اکران «پنجاه کیلو آلبالو» با انتقاد مکارم شیرازی متوقف شد

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ایران گفته است که مجوز اکران مجدد برای فیلم "۵۰ کیلو آلبالو"، ساخته مانی حقیقی صادر نشده است.
 
آقای ایل‌بیگی به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت: "نمایش این فیلم در تهران تمام شده و با ادامه نمایش آن موافقت نشده است. ما نیز ابلاغ کردیم فیلم هر کجای دیگری که نمایش دارد؛ باید نمایش آن متوقف شده و فیلم از سینماها جمع‌آوری شود."
 
به گفته او دلیل عدم صدور مجوز اکران مجدد برای ۵۰ کیلو آلبالو این بوده که برخی از مراجع تقلید و همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از محتوای این فیلم اعلام نارضایتی کرده بودند.
 
این در حالی است که مجوز اکران مجدد برای فیلم‌های من سالوادور نیستم و ابد و یک روز، از پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال صادر شده است.
 
چندی پیش آقای جنتی در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان در قم گفت: "فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم، اجازه ساخت و اکران به آن نمی دادم."
 
او صدور پروانه ساخت و نمایش برای این فیلم را "اشتباه" خواند و گفت: "این فیلم فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین من شخصا مخالف اکران این فیلم هستم. ربطی به مخالفت برخی رسانه‌ها هم ندارد."
 
در واکنش به سخنان آقای جنتی، مانی حقیقی، کارگردان فیلم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ارشاد نوشت که این فیلم تا پیش از آغاز فیلمبرداری سه بار از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفته است.
 
به گفته او فیلمنامه آن "١۴ اصلاحیه داشته، دوبار توسط شورای پروانه نمایش بازبینی شده و ١٧ اصلاحیه بر آن اعمال کرده است".
 
او در پایان نامه خود نوشت: "ماجرای تولید و اکران فیلم ۵۰ کیلو آلبالو حاکی از این است که مدیریت فرهنگی کشور من دراین ‌زمینه بی‌ضابطه، مغشوش و غیراصولی بوده است. به‌همین‌دلیل، من دوستانه و برادرانه از شما تقاضا می‌کنم که کار را به کاردان بسپارید."
این فیلم که از نوروز امسال در سینما‌های ایران به نمایش در آمده، تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد تومان فروش داشته و پس از فیلم من سالوادور نیستم (که فروشش از پیش از نوروز آغاز شده بود) پرفروش‌ترین فیلم امسال بوده است.
داستان ۵۰ کیلو آلبالو از یک جشن عروسی آغاز می شود. در میانه مراسم ماموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می‌شوند و میهمانان هم فرار می‌کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن پسری باعث آشنایی‌اش با دختری می‌شود و اتفاقات ناخواسته ای برای آنها می افتد.
تعداد زیادی از ستارگان سینمای ایران از جمله آزاده صمدی، علی صادقی، ساعد سهیلی، مهران غفوریان، افسانه بایگان، فرهاد آییش، بهنوش بختیاری، امید روحانی، سیامک انصاری و سروش صحت در آن بازی می‌کنند.
جنجال‌ها و حاشیه‌های ۵۰ کیلو آلبالو فقط به محتوای آن محدود نشده است. هفته پیش مصطفی شایسته، تهیه کننده این فیلم به دلیل پخش تیزر تبلیغاتی آن از شبکه‌ای ماهواره‌ای خارج از ایران همراه با تهیه‌کنندگان دو فیلم دیگر به دادگاهاحضار شد.
به نوشته خبرگزاری فارس در این دادگاه به تهیه‌کنندگان مورد اشاره اخطار داده شد که در صورت "تکرار تخلف" به مدت یک‌ سال از دریافت پروانه ساخت محروم خواهند شد.
+10
رأی دهید
-59

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Hamed-irooni - سیستان، ایران

    فیلمش رو من دیدم واقعا بی محتوا بود، ولی خب عده ای ممکنه دوستش داشته باشند باید جامعه رو آزاد گذاشت.
    2
    43
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    Big_Bang - دورتموند، آلمان

    برید خدا را شکر کنید که هنگام اولین اکران آنرا توقیف نکردند، حداقل خرج ساخت و تولید را درآوردید. وگرنه خیلی‌ سوزش داشت. این همه زحمت ، این همه هنرمند و فکر و ایده، آخرش یک روحانی‌ که قرآن به دست داره و همه عمر در حال شمارش امامان است، نظر میده که سینما چگونه باید باشه. سوزش داره دیگه..
    3
    40
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    teyseh - بروکسل ، بلژیک

