حکم نهایی استیون هاوکینگ: خدایی در کار نیست

استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس و فیزیکدان نظری برجسته بریتانیایی، در اظهار نظری جنجالی و جدید با قطعیت و یقین اعلام کرد که «خدایی وجود ندارد».

به گزارش وب‌سایت «سی‌نت»، سابق بر این و بر پایه نوشته‌های پیشین هاوکینگ تصور بر این بود که این نابغه جهان معاصر در پهنه اندیشه خود روزنه‌ای هر‌ چند کوچک را برای وجود نوعی الوهیت باقی گذاشته است.

با این همه، این پژوهشگر و نویسنده سرشناس اینک در اظهار نظری تازه، در گفت‌وگو با نشریه «ال‌ موندو» چاپ اسپانیا تصریح کرده است که به باور وی «ال موندو حاصل پدیده‌های علمی قابل توضیح است». توضیح آن که «ال موندو» در زبان اسپانیایی به معنای «جهان» است.

آقای هاوکینگ این بار آشکارتر از همیشه در پیشگاه جهانیان می‌گوید که پیدایش جهان هستی نتیجه اعجاز و آفرینش به دست یک وجود برتر نیست.

این کیهان‌شناس نابغه در بخشی از مصاحبه فوق با «ال موندو» گفت: «طبیعی است که پیش از درک دانش به خلق هستی به دست یک خداوندگار باور داشته باشیم. اما اکنون و در این عصر، دانش توضیحی مجاب‌کننده‌تر در اختیار ما قرار می‌دهد.»

خبرنگار «ال موندو» در ادامه باز از نظریه پیشینِ هاوکینگ در کتاب «تاریخچه مختصر زمان» مبنی بر «کمک دانش به درک اندیشه خداوندگار توسط بشر» پرسیده است.

هاوکینگ در پاسخ توضیح داد: «منظور من در آنجا این بود که اگر بر همه چیز عالم شویم، به درک اندیشه خداوند نیز نائل خواهیم آمد،‌ با این قید که اساساً خدایی وجود داشته باشد، که این چنین نیست. من خداناباور هستم.»

هاوکینگ در ادامه افزود: «دین به معجزه باور دارد، اما چنین رخدادهایی با علم ناسازگارند.»

به‌رغم باور این دانشمند پرآوازه بسیاری در سراسر جهان همچنان به وجود خدا باور دارند. برای نمونه، بسیاری با تدقیق در چشم آدمی به تفکر فرو می‌روند که اگر نبود وجودِ یک خداوند دانا و توانا پدید آمدن «این گلوله چربی» را چگونه می‌توان از دیدگاه علمی توضیح داد.

با این همه هاوکینگ بی‌اعتنا به چنین نظراتی چندی بود که در عالم اندیشه به سوی اعلام حکم قاطع خود در باب نیستی خدا حرکت می‌کرد.

هاوکینگ - که مدیر مرکز کیهان‌شناسی نظری دانشگاه کمبریج در بریتانیا نیز هست - طی یک سخنرانی معروف در سال گذشته توضیح داد که جهان هستی چگونه بدون وجود خدا به وجود آمده است: «خدا پیش از این خلقت مقدس چه می‌کرده؟ آیا در تدارک دوزخ برای مردمی بوده که چنین پرسش‌هایی دارند؟»

فیزیکدان نظری بریتانیایی همچنین به «ال موندو» گفت: «به نظر من، ورای دسترس ذهن بشر هیچ بُعدی از واقعیت وجود ندارد.»

استیون هاوکینگ پیشتر در سال گذشته نیز در حاشیه اکران فیلم مستندی درباره زندگی خود گفته بود که حیات پس از مرگ «افسانه» است؛ وی در عین حال زندگی ابدی بشر را از طریق «کپی کردن مغز بر روی رایانه» ممکن دانسته بود.

این نخستین بار نیست که هاوکینگ در دنیای رسانه‌ها حضور پیدا می‌کند. پیشتر کتاب او به نام «تاریخچه مختصر زمان» جزء پرفروش‌ترین‌ها شده است و شخص هاوکینگ نیز در سریال‌های تلویزیونی «پیشتازان فضا»، «خانواده سیمپسون» و سریال کمدی «بیگ‌بنگ تئوری» در نقش خود ظاهر شده است.

