تجمع اعتراضی علیه فیلم رستاخیز در برابر وزارت ارشاد

هم‌زمان با اکران فیلم «رستاخیز» در سینماهای کشور، عصر روز چهارشنبه عده‌ای در برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمع و نسبت به اکران این فیلم اعتراض کردند.

به‌گزارش سینماپرس، تجمع‌کنندگان به نمایش چهره‌ حضرت «ابوالفضل» و آن‌چه مغایرت روایت‌های فیلم با اسناد تاریخی نامیده‌اند، اعتراض داشتند و خواستار قطع اکران فیلم شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن بودند که معترضان تجمعات مشابهی را در شهرهای دیگر کشور تدارک دیده‌ و از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال تبلیغات و فراخوان برای آن ها هستند. این اعتراضات در حالی بود که سازندگان فیلم و هم چنین «مومنی شریف»، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بارها عنوان کرده‌اند که بسیاری از موارد مطرح‌شده توسط معترضان در نسخه اکران‌شده حذف و تعدیل شده است.

براساس این گزارش، با وجود اکران فیلم از صبح چهارشنبه، برخی مراجع تقلید و علما از جمله «وحید خراسانی»، «مکارم شیرازی»، «علوی گرگانی» و...نسبت به نمایش رستاخیز واکنش منفی نشادن دادند و تلاش برای قطع نمایش آن در سینماها ادامه داشت تا این که ایسنا ساعت 20 و 11 دقیقه شب اعلام کرد سازمان سینمایی در اطلاعیه ای از به تعویق افتادن اکران این فیلم تا تامین نظر برخی مراجع تقلید خبر داده است.

به نوشته مردم سالاری، آیت‌الله «ناصر مکارم شیرازی» از جمله مراجعی بود که در نامه‌ای به «حجت‌الله ایوبی»، رییس سازمان سینمایی اعتراض خود را به این فیلم نشان داد.

در این نامه آمده است: «عده قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده‌اند که چرا در فیلم رستاخیز چهره حضرت قمر بنی‌هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا به طور مشخص نشان داده شده و می‌دانیم این کار آثار نامطلوبی دارد و نیز به بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کرده‌اند. آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد؟!»

آیت‌الله «وحید خراسانی» نیز ضمن ابراز ناراحتی از نشان دادن تمثال و تصاویر مربوط به چهره حضرت عباس و تکرار آن، دیدن این فیلم را توسط مقلدان خود جایز ندانسته است. دفتر آیت‌الله وحید از احتمال واکنش گسترده این مرجع تقلید در روزهای آینده به این فیلم سینمایی خبر داده است.

خراسانی از کسانی بود که پیش‌از این نیز در زمان پخش سریال «مختارنامه» واکنش تندی نسبت به نمایش چهره حضرت ابوالفضل‌ نشان داده بود و همین واکنش نیز منجر به عدم نمایش قسمت‌هایی از سریال مختارنامه شد.

او در آن زمان در اعتراض به سریال مختارنامه گفته بود: « شنیده‌‏ام می‏‌خواهند قمر بنی‌هاشم را به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند. قمر بنی‌هاشم کسی است که حجت خدا مقابل قبر او می‌ایستد و می‌گوید: «سلام خدا، سلام تمام انبیا، سلام تمام اوصیا، سلام تمام شهدا بر تو یابن امیرالمومنین. قمر بنی‌هاشم کسی است که 124 هزار پیغمبر، هر صبح و شب به او سلام می‏‌کنند. حال این شخصیت را می‌خواهند به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند‌... خدا نکند که چنین کاری را انجام دهند، که اگر بکنند، آن وقت هر چه پیش ‏آید و هر چه ما بگوییم، معذوریم.»

بنابراین گزارش، مداحان اهل بیت نیز در مراسم‌های خود لب به اعتراض به این ماجرا گشودند. از جمله معترضان مداحان به این فیلم، «عبدالرضا هلالی» بود که انتقادات تندی را به این فیلم و سازندگان آن وارد کرد و گفت: «شما می‌خواهید مثال بزنید و از تخیل تان استفاده کنید؛ خب این همه سوژه تاریخی! اما شما حق ندارید در مورد مبدا تاریخی و تعامل و تعالی بشر نظر بدهید. سر سلسه انقلاب‌های عالم امام‌حسین است. حتی کسانی که منش امام‌حسین را قبول ندارند، رهبر انقلاب‌های خودشان را امام‌حسین می‌دانند؛ هم‎چون گاندی! برای این جریان به این مهمی‌خیلی بی جا می‌کنید به بهانه کار هنری انحراف ایجاد می‌کنید. چرا گیر دادید به امام‌حسین؟ آن قدر قشنگ به این مسایل وارد می‌شوند و تحریف می‌کنند. آقای درویش! مبنای تاریخی ساخت این فیلم کجا است و از کجا در آمده است؟ شما اگر یک سند آوردی که پسر حر در شام و کوفه بوده، من دست شما را می‌بوسم.»

