مولودی خوانی حضرت ابوالفضل با بیزنس چادر مشکی

ایران وایر , مهتاب جزنی :ماشین‌های گرانقیت پشت سر هم می‌ایستند و خانم ها رویشان را کیپ می‌گیرند و از پشت رل پایین می‌آیند. همه خانم ها چادر مشکی به سر دارند. چادرهایی با طرحهای متنوع؛یکی پشت چادرش یک شاخه گل برجسته بزرگ  نقش بسته و پارچه چادری دیگری پر از بته جقه‌های برجسته است. اینجا یکی از کوچه‌های چناران خیابان فرشته تهران است.
 
خانم «ع» همسر یکی از بازاریان معروف تهران است او در منزلش به مناسبت ولادت امام اول شیعیان، مولودی گرفته است. مولودی داخل سالن اجتماعات یکی از لوکس‌ترین برجهای این خیابان است. دورتا دور یک سالن بزرگ و پرنور صندلی چیده شده و چند خدمتکار خانم با موهای درست کرده و لباس های قرمز مشکی مشغول پذیرایی از مهمانانی هستند که از راه می‌رسند. خانم‌ها چادرهای مشکی گرانقیمت‌شان را در اتاقی که مخصوص تعویض لباس است، در می آورند. آستینک‌هایی را که از زیر مانتو پوشیده‌اند می‌کنند، روسری و مانتو را کنار می‌گذارند. حالا لباس‌های مارک دار با انواع جواهرات ست شده، موها و صورتها آرایش شده و هیچ‌کس شبیه زمانی که از در وارد شد، نیست.
 
خانم «ع» که صاحبخانه است، پیراهن بلند قرمز رنگی به تن کرده و موهایش را شبیه نخست وزیر اوکراین بافته است. قبل از شروع مجلس به مهمانان می‌گوید: «من از مجلس خانم «ف» حاجت گرفتم. هر حاجتی دارید در نظر بگیرید که ردخور ندارد.»
خانم «ف» کسی است که قرار است مراسم مولودی را اجرا کند. خودش حدودا چهل و چند ساله به نظر می رسد اما پنج دختر جوان حدودا بیست و چهار پنج ساله او را همراهی می‌کنند. همگی چادر عربی به سر دارند و شال های سفیدشان از زیر چادر نمایان است و جعبه چرمی دف را از زیر چادر به دست گرفته‌اند.
 
دخترها و خانم «ف»، فقط چادرهایشان را بر میدارند و با مانتو و روسری داخل مجلس می‌نشینند. میکروفن و اکو اماده است و خانم «ف» بعد از پذیرایی اولیه مجلس را شروع می‌کند. او مراسم را با شعر  علی ای همای رحمت آغاز می‌کند و دف نوازانش دف می‌زنند. روی میز جلوی رویش یک ظرف نقره  پر از نقل‌های رنگی و شکلات گذاشته شده است. او در حین خواندن مشت‌هایش را از شکلات پر می‌کند و می‌پاشد. شکلات‌ها روی زمین یا روی لباس افراد مختلف می‌افتد. بعضی شکلات‌ها را به نیت گرفتن حاجت جمع می‌کنند.
 
گاهی حاظران با دست زدن گروه مولودی خوانی را همراهی می‌کنند و گاهی گوشه چشمان شان را که تر شده پاک می‌کنند. بعد از مولودی خوانی دعای نادعلی خوانده می‌شود و مهمانان برای صرف ناهار به قسمت دیگری از سالن اجتماعات دعوت می‌شوند. میز غذا و میز دسر در دو قسمت چیده شده و انواع غذاهای یک عروسی مجلل روی میزها موجود است. انواع سفره آرایی و گل آرایی برای این مراسم انجام شده است.
 