+177
رأی دهید
-78

romano - تهران - ایران
چون می‌دانم برای این مطلب دعوای مفصل می‌شود از قبل چند نوشته خود را مجددا می‌نویسم: با 0 تا 9 رقم و در واقع 10 متغییر می‌توان بینهایت عدد بوجود آورد. حالا با هزاران متغییر در جهان که در آشوب ذاتی بسر می برند چند اتفاق منظم و چند اتفاق غیر منظم بوجود آورد؟ نتیجه اینکه برای ایجاد نظم ناشی از آشوب هم در طبیعت نیاز به دستی در کار است تا ترتیبها را بطرف وقایعی‌ای که منتج به زایش نظمهایی منتهی به حیات است هدایت کند. لذا خدا وندی وجود دارد اما اینقدر بیکار نیست ساعت به ساعت نظام جهان را انگولک کند او سیستمی را بوجود اورده و آنرا براه انداخته مانند تپش قلب که نتیجه زایش و فروپاشی خود آن نیاز به کار خود اوست. ادامه ...
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 12:03
romano - تهران - ایران
آقای هاوگینگ تعریف فیزیکی را فهمیده کنش نیروها را هم با هم درک کرده اما فکر نمی‌کند شانش زایش منتهی به نظم چقدر در مادر طبیعت پایین است اگر اینگونه بود با گونه‌های موجود در روی زمین و زمان زیادی که از روز آغازین گذراندیم و زمان زیادی که باقی داریم ما بایست طبق قوانین جهش دارای نسلهای بر روی زمین با 6 پا از آدمیزاد می‌بودیم. ضرب آهنگ تغییر و زایش گونه‌های جدید و تغییرات فیزیکی منظم در جهان بواسطه در تله افتادن در کلیات قوانین فیزیکی کلی تر بسیار پایین است ولی می‌بینیم در مواقعی از زمان این تغییر بسیار زیاد شده و تغییرات زیادی را بوجود آورده و از یک مدل ریاضی قابل تعریف خارج می‌شود و تا کنون علم ما جوابی برای این تغییر آهنگ نداشته از جمله آقای هاوکینگ. پس خدایی هست جهان را در دیگی هم می‌زند و تا میزان متغییرها را تحت پروسسی خاص در آورد و دوباره هر زمان تشخیص دهد هم می‌زند و ما فقط در دیگ ذره هستیم و تنها تغییر سرعت را درک می‌کنیم حتی نمی‌توانیم تغییر بر خود را پیش بینی نماییم فقط می‌دانیم با این سرعت به کجا خواهیم رسید.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 12:03
romano - تهران - ایران
و اگر روزی شود که اثبات شود همه قوانین و شرایط جهان به یک منشا فیزیکی مثلا انرژی مطلق مادر همه جهان برگردد که جاویدان است و به ماده تبدیل می‌شود و مجددا به خودش آنموقع چطور با چه دلیل علمی می‌توان اثبات کرد که او همان خدا نیست و اگر نظام طبیعت که سیستمش بر اساس بینظمی استوار است و بر اساس حادثه می‌تواند اینگونه نظم آفرین باشد چرا ما الان انسانی با 6 کلیه نداریم چرا دو جفت از هر چیز به قرینه در بدن بوجود آمده و چرا چهارتایی یا ششتایی نشده. چرا در مقابل هر پدیده طبیعی مخرب جفت خنثی کننده نداریم. سلول بنیادی از کجا می‌فهمد که خب اکنون دیگر باید متوقف شوم تا جنین طول دستش دو متر نشود. اینها چیزهایی هستند که آقای هاپکینز باید بیشتر در موردشان فکر کند و چرا با این قانون هرج و مرج نظم آفرین هاپکینز انسان تنها موجود پستاندار ناطق است چرا دو یا چند نوع این اتفاق روی زمین نیفتاده. علم تنها زمان هاپکینز نبوده خیام در زمان خود محاسبه تقویم تا 12 رقم اعشار داشت آیا یک نفر صاحب علم است و چرا باز تئوری هاپکینزها به یکتایی کنترل در عالم می‌رسد و نه به چندتایی.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 12:04
romano - تهران - ایران
خدا نه خدای سید علی است نه قانون هاپکینز یک سوال است که از روز اول در ذهن انسان بوده و مادر علوم شده و اصلا شکاف در علم بر این اساس بوجود آمده. سوال منشا٫ در ذهن انسان بوده قدیم به آن می‌گفته‌اند خدا امروز می‌گویند قانون یکتای کنترل عالم.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 12:05
anty mola - اربیل - عراق
حقیقتا جهان پهناور نیازی بە خدای عقدەای کە محمد عرب انرا ساختە و پرداختەاست ندارد ......
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 12:37
Emam Zaman - قم - ايران
بدون شک حتا اگر به فرض هم بپذیریم که خدا هم وجود نداشته باشد، موسی‌، عیسی، محمد، علی‌، و امام حسین وجود داشته اند و تاریخی‌ به قدمت هزاران سال دارند.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 11:53
greentree - تهران - ایران
هزاران سال می‌خواستند انسان‌های عقب مانده و خطرناک را کنترل کنند برای همین دم از خدا و پیغمبر زدند ،و الا بیشتر نسل تحصیل کرده میدانند که خدایی در کار نیست
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 11:59
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
علم یعنی عدم قطعیت و تعین!!! کسی کتاب ساختار انقلابهای علمی توماس کوهن را بده به جناب هاوکینگ تا بخواند و با فهمیدن اصل تغییر پارادایمها در عالم علم اینطور مطلق و قطعی حرف نزند.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 12:56
hassan5 - تهران - ایران
هاوکینگ با ان وضعش فهمید که خدائی در کار نیست ولی بسیجی های احمق ما نفهمیدنندکه دین یک دکان است و انها الت دست اخوند های مفتخور و دزد و کلاش و شارلاتان هستند!!!!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:00
tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا
این بابارو....خو میومدی چندین سال پیش من خودم روشنت میکردم دیگه.....
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:01
mlowes - واشنگتن - آمریکا
ممنون. حالا ۴ تا تهی مغز شروع میکنند به اراجیف گفتن، که آمریکا یا اسرائیل بهش پول دادن تا این حرف‌ها رو بزنه. اگر چه که نباید نابغه بود که فهمید خدایی وجود نداره، ولی‌ همواره کمک چنین دانشمندان و نوابغی کار رو بر ما آتئیست‌ها راحت تر میکنه.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:13
cyrus mardo - اولدهام - انگلستان
قدرتی‌ بالاتر از قدرت خدا نیست ...بسیاری از مردم توی انگلیس هستن که خدا ناا باور هستن ،،خدا هست و می‌شه به چشم دید خدای آسمان‌ها رو در آدم‌های نیکو سرشت در زمین ، علم و عالمی قاطع نتونسته ثابت کنه که خدا نیست ،،،پیشنهاد می‌کنم با همه احترام این مردیکه نابغه احمق نظریاتش رو برای خودش و گروه خدا ناباوران نگاه داره و در کلّ خفه شه ،،،،درود بر ایزد یکتا
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:04
Shahin.Orel - تهران - ایران
ای کاش جعفر صادق , مغز متفکر جهان شیعه , زنده بود و با این آقا مناظره میگذاشت , مهم نیست , آقاامام زمان که از ته چاه ظهور کنه , همه قانع میشن
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:18
OzveMardom - پاريس - فرانسه
هر دانشمندی که عالم نمیشه همونطور که هر قهرمان پهلوان نمیشه. خیلی‌ باورت شده علم تو و امثالت آخر علم هست. علم بشر هنوز از جوانب مخرب جانبی خودش عاجز هست (مثل آلودگی‌‌های ایجاد شده در اثر مصرف سوخت) و نمیتونه درستشون کنه.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:37
mlowes - واشنگتن - آمریکا
به همه کسانی‌ که به کسی‌ چون هاوکینگ میگن که بره فلان کتاب رو بخونه یا فلان مطلب رو مطالعه کنه میگم! آیا واقعاً فکر می‌کنید که کسی‌ ممکنه که تقریبا به اندازه نیم قرن بر تارک جهان دانش تنه زده باشه و چیز‌های رو که شما میگید نخونده باشه یا ندونه؟؟؟ یعنی‌ واقعاً فکر می‌کنید که یک دانشمان آبرو و حاصل یک عمر زندگیش رو همینطور میریزه دور تا مسخره خاص و عام بشه؟ مگه دارید راجع به خودتون یا آخوند‌ها صحبت می‌کنید که حتی خودشون هم برای حرفهای خودشون ارزشی قائل نیستند؟ یک دانشمند حاضره خودش رو به هر آب و آتشی بزنه تا چیزی نگه که بعدا خلافش ثابت بشه. و اگر هم که اشتباه بگه، همیشه شهامتش رو داره بگه که اشتباه میکرده. یک کم فکر کنید پیش از اینکه شمشیرتون رو برای سر بریدن این و آن‌ از غلاف در بیارید!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:52
OzveMardom - پاريس - فرانسه
من دانشمند نیستم ولی‌ در زمینهٔ مدل سازی سیگنال مغز با ابزار ریاضی‌ سر رشته دارم. مدل من فقط ۳۳ پارامتر آزاد داره و برای هر کدوم یک محدوده بر اساس واقعیت‌های فیزیولوژیک‌ی تعیین شده. ولی‌ فقط ترکیب بسیار محدودی از این پارامتر‌ها میتونند یک سیگنال درست رو بسازند. من به عنوان خدای مدل خودم میدونم چی‌ کار باید بکنم تا مدل نا پایدار نشه. اگر دست خودش بذارم ۹۹.۹۹۹ در صد در ناپایداری بسر میبره. مدل بلده سیگنال رو تولید کنه توش هم شکی نیست ولی‌ چرا و چگونه ‌اش را نمیدونه و نخواهد هم فهمید. هر چقدر هم زور بزنه. چه خوشحال باشه از این وضعیت چه ناراحت این منم که خالق مدلم هستم.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:53
mlowes - واشنگتن - آمریکا
رومنو - تهران - ایران. نخست باید کمی‌ دیکتت رو بهتر کنی‌، هاپکینز نه، هاوکینگ! دوم، پرسش هایی که کردی بسیار پیش پا افتاده است. دلیلش تکامل هست. اگر خواستی‌ کمی‌ بیشتر راجع بهش بخون می‌فهمی. بهترین آزمایشگاه جهان طبیعته. برای اینکه زمان بسیار طولانی‌ در اختیار داشته تا هر چیزی که توانایی تکامل داشته باشه رو در دامن خودش بپذیره. هیچ وقت فکر کردی که طول عمر کره زمین ۴.۵ میلیارد سال و پستانداران به طور کلی‌ چند ساله که روی این کره پا گذاشتند؟ بهت تضمین میدم که اندیشیدن باعث مرگت نمیشه، بخصوص اگر که اندیشیدن باعث بشه چیز جدیدی بیاموزی.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 14:10
فاطی قاطی - موگادیشو - سومالی
استغفرالله خدایا توبه.من خودم به وجود خدا اعتقاد دارم.این پروفسور هم داره چرت میگه.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 14:17
humans win - فرایبورگ - سویسس
از بس از این حرفها زده که خدا زده کجش کرده . آخه یعنی این همه از دیدن روح و چیزای ماورای طبیعی حرف میزنن کسی فکر نمی کنه که زندگی فقط اون چیزی که به چشم میبینیم نیست ؟ اگر جال مطالعه ندارید لا القل حرفهای الهی قمشه ای رو گوش بدید و بعد با منطق قضاوت کنید .
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 14:49
mlowes - واشنگتن - آمریکا