اما پیش از آن حاج‌«منصور ارضی» و «مجید بنی‌فاطمه»، از مداحان اهل بیت به اشتباهات فراوان تاریخی «رستاخیز» و هم چنین نمایش چهره‌ حضرت ابوالفضل در آن اعتراض کرده بودند.
ارشاد به دنبال تامین نظر مراجع/ اکران رستاخیز متوقف شد
سازمان سینمایی در اطلاعیه ای‌ اعلام کرد که اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تا تامین نظر برخی از مراجع تقلید به تعویق می‌افتد.
 
فیلم رستاخیز که درباره حوادث عاشورا و به کارگردانی «احمدرضا درویش»ساخته شده، چهره حضرت «ابوالفضل» را نشان می دهد و همین منجر به انتقاد و اعتراض محافل مذهبی محافظه کار و تندرو علیه آن شده است.
 
به گزارش ایسنا، سازمان سینمایی در اطلاعیه خود که روز چهارشنبه، اولین روز اکران این فیلم صادر شد، با اشاره به سیاست رعایت شان و جایگاه جامعه مرجعیت و روحانیت از سوی مدیران و فعالان عرصه سینما در تصمیم گیری ها، اعلام کرد همین روال در خصوص اکران عمومی فیلم رستاخیز نیز اعمال خواهد شد.
 
در این اطلاعیه آمده است:«فیلم رستاخیز که با نیت تقویت تولید فیلم دینی و استفاده از هنر سینما برای جاودانه کردن حادثه عاشورا تولید شد، از بدو امر تاکنون در محافل مختلف فرهنگی و دینی در معرض آرا و دیدگاه‌های صاحبان درک و درد دین قرار گرفته و با استقبال کارگردان محترم فیلم از منظر تاریخی و روایی با اصلاحات چندی مواجه شد که اصلاحات اعمال شده نیز مورد تایید بسیاری از صاحب نظران قرار گرفت.  اما نظر به رعایت جایگاه و شان مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی، یادآوری می‌کنیم که اکران فیلم رستاخیز تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد.»
 
بنا بر این گزارش، در حالی نمایش رستاخیز در اولین روز اکرانش در سینماهای کشور به تعویق می‌افتد که از چند هفته گذشته مخالفت‌های غیر رسمی برخی گروه‌ها برای اکران این فیلم اغاز شده است تا جایی که عصر روز چهارشنبه  24 تیر ماه گروهی با مراجعه به سینما «شکوفه» واقع در میدان شهدا، مانع نمایش و اکران فیلم شدند.
 
«علی سرتیپی»، مسوول و مالک سینما شکوفه با تایید این خبر به ایسنا گفت:« گروهی با مراجعه به سینما خواستار شدن ما پزتیو رستاخیز را همان‌جا از بین ببریم در حالی که ما این کار را از لحاظ قانونی نمی‌توانیم انجام بدهیم.هم چنین در سیستم جدید، پزتیوی وجود ندارد و این روند باعث شد که نیروی انتظامی مداخله بکند و از ما بخواهد که فعلا سینما را تعطیل کنیم.»
 
به گفته‌ او، فعلا نمایش فیلم‌های دیگر هم چون «عصریخبندان»، «گینس» و «نهنگ عنبر» هم در این سینما متوقف شده است.
این سینمادار اظهار امیدواری کرد که به زودی این مشکل برطرف شود.
 
رستاخیز در سال ۱۳۸۹ ساخته شد که درجشنواره فیلم فجر ۱۳۹۲ در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده شد.
 
