«عنترها» هم دموکراسی دارند!

بابون نام دسته‌ای از میمون‌های آفریقایی است که خود دارای پنج گونه متفاوت است. نام دیگر بابون «عنتر دم‌کوتاه» است. سبک زندگی عنترها اقتدارگرایی بوده و حالا نشانه‌هایی از دموکراسی بین آن‌ها دیده شده است.
 
به گزارش فرادید به نقل از ساینس مگ، در اغلب حیوانات یکی به عنوان حاکم در نظر گرفته می‌شود و حیوانات دیگران باید از او تبعیت کنند. به عنوان مثال شیرها را در نظر بگیرید که همواره یک فرمانده دارند و شیرهای دیگران باید از او تبعیت کنند.
 
عنترهای دم‌کوتاه هم از این قاعده مستثنی نیستند و آن‌ها نیز یک فرمانده برای خود دارند. اما در بررسی‌های انجام شده مشخص شد زمانی که موسم سفر فرا می‌رسد، آن‌ها از طریق دموکراسی مقصد خود را انتخاب می‌کنند. البته نکته اصلی در اینجا است که عنترها یا همان بابون‌ها (Baboon) به شکلی سلسله مراتبی زندگی می‌کنند و هر فرد از بالادستی خود حساب می‌برد. به همین دلیل این یافته دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.
پیش‌تر مشخص شده بود که نرهای بزرگتر و قوی‌تر برای جفت‌گیری یا خوردن غذا راه خود را با کنار زدن دیگران باز می‌کردند. اما در تحقیق اخیر مشخص شد که در تعیین مقصد سفر، جایگاه اجتماعی و جنسیت اهمیتی ندارد و دلیلش هم احتمالا این است که این تصمیم در مورد کل گروه است.
 
روش دست یافتن به چنین نتایجی توسط این گروه از دانشمندان نیز به نوبه خود جالب است. دانشمندان ۲۵ بابون را در کنیا مشخص کرده و قلاده‌های مجهز به GPS به آن‌ها بستند تا لحظه به لحظه‌ی حرکات این 25 بابون را در طول 14 روز ردیابی کنند. عادات غذا خوردن، بازی کردن و کارهای روزمره این بابون‌ها از این طریق مشخص شد. دانشمندان موفق شدند حرکت هر حیوان نسبت به دیگری را نیز با کمک این داده‌ها بررسی کنند.
 
تحلیل انجام‌شده نشان داد که برخی از عنترهای دم‌کوتاه «آغازکننده» هستند، بدین معنا که برخی از آن‌ها وقتی در گروه هستند چند قدم از دیگران دور می‌شوند. اگر عنترهای دیگری هم این کار را انجام دهند، بنابراین کل گروه به دنبال او حرکت خواهند کرد. اما اگر هیچ عنتری به دنبال او راه نیفتاد، تصمیم گروهی این خواهد بود که همان‌جا بمانند. همچنین این تیم تحقیقاتی دست یافتند که هنگام سفر، در یک گروه از عنترهای دم‌کوتاه چندین آغازگر وجود دارد و گروه در نهایت به یک سمت خاص مورد توافق همه حرکت خواهد کرد.
 
از طرف دیگر، اگر بابونی مخالف باشد، بابون‌های دیگر اعتراض آوایی نخواهند کرد. آن‌ها در عوض یک گام به سمت گروه مورد نظر خود برمی‌دارند و آرام آرام به آن سمت حرکت می‌کنند تا بدین وسیله رای و نظر خود را به دیگران نشان دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که حتی در جوامع کاملا سلسله مراتبی، حل کردن مرافعات از طریق تساوی گرایی بسیار بهتر از مشت‌زنی و اعمال خشونت است و این مسئله به طور قطع فواید فرگشتی برای بابون‌ها یا همان عنترهای دم‌کوتاه خواهد داشت.
+39
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    kourosh.persia2536 - تهران، ایران

    آقا تبریک میگم. فقط عنترها مونده بود از ما پیشی بگیرن که به حمدالله این امر حاصل شد.
    0
    51
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران

    توصیه میشود که حاکمان حکومتهای دیکتاتوری مدتی در کنار این عنترها زندگی کنند و شیوه مدیریت و دموکراسی را از آنها بیاموزند، البته امیدوارم که عنترهای مورد نظر با وجود این مادون حیوانات در کنار خود مخالفتی نداشته باشند!
    2
    37
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    ویکتور - برلین، آلمان

    فکر کنم اوس محمود قبل از موسم سفر و اجرایی شدن همه پرسی تو گروه، گله عنتر ها رو ترک کرده و از تغییر رفتار دموکراتیکشون بی خبر بوده.
    1
    29
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    قابل توجه مسلمانان خصوصا سید علی بی پروستات خودمون که حد اقل از این انترا یاد بگیرند وخجالت بکشن.البته یک انتر داشتیم که ۸ سال تو توهم بود و همش ادعای دموکراسی میکرد ولی انتر دروغگو و ضد دموکراسیی بود و الان هم گرد نخود زده و دوباره رفته تو توهم و شده نگهبان چاه جمکران تا امریکاییها یک نفر را که تو چاه قایم شده ندزدند .
    2
    34
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    agha-javad - تهران، ایران
    نتیجه : آخوندها و ملاها و طرفدارانشان به تکامل عنترها هم هنوز نرسیدند!!! :))
    0
    8
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    karaji - کرج ، ایران
    بابا جون شاید اینا همون عنتر و منتر سر قبر هستند که اومدند پیام دموکراسی به مجلس و حکومت ملا ها ببرند . کسی‌ چه میدونه !!
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - پوزنان ، لهستان
    یاد داستانی از زنده یاد صادق هدایت افتادم به همین مضمون :"انتری که لوطی اش مرده بود" ! اما جدا از این حرفها,دموکراسی به قول ِ علی پروین یک چیزی است در مایه های کشک !پیدایش کردید سلام برسانید وبگویید ما را به خیر ِ تو امید نیست شَر مَرِسان !
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Bozorgmehr - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    هر چه قدر عقل و تجربه حیوانات بیشتر شود به همان اندازه به روشهاى دمکراتیک جامعه خود و اصول دمکراسى نزدیک تر مى شوند زیرا این روش اداره جامعه با منطق و عقل سلیم سازگارتر است. تنها عاملى که تکامل دمکراتیک جوامع حیوانات روى زمین از جمله حیوان ناطق را متوقف مى کند شکل گیرى دین است به ویژه پیدا شدن سر و کله دکانداران دین و مقلدان انها. در ان صورت فاتحه دمکراسى و روند دمکراتیزه شدن را باید خواند!
    0
    7
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - پوزنان ، لهستان
    *صادق چوبک و نه صادق هدایت [اصلاحیه کامنت]*
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    hovakhshatare - تهران، ایران
    عجیبه که احمقی‌نژاد این رفتار رو از قبیله‌ی خودش به ارث نبرده! البته شاید هم درک این رفتار ارثی نبوده و نیاز به آی‌کیو داشته باشه که در این صورت مموتی گناهی نداشته بیچاره!
    0
    8
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    فقط این عنتر ها شانسی که آوردن اینکه امام ندارند
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.