روایت متفاوت صدام حسین از روز شروع جنگ با ایران؛ ۱۸ روز زودتر

یک پوستر تبلیغاتی برای صدام پس از اعدام او که رهبر عراق در دوره جنگ با ایران را سردار قادسیه می خواند
روایتی که حکومت صدام حسین از آغاز جنگ ایران و عراق ارائه می داد کاملا متفاوت از روایت ایرانی آن است.
حکومت عراق در دوره صدام حسین، زمان شروع جنگ ایران و عراق را ۴ سپتامبر ۱۹۸۰برابر با ۱۳ شهریور ۱۳۵۹ می دانست. بنابر ادعای مقام های وقت عراق در این روز نیروهای ایرانی دو شهر مرزی بدره و زرباطیه را بمباران کرده بودند.
 
ایران شروع رسمی جنگ را چند روز بعد یعنی ۲۳ سپتامبر برابر با ۳۱ شهریور و همزمان با حمله گسترده نیروهای عراقی به ایران می داند. همچنین حکومت ایران، عراق را مسبب آغاز جنگ می داند چنانکه تشخیص کمیته تعیین متجاوز جنگ ایران و عراق سازمان ملل هم رای به تجاوزگری عراق داد در حالی که حکومت سابق عراق، ایران را آتش افروز جنگ معرفی می کرد.
 
عبدالجبار محسن، سخنگوی پیشین فرماندهی کل قوا در عراق در این باره به بی بی سی فارسی می گوید "ایران با حمایت از عملیات تخریبی و ترور در عراق و بمباران شهر های مرزی توسط توپخانه سنگین و هواپیما ما را ناگزیر از جنگیدن کرده بود." رهبران حکومت سابق عراق می گویند که ما از همان ابتدای انقلاب ایران با دشمنی دولت جدید ایران و دخالت آشکار این دولت در امور داخلی خود مواجه شدیم.
ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران در این باره به بی بی سی فارسی می گوید "صدام حسین در ابتدای انقلاب آقا موسی نوه حاج ابوالحسن اصفهانی از علمای طراز اول شیعه را برای دیدار با آیت الله خمینی به ایران فرستاد." به گفته آقای بنی صدر، آقا موسی پیام صدام را که حاکی از آمادگی عراق برای همکاری با حکومت اسلامی در ایران بود به آیت الله خمینی رساند، ولی پاسخ آیت الله منفی بود.
بنای یادبود جنگ با ایران در عراق دوره صدام حسینعراقی ها در مورد دخالت در امور عراق به گفته های مشهور آیت الله خمینی رهبر ایران در زمینه لزوم برکناری صدام توسط مردم عراق اشاره می کنند. عبدالجبار محسن که به طور مستقیم با صدام حسین در ارتباط بوده است در این زمینه می گوید رهبر ایران آشکارا از مردم عراق می خواست تا به روی پشت بام ها بروند، شعار الله اکبر سردهند و نظام عراق را ساقط کنند.
 
در آن دوره اصطلاح "صدور انقلاب اسلامی" در ایران رایج بود که موجبات نگرانی دولت عراق را به وجود آورد. عراقی ها همچنین به حضور نیرو های معارض عراقی همانند حزب الدعوه اسلامی در ایران به عنوان دلیل دیگری از دخالت ایران در امور عراق اشاره می کنند.
 
حزب الدعوه به گفته رهبران خود در زمانی که در ایران حضور داشت و توسط دولت جدید ایران حمایت می شد دست به ترور ناموفق طارق عزیز معاون وقت نخست وزیرعراق زد. در کنار همه این دلایل که دولت پیشین عراق برای ناگزیر بودن جنگ ارائه می داد، بمباران شهرهای مرزی عراق با توپخانه و هواپیما نیز از دلایل حمله گسترده عراق در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ به ایران قلمداد شده است.
 
با این همه عبدالجبار محسن، در این زمینه می گوید ایران شهر های مندلی، خانقین و نفتخانه عراق را در چند مورد بمباران کرد. او می گوید از مدت ها قبل نیروهای ایرانی به پاسگاه های مرزی ما تعرض می کردند اما در ماه آوریل ۱۹۸۰ ایران شهر های عراق را با سلاح سنگین مورد هجوم قرار داد.
 
با وجود این رهبران جمهوری اسلامی ایران چنین اتهامی را ادعایی بی اساس دانسته و آن را زمینه سازی برای حمله به ایران خوانده اند. بعدها با استناد به رای کمیته ای که زیر نظر دبیرکل سازمان ملل متحد فعالیت می کرد، به صحت مدعای خود که عراق متجاوز و آغازگر جنگ بوده است، پای فشردند.
در دوره صدام یادبودهای متعددی از جنگ با ایران در عراق ساخته شدعبدالجبار محسن می گوید که بسیاری از شهر های بزرگ عراقی در فاصله کمی از مرز ایران قرار داشتند به همین دلیل هدف قرار دادن آن توسط ایران کار دشواری نبود. همچنین منطقه ای آسیب پذیر از دیدگاه نظامی، بین جاده استراتژیک بغداد- بصره وجود دارد که به مرز ایران نزدیک است. این منطقه زمینی مسطح و بدون پستی و بلندی عمده است و ماشین آلات زرهی به راحتی توانایی رسیدن به این جاده را دارند.
 