هزینه ساخت این فیلم را به گفته کارگردان آن، گروهی از شیعیان در ایران، کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس تامین کرده اند.
گفته می شود بخشی از هزینه‌‌های این فیلم پرخرج با حمایت مالی «موسسه اهل بیت»، نزدیک به آیت‌الله سیستانی تامین شده است.
+4
رأی دهید
-70

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۳
    aarian - تهران، ایران

    متاسفانه جامعه ما با یک حکومت قرون وسطایی داره اداره می‌شه و هرگونه نگاه متفاوت به هر چیزی توهین و تهدید محسوب می‌شه. یک سری فرصت طلب بیکار هم هستن که به دستور آقایون بریزن بیرون و سرگرم بشن و نون کثیفشون رو بخورن....
    1
    35
    ‌پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    raisjomhur - مشهد، ایران

    وقتی میگوییم شعور و خرد بین علمای ما نیست همین است دیگر. از اسلام متنفرم. اما وقتی محمد پیامبر اسلام میگوید من بشری هستم مثل شما. بعد ابوالفضل و حسین کی باشند که نشان دادن چهره انها جز ممنوعات باشد
    3
    33
    ‌پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان

    از بس که چندش و کریح بودن همون زمان خودشون هم چهره هاشون رو پنهان میکردن
    8
    40
    ‌پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    ladanshaban - سیاتل، ایالات متحده امریکا

    پس چرا تصاویر فرش امامان بفروش میرسد .
    0
    23
    ‌پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    داماد تهران - مادرید، اسپانیا
    ملتی که برای اثبات عظمت شون به ایدیولوژی اون هم از نوع اسلامی-آخندی پناه می برند مستحق تحریم اند.
    1
    16
    ‌پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    اولا پوفیوز تو از کجا دیدی وشنیدی که 124 هزار پیامبر به ابلفض سلام میکنند آخه پوفیوز اینا اگر صف بکشن طولش میشه تهران تا قم این لبالفض اگر هم با اتمبیل بخواهد از اینها سان ببینه میدونی چند ساعت میشه پوفیوز
    0
    16
    ‌پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Cocoo - تورنتو، کانادا
    اولاً اینو که نخوندم خیلی‌ طولانیه می‌دونم آخرشم وقت تلف کردن. دوما قربون خودم که نمیدونم ابوالفضل دقیقا کی‌ بوده ولی‌ چون حضرت خطابش می‌کنن تو این پست می‌تونم حدس بزنم یه مفت خورِ شکم کنده‌ای بوده مثلِ حضرتِ خمینی گور به گور شده. سوما می‌شه معین کنین تا چندمین نوه نتیجه و تا کدوم پسر عمو ی دور را نمی‌شه تو فیلم نشون بدیم چون واسه فیلم برداری بعدی نیاز دارم بدونم. ول کنین این ....شعرا رو اون مسیحیا و اون یهودیها هر دو پیغمبرشون را تو فیلم نشون دادن حتی مورگان فریمن نقشِ خدا رو تو یه فیلمی بازی کرده بود مگه چی‌ شد؟ از دین و پیغمبر برا خودتون بت ساختید فرق شما با اون کسایی که بت پرستن چیه? فقط قیافه چیزی که میپرستید با هم فرق می‌کنه هر دو تو جهالت مطلق زندگی‌ می‌کنین. دین یعنی‌ دست یه بدبختی را گرفتن پیامبرِ من اون کسی‌ِ که برای یک انسانِ دیگه‌ای کاری خوب میکنه اون ۱۴۰۰ سال پیش نمرده بلکه زنده است در میان ما هر روز ولی‌ ما اونو نمی‌بینیم بلکه نگران ابوالفضل و دار و دسته مفت خورشیم. .
    1
    11
    ‌پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    وقتی که انسانها از چهره شخصی مصلح بت میسازند و شروع به غلو و افراط میکنند نتیجه همین میشود، تمامی اصحاب پیامبر و همه نوادگان اهل بیت علیهم السلام انسانهای بوده اند مانند ما و فضل و برتری انها در پیشی گرفتنشان در اسلام از ماست و همچنین فقه و عمل به قران و سنت پیامبر انها را متمایز کرده است بنابر این چه اشکال دارد شخصی نقش یک انسان وارسته و مؤمن را بازی کند تا شاید مسیری باشد برای فراگیری عادات نیک و پسندیده یک فرد مفید.هرچند که بیشتر فیلمهای تاریخی مانند "امام علی و مختار نامه و مریم مقدس و یوسف پیامبر و بسیاری از فیلمهای ایرانی "بسیار با واقعیتهای تاریخی فاصله دارد و تحریف در ان به صورت گسترده رواج دارد اما از نظر فقهی در نزد برخی علما هیچ اشکال شرعی برای به تصویر کشاندن چهره بزرگان وجود ندارد جز در مورد پیامبران و ان هم بدین دلیل که با وحی به صورت مستقیم ارتباط داشته اند ولی امامان و اصحاب نه معصوم از خطا بودند و نه میتوان در مورد انها غلو و افراط کرد کاری که علمای رافضی انجام داده و این همه امامزاده تراشیده اند و به خدا شرک ورزیده اند و بت پرستی نوین اختراع کرده اند
    1
    1
    جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.