آیا هنوز ماریا شاراپووا برای اسپانسرها پرفروش‌ترین است؟

ماریا شاراپووا با یکی از بزرگترین چالش‌های دوران ورزشی خود روبرو است؛ بازگشت به مسابقات تنیس پس از پانزده ماه محرومیت به علت استفاده از داروی غیر مجاز.
 
اما موضوع فقط نمایش او در داخل زمین و ادامه دوران حرفه‌ایش نیست. سوال این است که آیا او که بیشتر درآمدش از بیرون زمین تنیس است، می‌تواند حامیان مالی (اسپانسر) بزرگ را جذب کند یا نه.
 
تنیس باز ۳۰ ساله با استفاده از سهمیه آزاد در مسابقات تنیس اشتوتگارت شرکت می‌کند و اولین مسابقه‌اش روز چهارشنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) برگزار می‌شود.
 
با اینکه برخی تنیس بازان از این موضوع اظهار ناخشنودی کرده‌اند اما شاراپووا از حمایت فدراسیون جهانی تنیس زنان و همین طور هوادارانش برخوردار است.
 
زمان برای بازگشت شاراپووا به میدان بهتر از این نمی‌توانست باشد، بزرگترین رقیب مالی او در دنیای تنیس، سرنا ویلیامز باردار است و چندین ماه از میادین تنیس دور خواهد بود.
 
به تخمین نشریه فوربز، شاراپووا از ژوئن ۲۰۱۵ تا یک سال بعد ۱.۹ میلیون دلار از جوایز مسابقات تنیس درآمد داشته و از حامیان مالی خود بیست میلیون دلار، که از این نظر فقط سرنا ویلیامز با او قابل مقایسه است. شاراپووا قصد دارد از این هفته منبع اصلی درآمد خود را دوباره احیا کند
 سایمون چدویک پروفسور تجارت ورزشی در دانشگاه سلفورد بریتانیا می‌گوید: "در مدت محرومیت ارتباط شاراپووا با برخی حامیان مالیش پابرجا ماند... اما من مطمئنم به دلیل محرومیت، بندهایی به عنوان نوعی جریمه در قراردادهایش با اسپانسرها گنجانده شده است."
خطر
 
پس از اینکه شاراپووا در مارس ۲۰۱۶ پذیرفت آزمایش دوپینگش به علت استفاده از یک ماده ممنوعه مثبت شده، فدراسیون بین‌المللی تنیس او را برای دو سال محروم کرد، محرومیتی که پس از درخواست تجدیدنظر کاهش یافت.
 
بر خلاف تایگر وودز، گلف باز معروف آمریکایی که ماجرای ارتباطش با زنان دیگر باعث شد اسپانسرهایش را به سرعت از دست بدهد، حامیان مالی شاراپووا صبر کردند ببینند اوضاع چگونه پیش می‌رود.
 
پروفسور چدویک می‌گوید دلیلش این بود که "آنها سرمایه‌گذاری مالی و تلاش زیادی برای این قراردادها کرده بودند."
 
علاوه بر این، فسخ قرارداد ممکن است خطرناک باشد؛ امکان دارد شاراپووا با موفقیت به میادین تنیس بازگردد و اگر شما به عنوان حامی مالی قراردادتان را با او فسخ کرده باشید در را برای رقبایتان باز کرده‌اید."واکنش اسپانسرها به محرومیت شاراپووا متفاوت بود، هد ( Head)و اوین ( Avian) بلافاصله از او حمایت کردند. نایک ( Nike)و پورشه (Porsche) روابطشان را به حال تعلیق درآوردند اما بعدا از سر گرفتند و تاگ هویر (Tag Heuer) و ایون ( Avon) تصمیم گرفتند قراردهای خاتمه‌یافته را تمدید نکنند.
 
با در نظر گرفتن پول و وقتی که نایک برای شاراپووا صرف کرده -نایک از یازده سالگی اسپانسر شاراپووا بوده- عجیب نیست که نام‌های تجاری بزرگ پیش از تصمیم‌گیری جدا در این باره فکر کرده باشند.
شاراپووا به مثابه یک نام تجاری
 
کارن ارل رییس اتحادیه حمایت مالی اروپا می‌گوید: "از حیث نام تجاری و شهرت، تمام این اتفاقات این نکته را برجسته می کند: شاراپووا به نوبه خود یک نام تجاری بزرگ است."
 
"او توجه رسانه‌ها را به شدت به خود جلب می‌کند. هیاهوی بازگشت او هم همین موضوع را نشان می‌دهد. این تاکیدی است بر اینکه او ستاره بزرگی است و تنیس زنان به او احساس نیاز می‌کند."
 
این یکی از دلایلی است که نام‌های تجاری می‌خواهند ارتباط با او را ادامه دهند، آنها که با او مانده‌اند ارزش نام تجاری شاراپووا و ارزش ارتباط آن با نام تجاری خودشان را می‌دانند."
 
خانم ارل می‌گوید شاراپووا بلافاصله دست‌هایش را بالا برد و استفاده از داروی غیرقانونی را پذیرفت و این باعث شد لطمه به نام تجاری او و شرکای تجاری‌اش محدود شود: "او پذیرفت که چه کرده و اوضاع را به نحو فوق‌العاده‌ای مدیریت کرد. او اظهار پشیمانی کرد و گفت دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد."
 
"همین که بازگشت او فریاد اعتراض را به دنبال نداشت به نام‌های تجاری اطمینان خاطر داده که با او بمانند... اگر طرفداران تنیس معترض بودند ممکن بود بر تصمیم اسپانسرها تاثیر بگذارد."
حق نشر عکس Getty Images
 
به قهرمانان نیاز است
 
پروفسور چدویک می‌گوید مشاوران و تیم مدیریت شاراپووا که از نام او مراقبت می‌کند، خیلی سریع توانستند بر اوضاع مسلط شوند.
 
او عقیده دارد اکنون درها برای بازگشت شاراپووا باز است، همانطور که از استیو سایمون رییس فدراسیون تنیس زنان نقل شده که گفته 'ورزش تنیس، طرفداران و مسابقات، همه و همه به او خوشامد خواهند گفت.'
 
به گفته پروفسور چدویک حتی پیش از اعلام خبر بارداری سرنا ویلیامز، تنیس زنان برای یافتن جانشین مناسب در صدر این ورزش با دشواری روبرو بود: "تعداد استعدادهایی که بالاترین سطح کیفی را داشته باشند زیاد نیست."
 
"هیچ‌کس به نظر نمی‌رسد بتواند یک سلسله نتیجه خوب را پشت سرهم کسب کند. تنیس زنان به هرکمکی برای داشتن قهرمانان، نام‌های بزرگ و استعدادهای نخبه نیاز دارد تا توجه علاقمندان را به این ورزش جلب کند... غیبت شاراپووا در منظومه نام‌های تجاری، باعث افول تنیس زنان شده است."خانم ارل می‌گوید با اینکه تنیس‌بازان به بازگشت شاراپووا خیلی روی خوش نشان نداده‌اند، برای اسپانسرها مهمترین نکته این است که طرفداران از بازگشت شاراپووا استقبال کرده و همین‌ها هستند که محصولات او را می‌خرند."
 
"اسپانسرها برای این از شاراپووا حمایت نمی‌کنند که موفقترین ورزشکار بوده، این حمایت به خاطر چیزی است که او بیرون زمین تنیس ارائه می کند... تصویر و نام تجاری او مهمترین چیز است. او می‌داند چگونه برای خودش بازاریابی کند. او در تجارت زرنگ است."
+4
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.