به همه کسانی‌ که به کسی‌ چون هاوکینگ میگن که بره فلان کتاب رو بخونه یا فلان مطلب رو مطالعه کنه میگم! آیا واقعاً فکر می‌کنید که کسی‌ ممکنه که تقریبا به اندازه نیم قرن بر تارک جهان دانش تنه زده باشه و چیز‌های رو که شما میگید نخونده باشه یا ندونه؟؟؟ یعنی‌ واقعاً فکر می‌کنید که یک دانشمان آبرو و حاصل یک عمر زندگیش رو همینطور میریزه دور تا مسخره خاص و عام بشه؟ مگه دارید راجع به خودتون یا آخوند‌ها صحبت می‌کنید که حتی خودشون هم برای حرفهای خودشون ارزشی قائل نیستند؟ یک دانشمند حاضره خودش رو به هر آب و آتشی بزنه تا چیزی نگه که بعدا خلافش ثابت بشه. و اگر هم که اشتباه بگه، همیشه شهامتش رو داره بگه که اشتباه میکرده. یک کم فکر کنید پیش از اینکه شمشیرتون رو برای سر بریدن این و آن‌ از غلاف در بیارید!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 13:52
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
یک وقت گالیله هم گفت زمین مسطح نیست و گرد ه.اون موقع هم به خیلی‌ هم به خیلی‌‌ها فشار اومد.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 15:00
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
سالها پیش خیام گفت:اسرار ازل را نه تو دانی و نه من وین حرف معما نه تو خوانی و نه من هست از پس پرده گفت‌وگوی من و تو چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 15:03
ensanam arezoost - خارگ - ایران
mlowes - واشنگتن - آمریکا...بهتره خیلی به خودت فشار نیاری و مدافع جناب استیون نباشی چرا که او با این حالش نیز بسیار عاقل تر و بالغتر از تو است که خودت را عقل کل میدانی و با نادانی و شتابزدگی به دیگران می تازی و برایشان نسخه می پیچی...انکار خدا یعنی اینکه هستی و آفرینش و نظم و طبیعت و زندگی و عقل و احساس و انسانیت و انسان و مادر و.. را انکار کنی...یعنی آفریننده هر اثری را انکار کردن...هیچ اثری خود به خود خلق نخواهد شد و هسته و مواد اولیه لازم دارد که تا نباشد خلق نخواهد شد و اولیه ها را خالقی آفریده که ما پروردگار خطابش می کنیم...
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 15:41
ensanam arezoost - خارگ - ایران
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان...مقایسه شما کاملا اشتباه است چرا که گالیله زمین را می گفت نه خالق(پروردگار)زمین را...و جالب است که شما با شعر بسیار زیبای خیام جواب خودتان را داده اید...تندرست باشید
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 15:45
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
جناب Romano و وحید جان، کتاب the grand Design ایشون رو بخونید. دقیقا با مکانیک کوانتوم شرح داده که بر أساس احتمالات کوانتومی منتجه بی نظمی ها (اگر اسمش رو بشه بینظمی گذاشت) همین نظمی است که میبینید. (بخش ٥ theory of everything و بخش ٨). این کتاب سال ٢٠١٠ منتشر شد، تا ٢٠١٤ هنوز روی نظر قطعی خودش مردد بود تا اینکه بالاخره با خودش کنار اومد. در ضمن اگر عالم علم قطعی و یقین نیست چرا خیلی ها دارن از خدا به عنوان یک امر یقین اسم میبرن؟.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 16:44
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
humans win - فرایبورگ - سویسس. یعنی اون خدایی که اینهمه سنگش رو به سینه میزنی و داری از الهی قمشه ای در مقابل هاوکینز دلیل میاری اینقدر روانی و ناتوانه که به جای اینکه با منطق بیاد جواب هاوکینز رو بده زده کجش کرده!؟ اگر اینطوریه پس چرا الهی قمشه ای حسرت یه سشوار کشیدن به دلش مونده و آرنولد و برد پیت نشده! بابا ای ولا!! با این منطقت همون بهتر بری الهی قمشه ای گوش کنی!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 16:50
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی / این آقای دانشمند اگر کتاب حسین کرد شبستری یا لااقل کتاب امیر ارسلان و فولاد زره دیو را خوانده بود نظرش چیز دیگری میشد!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 17:02
عقل وهوش - اصفهان - ایران
خداخودش درقرآن در جواب این آدم میفرماید بالاتر از هرصاحب علمی عالمتری هم هست ودر جواب تمسخر هایشان هم به پیامبر میگوید رهایشان کن این نهایت درک ایشان از علم است (یعنی درک ایشان از علم در همان نقطه محدودشده وبالاتر از آن را نمیتوانند درک کنند)حالا این اقا ی مدعی با عالمتر از خودش شاید روبرو نشده تا ازش دلیل و برهان بخواهد
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 17:08
راهجو - فریدونکنار - ایران
