کروبی به روحانی: از حاکم مستبد بخواهید برایم دادگاه علنی تشکیل دهد

مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران که روز شنبه منتشر شد با تاکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، خواست که حسن روحانی «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند تا مشخص شود که «نانجیب» کیست.
 
مقصود مهدی کروبی در این نامه از عبارت «نانجیب» اشاره به یک سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی است که اخیرا معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و مشخصا رهبران جنبش سبز را «نانجیب» خواند.
 
آقای کروبی در این نامه نوشت که با برگزاری دادگاه علنی مشخص خواهد شد که «کدام یک از طرفین دعوا و نزاع» در انتخابات سال ۸۸ «نجیب» و کدام یک «نانجیب» بوده است.
 
آقای کروبی در این نامه که روز شنبه، ۲۱ فروردین، در وب‌سایت سحام‌نیوز منتشر شد همچنین خطاب به حسن روحانی گفته است که نه از رئیس جمهوری ایران انتظار آزادی از زندان خانگی را دارد و نه این کار را در حوزه اختیارات آقای روحانی می‌داند.
 
رفع حصر رهبران جنبش سبز یعنی مهدی کروبی و میرحسین موسوی که به اتفاق همسرش زهرا رهنورد در منزلش محبوس است از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود که پس از دو سال و نیم از زمان انتخاب او هنوز برآورده نشده است.
 
مهدی کروبی در نامه تازه خود همچنین آیت‌الله خامنه‌ای را «حاکمیت مستبد» توصیف کرده و از آقای روحانی تقاضا کرده است که از رهبر جمهوری اسلامی بخواهد تا «دادگاه علنی» او را «ولو با ترکیب مورد نظر ارباب قدرت» برگزار کند.
 
آقای کروبی وعده داده است که در صورت برگزاری این دادگاه، به همراه وکلایش، دلایل خود را درباره «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و «مهندسی انتخابات» ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام کند.
وی در این نامه همچنین نوشته است که در این دادگاه، اتفاقاتی را شرح خواهد داد که برای بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۸۸ «در بازداشتگاه‌های قانونی و غیر قانونی» افتاد.
 
به گفته آقای کروبی، «خروجی این دادگاه مشخص خواهد کرد که برگشته از انقلاب و نانجیب و ادامه‌دهنده راه انقلاب و نجیب کدام یک از طرفین دعوا و نزاع انتخابات ۸۸» هستند.
 
وی در نامه می‌گوید که حکم صادره از این دادگاه را «با جان و دل» خواهد پذیرفت و «بدون در نظر گرفتن حق تجدید نظر از آن استقبال» خواهد کرد.
 
به نظر می‌رسد این سخنان آقای کروبی واکنشی به گفته‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، باشد که سال گذشته در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، رفتار کسانی را که در روز هفتم اسفندماه ۹۴ انتخاب نشدند «نجیبانه» و رفتار معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را «نانجیبانه» خواند.
آقای کروبی در این نامه نوشت: «طنز ماجرا آنجاست که آنانی که سرمایه‌های مادی و معنوی کشور را به پای کذابی گذاشتند و نتیجه بصیرت‌شان این روزها بر همه روشن شده بابصیرت و نجیب شدند؛ و آنانی که هشدار دادند و این روزها را پیش‌بینی کردند و در چند سال گذشته برای تلاش اصلاح‌گرایانه‌شان متحمل حبس و حصر غیرقانونی شدند، نانجیب نام گرفتند.»
 
این رهبر جنبش سبز در نامه خود تاکید کرده است که «باید در مقابل اندیشه‌ای که با انحصار قدرت غیرپاسخگو به دنبال حاکمیت تک‌صدایی است ایستاد».
 
وی در این نامه نوشته است که «تردید نکنیم که تعلل و کوتاهی امروز نخبگان، رقم‌زننده هزینه‌های سنگین کشور و مردم در آینده خواهد بود».
 
گفته‌های آقای کروبی می‌تواند اشاره به حمایت صریح آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکان او از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، باشد.
 
پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز از حمایت روحانیت از آقای احمدی‌نژاد انتقاد کرده بود.
 
آقای کروبی در این نامه همچنین از این که مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ به گفته او «جواب قاطعی به تمامیت‌خواهان دادند و برخی از نورچشمی‌های حاکمیت را از صحنه خارج کردند» ابراز خوشحالی کرده است.
 
در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نتوانستند از استان تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یابند و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در این انتخابات شانزدهم شد.
 
در واکنش به این اتفاق، رهبر جمهوری اسلامی نبودن محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را یک «خسارت» برای این مجلس توصیف کرد.
 
