کارگر فداکار ماهشهری به آتش زد تا جان ها را نجات دهد / یک هفته بی‎هوشی شهرام محمدی در آی سی یو

«شهرام محمدی»، کارگر پتروشیمی مارون با از خودگذشتگی جان ده‌ها نفر را که در خطر انفجار ناشی از آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی مارون بودند، نجات داد. او هم اکنون به خاطر سوختگی شدید در بیمارستان بستری شده است.
 
به گزارش آنا، در حادثه آتش سوزی در پتروشیمی مارون ماهشهر که هفته گذشته روی داده، شهرام محمدی به آتش می‌زند تا با بستن شیر فلکه اصلی، گاز جان صدها نفر دیگر را که ممکن بود در انفجار ناشی از آتش سوزی کشته شوند، نجات دهد.
 
این کارگر فداکار خوزستانی که دچار سوختگی بیش از 50 درصدی شده، ازهمه با فریاد خواسته بود فرار کنند اما خودش به جای فرار، به سمت خطر رفت تا جان عده‌ زیادی را نجات دهد. او که جلوی انفجار شیر اصلی گاز هگزان پتروشیمی مارون ماهشهر را گرفت، حالا بی‎هوش روی تخت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در شمال تهران دراز کشیده است.
 
آنا نوشته است پرسنل بیمارستان اجازه نزدیک شدن به اتاق شهرام محمدی را نمی‌دهند. بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی این بیمارستان در تماس تلفنی هم اطلاعاتی نمی‌دهد و انتشار هر گونه اطلاعات را به عهده نماینده پتروشیمی در بیمارستان می‌گذارد، نماینده‌‌ای که هرچند در پی گیری مسایل درمانی همکار خود بسیار جدی است اما برای خبر گرفتن از شهرام محمدی، خبری از او نیست.
 
به گفته پزشکان، تا کنون دو عمل جراحی ترمیمی روی پوست دست و بدن شهرام محمدی انجام شده است که آخرین آن روز سه شنبه بود.
 
یکی از نزدیکان شهرام محمدی می‌گوید:«اطلاعات ما هم کامل نیست. پزشکان می‌گویند او دچار سوختگی 50 درصد یا کمی بیش  تر شده است. به هوش هم نیست اما دکترها می‌گویند که در حال کما هم نیست. آن ها می‌گویند او را در حالت بی‎هوشی سبک نگه داشته‌ایم تا شرایطش بهبود یابد و ترمیم سوختگی‌هایش بدون تحرک او زودتر انجام شود. شهرام بعد از حادثه به هوش بود و هوشیاری کامل هم داشت.»
 
شهرام محمدی، کارگر شجاع 34 ساله پتروشیمی مارون ماهشهر 13 سال سابقه کارگری دارد و متولد شهر ایذه در استان خوزستان است. او یکی از چند میلیون کارگر زحمت‎کش ایرانی است که شرایط ویژه‌ای اقتصادی را در سال‌های اخیر تجربه می‌کنند.
 
آنا به استناد آمارها نوشته است که سطح دستمزد ساعتی در ایران در مقایسه با نرخ تورم و هم‎چنین نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان پایین است و کارگران ایرانی با مشکلاتی چون کار بدون قرارداد، قرارداد سفید امضا، معوقه‌های دستمزد و اخراج روبه رو هستند.
 
روایت شاهدان عینی از ماجرای آتش سوزی در پتروشیمی مارون شنیدنی است: «در پتروشیمی همیشه ممکن است چنین اتفاقاتی پیش بیاید. دستورالعمل ایمنی هم بستن شیرهای گاز و دور شدن از منطقه است.»
 
ساعت سه و نیم بعد از ظهر سه‌شنبه 9 تیرماه، سیستم هشداردهنده پتروشیمی از ایراد فنی یکی از لوله‌های گاز هگزان خبر داد.
کارگران پتروشیمی مارون می‌گویند: «گاهی واشرهای این لوله‌ها خراب می‌شوند. این موضوع یک مساله آنی است و نمی‌توان آن را پیش بینی کرد. اگر هم اتفاق به انفجار منجر شود، ممکن است لوله‌ها و مخازن دیگر هم منفجر شوند. گازی که در هوا منتشر شده، پس از انفجار حالتی را به وجود می‌آورد که انگار هوا آتش گرفته است.»
 
علایم هشدار دهنده که به کار افتادند، همه فرار کردند. شهرام با فریاد از همکارانش می‌خواست که دور شوند، اما خودش به سراغ شیر اصلی رفت و آن را خاموش کرد که ناگهان شیری که نشت کرده بود، منفجر شد و آتش به دست و جانش افتاد و سوخت.
کارگران پتروشیمی ماهشهر می‌گویند که اگر این حادثه به انفجاری بزرگ منجر می‌شد، مشخص نبود چه تعداد آدم می‌سوختند و چند میلیون دلار خسارت مالی به این مجتمع ملی پتروشیمی وارد می‌شد. در زمان این حادثه، یک هزار و 400 تا 500 نفر کارگر پتروشیمی مارون سر کار حاضر بودند.
 
