وقتی چشم‌ها به لباس خواننده زن است، تا هنرش

جنجال بر سر لباس آریانا سعید -
بی بی سی : پخش ویدئوی کنسرت آریانا سعید، هنرمند افغان در شهر پاریس فرانسه در چند روز گذشته با موجی از واکنش‌ها در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان مواجه شده است.
 
آریانا سعید، هنرمند شناخته‌شده و از داوران برنامه پرطرفدار موسیقی "ستاره افغان" است که از کابل نشر می شود.
 
او در کنسرتی که همین هفته در پاریس برگزار شد، پوششی بر تن داشت که هموطنانش را دو دسته کرده است.
 
شماری آن را ناقض ارزش‌های دینی و مذهبی می‌خوانند و عده‌ای دیگر هم می‌گویند انتخاب لباس حق فردی است و باید به آن احترام گذاشته شود.
 
لباسی که آریانا سعید در حضور شمار زیادی علاقمندانش در یکی از تئاترهای مشهور پاریس پوشیده، آستن‌های بلند و یقه بسته دارد و با رنگ بدن است و هیچ جای از بدن او را نشان نمی‌دهد اما منتقدانش می‌گویند که طراحی این لباس طوری صورت گرفته که برجستگی برخی اعضای بدن آریانا سعید را نشان می‌دهد.
 
استدلال این عده کاربران این است که خانم سعید، متعلق به جامعه سنتی و مسلمان افغانستان است و باید نوع لباسی را هم که انتخاب می‌کند، مطابق به فرهنگ و رسوم پذیرفته شده‌ افغانستان باشد اما آنهایی‌که از خانم سعید دفاع کرده‌اند، می‌گویند نوع لباس پوشیدن حق فردی است، نباید در امور شخصی افراد مداخله شود و اینکه در هر صورت خانم سعید این لباس را در کنسرتش در پاریس پوشیده است.
این لباس آریانا سعید که در کنسرت پاریس پوشیده بود، بحث‌های زیادی جنجالی را در پی داشت آنها همچنین نوع لباس پوشیدن آریانا سعید را سنت‌شکنانه می‌دانند.
 
جعفر عطایی، کاربر افغان نوشته، اگر لباس پوشیدن آریانا سعید اشکال دارد و نباید آن گونه لباس بپوشد، صورت مسأله این می‌شود که پس چه کسى باید براى نحوه پوشش آریانا سعید تصمیم بگیرد؟ اگر به این مسأله جواب قانع‌کننده و منطقی بیاییم، چاره‌ای نیست به غیر از این که آریانا سعید را به عنوان یک آدم بالغ، عاقل و به تکلیف قانونی‌رسیده به رسمیت بشناسیم و حق انتخاب لباس را به خودش بدهیم.
 
امید راشد کوهستانی، کاربر دیگر نوشته، از نظر شرعی لباسی که برجستگی‌های وجود در آن هویدا شود حرام است، و رعایت حجاب فرض و حکم خداست. از نظر فرهنگی، افغانستان یک جامعه بسته سنتی و اسلامی است، رفتار ضد این باورها خود تقابل با مردم یک کشور است.
آریانا سعید، هنرمند شناخته‌شده و از داوران برنامه پرطرفدار موسیقی "ستاره افغان" است که از کابل نشر می شود این بار نخست نیست که لباس یک آوازخوان افغان مورد بحث، حمایت و انتقاد شهروندان این کشور قرار می‌گیرد.
 
چند هفته پیش، سیتا قاسمی، هنرمند دیگر زن در افغانستان با لباس نسبتا تنگ، آهنگی را در یکی از تلویزیون‌های داخلی افغانستان اجرا کرد.
 
لباس خانم قاسمی در آن برنامه طوری طراحی شده بود که عقب شانه‌اش دیده می‌شد و ویدئوهای این آهنگ روزها از سوی کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی شد و بحث‌های مخالف و موافق زیادی را در پی داشت.
 
