخ سفید پیش از این نیز در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌ بودند.
 
از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی همواره می‌گویند ماموریت شناورها در مرزهای آبی ایران انجام می‌شود. وزارت دفاع ایران می‌گوید نظارت یکان‌های دریایی ایران بر رفت‌و‌آمد شناور‌های خارجی در خلیج فارس «به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد».
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی، اگر شناورهای تندروی ایرانی برای ناوهای آمریکایی «مزاحمتی ایجاد کنند» او دستور خواهد داد تا شناورها هدف قرار گیرند.
 
آقای ترامپ در شهریور ماه ۹۵ گفته بود «وقتی آن‌ها بخواهند با قایق‌های کوچکشان دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند… به آنها شلیک کرده و از آب‌ها بیرون انداخته خواهند شد».
+23
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    به روباه گفتند شاهدت کیه ؟گفت دمم ! نیروی دریایی امریکا دور بر محدوده های نفت خیز ایران چه غلطی می کرده است . یادمان نرفته است نیروی دریایی تروریستی امریکا در حمایت از صدام نفتکش های ایران را می زده است . شرم بر مسئولین ج ا که شجاعت رویایی با این حکومت ابر تروریست ندارند نیروهای سپاه فقط می تواند چند تا زن و ئختر مردم را در خیابان به جرم عقب رفتن روسری دستگیر کند یا چند تا کوله بر و سوخت بر را به جرم قاچاق بکشد به بهانه حفظ و حراست مرزها بکشد وگرنه عرضه پاسداری از مرزهای زمینی و ابی ایران ندارد . در مرزهای زمینی تروریست های امریکا از غرب و شرق هر روز تجاوز می کنند و در مرزهای ابی که هر روز امریکا تجاوز می کند خاک بر سر سپاه قاچاقچی که منافع خود را بر منافع ایران و ملت ترجیح می دهد
    29
    45
    یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    آمریکای متجاوز,خود بزرگترین محرک جنگ در منطقه است.این سازمان بی خاصیت ملل,زاین کشور سئوال نمیکند که ناوگان تو25هزار کیلومترانطرفتراز آمریکا چه غلطی میکند؟
    12
    42
    یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.