شیفت ویژه آرایش‌گاه های زنانه در محرم/اوج افزایش مصرف چسب مو در آرایش‌گاه‌های مردانه

در حالی روسای اتحادیه های آرایش گران زنانه و مردانه آرایش های محرم را ممنوع اعلام کرده اند که آرایش گران زن می گویند در ایام محرم شیفت ویژه دارند و در آرایش گاه های مردانه در این روزها مصرف چسب مو به اوج خود می رسد!
 
سایت خبری شفاف فضای محرم را در تهران این گونه توصیف می کند:«شب است اما نور چهل‎چراغ ها و هیات های عزاداری شب های پایتخت را آن قدر روشن کرده اند تا چهره های آرایش کرده و موهای شنیون شده دختران بیش از قبل دیده شود. لب های قرمز شده، موهای بلوند شده و شال و روسری های کوتاه  به همراه ساپورت هایی که حتی روی برخی از آن ها "یا حسین" نوشته شده است، مصداق بارز شب های محرم امسال است.این روزها اما سایت های اینترنتی نیز پر شده اند از تبلیغات برای فروش لباس های ویژه محرم که بر حاشیه های شب های محرم دامن می زند. در واقع، می توان گفت دیگر آن زمان ها گذشته که به احترام عزای حسینی، آرایش گاه های زنانه و مردانه تعطیل می شدند چون مشتری نداشتند.»
 
«مینا» ۳۰ ساله  که در یک آرایش گاه درجه یک زنانه در غرب تهران کار می کند، درباره مشتری های خاصش به شفاف می گوید: «ما در ایام محرم شیفت ویژه داریم و آرایش مو با شال و حتی بستن شال و روسری را هم برای مشتریان انجام می دهیم. آرایش صورت و شنیون مو نیز در این ایام مشتری فراوان دارد و دختران جوان از ما می خواهند صورت‌شان را به سبک مناسب شب آرایش کنیم و حتی رنگ موهای روشن که در شب بهتر دیده می شوند، مد می شود و متقاضی دارد!»
 
این آرایش گر جوان ادامه می دهد: «من از ۲۰ سالگی به کار آرایش گری مشغولم  اما در پنج سال اخیر کار و بار آرایش گاه ها در ایام محرم سکه شده است. هر چند که پیش از آن نیز زنان و دختران جوان به آرایش گاه می آمدند تا برای دنبال دسته رفتن به گفته خودشان، خوش تیپ باشند اما در سال های اخیر مد ایام محرم بسیار باب شده است.»
 
او در پاسخ به سوال شفاف در خصوص برخورد با باز بودن آرایش گاه ها در ایام محرم می گوید: «تا کنون برخوردی در این خصوص صورت نگرفته و من در جریان نیستم.»
 
مینا در پایان می گوید: «مادر من هم سال های سال آرایش گر بوده است و می گوید در حدود ۳۰ سال پیش همه آرایش گاه های زنانه بسته بود و مردم حتی ابرو هم تمیز نمی کردند. اما امروز دوره و زمانه تغییر کرده است و ماهم به فکر نان درآوردن هستیم.وقتی مشتری داریم، کار می کنیم.»
 
«سیما» ۴۰ ساله نیز از رونق فروش لباس هایش برای ایام محرم گفته است.او که طرح ها و نوشته های نستعلیق ایرانی را روی مانتوها و شال ها کار می کند، به شفاف می گوید:«از دو هفته قبل از محرم، سفارش ها برای طرح زدن روی مانتوها و شال های مشکی آغاز می شود و دختران جوان و حتی پسران برای نوشتن یا حسین، یا اباالفضل و حتی نوشتن بخشی از نوحه های معروف مانند باز این چه شورش است، روی مانتو، تی شرت و شال به من مراجعه می کنند.»
 
او ادامه می دهد: «البته این کار را بد نمی دانم چرا که می توان گفت به نوعی نشان دادن عزادار بودن محسوب می شود به شرطی که افراطی و برای نمایش دادن خود نباشد.»
 
سیما درباره نرخ پارچه نوشت ها می گوید: «برای یک طرف کامل مانتو از ۲۰۰ هزار تومان به بالا و برای کار کردن کامل روی شال ها و تی شرت ها از ۱۰۰ هزار تومان نرخ تعیین شده است. برای کار جزیی هم از ۵۰ هزار تومان به بالا نرخ داریم.»
 
این داستان اما در آرایش گاه های مردانه نیز به نوع دیگری تکرار می شود؛ «حسین» ۲۷ ساله، آرایش گر جوانی است که در مرکز تهران مشغول به کار است. او درباره ایام محرم و مشتری های خاص خود به شفاف می گوید: «در ایام محرم مصرف چسب مو در آرایش گاه های مردانه به اوج خود می رسد.جوان ها از ما می خواهند موهایشان را طوری درست کنیم که در طول عزاداری تکان نخورد.آرایش مو با خاک نیز در این ایام رواج دارد که ما از خاک تمیز رس برای آن استفاده می کنیم.»
 
او ادامه می هد: «به تازگی نیز خط انداخن روی سر و طرح دادن و حتی نوشتن نام حسین و ابوالفضل و … روی سر که از طریق شابلون انجام می شود نیز باب شده است. طرح دادن به ابروها نیز در این ایام بازار داغی دارد.ما حتی در این ایام روی مدل های بستن شال گردن و چفیه نیز کار می کنیم و برای آن هم متقاضی داریم.»
 