پیش از آن نیز نزدیک به یک سال پیش لباس غزال عنایت، دیگر آواز خوان زن افغان در یکی از کنسرت‌هایش در شهر تورنتوی کانادا جنجال‌برانگیز شد.
 
در آن کنسرت غزال عنایت با لباسی ظاهر شد که به باور منتقدانش، برخی جاهای اندام او را نشان می‌داد.
 
آریانا سعید در پیوند به واکنش‌های مردم نسبت به نوع انتخاب لباسش در پاریس به بی‌بی‌سی گفت: "نمی‌دانم مردم چرا تمام وقت‌شان را صرف انتقاد به لباس‌های من می‌کنند، با آنکه مسایل مهم‌تری هم در افغانستان است؛ مانند بچه بازی (سواستفاده از کودکان) و ازدواج‌های زیر سن و مردم باید به آن بیشتر بپردازند."
خانم سعید به بی‌بی‌سی گفت "نمی‌دانم مردم چرا تمام وقت‌شان را صرف انتقاد به لباس‌های من می‌کنند، با آنکه مسایل مهم‌تری هم در افغانستان است؛ مانند بچه بازی (سواستفاده از کودکان) و ازدواج‌های زیر سن و مردم باید به آن بیشتر بپردازند." خانم سعید گفت: "کنسرت من در پاریس و در یک کشور اروپایی صورت گرفت و مردمی که در آن کنسرت اشتراک کرده بودند، نوع لباس شان زیاد با لباس من تفاوت نداشت."
 
لیلا حمیدی، طراح لباس در آلمان که خود در کنسرت آریانا سعید در پاریس شرکت کرده می‌گوید، لباسی را که یک هنرمند در یک نمایش می‌پوشد، تا لباس که در یک مکان عادی پوشیده می‌شود، کاملا فرق دارد.
 
او می‌گوید برای هنرمندان در یک کنسرت نه تنها آلات خوب، لایت خوب و موسیقی خوب مهم است، بلکه لباس خوب هم مهم است.
 
خانم حمیدی می‌افزاید، هنرمندان کشورهای اسلامی دیگر مانند لبنان هم، چنین لباس‌های در زمان اجرای موسیقی می‌پوشند اما جنجالی در پی ندارد.
 
این طراح لباس می‌گوید، طرح لباس آریانا سعید جدید نبود، تفاوت که این بار داشت، این بود که لباس آریانا رنگ کریمی (کرم) داشت و هم رنگ جلد انسان بود، از این رو جنجال خلق کرد.
 
مساله شیوه لباس زنان در افغانستان سنتی همواره از دلمشغولی‌های مردان به ویژه روحانیون در افغانستان بوده و سابقه آن به دهه‌ها قبل به زمانی بر می‌گردد که ملکه ثریا، همسر امان‌الله پادشاه افغانستان در دهه ۱۹۲۰ برای اولین بار حجاب خود را کنار گذاشت و در انظار عمومی در کنار شوهرش ظاهر شد که البته در کنار دیگر عوامل پیامدهای ویرانگری برای حکومت امان‌الله خان داشت.
 
نوع لباس زنان افغانستان در مکان‌های عمومی دست کم در ۵۰ سال اخیر شاهد دگرگونی بزرگ شده است.
خانم سعید گفت: "کنسرت من در پاریس و در یک کشور اروپایی بود و مردمی که در آن کنسرت شرکت کرده بودند، نوع لباس‌شان زیاد با لباس من تفاوت نداشت." براساس تصاویری که در آرشیوها دیده میشود، زنان در زمان سلطنت محمد ظاهر شاه (۱۹۳۳ - ۱۹۷۳) و سپس حکومت محمد داوود (۱۹۷۳ - ۱۹۷۹) و همچنین رژیم کمونیستی تحت حمایت شوروی (۱۹۷۹ -۱۹۹۲)، بیشتر در شهرها آزادترین نوع لباس را در محل‌های عمومی می‌پوشیدند.
 