شاید خدایی باشه اما دستکم ما چون کودک در رحم که هیچ تاثیری از دنیا ندیده تا تصوری بسازه شناختی از ماهیتش نداریم!!! ما خدا رو خوب میدانیم در حالیکه تعریف مطلقی از خوب نداریم! یه روزگاری به مورچه هایی که زیر پا تصادفا له میشدن نگران میشدم که چرا خلق شد که بی جهت له شود اما امروز در برابر تغییرات عظیم کائنات میفهمم که بیش از مورچه نیستم! ما نیز موش آزمایشگاهی کائنات هستیم در میلیونها سال ترقی کردیم و هنوز ناقصیم آنجا که جنون داریم و آنجا که چشم میبیند ولی مغز فرمان به دیدن نمیدهد آنجا که مغز فرمان نمیدهد و خشم آدم میکشد! آنجا که پس از سالها میگوییم من که هستم؟ هنوز نیمدانیم آلت مردانه برای میل جنسیست یا تولید مثل! نیرویی بی نهایت که در مشکلات به او پناه میبریم امید بخش است اما لازم نیست که حتما باشد وگرنه همین حالا حاضر نمیشد کودکان شهر کوبانی در ساحت مقدسش به دست گرگان داعشی بیفتن و سر بریده و یا تجاوز بشن
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 16:22
tanha925 - شیراز - ایران
همیشه همینجوره. وقتی یک دانشمند خیلی خیلی زیاد و با توجه به وسایل و استدلالهای محدودی که دم دستش هست توی علم غرق میشه و احساس میکنه که سر از همه چیز درآورده به جزاینکه سازنده اصلی این جهان کی و چی هست با مشکل شک و تردید و خداناباوری مواجه میشه چون دیگه نمیتونه این موضوع را بطور علمی ثابت کنه. خیلی از دانشمندان قبل از او اینطوری بودند و باز هم خواهند بود. بعضی چیزها با علم کنونی ثابت نمیشن ولی دلیل نداره با قاطعیت بگیم که وجود ندارند.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 17:14
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
mlowes - واشنگتن - آمریکا. این حضرت هاوکینگ اگر هم درخشیده بر تارک دنیای فیزیک درخشیده نه فلسفه و استدلالیات. آن کتابی که در بالا به آن اشاره کردم کتاب فلسفه علم است که لزوما انتظار نمی رود این آقا آنها راهم بداند. این حرفها را قبل از این دیگرانی هم بوده اند و گفته اند. به عنوان مثال ریچاردداوکیز استاد دانشگاه آکسفورد و سرکرده آتءیست های دنیا همین نتیجه عدم وجود خالق را از تکامل داروینیستی می گیرد و شعارش هم همیشه علم محوری و خرافه ستیزی بوده است. چون طبیعت شناس برجسته ای است باید اجازه داشته باشه در مورد هر چیزی نظر مطلق اعلام کنه؟؟ پیشنهاد می کنم به مناظره ریچاردداوکیز و جان لینوکس (استاد فلسفه دانشگاه کمبریج) گوش بدهید یا به نقد کتاب <توهم خدا> ریچاردداوکیز توسط عبدالکریم سروش گوش بکنید تا به میزان محکمه پسند بودن افاضات این آقایان در محضر اهل فن (نه عوام الناس) پی ببرید.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 17:21
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
mlowes - واشنگتن - آمریکا. شما که این اندازه می فهمید و بقیه ای که مثل شما آتءِیست نیستند را تهی مغز می بینید می تونید به این سوال من جواب بدید که آیا بی ادبی و بی تربیتی بعضیها هم می تونه نتیجه تکامل داروینیستی بوده باشد؟
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 17:32
cobalt3 - کرج - ایران
بله جهان هستی بسیار پیچیده تر از اینه که ساخت خدا باشه
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 17:44
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
mlowes - واشنگتن - آمریکا. این حضرت هاوکینگ اگر هم درخشیده بر تارک دنیای فیزیک درخشیده نه فلسفه و استدلالیات. آن کتابی که در بالا به آن اشاره کردم کتاب فلسفه علم است که لزوما انتظار نمی رود این آقا آنها راهم بداند. این حرفها را قبل از این دیگرانی هم بوده اند و گفته اند. به عنوان مثال ریچاردداوکیز استاد دانشگاه آکسفورد و سرکرده آتءیست های دنیا همین نتیجه عدم وجود خالق را از تکامل داروینیستی می گیرد و شعارش هم همیشه علم محوری و خرافه ستیزی بوده است. چون طبیعت شناس برجسته ای است باید اجازه داشته باشه در مورد هر چیزی نظر مطلق اعلام کنه؟؟ پیشنهاد می کنم به مناظره ریچاردداوکیز و جان لینوکس (استاد فلسفه دانشگاه کمبریج) گوش بدهید یا به نقد کتاب <توهم خدا> ریچاردداوکیز توسط عبدالکریم سروش گوش بکنید تا به میزان محکمه پسند بودن افاضات این آقایان در محضر اهل فن (نه عوام الناس) پی ببرید.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 17:23
biparva-jan - تهران - ایران
کامنت های romano جالب هستند.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 18:17
massoudoslo - اسلو - نروژ
خدایی که به صفت های انسانی مثل کریم و رحیم و وقیح و ملیح و جبار و جمیل و .. تعریف بشه(مثل خدای ادیان ابراهیمی ) وجود نداره و این شاید سادگی و احتیاج آدم ها به وصل و نیاز به دادرس و تکیه گاه بوده و هست که مفهومی بنام خدا رو معرفی کرده ! خدایی که در فیزیک و شیمی و فلسفه و هندسه و سایر علوم امروزی ثابت نشه وجود نداره چرا که توهم و پندار در هر نوع اش قابل اثبات و استفاده نیست . طبیعت و هر آنچه که هست با قوانینشان آنقدر پیچیده و نا شناخته است که خدای شناخته شده ما آدمیان در ادیان هرگز قادر به تعریف و توضیح ان نیست .
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 18:37
fanii - ایران - ایران
