با تغییر جای زن بر روی موتور نگاه‌ها تغییر می‌کند

زنان موتورسوار در ایران برای انتقال موتورهای خود به مکانی که بتوانند در آن آزادانه موتورسواری کنند، نیاز به یدک‌کش دارند.
تقاطع: “نایب‌رییس بانوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی” در ایران می‌گوید زنان موتورسوار ایرانی «فقط در پیست می‌توانند تمرین کنند و امکان حضور در سطح شهر را ندارند» و «حتی برای ورود و خروج از مجموعه ورزشی نیز باید ماشین یدک‌کش داشته باشند».
 
فریبا جوان‌مردی در گفتگویی با “خبرگزاری دانشجو” (متعلق به بسیج دانشجویی) با اشاره به علاقه‌ی زنان ایرانی به موتورسواری گفت که هنوز در این خصوص “فرهنگ‌سازی” صورت نگرفته است و حضور زنان با موتور در سطح شهر «به زمان نیاز دارد».
 
خانم جوان‌مردی با بیان این‌که در حال حاضر «نمی‌توان تصور کرد یک خانم با موتورش در سطح شهر رانندگی کند» افزود: «همین‌قدر که بتوانیم مساله حضور زنان در پیست موتورکراس را حل کنیم، خودش کار بزرگی است.»
 
وی هم‌چنین در مورد امکان صدور گواهی‌نامه رانندگی موتور در ایران برای زنان نیز بیان داشت: «در چند دهه اخیر کسی را نداشته‌ایم که مجوز گرفته باشد. یک مورد در زمان‌های بسیار قدیم بوده که حتی آن خانم را نمی‌شناسیم.»
 
او با ابراز امیدواری نسبت به حل شدن بحث گواهی‌نامه برای زنان موتورسوار اضافه کرد: «ما استارت این کار را زده‌ایم و اگر گواهی‌نامه برای حضور در پیست صادر شود، این مساله به مسائل تمرینی و مسابقات کمک می‌کند.»
 
نایب‌رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران با تاکید بر مشکل فرهنگی در زمینه‌ی موتورسواری زنان گفت: «باید فرهنگ جا بیفتد که البته فعلاً نداریم. وقتی جای یک زن بر روی موتور عوض و سرنشین جلو می‌شود، خیلی از نگاه‌ها نیز تغییر می‌کند و شاید در این زمینه آن تصوری که در ذهن وجود دارد، نباشد. این موضوع باید تبدیل به عادت شود و نگاه نیز عادت کند.»
 
به گفته‌ی فریبا جوان‌مردی، در حال حاضر تنها یک زن در تهران “خرید روزانه‌اش” را با موتور انجام می‌دهد و «کسی هم به او کاری ندارد» چون «با گذاشتن کلاه مخصوص بر روی سر، شناختن این خانم کار سختی است».
 
گفتنی است ماده ۲۰ قانون جدید صدور گواهی‌نامه راهنمایی و رانندگی در ایران، صدور گواهی‌نامه رانندگی موتورسیکلت برای “مردان” را بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گذاشته و در خصوص زنان، سکوت کرده است.
 
در همین ارتباط در زمستان ۱۳۹۱ و به دنبال اظهارات مرضیه اکبرآبادی، معاون وقت امور ورزش زنان “وزارت ورزش و جوانان” درباره‌ی “جذابیت” رشته موتورسواری و وجود علاقه‌مندان زیاد این رشته در میان خانم‌های ایرانی، احمد علم‌الهدی، “امام‌جمعه” مشهد، موتورسواری زنان را “خلاف شرع” اعلام کرد و گفت: «این‌که دختر بیاید مقابل چشم مرد نامحرم، موتور سوار شود و با آن لباس و اندام تک‌چرخ بزند، معصیت خداست و منکر بارز شرعی است.»
 
وی با بیان این‌که «کدام زن حاضر می‌شود با موتور تک‌چرخ بزند»، پرسید: «این خواهر بسیجی می‌رود؟ این زن‌های نمازجمعه می‌روند، این دخترهای فاضله عالمه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌روند؟ چه کسی می‌رود با موتور تک‌چرخ بزند؟»
+61
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان

    حال تک چرخ بزند گوی زنا کرده در دین کثیف شما بیماران جنسی‌
    5
    38
    شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    فارسان - مرکزی، ایران

    آقای دسته بیل هدا!شما به همت روشنغکران و انقلابیون ذبل و فهیم انقلاب(57) 36 سالی میشه که بی دست رو هوا دارین می رین! تک چرخ در مقابل شما شکر زیادی خوردنه!!!
    1
    26
    شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.