    مملکت هردمبیل به این میگن که فیلمی که خودشون تایید کردند چون به مزاق یه آخوند شپشو خوش نیامده بجای ۸۰ میلیون انسان تصمیم میگیره. من نمیدونم بسر این ملت چه آمده که اینچنین ظلم پذیر و ذلیل شدند.
    2
    57
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    raminn - تهران، ایران

    فقط فیلمای حاج مسعود ده نمکی اجازه دارن رو بیان.
    2
    39
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه

    جالبه، جنتی میگه که "من با اکران آن مخالفت کردم !" یعنی‌ قانون و حساب و کتاب و اینکه این فیلم پروانه نمایش گرفته کشک هست !!
    2
    38
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    افسوس به حال مملکت و مردمی که در قرن 21 همچنان اکثریتی دنباله رو اخوند و ملا هستن و به این جماعت بیسواد و نادان اجازه میدن حتی براشون تصمیم بگیرن چی ببینن چی نبینن. به عبارت دیگه این جماعت مردم رو مشتی بی سواد فرض می کنن که قدرت تصمیم گیری ندارن و اخوند ومولا باید براشون تصمیم بگیره. به امیدی بیداری ملت و مردم ایران.
    3
    32
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    فکر کنم به خاطر آلبالو صادر نگرفت. آلبالو سرخ است . مسلمان را از راه به در می‌کند. چرا که یاد لپ البلوهی می‌‌اندازد. می‌‌گویند آقا خودش گفته که هندوانه و خربزه هم حرام هستند. چرا که مسلمان را .به یاد چیزی دیگری در زنان می‌‌اندازد. از قضا می‌‌گویند بسیجی‌‌ها هم دستور گرفته‌اند که با چماق بیضه اسلام را در مقابل موز و خیار هم دفاع کنند خیار و موز هم ممکن است امت مسلمان را از راه به در کند. امان از دست این ملت مسلمان . آخر میوه چار گوش از کجا واریم تا این ملت مسلمان حشری نشوند
    3
    28
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    خب,جو که اینجوریه نسازید,بروید قم سوهان بسازید
    3
    25
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    یعنی اخراجی ها دارای محتوا بود؟ خدایش اکبر عبدی و محتوای فیلم فارسی اخراجی ها رو حذف کنید ببینید چی باقی می مونه؟ فیلم های ده نمکی هیچی جز جک و مسائل بی خودی نداشت و یه نگاه بکنید به حجم تبلیغات تصویری و تلویزیونی اون فیلم متوجه میشید بی محتوا یعنی چی. مثلاً قلاده طلا محتواش چی بود؟ خدایش این فیلمهای بی محتوا شده سینمای ایران و فیلمهای پرمحتوا همه تو جشنواره ها و خارج از کشور هستند مثل موسیقی سنتی ایران که مایه افتخار هر ایرانی است البته در خارج از ایران
    3
    13
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    نیکولاس - پاریس، فرانسه
    روانی‌‌های عقب افتاده...آخه شما باید توی تمام کارها دخالت کنید!!علما که نیستند داعشی تشریف دارند
    3
    18
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    Mammal - لندن، انگلستان
    بیا این هم یکی‌ دیگر از فضائل ملاها، کارگردانی سینما که حتما تو قران تکنیک آن آمده و ادعا جایزه کان را دارد
    3
    11
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    غریبه_021 - تهران، ایران
    من همو نموقع که ماهواره این فیلم رو تبلیغ میکرد میگفتم معلومه فیلم مضخرفیه از اون تیپ فیلمهایی هست که حیف پول بلیط که بابتش بدی اما حالا که اینا حساسیت نشون دادند حتما میرم یه جوری پیدامیکنم نگاه میکنم . خواستم بگم که این جلز زدن ها تعیین تکلیف کردنها نتیجه عکس میده. همیشه!!!. . برای بنده معنی نداره که یکی وکیل وصی باشه اما خواستم جهت یاداوری بگم ما تو متن مراجع تقلید!! ندیدیم یدونه بود که اونم همیشه هست.
    3
    7
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    یعضی وقتها شما لازم نیست یک فیلم را ببینید که بفهمید تا چه حد فاجعه است همین تبلیغ چند دقیقه ای از این فیلم نشان می دهد گه چقدر زرد و مبتذله و باعث تاسفه که فیلمهایی مثل این و اخراجیها فروش میلیاردی دارند
    7
    2
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.