این در حالی است که اعلام شده آن چه به تازگی با عنوان «آرایش ملایم ویژه ماه محرم» یا «اصلاح ویژه محرم» از سوی برخی آرایش گران تبلیغ می‌شود، غیرقانونی است و می‌تواند به توبیخ منجر شود. این را هم رییس اتحادیه آرایش گران زنانه تهران و هم رییس اتحادیه آرایش گران مردانه تهران می‌گویند. شروع این تبلیغات از چند سال گذشته در آرایش گاه‌های زنانه آغاز شد اما بعدها دامنه آن به آرایش گاه‌های مردانه هم کشیده شده است.
 
به گفته رییس اتحادیه آرایش گران زنانه تهران، آرایش ویژه محرم و تبلیغات آن به‌طور کلی ممنوع است. «افسرالملوک سایان» با ابراز ناراحتی از بروز این وضع گفته است: «برای آرایش گاه‌های زیرمجموعه اتحادیه، پیامکی مبنی بر پیگرد قانونی این نوع تبلیغات ارسال و آگهی آن نیز در روزنامه‌ها درج شده است. »
 
شفاف خواسته است ریشه یابی شود که چرا در ایام عزاداری، جوانان ایرانی باید به فکر ظاهر و آرایش خود باشند و چرا خیابان های پایتخت در ایام محرم به میهمانی خیابانی شبیه است تا عزاداری...
+30
رأی دهید
-42

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    siavashomaha - منچستر، انگلستان

    آخر شب ، وای حسین ،آخ حسین ،اوف حسین ووف حسین ،آاه حسین
    16
    118
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    تمام این جماعت تربیت شده انقلاب و حسین حسین کردنهای بعد از بهمن ٥٧ هستن. واقعا فرق بنیادی این جنگولک بازیا با کارناوال ریو برزیل کجاست!؟ 😂😂
    6
    51
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    winnie1987 - بيرمنگهام، انگلستان

    حسین پارتی...!
    6
    44
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mabahamim - منچستر، انگلستان

    یک مسئله مهمتر که هیچگاه گفته نمی شه در ماه محرم مصرف حشیش ( سیگاری) و تریاک و شیشه خیلی بالا میره در شب نشینیهای جوانان ..و ۲ماه مانده به محرم سپاه دست به کار میشه و مواد هایی که ترانزیت کرده(پول کثیف)..در این ماه وارد چرخه بازار میشه وسود کلانی به جیب میزنند و اگر دقت کرده باشید نزاع و قمه کشی در محرم خیلی زیاده به خاطر استعمال مواد ...و به وفور و راحت پیدا میشه ..واقعااخوندا مملکت به .. کشیدن..
    3
    46
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران

    حسین جان تو که لشکر نداشتی چیکار به دعوا داشتی!!!خوب دارن آماده میشن واسه حسین پارتی و کارناوال عاشورا
    5
    44
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Masterweb - تهران، ایران

    امروز دوستان باشگاه دار هم میگفتن از قبل از محرم باشگاه های مردانه بسیار شلوغ میشه
    1
    28
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    huubi - ماستریخت، هلند

    جالبه بالاخره بساط این مرده پرستی ها از یه جایی باید شروع به برچیده شدن کنه. و این کارا تیشه به ریشه این خرافات میزنه بزودی
    3
    33
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    محرم شروع شد .. ماشین های خاکی دوباره به شهر باز خواهند گشت، با نوحه هایی ریتمیک تر از آهنگ های شهرام شپره و صد البته با باندهایی با قدرت 2500 دسیبل .. دختر ها بدنبال ست مشکی از لاک تا کلیپس .. پسرها مضغول نوشتن شماره ها به تعداد لازم !. فستیوال شروع خواهد شد .. گشت ارشاد به مرخصی میرود و نیروی انتظامی نظاره گر خواهد شد.. آزادی برای یک ماه به ایران خواهد آمد .. همه شاد ! همه خرم از فرارسیدن ماه محرم !!. مخصوصا مداح های بزرگوار که قطعا فرصت دو ماهه خود را از دست نخواهند داد و حسابهای خود را پر می کنند برای خرید خودروی مدل 2016 نشان کرده شان.. چه ماه جالبی .. همه شاد. همه راضی برای عزاداری !. قطعا و یقینا صاحب عزا از این همه تظاهر و ریا ، خنده های گریه نما ی مداح ها ! نوحه های رقص آور، آهن پاره هایی که برای چشم و هم چشمی سنگین تر خواهند شد و بر روی دوش این مردم بدبخت خواهد افتاد خشنود نخواهد بود.. اجرتان با امام حسین ، ای ریاکاران حسینی...
    1
    13
    ‌چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    پریستوک - تهران، ایران
    منم به نوبه ی خودم خوشحالم که بساط عزاداری آخوندا که دوست دارن مداوم مردم رو در حال غم و سوگواری ببینن توسط بچه مزلف های دست پرورده انقلابشون به لجن کشیده شده و از حالت عزاداری به جشن و فستیوال تبدیل شده D:
    1
    13
    ‌چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    Liberte - تهران، ایران
    من هم امیدوارم این نوع عزا داری برای همیشه برچیده بشه.من دیروز مقابل یکی از این دسته ها نگاه می کردم، جوونا به حالت خلسه افتاده بودندو با ریتم آهنگ حرکاتشونو تنظیم می کردند، خیلی عجیب بود ،من خجالت کشیدم.اونم تو منطقه پونک تو شمال تهران.هنوز برای توسعه اجتماعی و ارتقای فرهنگ بسی راه است!
    0
    5
    ‌چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.