من رشتم فیزیکه و فیزیولوژی و آناتومی هم خوندم ،و به این نتیجه رسیدم که بدن موحودات ، قوانین فیزیک جهان ما، جهانهای موازی و...این مسایل اونقد پیچیدست که وجود خدارو نفی میکنه.مخصوصا خدای اسلامو که تو همه کار دخالت میکنه
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 18:41
amir-amir - تورنتو - كانادا
OzveMardom - پاریس - فرانسه. دقیقا همین طور است٫اگر چه مغز و فکر و بینش انسان رو به تکامل است ولى هنوز به آن درجه از فرآیند نرسیده که بتواند مسائل ماوراى خلقت را شناسائى کند نظم خاصى از سوى یک نیروى فوق العاده در قالب قوانین پیچیده فیزیک و شیمى گنجانده شده درصدى از آن براى بشر ملموس و قابل درک شده و هنوز زمان زیادى لازم است که انسان بتواند محیط زیست خود را به نحو کامل شناسائى کند.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 18:46
کوروش مهری - یزد - ایران
خطاب به همه آشغالهای دینی:اگه دانشمندی مثل هاوکینگ یا انیشتین حرفی از خدا میزنه نه خدای متشخص(به قول انیشتین) مثل الله و یهوه و .. است.منظورشون دقیقا نظم موجود در بی نظمی موجود هست که الان ترجیح میدند اسم خدا روش نذارند که توسط خداچی ها و مذهبی ها مورد سوء استفاده قرار بگیره.دوم اینکه احمقهایی که دانشمنداشون الهی قمشه ای و سروش هست و یا اینایی که ابلهانه میگند هاوکینگ کجه و...باید ازشون پرسید تو که راستی با قمشه ای و آخونهای احمق تر ار خودتون غیر از بلغور کردن اراجیف آخوندی چیکار کردید؟(مثل برهان های احمقانه نظم و علیت و...)
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 18:50
humans win - فرایبورگ - سویسس
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا عزیز شما همون بهتر که ملاک زندگیت آرنولد باشه با بردپیت . عزیزم برو تلوزیونت رو تماشا کن آفرین . در ضمن در قرآن هست که کسانی مثل این اقا هم در دنیا دچار خواری می شن هم در آخرت . از قدیم گفتن چوب خدا صدا نداره اما اگه بخوره دوا نداره . تا آدمهایی مثل شما فکر می کنن که خارجی بهتر از ایرانی می دونه از این بهتر نمیشه . سعدی و حافظ و مولانا و ابن سینا و رازی و خواجه نصیر الدین همه بی سواد بودن فقط این آقا علم داره یارو 700 سال پیش با شعر داره برات فلسفه و حکمت بهت یاد میده بی سواده ؟!. آرنولد و برد پیت هم شدن مایه افتخار علمی که با قمشه ای مقایسه میکنیشون؟! مو نداره اما از شما بیشتر می فهمه .:)
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 18:52
دریای پارس - ایران - ایران
من فکر میکنم خدا فرد نیست!شخص نیست!جسم نیست. بالاتر از این حرفهاست.از جنس نوره. همه جا هست یک انرژی تمام نشدنیه.بالاتر از انرژی هسته ای.دوستیش با دوستی ما آدمها فرق داره. مهربونیش هم فرق داره.باهاش نمیتونی معامله کنی که اگر کارخوب کنی بهت بیشتر میده. باید نشانه هاش و سنگ نشونی هاشو دنبال کرد. مثل شاهکاراش توطبیعت.قدرت بینهایت مغز و.... اما تجربه ای که من دارم .وقتی زیاد کار مردم بهت می افته و کارای مردمو انجام میدی معلومه که حواسش بیشتر به تو هست
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 19:22
Shahin.Orel - تهران - ایران
عقل وهوش - اصفهان - ایران نمیدونم چطوره , هر چی آی دی افراد , در ارتباط بیشتر با عقل و کلمات تبلیغاتی فهم در ارتباطه , استدلال هاشون احمقانه تر و سخیف تره ! کی گفته خدا گفته ؟چون تو قرآن نوشته ! چرا جملات قرآن استدلاله ؟ چون خدا گفته ! یک چرخش احمقانه باطل ! شما اگر توانایی رد چیزی رو دارید با استدلال اینکار رو بکنید نه با گواه گرفتن موهومات ! این آقای دانشمند با استدلال اینکار رو کرد , تو با دری وری ! اگر خدایی هم باشه و ون خدا الله صاحب قران تو باشه , چقدر این خدا , ناتوان و فاقد ارزش های اخلاقیه , نشونش هم همون قرانته که سرشر از بدویته , اگه خدایی باشه , حتما محترم تر از اینه که برای پیغمبرش خانم جور کنه , زن پسر خوانده حلال کنه , یا شریک اموال دزدی باشه و بگه غنیمت , نبود خدا در درجه اول آبرویی برای دین توئه , که این همه بزهکاری رو از دوش الله بر میداره
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 19:08
pink panther - ابیجان - ساحل عاج
من ناظمِ این النظم رو میپرستم هر کی‌ می‌خواد باشه هر چی‌ می‌خواد باشه یا اگه قانونِ تقارن باشه
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 19:31
جنگنده - تهران - ایران
این ابله به ظاهر دانشمند بخاطر همین تفکراتش هست که هر ثانیه در جهنم هست و تمام بدنش از کار افتاده, تازه این شکنجه این دنیای اوست, شکنجه اصلیش در جهنم است که با اینکه دانشمند است و عالم, مشغول به تبلیغ به کفر و بر ضد خداوند متعال هستی,؛ بی شک سزای تو و همفکرانت عذاب دائم جهنم است. گنده تر از تو در زمان خود, یعنی قوم فرعون هم که در زمان خود پیشرفته ترین مردم بودند, به دلیل توهین به مقدسات و کفر, همگی در رود نیل به اذن خداوند غرق شدند و به جهنم ابدی شتافتند. غرور امروز بشر بخاطر علم هم چیزی جز عذاب و نابودی برایش به ارمغان نخواهد آورد. چون علم بدون اعتقاد به خداوند و اصول اخلاقی, چیزی جز وضع امروز دنیا یعنی نابودی محیط زیست و امراض غیر قابل درمان و میلیاردها نفر انسان افسرده و معتاد و فاسد هیچ چیز به ارمغان نیاورده.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 20:03
