ویدیوی دریافت جایزه خرس طلایی بهترین فیلم برلیناله توسط خواهرزاده جعفر پناهی

تقاطع: “تاکسی” تازه‌ترین ساخته‌ی جعفر پناهی، کارگردان ایرانی منتقد حکومت، برنده‌ی “خرس طلا”ی بهترین فیلم شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین شد.
 
در مراسم اهدای جوایز فستیوال فیلم برلین که ساعاتی قبل (شنبه‌شب ۱۴ فوریه-۲۵ بهمن) در کاخ این فستیوال برگزار شد، حنا سعیدی، خواهرزده‌ی خردسال جعفر پناهی که در “تاکسی” بازی می‌کند، به نمایندگی از وی، جایزه “خرس طلا” برای بهترین فیلم را دریافت کرد.
دارن آرنوفسکی، کارگردان مطرح امریکایی و رییس هیات داوران فستیوال فیلم برلین، در هنگام اعلام نام جعفر پناهی گفت این کارگردان به جای این‌که «در مقابل فشارها و محدودیت‌ها، تسلیم، ناامید و عصبانی شود، نامه‌ی عشق به سینما را خلق کرد».
 
پس از آن مجری مراسم اختتامیه با توضیح این‌که جعفر پناهی به دلیل ممنوع‌الخروجی نتوانسته به برلین برود، از حضور همسر و خواهرزاده‌ی او در سالن خبر داد و سپس، دیتر کوسلیک، رییس فستیوال برلین خودش به سراغ حنا سعیدی رفت و ضمن اهدای جایزه‌ی “خرس طلا”، او را با خود به روی سن برد.
 
“حنا”ی حدودا ۱۰ ساله که از شدت خوشحالی گریه می‌کرد نتوانست برای حاضران در سالن صحبت کند و در حالی که تشویق می‌شد، در جمله‌ی کوتاه به خاطر اهدای این جایزه تشکر کرد.
 
جعفر پناهی نیز در نخستین واکنش به دریافت این جایزه، در صفحه‌ی اینستگرامش نوشت که خرس طلای برلین را به «ایران و ایرانی‌ با هر جنس و عقیده و مرام» تقدیم می‌کند.
 
آقای پناهی فیلم “تاکسی” را با وجود ممنوعیت‌های رسمی، با دوربین نصب‌شده روی داشبورد یک تاکسی زردرنگ که خود راننده‌ی آن است ساخت و به جشنواره فیلم برلین فرستاد. او در این فیلم، تلاش کرده تا برداشتی از ایران معاصر را از طریق مسافرانی که خودش با آن‌ها صبحت می‌کند، به بیننده‌ بدهد.
 
این کارگردان ۵۴ ساله، در فستیوال سال ۲۰۱۳ برلین نیز موفق شده بود خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه را به خاطر فیلم “پرده”، ساخته‌ی مشترک او و کامبوزیا پرتوی کسب کند.
 
او در سال ۲۰۰۶ نیز برنده‌ی خرس نقره‌ای همین جشنواره به خاطر فیلم آفساید شد.
 
پناهی در اسفندماه ۱۳۸۸ در حالی که در حال ساخت فیلمی در ارتباط با “جنبش سبز” بود به همراه ۱۷ نفر دیگر از جمله محمد رسول‌اف دیگر کارگردان منتقد، با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد و بعد از آزادی‌ با قرار وثیقه در خردادماه سال ۱۳۸۹، از سوی دادگاه به شش سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله فیلم‌سازی و نیز ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.
 
او در سال‌های گذشته بارها به عنوان عضو هیات داوران به جشنواره‌های معتبر بین‌المللی هم‌چون “کن”، “ونیز”، و “برلین” دعوت شده و هر بار به صورت نمادین، صندلی خالی او از سوی برگزارکنندگان برایش نگاه داشته شده است.
 
دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره برلین، پیش از آغاز جشنواره‌ی‌ امسال در اظهارنظری در همین خصوص گفته بود: «ما به دعوت از جعفر پناهی تا زمانی که بتواند به اینجا بیاید، ادامه خواهیم داد.»
 
در واکنش به این اظهارنظر، حجت‌الله ایوبی، “رییس سازمان سینمایی” جمهوری اسلامی، نامه‌ای را خطاب به آقای کوسلیک نوشت و در آن مدعی شد که جعفر پناهی «سوار بر قطار پرشتاب زندگی خویش، از همه مواهب زندگی آزادانه خود برخوردار است» و تنها «به موجب قانون کشورش فعلا نمی‌تواند فیلم بسازد».
 