یکی از مهمانان صاحبخانه را پیدا می‌کند و می‌گوید: «من نذر سفره ابوالفضل دارم لطف می‌کنید، ادرس کسی که گل آرایی و سفره آرایی انجام داده، به من هم بدید.» خانم «ع» با لبخند می‌گوید: « وای برای سفره ابوالفضل که کارش عالیه، قبلا خونه خانم «ق» کارشو دیدم عالیه. کارت ویزتش را میاورم.» آخر مجلس شماره خانم سفره ارا را یادداشت می‌کنم. شماره خانم «ف» را هم به بهانه برگزاری مولودی می‌گیرم.
 
اول با خانم سفره آرا تماس می‌گیریم.
    سلام خانم، یک مجلس مولودی دارم. برای چیدمان میز شام می‌خواستم مزاحمتون بشم.
    عزیزم. چند تا مهمان دارید؟ و چند نوع غذا؟
    حدود صد تا مهمان داریم و پنج نوع غذا به اضافه چند نوع دسر
    من برای تزئین این میز به اضافه تزئین میوه و شرینی صد نفره، یک میلیون و پانصد اجرت می‌گیرم. اگر بخواهید گل ارایی هم داشته باشم یک میلیون هم بابت خرید گل اضافه می‌شود. البته می‌توانید خودتان گل ‌ها را بخرید و من فقط دویست تومان بابت گل ارایی بگیرم اما مطمئن باشید برای خودتان گران تر در میاید.
    اگر بخواهم برای سفره آرایی سفره ابوالفضل مزاحمتان شوم هزینه‌ها چقدر است؟
    سفره ابوالفضل گران تر است. تزئین شله زرد و حلوا و اش رشته، عدس پلو و رولت نان و پنیر و سبزی  است. هندوانه و میوه آرایی دارم و خیلی کار می‌برد. من فقط برای سفره آرایی صد نفر، دو میلیون می‌گیرم. گل ارایی هم که قیمت جدا دارد.
 
خداحافظی می‌کنم و شماره خانم «ف» را می‌گیرم. او می‌گوید برای دو ساعت مراسم مولودی پانصد هزار تومان خودش می‌گیرد و نفری دویست تومان هم  دف زن هایش می‌گیرند. او قبول نمی‌کند که با دو دف زن به مجلس مولودی خوانی بیاید و می‌گوید: «مجالس من به پرشوری معروف است، من اگر فقط با دو دف زن بیایم، مجلس دیگر شور و حالی ندارد.»
 
با یک حساب سرانگشتی خانم «ع» برای این مجلس مولودی بیشر از پانزده میلیون تومان هزینه کرده است. در تماسی با دفتر آیت الله مکارم می‌پرسم نظرتان درباره سفره های نذری و مراسم دینی مجلل وپر زرق و برق چیست؟ جواب این است: «در حالی که افراد زیادی از امکانات اولیه محروم هستند، برگزاری مراسم مذهبی پر زرق و برق جایز نیست.»
 
آخر مجلس یکی از مهمانان دیگر حضار را برای شوی انواع چادر مشکی و مجلسی دعوت می‌کند. او هم همسر یکی از بازاریان معروف است، می‌گوید: « این کار بیزنس خودم است و پارچه‌های چادری را از کشورهای مختلف و با سلیقه خودم وارد کرده‌ام. تشریف بیاورید، خوشحال می‌شوم.»  موقع خداحافظی خانم ها چشم دوخته‌اند به چادر مشکی‌ای که خانم بیزنس من سرش می‌کند. چادری مشکی با یک شاخه گل برجسته بزرگ نقره‌ای.
+35
رأی دهید
-115

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    machan - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

    مولودی، روضه، سفره ابوالفضل، سقا خونه، دسته، سینه زنی، قمه زنی، زنجیرزنی، شام غریبان، اربعین و عاشورا و امامزاده و . همه این موارد خرافات و ابداعات آخوندهای درباری دوره صفویه بوده است و در اسلام اصلا وجود نداشته است. همه مصداق خرافات بوده و به اندازه یک دوزاری ثواب ندارند. یک جو عقل؟؟
    20
    100
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    یعنی‌ حالم به هم می‌خوره از این مدل دینداری و آدمای پر فریب. : البته در همه ی ادیان هست.
    11
    93
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars_iran - دوسلدرف، آلمان