دراین عکس‌ها واضح دیده می‌شود که‌دختران در دانشگاه‌ها یا در خیابان‌های شهر قدم می‌زنند؛ بدون روسری و با لباس‌های نیم تنه.
 
اما با به میان آمدن حکومت مجاهدین (۱۹۹۲ - ۱۹۹۶) و حاکمیت طالبان (۱۹۹۶ -۲۰۰۱) در دهه نود میلادی شرایط عمومی بر زنان و مخصوصا شیوه لباس پوشیدن آنها سخت‌ شد.
 
زنان در حکومت مجاهدین در نوع پوشش لباسشان باید شرایطی را مدنظر می‌گرفتند که در آن زمان برایشان براساس آنچه شرایط اسلامی خوانده می‌شد، وضع شده بود.
 
پس از آن، نوع پوشش لباس زنان در حکومت طالبانکه زنان را تقریبا از تمامی فعالیت‌های عمومی حذف کرده بودند، شدیدتر شد. در آن زمان زنان ملزم به پوشیدن برقع بودند که هنوز در بسیاری جاهای این کشور مروج است.
لیلا حمیدی، طراح لباس در آلمان که خود در کنسرت آریانا سعید در پاریس شرکت کرده می‌گوید، لباسی را که یک هنرمند در یک نمایش می‌پوشد با لباسی که در یک مکان عادی پوشیده می‌شود، کاملا فرق دارد در یک و نیم دهه گذشته حضور زنان افغان تدریجا در بخش‌های مختلف جامعه افغانستان روبه افزایش بوده و موازی با آن شیوه پوشش آنها نیز محل گفت‌وگوها، جنجال‌ها و اختلافات زیادی در جامعه افغانستان بوده است.
 
براساس قوانین افغانستان، حجاب در این کشور اجباری نیست ولی به دلیل فشارهای اجتماعی و احتمالا باورهای شماری از زنان، آنچه که پوشش اسلامی خوانده می‌شود، به صورت گسترده همچنان از سوی زنان استفاده می‌شود.
 
اما شمار قابل توجه زنان به ویژه در شهرهای این کشور رو آورده‌اند به پوشیدن لباس‌هایی که از نظر موافقان گزینه فردی، سنت‌شکنانه و زیبا است و از نظر منتقدان خلاف موازین اسلامی و اجتماعی افغانستان است.
+91
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان

    جماعت مخ کپک زده قرون وسطایی !! این لباس که کاملا پوشیده بوده استین بلند ، شلوار ، یقه بسته !! یعنی به رنگ لباسش گیردادن !! بس کنید و دست بردارید برید به تجاوزها و بچه بازی هاتون برسید
    70
    124
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Jalal50 - تهران، کانادا

    تنها خدا این زنها را میشناسد. وگرنه اکثرزنان هر طوری و به هر نحوی شده میخواهند خودنمایی و جلب توجه کنند. با کم پوشی و برهنگی با همدیگر هم در رقابتند. زنان مدرن این زمانه بسیار پیچیده شدن و مردان در مکافات.
    146
    75
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    حتی در افغانستان هم حجاب اجباری نیست حیف خاک که بگم بر سر آخوند با اون عمامه بودو. شنیدم حتی در عربستان فقط در مکه و مدینه حجاب اجباریه البته مطمین نیستم
    66
    90
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    beerslover - بارسلون، اسپانیا
    درود بر تو شیر زن
    80
    85
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    اندامش خیلی جالب تر و زیباتر از صدایش است. تفلکی برای همین روی صحنه از این نوع لباسها استفاده میکند تا اندامش را نمایش دهد. البته هیچگونه مشکلی نیست که با این نوع لباسهای اندام نما خواننده ای بخواهد اواز بخواند مشکل ان دیوهای کور هستند ان خفاشهای خون اشام هستند که نام طالبان و گروه داعش را بر سازمان جنایتکارشان گذاشته اند. انها هستند که میخواهند هرچه زیبای در دنیا است را نابود کنن و فقط سیاهی و زشتی را رواج دهند. مرگ بر خفاشان خون اشام داعش و طالبان
    18
    57
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد

    زن بی حیا. این نوع لباس پوشیدن و حرکات سکسیتی مختص جهان سومی مفلوک است که آلت دست استعمارند. و عملا مردم اسیر فرهنگ طالبانی را بیشتر بسمت افکار طالبانی پیش می برد و عده دیگر را مانند این شخص از آن سوی بام می اندازد. وقتی با مردم رشد کردی نمیتوانی فردی رفتار کنی در مهمانی های خودت اینگونه زننده لباس بپوش و به آن افتخارکن. حالم بهم خورد . در یک اجرا دیگر هم با همین زنندگی لباس پوشیده.
    145
    23
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    نیایش - تهران، ایران
    یعنی اگر یه هیکل زشت و شکم گنده بود هم یاد دفاع از زنان میافتاد و با ا ین لباس مثلا رنگ بدن که اون وسط موهاشم معلومه میرفت پای صحنه ها ها ها ای کلک
    23
    30
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    مغربی - تهران، ایران

    [::shirzan e irani - استکهلم، سوئد::]. بسیار زیبا. خوشحالم که هنوز داریم امسال شما.
    79
    29
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    salomeh_f - ساکرامنتو، ایالات متحده امریکا
    کلا ما خاور میانه ای های جهان سومی عقب مانده ایم و از بدن زن و زیباییش ترس داریم و باهاش غریبه و دشمنیم از بیخ و بن. هنر هم که کلا بیخ پیدا میکنه .......
    9
    27
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Lolitaa - دلفت، هلند

    [::raha1984 - هامبورگ، آلمان::]. [::Iranemaa - قم، ایران::]. یا شما دو نفر کورید یا اینطور مواقع کور میشوید!یه وقتهایی هم مثل اون اسقاط192 (الزایمر سیاسی) میگیرید! . [::beerslover - بارسلون، اسپانیا::]. یه (درود به پشم و پیلی) هم مینوشتید باحالتر می شد کامنتهاتون !
    77
    3
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    [::Lolitaa - دلفت، هلند::]. جناب عربپرست این خانم آزاده هر جور بپوشه هر چند من خودم دوست ندارم تو خانوادم کسی اینجور بپوشه ولی به من ربطی نداره که از این خواننده محترم انتقاد کنم زندگی خصوصی و پوشش خودشه به من و تو هیچ ربطی نداره .
    13
    38
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    آنتی خرافه - کلن، آلمان
    ''خانم سعید، متعلق به جامعه سنتی و مسلمان افغانستان است''، همین تفکر احمقانه و دین سراسر توحش است که افغان و ایرانیو دیگر کشورهای مسلمان عقب افتاده را به این روز انداخته. پس خاک بر سرتان همین دین در پیت و توحش لیاقتتان.
    11
    26
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد

    ارزش هنر به خاصیت هنر است نه تخریب آن. این دو مغایر هم هستند. اینگونه افرد به جامعه خود خیانت میکنند چرا که در این اوضاع اسفناک فرهنگی در افغانستان با آتو دادن به دست تند رویان بسیاری را حتی از آزادی های نسبی محروم میکند. در فرهنگ غرب که برهنگی موضوعی عادی ست به اندازه این تازه بدوران رسیده های جنسی بی حیایی اینقدر غوغا نمیکند و هر چیز تعریف خود را در جایگاه خود دارد. لیدی گاگا که تاپ لول هنر است و در دانشگاه اصول او تدریس می شود دستمایه اش هنرش است که از ابزار آن هم به عنوان یک هنرمند زن بهره می برد اما این فرد که اتفاقا به دلیل همین رفتار و نه هنرش مورد توجه است جنسیت را به جای هنر به نمایشی زننده میگذارد و به کسانی که هنوز الفبای هنر یا دمکراسی را نمی دانند ادرس اشتباه میدهد و انها را بیشتر گم و گیج میکند.
    52
    10
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Lolitaa - دلفت، هلند