او برگزارکنندگان برلیناله را نیز به «ترجیح سیاست بر هنر»، متهم کرد و افزود: «سینمای ایران به پیش می‌رود چون ریشه در اندیشه‌های درخشان پیامبر اسلام دارد.»

+324
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    IRAN E AZAD - هورتن، نروژ

    رو سیاهی واسه سنگ پا باقی‌ می‌مونه !. فاشیست و استبداد ماهیت خودش را با این حکمی که به پناه داد به دنیا ثابت کرد.
    6
    84
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    malek khorshid - روتردام، هلند

    مایه افتخار ما ایرانیان هستند ایشون. آقای جعفر پناهی دمت گرم. پوزه این جمهوریه اسلامی رو به خاک مالیدی. آفرین. گور بابای خا‌‌منه‌‌‌ا‌‌ی و وزیر ارشاد جنتی.
    11
    93
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    من هم درهنگام تماشا,بخاطر همراهی با این دختر خانم گریه کردم.بر تمام بدبختیهای ایران گریه کردم ولازم دیدم باین حجت الله ایوبی بگویم ,مردک,فراموش کردی برای قطار آقای پناهی ,ریل بگذاری
    6
    83
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    SilverMohamad - تهران، ایران

    جالبه وزیر فرهنگ آلمان از دادن جایزه های سیاسی این جشنواره و سیاسی کاریش گله کرده.
    76
    25
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    SilverMohamad - تهران، ایران

    بله انسانی زخم خورده و جشنواره ای دلسوز برای او. چقدر عجیب است از دست کسانی جایزه بگیریم که روزی بمب شیمیایی به صدام می فروختند و حتی یک دفعه اجازه ندادند کسی از امثال این ظلم ها در جشنواره شان بگوید. در همین آلمان زنی به خاطر حجاب در دادگاه جلوی فرزند و شوهرش با چاقو کشته می شود و جعفر پناهی به خاطر به سخره گرفتن حجاب خرس طلایی می گیرد.
    77
    18
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان

    SilverMohamad بله دقیقا برای من یک زن ایرانی این حجاب تحمیلی واقعا باعث سر افکندگی هست نه بخاطر حجاب بلکه به علت اجباری بودن اون کاش بعضی از شماها بتونید این واقعیت رو درک کنید هیچ انسانی حق نداره که عقیده خودش رو بازور وشلاق بکسی تحمیل کنه
    8
    66
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Farnoosh-13 - مونتریال، کانادا

    نفرت بر حاکمان جمهوری اسلامی ، درود بر همه کسانی‌ که نام ایران و ایرانی‌ را بزرگ میکنند، درود بر این دختر زیبا، درود بر جعفر پناهی.
    6
    40
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    SilverMohamad - تهران، ایران

    shirzan - برلین، آلمان / شاید برای شما احساس تحمیلی داشته باشد اما در جامعه ایران که اکثرا مذهبی هستند،همین مردم خواهان رعایت حجاب و شئونات اسلامی در جامعه هستند. پس این واقعیت رو درک کنید که به اکثریت نظر جامعه احترام گذاشته بشود.
    50
    9
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان

    نفرین و ننگ ابدی بر ویرانگران ایران
    3
    24
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    arya_japan - توکیو، ژاپن
    عزیزم همان صحبت کوتاه شما برای خیلی ها کافی بود(نمیتونم چیزی بگم ولی خیلی ممنوننم)
    1
    20
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    آریان هامبورگ - هامبورگ، آلمان
    پناهی، خرس طلایی را سوار تاکسی اش کرد و برد
    1
    18
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    behzad2010 - رتردام، هلند

    باز هم افتخار...بقول یکی از همین هنرمندان هر از چند گاهی کثافت و چرک ها یمان را به دنیا نشان میدهیم و جایزه میگیریم...
    2
    41
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا

    هالیوود فیلم آرگو رو میسازه ما فیلم تاکسی! حالا اگه ما که فکر میکنیم این جایزه سیاسی نیست و فراماسونرهای قدرتمند مدیای جهانی از قبل نفر اول رو تعیین نکرده اند و میتونیم بعنوان ایرانی بهش افتخار کنیم پس فیلمسازان عزیز از نظر جامعه شناختی لطفا تو فیلماتون یه صحنه ازیه ساختمون پیشرفته یا از قسمتهای مرفه نشین جامعه ایرانی نشون بدید ببینیم این بار هم بهتون جایزه میدن یا نه؟ از نظر فیلمنامه هم ترسیم فقر وعدم وجود راه کار در سیستم حاکمه و در نتیجه عدم قابلیت الگو دهی در جهان سوم یه اصل مهم برای دادن بیشترین امتیاز به فیلمهای این جور کشورهاست.
    32
    7
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    IRAN E AZAD - هورتن، نروژ