از سوی دیگر، علاوه بر فازهای دیگر پتروشیمی در همسایگی پتروشیمی مارون، شهر ماهشهر هم به این پتروشیمی چسبیده است و این وضعیت جغرافیایی می‌توانست در صورت بروز حادثه‌ای بزرگ، مشکلاتی را هم برای شهروندان این شهر به وجود آورد. همراه شهرام محمدی درباره او می‌گوید: «شهرام بچه متعصب و بسیار مهربانی است و همین خصوصیات باعث شده تا این فداکاری را انجام دهد. در حال حاضر همه اقوام ناراحت او هستند. همسر او و چند تن از اقوام چند روزی می‌شود که حتی غذا نخورده‌اند. ما طایفه‌‌ای زندگی می‌کنیم و مناسبات قومی ما طوری است که از نظر عاطفی همه به هم وصل هستیم.»
 
همسر شهرام محمدی به تهران نیامده و تصمیم گرفته شده او که شوهر خود را پس از حادثه به هوش در اهواز دیده است، به تهران نیاید تا دیدن همسرش روی تخت بیمارستان به قلب بیمار او که مادر چهار فرزند است، فشار نیاورد. این زوج جوان چهار فرزند کوچک تر از هشت سال دارند. کوچک‌ترین فرزند آن ها سه ماه پیش به دنیا آمده است. مادر و پدر شهرام محمدی در قید حیات نیستند و در نتیجه، اقوام نزدیک او که به تهران آمده‌اند، پی گیر وضعیت درمانی او هستند. همراهان این بیمار این روزها در منزل آشنایان خود در تهران به سر می‌برند.
 
مسوولان پتروشیمی مارون ماهشهر در مورد مسایل درمانی شهرام محمدی عملکرد سریع و خوبی داشته‌اند. همراه شهرام محمدی در بیمارستان می‌گوید: «بعد از وقوع حادثه، فورا هواپیمای بیمارستانی از تهران آمد. درون هواپیما تعداد زیادی پرسنل درمانی حضور داشتند و شهرام را خیلی سریع به تهران آوردند. آن ها به ما گفتند که بیمارستان چمران از لحاظ امکانات برای این مورد بسیار مجهز است. از سوی دیگر، پتروشیمی به بیمارستان گفته است که هر گونه دارو و درمان ضروری باید به بهترین شکلی برای او تامین شود و ما به خاطر وضعیت درمانی شهرام از مسوولان پتروشیمی مارون تشکر می‌کنیم.»
 
او درباره این که پزشکان وضعیت سلامتی شهرام محمدی را چه گونه ارزیابی می‌کنند هم می‌گوید: «پزشکان به ما گفته‌اند که در مورد بهبود بیماران هیچ تضمینی نمی‌دهند اما بارها بیمارانی که وضعیتی وخیم‌تر از شهرام را هم داشته‌اند درمان کرد‌اند. در حال حاضر مشخص نیست مواد شیمیایی از راه دهان یا تنفس وارد بدن شهرام شده است یا خیر. آزمایش‌های بعدی این موضوع را نشان خواهد داد. آنها گفته‌اند او باید دستکم یک ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بماند.»
 
خانواده شهرام محمدی به آنا می‌گویند که به غیر از پی گیری درمان او تا بهبودی کامل از سوی مسوولان، خواسته دیگری ندارند. آن ها از مردم هم می‌خواهند که برای این جوان دعا و آرزوی سلامتی کنند
+262
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    دایره مینا - کراکف، لهستان

    با آرزوی سلامتی و بهبود ِ ایشان که با این کار ِ خودجان های بسیاری را نیر خریده است !
    3
    69
    ‌چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shahab46 - هانوفر، آلمان

    خدا حفظش کند، باز خوبه شعورش را داشتند تحت مداوا قرارش بدهند. حالا اگر بسیجی .... یا پاسدار بی آبرو و دزد آنجا بود از همانجا خانواده و فامیلش را خبر داده بود خودش هم فرار را بر قرار ترجیح داده بود
    11
    49
    ‌چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک

    مترجم مفهوم مردانگی
    3
    54
    ‌چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان

    واقعا ادمهای اینجوری خیلی شجاع و فداکار هستند و از افراد خاص هستند خدا سلامتی بهش بده .اونوقت همین کارگرای زحمت کش کرو حقوقشونو نمیدن و فکر نمیکنند که چقدر مشکلات تو زندگیشون هست و اگه اعتراض هم کنند اخراج و بعد هم توبیخ میشن درد وبلات بخوره تو سر هرچی اخوند مفت خوره
    1
    45
    ‌چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ahura95 - توکیو، ژاپن

    درود به شرفش و از صمیم قلب آرزوی هرچه سریعتر بهبودی رو براشون دارم . توی این عصر زنان ریش دار ، دیدن و شنیدن این اخبار ، امید دهنده و جلا دهنده روح و روان آدمه . زنده باد انسانیت . زنده باش شرافت و زنده باد هرکس که در این راهها قدم برمیداره
    1
    26
    ‌چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    تماشاچی - اصفهان، ایران

    ریز علی دیگری در قامت یک قهرمان.
    1
    28
    ‌چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.