آقای کروبی در این نامه همچنین «محروم» شدن مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان، از راهیابی به مجلس و «بررسی مجدد صلاحیت» منتخبان مجلس را «بدعتی خطرناک» خوانده که دولت و مجلس نباید به آن «تن دهند».
 
در جدیدترین اظهار نظر درباره وضعیت آرای خانم خالقی، حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزارت کشور ایران، گفته است که «با فرض اصرار» شورای نگهبان برای ابطال آرای این منتخب اصفهان، او دیگر نمی‌تواند وارد مجلس شود.
 
مهدی کروبی در این نامه همچنین با اشاره به اتفاقات رخ داده برای او پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نوشت: «اگر در رژیم فاسد گذشته از شعبان جعفری در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ استفاده گردید، در این حاکمیت هر روز در سرتاسر کشور از این دست اوباش‌ها برای حمله به بیوت مراجع تقلید، رجال منتقد مذهبی و سیاسی، سفارتخانه‌ها، مراکز علمی و هنری به نام ارزش‌ها استفاده می‌گردد.»
 
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.
 
مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.
+118
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    آرین جوان - رینو، ایالات متحده امریکا

    ایشون یکی از کمدین های ایران هستن.
    48
    15
    شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    آرین جوان - رینو، ایالات متحده امریکا
    یادم هست اون دروغگوی کاپشنی هی توی مناظره بهش می گفت که چرا از جزایری پول گرفتی اینم نیم ساعت از 45 دقیقه وقتش رو داشت در مورد این موضوع توضیح چرت و پرت می داد آخرش گفت خلاصه بگم یه پولی داد منم خرج کردم رفت!!! خیلی باحال هستن ایشون نه؟؟!! D:
    29
    18
    شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    arash_oslo - اسلو، نروژ

    حقتونه...اون موقع که سر کار بودیدو میدید که جوانهای ایران بدون دادگاه اعدام شکنجه می‌کنن حرف نمیدادید حالا بکشید
    11
    40
    شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    چگونه میشود از حکمِ ناا نجیب ، انتظارِ کارِ نجیبانه داشت ؟ آیا واقعا انتظار دارید دادگاهِ علنی بر گذار شود ؟
    2
    38
    شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Gharibeh-Ashena - هانوفر، آلمان

    مرگ یکدفعه / شیون یکدفعه. حرف حق را باید زد. بالاتر از سیاهی رنگی نیست. حالا که علی گدا را علنا حاکم مستبد خطاب کرده مرز خودش را مشخص کرده. اگر فردا پس فردا یکدفعه سکته بکنه تعجب نمیکنم. ظالقانی هم داشت همین مسیر را میرفت که از امروز به فردا مسموم ببخشید سکته کرد و رفت.
    2
    44
    شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    نسترن19 - وین، اتریش

    حالا که نوبت خودتون شد حاکم مستبد شد وشماها معترض ومظلوم.
    14
    34
    شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    استالین - ولادی وستوک، روسیه

    ایستادگی و دلیری این مرد ستودنی است.
    12
    32
    شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    razmandeh - استکهلم، سوئد
    از بس تو حبس بوده عقلش را از دست داده دیگه باور نداره یک زمانی خودش آخوند بوده !!!! و از یک آخوند میخواهد که بهش کمک کنه !!!! آخوند که دست بده نداره حاجی !؟!! برو یک امام زاده چند تا شمع روشن کن تاثیرش بیشتره!!!!
    7
    15
    یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
    چطور اون زمانی که برای ریاست جمهوری ثبت نام کردی مستبد نبود ، یکی از یکی نامردتر .
    8
    15
    یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا
    اندر حکایات سید علی و مهدی لب شتر در تواریخ آورده اند: خامنه ای: عزیزان من مسئله ی انتخابات را جدی بگیرید.تازگیها به گوش بنده رسیده است که یک اشکول لقمه حرامی گفته است که اگر من در انتخابات رای بیاورم نفری پنجاه هزار تومن میدهم! آخه از کجا... خطا؟ مگر میخواهی از پول بیت المال به این جوانان مومن انقلابی سرویس ....بدهی؟ در هر صورت عزیزان من مسئله ی انتخابات را جدی بگیرید!( صدای تکبیر)
    4
    2
    یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش
    حالا که خامنه ای را مستبد و در نهایت دشمنیش را با نظام حاکم آشکارنموده با تمام ایرادهایی که از او داریم بخاطر اتحاد ایرانیان علیه دیکتاتورجنایتکار , با کروبی آتش بسی موقت برپاکنیم.
    1
    1
    یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.