جنگنده - تهران - ایران
بشری که حریف یک میکروب میکروسکوپی نیست چگونه به خود اجازه میدهد که به خالق هستی, توهین کند و این وجود مقدس را نفی کند. بشری که به راحتی با یک شهاب سنگ آسمانی نسلش منقرض میشود, بشری که با یک انفجار خورشیدی ممکن است تماما سوخته شود, چگونه جسارت میکند به ذات مقدس خداوند که خالق او میباشد, توهین کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لعنت خداوند بر کفار.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 20:04
بت شکن - مونترال - کانادا
اگر هاوکینگ و انیشتن و روسو و ولتر و و و خداباور باشند چه تفاوتی با خداباوران دانشمندی همچون جنتی و خلخالی و احمد خاتمی و علم الهدی و خود آقا دارند، پس لطفاً شما خدا باوران با معألومات و کتاب خوان کتابی‌ بنویسید تا ما گمراهان از جهمم خدای شما نجات یابیم...!!: (۲ چیز انتها ندارد، حماقت انسان و حدود کائنات که در اولی شّک دارم...!) انیشتن
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 20:08
mlowes - واشنگتن - آمریکا
اصلا فرض کنیم که من بی‌ ادب‌ترین و توهین کننده انسان کره زمین هستم (البته پس از محمد، پیامبر شماها که افاضاتش هنوز هم در قرآن هست)، اون وقت چه ربطی‌ به این داره که خدا وجود داشته باشه یا تکامل یک اصل نادرست علمی‌ باشه؟؟؟ . این درسته که هاوکینگ یک استاد فلسفه نیست، ولی‌ هر دانشمندی با اصول فلسفه علم بطور کلی‌ آشنا هست. همونطور که استاد ریاضیات هم نیست، ولی‌ با اصول کلی‌ ریاضیات هم آشنایی داره. به علاوه، همونطور که گفتم، اصلا وجود نداشتن خدا نه نبوغ می‌خواهد، نه هیچ چیز دیگری. فقط یک چیز نیاز داره، اون هم تعصب نداشتنه. همین و بس. بالا برید و پایین بیاید، هر چه که دانش بشری بیشتر پیشرفت کنه، ردّ پای این خدای بخت برگشته شماها کمرنگ و کمرنگتر میشه.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 20:22
faranak-montreal - مونترال - کانادا
Shahin.Orel - تهران - ایران-خیلی‌ خوشم اومد یعنی‌ خیلی‌ خیلی‌ بعضی‌ اوقات میری رو اعصاب این مذهبی‌ها
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 20:30
mlowes - واشنگتن - آمریکا
وهیدتهری - کوالالامپور - مالزی. پاسخ سرکار هم هست بله. همه چیز ربط به تکامل داره. در جهان دانش تنها چیزی که اهمیتی نداره اینکه من یا تو هر کس دیگری از چه چیزی خوشمون یا بدمون میاد. دنیا همینی هست که میبینی‌، و جائی هم برای اراجیفی چون خدا، پیامبر، دین و محمد و قرآن و مسیحیت و این جور چرت و پرتها وجود نداره. هر چه هم که دانش بیشتر پیشرفت کنه (که هر روز داره میکنه) این نقش خدای بخت برگشته بدبخت دست و پا چلفتی شما کمتر و کمتر خواهد شد! . در ضمن، خنده در حرف اینه که یک دیندار بخصوص از نوع مسلمان به دیگران تهمت بی‌ ادبی‌ بزنه. کافیست یک بار کتاب سراسر چرند و پریشان گوی قرآن رو بخونید تا ببینیم که بی‌ ادبه، ما آتئیست‌ها یا محمد (با اون خدای مسخره و سادیستیک خودش). کی‌ گفته مسلمان‌ها طبع طنز ندارند؟
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 20:35
aram.01 - کردستان - ایران
عقل و هوش-اصفهان-ایران-. با این استدلال شما کسانیکه به اسلام ایمان نمی آورند گناهی مرتکب نشده اند بلکه ایراد اصلی به کار خدا وارد میشود که درک و فهم این افراد را در حد کمی قرار داده است.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 21:09
سرسره - اهواز - ایران
صرف نظر ازمناظره های علمی کاربران محترم یکی من بیسواد رو توجیه کنه اگر زندگی بعداز مرگ نباشه واگر خدایی نباشه پس زندگی چندروزه این دتیا به چه درد میخوره؟ پس جواب این همه ظلم وبی عدالتی که درگوشه وکناردنیا درحق انسانهای بیگناه مثلا کودکان سوریه میشه کی میده ؟ دربهترین حالت اینه که مثل پاریس هیلتون زندگی کنی بعدش پیری ونیستی دیگه وای به حال اون بدبختی که تو سودان قحطی زده به دنیا میاد تازه اینم شد راه حل که ادم بعدازمرگش بشه ادم مصنوعی یا رایانه ؟
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 21:45
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
خوشحالم که در زمانی زندگی میکنم که بشر با عقل در مورد همه چیز فکر می کنه نه با خرافات و تخیلات. مطمئنم خدایی با مشخصات خدای مذاهب و ادیان وجود نداره ولی همین اندازه هم مطمئنم آفریدگاری هست که وقتشو برای امور جزئی این جهان هدر نمیده!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 22:00
ofogh22 - ایرواین - امریکا
یه بنده خدایی نظریه یه عمر زندگی و کار و اندیشه اش رو اعلام کرده، بعضیا همچین جبهه میگیرن یکی ندونه فکر میکنه، دیشب داشتن با خدا در حضور کلی شاهد پلو خورشت میخوردن .
