دایناسوری به اندازه کبوتر با بال های خفاش

دانشمندان در چین از کشف عجیب ترین جانور پرنده ای که تاکنون شناخته شده است خبر دادند. این جانور یک دایناسور به اندازه کبوتر با بال هایی شبیه به خفاش بوده و از قرار معلوم کمی قبل از پیدایش نسل اول پرندگان می زیسته است.
 
خبرگزاری رویترز می گوید که دانشمندان چینی این جانور را « ئی چی» نام گذاری کرده اند که در زبان چینی ماندارین به معنی «بال عجیب» است.
 
شواهد نشان می دهد که حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش ودر دوران ژوراسیک یعنی ۱۰ میلیون سال قبل از آرکئوپتریکس (کهن بال) که اولین گونه پرنده شناخته شده است، زندگی می کرده است.
 
این کشف دانشمندان در تازه ترین شماره مجله علمی نیچر منتشر شده است.
این گونه خویشاوند پرندگان تلقی می شود ولی ترکیب و ساختار بالهای آن شبیه خزندگان بالدار هم دوره خود و خفاش هاست که صد میلیون سال بعد به وجود آمدند.
 
بالهای آن به جای اینکه مثل پرندگان از پر پوشیده باشد استخوانبندی بسیار سختی داشته و پوشش آن از جنس بافت های غشایی بوده است.
 
کاروین سالیوان از بخش دیرینه شناسی جانوران مهره دار در دانشگاه پکن گفت:«به سختی می توان تصور کرد که این جانور می توانسته به خوبی بال بزند چون استخوانهایی که به مچ دست های او وصل بودند انعطاف چندانی نداشتند. بنابراین حدس ما این است که ئی چی می توانسته در هوا شناور بماند و یا حداکثر می توانسته در حالت شناور کمی هم بال بزند.»
 
کاروین سالیوان افزود:«کشف دایناسوری با بالهای استخوانی و پوستی غشایی خارق العاده و غیرمنتظره بود. این گونه جانوری روند تکامل در آن دوران و تغییرات در نسل دایناسورهایی را که قبل از پرندگان زندگی می کردند به خوبی نشان می دهد.»
 
حدس زده می شود که این دایناسور کوچک روی درختان زندگی می کرده و با دندان های میخ شکل خود از پستانداران کوچک، مارمولک ها، حشرات و احتمالا میوه درختان تغذیه می کرده است.
 
شینگ ژو از آکادمی علوم چین و اساتید دانشگاه لین ئی گفت:«در حقیقت این دایناسور از اولین گونه پرنده ها فاصله چندانی ندارد. او به یک گروه عجیب از دایناسورها به نام اپیدندروسور تعلق دارد که با گونه های اولیه پرندگان مثل آرکئوپتریکس خویشاوندی نزدیکی دارند.»
«ئی چی» کوتاه ترین نامی است که تاکنون برای بیش از ۷۰۰ گونه کشف شده از دایناسورها انتخاب شده است. دانشمندان در چین از کشف عجیب ترین جانور پرنده ای که تاکنون شناخته شده است خبر دادند. این جانور یک دایناسور به اندازه کبوتر با بالهایی شبیه به خفاش بوده و از قرار معلوم کمی قبل از پیدایش نسل اول پرندگان می زیسته است.​
+14
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    سلام لبخند - تهران، ایران
    کفتر بازای قدیم . با اینها کفتر بازی میکردن ؟
    0
    2
    دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.