    اسلام یعنی‌ بیزنس ، خود محمد هم بابت بیزنس با خدیجه پرید ، بابت بیزنس رفت سراغ دختر ابوبکر ...
    21
    96
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    انقلاب که کردیم همه اینهارو میریزیم تو چاه جمکران ور دل مهدی جونشون, در چاه رو هم گل میگیریم تا هی برای هم مولودی بگیرن و واسه هم ظهور کنن.
    17
    86
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    جای تاسفه .
    11
    72
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - ورشو، لهستان

    عجب !!! به این می گویند : " بریز و بپاش و چشم و هم چشمی به سبک ِو سیاق ِ پسندیده ُ طبقه حاکم بر کشور " ! البته بنده ناخودآگاه به یاد ِ داستان " علویهُ خانم " صادق هدایت و ماجراهای تعزیه خوانی بین راهی آنها و سایر مواردش ! افتادم !
    6
    61
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    اون پسره تو فیلم کیارستمی - آرلینگتون، ایالات متحده امریکا

    می ترسم از آنکه بانگ آید روزی؛ کای بی خبران راه نه آن است و نه این
    9
    54
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    : نون به نرخ روز خوردن اینه ها
    5
    48
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    azadeh11 - آمستردام، هلند

    با این چادر ملت را سر کار گذاشتند..و زنان حاجی را پولدار کردند...چادر گًل گلی‌ شرف داره به این چادر مشکی عربی‌. به امید روز انتخابات آزاد زنان ایرانی‌...امین
    10
    51
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Gharibeh-Ashena - هانوفر، آلمان

    این پول ها از کجا میاید؟ شرم بر شما که به اسم دین هر فسادی را مرتکب میشوید . شرم به آن رهبر متعفن که چنین اعمالی را محکوم نمیکند. شرم بر دین و مذهبی که چنین مراسمی را اجازه میدهد. شرم بر رژیم منفور ج م ا س که تحت شعار انقلاب پا برهنها بر دوش آنان سوار و چنین بریز و بپاش هایی میکند. چنین مراسم پوچی اجازه دارند اجرا شوند ولی کنسرت با مجوز ارگان رسمی نه. نفرین بر شما مفسدین.
    6
    47
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا

    ایران پر شده از سوسمار‌های نر و ماده!!! با لباس گران قیمت و ماشین آن چنانی وقتی‌ مغز پر از کاه است-سوسمار همان سوسمار است!!
    9
    43
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Banooye Irani - هیوستن، ایالات متحده امریکا

    همون خانم مجلسی خودمون ...
    1
    27
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    SHAHRZADE 1001 NIGHTS - اسن، آلمان
    یه مشت آدم به ظاهر مذهبی دور هم جمع شدن فقط واسه خودنمایی
    3
    20
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Cocoo - ونکوور، کانادا

    چرا تعجب می‌کنین؟ مگه یه مشت فاطیِ بیسواد که بخاطر بازاری بودنِ باباشون با آقازاده‌ها عروسی‌ کردن وقتی دورِ هم جم میشن راجع پروژه‌های هوا فضا صحبت کنن؟ تو این گرد همایی‌ها یه کارای کثیفی می‌شه که نگو کثیف‌ترین زنهای اجتماع ایران همین‌ها هستن شک نکنین.
    3
    36
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    بسیجی دهن گشاد!!!! - تهران، ایران

    بعضی ها آنقدر با دین ور می روند که آدم حالت تهوع می گیرد
    3
    35
    ‌پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Adam va hava - لندن، انگلستان
    خدا رو شکر می‌کنم که اونجا نیستم که اینهمه ریا رو از نزدیک ببینم اه اه :(
    1
    5
    جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.