ادعای رئیس بسیج اساتید در نفوذ «جاسوسان آمریکایی» از طریق پروژه «یونسکو ۲۰۳۰»

وزیران آموزش و پرورش، و علوم، به همراه معاون امور زنان ریاست‌جمهوری در مراسم رونمایی از طرح آموزشی یونسکو ۲۰۳۰. رئیس سازمان بسیج اساتید در نامه‌ای مدعی شد که «جاسوسان آمریکایی» در قالب پروژه آموزش «یونسکو ۲۰۳۰» مسئولان «ساده‌لوح» را فریب داده‌اند، تا در قالب این پروژه «ظرفیت عظیم فرهنگی» ایران در اختیار آمریکا قرار گیرد.
 
سهراب صلاحی، در این نامه که روز شنبه ۱۸ دی، در خبرگزاری فارس خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس، منتشر شده، پروژه آموزش «یونسکو ۲۰۳۰» را مانند منشور حقوق شهروندی «از شوخی‌های ایام انتخابات [ریاست جمهوری ۹۶]» خواند.
 
او مدعی شد که «جاسوسان امریکایی» در قالب برنامه آموزشی «یونسکو ۲۰۳۰ از بی‌خبری و نادانی» برخی از «مسئولین ساده‌لوح» استفاده می‌کنند «تا ظرفیت عظیم فرهنگی» را در اختیار آمریکا قرار دهند.
 
آقای صلاحی اضافه کرد: «در هر حال اگر کسانی در کشور این شوخی را جدی گرفته‌اند که به نابودی فرهنگ و تاریخ پنج هزار ساله ایران در قالب آموزش ۲۰۳۰ یونسکو بپردازند، حتماً بدانند که باید از روی جنازه تک‌تک نیروهای ارزشی و انقلابی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بگذرند».
 
رئیس سازمان بسیج اساتید مدرک و یا شواهدی درباره به گفته او حضور «جاسوسان آمریکایی» در برنامه آموزشی «یونسکو ۲۰۳۰» و همچنین «نابودی فرهنگ و تاریخ پنج هزار ساله ایران» در قالب این پروژه ارائه نکرده است.
 
پیش از این نیز رسانه‌های اصولگرا از جمله روزنامه کیهان و خبرگزاری تسنیم «سند ملی آموزش ۲۰۳۰» را پروژه‌ای برای «نفوذ آموزشی» در ایران خوانده بودند.
 
روزنامه کیهان روز ۱۱ دی در یادداشتی ابراز نگرانی کرده بود که به دلیل «محور بودن تساوی جنسیتی و حقوق بشر و سبک زندگی غربی در سند ۲۰۳۰ یونسکو» همکاری ایران با این نهاد زمینه‌ساز فشارهای بین‌المللی و تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی شود.
 
در اجلاس سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۷ هدف توسعه پایدار موسوم به «طرح ۲۰۳۰» تصویب شد. هدف چهارم این نقشه راه، آموزش بود که اجرای آن به عهده سازمان یونسکو گذاشته شده است.
 
در همین حال قرار شده که کشورهای عضو این سازمان نیز سندهای آموزشی خود برای ۱۵ سال آینده را همسو با اهداف توسعه پایدار تدوین کنند.
 
۲۰ آذرماه نیز «نشست عالی‌رتبه مشورتی، در زمینه آموزش ۲۰۳۰» با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش و مدیر دفتر یونسکو در تهران برگزار شده بود.
 
پیش از آن نیز هیئت دولت در جلسه ۲۶ مرداد ماه خود تصویب کرده بود که «سند آموزش ۲۰۳۰» در ایران با مدیریت وزارت آموزش و پرورش تدوین شود.
 
بر اساس این مصوبه «کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰» با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و با هدف «هماهنگی و ارایه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات برنامه آموزش۲۰۳۰ همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار» تشکیل می‌شود.
 
به جز وزیر آموزش و پرورش، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌های ایران از جمله وزارت علوم، کشور، و ارتباطات و فناوری اطلاعات عضو این کارگروه هستند.
 
سعدالله نصیری، دبیر کمیسیون ملی یونسکو، نیز روز ۱۴ دی اعلام کرده بود که این سند پس از آماده شدن برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارسال خواهد شد.
 
او تأکید کرده بود که هیچ‌کدام از بیانیه‌ها، توصیه‌ها و کنوانسیون‌های یونسکو اجباری و الزام‌آور نیست و صورت مغایرت بیانیه‌ای با «ارزش‌ها و اهداف ملی و اسناد بالادستی کشور» عدم اجرای آن به صورت رسمی اعلام می‌شود.
 
پیش از این نیز اصولگرایان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی بارها به همکاری ایران با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی اعتراض کرده‌اند.
+2
رأی دهید
-14

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.