    [::Iranemaa - قم؟؟، ایران؟؟؟::]. خانم شاه پرست ! این خانم آزاد است هر طوری دوست داره لباس بپوشه ولی وقتی پرایوت پارتز در معرض دید همگان است طرفداری کردن از کارش معنی ندارد ! به قول دوستمون اگر جوان نبود و هیکل زشت و شکم گنده داشت باز اینطوری میومد جلوی هزاران نفر؟چرا وقتی با حرف حق روبرو می شوید به صحرای کربلا میزنید؟هر لباسی که بدن نما نباشه من باهاش مشکلی ندارم! شما در همین اروپا هم (حتی در کنسرتهای خوانندگان معروف اروپایی) همچین لباسی نمی بینید که خواننده پوشیده باشد!
    51
    4
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Lolitaa - دلفت، هلند

    [::Iranemaa - قم، ایران::]. این برای سومین یا چهارمین بار است که مینویسم! من با حجاب اجباری مخالفم چون معتقدم که سر و صورت هرکسی باید کاملا دیده شود و برای این حرف دلیل دارم!فکر هم نمی کنم که کسی با حرف من مخالف باشد ولی خیلی از شماها حتی اگر من حرف حق هم بنویسم به منفی زدن ادامه میدهید! البته اگر به خاطر منفی زدنهای شما میخواستم از مواضع خودم برگردم و از شاه یا رجوی خوب بنویسم ی شدم مثل یکی از شماها! فرق ماها این است که روی عقایدمان ایمان داریم! ایمان چیزیست که شما ندارید گرچه میلیاردها دلار پشتوانه دارید!.
    54
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    [::shirzan e irani - استکهلم، سوئد::] ۱).خانم محترم: فکر کنم در واقع این شما هستید که با موضع متزلزل خود از این طرف بام به آنطرف بام می‌افتید.همانطور که یه شخص دینی با آب وتاب درس روزه و حیا را تجویز می‌کند شما هم مدافع حیا میشود و غافل از این هستید که مسئله شخصی هر کس مربوط به خودش هست.از یه طرف این جور لباس پوشیدن هارو جهان سومی قلمداد می‌کنید و از طرف دیگه از لیدی گاگا فاکت میاورید، مگر این سبک لباس که از نظر شما بی‌ حیا‌ای هست را در غرب کسی‌ زیر سوال نبرده و از قدیم الایام این چنین بوده، پس این تابو را چه کسی‌ شکسته؟ آدرس اشتباه ندهید بلکه این گونه تراوش فکری محصول تنگ نظری خودمون است و بدان که وجود منفی‌ جهان سوم در اندیشه شماست که سنگ حیاً را به سینه میزنید.لطفا اخلاق مداری یک شیر زن را که لقب شماست با کلماتی بی‌محتوا چون حیاً و غیرت پیوند نزنید.
    10
    45
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    ۲) سرکار خانم: کد فکری شما به استناد کامنت‌های قبلی‌ بر همه آشکار است، از یک طرف مدافع هویت آمریکا و ترامپ هستید و از طرف دیگر در این خانم را با الفاظی ابتدایی مورد توهین قرار می‌دهید. پس فرق شما با عوامل توحش در کجاست؟ با احترام به تمام زنان ولی‌ این اندیشه شما بدور از شیرزنی هست بلکه زیبنده یک پیرزن سنتی بیش نمیباشد.امیدوارم برای یک دفعه هم که شده به حقوق شخصی و انتخاب دیگران احترام بگذاریم.تندرست باشین
    12
    40
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    خاک بر سرتون با اون فرقه تان که همش به پایین تنه بند میده، به قول یکی‌ از این یوزر‌ها ، شماها برید به آن بچه بازی‌هاتون برسید و در حماقتی که اسیرش هستید بمانید و در آن بمیرید.
    11
    21
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد

    هانی‌ - اسلو، نروژ- من درداخل ایران و بیرون از ایران افکار پیشتازداشته و دارم که چه در ایران و چه در بیرون از ایران مورد توجه افکار جهان اولی ها بوده و هست . به این خاطر مورد توجه اقشار و سن های مختلف اجتماع هستم این است که نظر شما برایم فاقد اعتباراست. دیگراینکه اگربنا به گفته تو پیرزن هم بودم اشکالش در کجاست ! این روند زندگی است . در غرب برهنگی را در مقوله هنر آلت دست تحریک کردن قرار نمی دهند بلکه از منظر مد و زیبایی به آن می پردازند. این زن که این نوع لباس پوشیدن را از فرهنگ دخمه های طالبان کسب نکرده! بنا بر این حال که دم از دمکراسی و حقوق افراد میزند باید از قدم به قدم این فرهنگ تبعیت کند نه با فرهنگ طالبانی خود که جنسیت مقدم بر هر چیز است. در خارج از ایران کسی که زننده می پوشد تکلیفش را با جامعه معلوم میکند و همه هم به تصمیمش احترام میگذارند چون همه چیزش بهم میاید. تابو شکستن اصول دارد. کسی که وسط خیابان مینشیند و دستشویی میکند کارش تابو شکستن نیست. این زن آلت دست استعمار است و اینکارها دلیل دارد که آنرا نمیفهمید. ....
    37
    8
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد

    2- اصالت هنر را برای خودشان حفظ میکنند آفت هایش را به اسم هنر به خورد جهان سوم میدهند ! میدانید چرا استعمار ایران را مورد حمله اجنبی و فرهنگی قرار داد به خاطر اکثریت افرادی چون شما که گمان کرده اید آزادی شکستن تمام خط قرمزهاست و داشتن فرهنگ محدود کردن تمام آزادی ها ! واکنون به این خاطر شیرازه همه چیز در ایران از هم پاشیده و ارزشها شده اند ضد ارزش. آدرس اشتباه تا کنون از سوی امثال شما ها داده شده که طرفداری از ترامپ را بد میدانی و با اوباما که همدست نظام بود و قاتل بیش از چهار صد سوری و آتش اند اختن در خاور میانه را خوب و مدام زیر میزی رد کردن و لاس زدن با خامنه ای را از سوی او نمیبینی و تنها به ظواهر امر توجه داری. چون عادت به رفتار و اعمال نا خالص سطحی کرده اید وایجاد آشفتگی و بی اصالتی در همه چیز.
    34
    8
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    چهار صد تا پانصد هزار سوری .
    26
    7
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    احتمالا در اینجا افغان های زیادی اخبار را دنبال میکنند. باز کردن این مسائل برای رفع معضلات است نه زیر سوال بردن و یا متورم شدن رگ گردن متعصبین. بیشترین اشکال من قهر کردن عده ای با هنر و آزادی نسبی به خاطر اینگونه رفتار است آنهم در جامعه طالبانی افغانستان. ایشان پتانسیل بسیار بالایی درگرداندن صحنه دارد که نمونه اش اجرا در زمین فوتبال در زمان استراحت بین دو بازی بود. بنابر این میتواند بدون این زنندگی در جایگاه یک هنرمند مردمی و یاری دهنده در راستای حقوق ابتدایی جامعه ایفای نقش داشته باشد و نه بازدارنده. هنرمندان جامعه باعث نشاط و سرزندگی جامعه هستند باید قدرشان را دانست.
    22
    4
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    [::Lolitaa - دلفت، هلند::]. اقای نامحترم لولی تاب چیزی که مشخص و واضح هست اونی که کوره تو هستی !! در ضمن فکر نمیکنی واسه یه مرد خیلی بده اینقدر به اندازه تو خاله زنک باشه؟؟؟!!! نوبری بخدا
    4
    10
    شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.