سخنگوی سابق فرماندهی کل قوا در عراق می گوید از این جهت عراق بسیار آسیب پذیر بود و با توجه به "دخالت ها و تحرکات ایرانی ها" ما مجبور شدیم که حمله گسترده خود را از اوایل سپتامبر آغاز کنیم.
 
دولت پیشین عراق هر ساله در ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) جشن هایی را در سالگرد آنچه آغاز جنگ می دانست برگزار می کرد. مانورهای نظامی ارتش عراق از جمله برنامه های این روز بود. با سقوط صدام حسین و حکومت او در سالگرد آغاز جنگ عراق با ایران دیگر چنین مراسمی برگزار نمی شود.
+115
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    کیوان م - تهران، ایران

    مسبب اصلی‌ جنگ اون گور به گوری خمینی ضد ایرانی‌ خرفت بود،ویدئوش هست که با اراجیفش مردم عراق را تشویق برای براندازی حکومت بعث میکنه .تو اون روح کثیفش که با اومدنش به ایران ،ایران ویران شد
    18
    144
    ‌چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    baba bekheyal - اسپارت، ایران

    بالاخره ایران برد، الان هم ایران که کنترل داره، صدام کوه که ببنه؟؟؟؟ :o
    92
    45
    ‌چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    چلقوز - جبل عامل، لبنان

    طبق آمار ویکی پدیا در مورد رکورد حضور مردم در تشییع جنازه یک شخص. رتبه اول:مادر ترزا مادرروحانی آلبانیایی تبار ساکن هند 22میلیون نفر. رتبه دوم :رهبر ببرهای تامیل در سال 1976 19.5میلیون نفر. رتبه سوم:مائو رهبر چین یک میلیاردی 18 ملیون نفر. رتبه چهارم :خمینی رهبر ایران 11 میلیون نفر... صدام رو پس از دو روز از بالی دار آوردن پایین در حالیکه بوی تعفن می داد شبونه 10 نفر خاکش کردن...این کجا و آن کجا. رتبه دوم:
    108
    21
    ‌چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Pooia - بریزبن، استرالیا

    [::baba bekheyal - لندن، انگلستان::]. ایران برد؟!! به قیمت جون صدها هزار از بهترین جوونای وطن و میلیارد‌ها دلار از پول این مردم بدبخت!؟
    14
    92
    ‌چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Asghar Torobche - تهران، ایران
    ایران به هیچ عنوان خواستار جنگ با عراق نبود و نمی‌خواست که بجنگه خیلی‌ها یه چیزی میگن ‌‌آی آخوند جنگ رو شروع کرد که بمونه اینا همه حرف هست صدام حسین فکر میکرد با انقلابی که در ایران شده می‌تونه ایران رو تصاحب کنه درود فراوان به شهدای جنگ ایران و عراق
    27
    22
    ‌چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    stockholm - استکهلم، سوئد

    اونموقع که اون گوربگوری مردم عراق رو تحریک به شورش میکرد خودش بهتر از هر کسی میدونست با دسیسه و برنامه ریزی غرب سر کار اومده نه با الله و اکبر گفتن تهرانی ها روی پشت بام . همین عراق خراب شده این گوربگوری لعنتی رو سالها پناه داد و این هم اونطور که ذات کثیفش حکم میکرد جوابشون داد
    5
    35
    ‌چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Ahmad_Esfahani - اصفهان، ایران

    ...- جبل عامل، لبنان. ........ خان تشیع جنازه ملیونی مردم دلیل بر حقانیت کسی نیست همینطور تنها مردن و تنها به خاک سپردن کسی دلیل بر ناحق بودن کسی نیست ملیونها نفر برای هیتلر جنایتکار هورا میکشیدند و دوست داشتند هیتلر تشیع میشد و شزکت میکردند که نشد البته و میلونها نفر در مرگ معاویه شیون میکردند در خالی که حضرت علی تنها و شبانه به خاک سپرده شد .دکتر مصدق اون مرد بزرگ تک و تنها از دار دنیا رفت و عده ای معدود در تشیع جنازه او بودند.ملاک و دید خود را عوض کن جانم.
    5
    36
    ‌چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    خط ازاد - ژنو، سوییس
    صدام چندین ماه قبل از شروع جنگ شروع به نقل وانتقال نیروهایش در مرزها نمود و بنی صدر کثافت هم در جریان بود ولی گزارشات را توجهی نداشت،این مردک جاسوس فرانسه حالا اراجیف میگوید،سیاست عقب نشینی در مقابل حملات صدام دستور این مردک بود.
    0
    1
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.