    سیلورمهمد - تهران، ایران. به نظرت احترام میگذارم. اما ماندم با کدام آیه و حدیث یا بالاتر از آن منویات مقام معظم رهبری؛تونستی‌ .... این طور به شقیقه وصل کنی‌ !!!؟؟؟. چه خوب که هنوز سازنده بمب شیمیایی یادت هست ! استفاده کننده آن را چی‌ !؟ یادت میاد !؟ ملت دوست و برادر عراق ( البته واسه لاریجانی‌ها ، نقدی‌ها و .... نه واسه اونی‌ که نا‌ن شبش را به عراقی‌ها میدهند). اما یک سوال کوچک ازت دارم: همان ملتی‌ که بمب شیمیایی بر سر ما ریختند بنابر نظر آقایان حالا شدن داداش جون جونی. پولِ نا‌نِ مردم خرج بازسازی شهر‌های آنها و تقویت توریست مذهبی‌ آنها میشه ! همزمان ناموس ایرانی‌ تو این کشور واسه یک لقمه نا‌ن دست به دست میشه!. چرا چراغ روا بر خانه را یادت نمیاد،اما اقدامِ زشتِ یک شرکت آلمانی‌ را امروز به یادت میاری!؟. با بخشیدن غرامت جنگ به برادران عراقی به هزاران شهید ، جانباز و خانواده آنها بزرگترین توهین شد !. هر باری که یک هموطن نیازمند را تو تهران میبینی‌ به لطف آقایان عراقی زاده فرمان به دست به سرزمین آبا اجدادیشون (نجف و کربلا و...) فکر کن. واسه تقویت حافظه ات خوبه !!!!
    5
    29
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Fresh Start - لندن، انگلستان
    سیاه کاری غربی‌ها برای بزرگ کردن سبزها به عنوانه تنها آلترناتیو این نظام. بابا خر خودتون هستید. حتما فیلمهای بهتر هم بوده اما چون این آقا فیلم تبلیغاتی موسوی رو ساخته و از سبزها است باید روی زبانها باشه. لعنت به شما غربی‌ها که برای حفظ این نظام هر کاری می‌کنید.
    27
    8
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    SilverMohamad - تهران، ایران

    آیا انکار میکنی که اکثریت جامعه مذهبی هستند!! خوبه وقتی ماه رمضان میاد اکثرا آماده روزه داری میشوند، وقتی محرم میاد کل ایران سیاهپوش میشه و همه عزادارند. اینم بدون بیشتر همین پابرهنه ها هستند که عاشق امامانشون و رهبرشون و حامیان انقلاب هستند و همیشه در صحنه حضور داشتند نه اون قشر مرفه و غرب زده و بورژوآ جامعه. واین هم نیز بدان که صدام با حمایت و رهبری حزب بعث به ایران حمله کرد در آنموقع اکثر شیعیان حاضر به جنگ با ایرانیها نبودند که صدام از همونها جوانانشون رو به دلیل فرار از حضور در جنگ اعدام کرد. تازه مگر دلاوری کرد های عراقی در حمایت از ایران رو میتوان انکار کرد! پس صدام برای چه به مردم خودش شیمیایی زد!!؟
    23
    2
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان

    SilverMohamad شما مذهبیون که اینقدر به عقیده عموم احترام میزارید چطور در کشورهای اروپایی که مخالف حجاب هستند میگید هر کس عقیده خودش رو داره واگه کسی میخواد حجاب یا رو بند داشته باشه باید به عقیده شخص و اعتقاداتش احترام گذاشت
    3
    24
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    [::SilverMohamad - تهران، ایران::]منظورت از جامعه مذهبی امثال خودت و یک مشت بسیجی و سپاهی مزدور تازی هستش دیگه !!!!!.
    2
    19
    دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    اون ۱۵ تا رای منفی حدودا نشون میده ۱۵ تا مزدور و چیره خور تازی خائن.۳۲۱ رای مثبت تا این لحظه، یعنی ایران و ایرانی. اون جانیای رژیم میشن کمتر از ۵ درصد، که با احتساب جمعیت ۷۵ میلیونی میشن کمتر از ۴ میلیون. من دیگه حرفی ندارم!
    0
    1
    دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.