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 21:10
shahin.orel - تهران - ایران
سرسره - اهواز - ایران وقتی کسی ناکامی توی زندگیش داره , توانایی خروج از اون ناکامی رو هم نداره , ٢ راه میمونه , منتظر منجی بودن یا انتقام قیامت , ولی حقیقت اینه که , هیچی ناکامی ای توجهی برای این چیز ها نیست . شما کودکان سوریه رو که گفتید بگذارید پیش کشتگان بنی قریظه , جای دوری نمیره ! شاید هم چند صد سال دیگه مرگ کودکان سوری هم رشادت و فضیلت اسد شد و شیعیان اسد تولید شدن که در اینترنت در فشانی کننن
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 22:39
azadi199 - پاریس - فرانسه
مولانا ۸۰۰ سال پیش جواب این آقا رو داد : عقل در شرحش چون خر در گله بخفت - شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت ! علم و دین ۲ مقوله جدا هستند، اشتباه این دنشمند در این است که وارد موضوعی شده که در تخصص او نیست.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 22:58
sharafYabi - بیمبه - انگولا
گذشته از این که ایشان خدا ناباور هستند، اما بزرگترین خدمت را به شناساندن عظمت کهکشانی پروردگار انجام داده و از این لحاظ خیلی‌ بیشتر از بسیاری از خدا باوران؟ به دنیا خدمت کرده‌اند!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 23:20
Ali_ayandeh_negar - مونیخ - آلمان
استیون هاوکینگ یک فیزیکدان است و فیزیک با دنیای علم کار دارد. و خدا چیز علمی نیست که بشود آنرا ثابت کرد. هیچ کس هیچ وقت نمی تواند از نظر علمی وجود خدا را رد کند یا ثابت کند. این یک باور شخصی است که فردی وجود خدا را باور کند یا نه. علم هم با اینکه بسیار مهم است کامل نیست. علم پدیده هایی مثل روح یا خدا را نمی تواند ثابت کند. و نمی شود گفت چون خدا یا روح دیده نمی شوند پس وجود ندارند. مهم این است که چه دنیای دیگری در کار باشد یا نه باید همیشه با دیگران به درستی رفتار کرد و هیچ وقت نباید اخلاق را زیر پا گذاشت.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 23:22
ensanam arezoost - خارگ - ایران
mlowes - واشنگتن - آمریکا: اصلا فرض کنیم که من بی‌ ادب‌ترین و توهین کننده انسان کره زمین هستم (البته پس از محمد، پیامبر شماها که افاضاتش هنوز هم در قرآن هست)، اون وقت چه ربطی‌ به این داره که خدا وجود داشته باشه یا تکامل یک اصل نادرست علمی‌ باشه؟؟؟.. تو که از حداقل درک و دانایی برای توهین نکردن و احترام به دیگران بی بهره ای(بنابر گفته خودت)!! چطور میتوانی از حداکثر شعور و درک و دانایی و قدرت تشخیص برای اثبات بودن یا نبودن پروردگار بهره مند باشی!! پس فقط میتوانی نسخه برداری کرده و از نظریات دیگران تقلید کنید
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 23:59
caroline - تهران - ایران
Shahin.Orel - تهران - ایران گل گفتى!! لایک
جمعه 11 مهر 1393 - 00:33
mlowes - واشنگتن - آمریکا
چی‌ میگی‌ عزیز من؟ خوبه نوشتم که فرض کنیم. به علاوه بهتره همه یاد بگیریم که حرف درست رو بپذیریم، حتی اگر خلاف میل ما باشه. دلیل اصلی‌ این همه خشم و عصبانیت تو و هم اندیشان تو اینه که پاسخ علمی‌ درخور پاسخ بیربط بودن خدا ندارید. در پایان هم باید خدمتت عرض کنم که حتی بی‌ ادب‌ترین آدم هم میتونه درستترین حرف رو بزنه. تازه کی‌ گفته که اگر کسی‌ بگه که خدا وجود نداره، آدم بی‌ ادبیه؟ بی‌ ادب کسیه که بگه که هر کی‌ به من باور ناداشته باشه باید تا ابد در رنج و عذاب بسوزه و و و .. و هزاران تفکر سادیستیک دیگه که مطمئنم توی قرآن باید خونده باشی‌! کی‌ گفته که مسلمانها حس طنز ندارند؟؟؟
جمعه 11 مهر 1393 - 05:23
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
mlowes - واشنگتن - آمریک--.کوروش مهری - یزد - ایران -مشکل اساسی تراز بی ادبی و بی تربیتی این است که طرف خود را محق بدونه که با شنیده های کوچه بازاری و معلومات کلی و سطحی وارد بحث در مورد موضوعات گنده بشه و به اظهار وجود کذایی بپرازد.دکتر سریع القلم مقا له ای دارند در موردویژگیهای انسان باشعوردر قرن 21. در کنار ادب و تربیت به ویژگی دیگری هم اشاره می کنند و آن هم رسیدن به سطحی از درک و شعور است که به انسان اجازه نمی دهد درهر موضوعی اظهار نظر و عرض اندام بکند.همانطور که در نوشته بالا گفتم نظرات هاوکینگ و داوکینز و شرکاء (در مورد وجود و عدم وجود خدا) بیشتر در میان عوام و جوجه آتءیستهای مقلد (نه محقق) برد دارد و الا در محضر خواص واهل فن اینها حرفی برای گفتن ندارند و دوسوت ناک اوت می شوند.
جمعه 11 مهر 1393 - 06:43
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
کوروش مهری - یزد - ایران. پیشنهاد می کنم میزان تربیت خانوادگیت را برای ثبت در رکوردهای گینس بفرستی. سه تا جمله نوشتی پر از پلشتی و فحاشی. شماها را چه به هاوکینگ و انیشتین ! شما ها باید از شعبان بی مخها و الله کرمها حرف بزنید. دلم برای هاوکینگ می سوزد که طرفداری مثل شما حضرات دارد.
جمعه 11 مهر 1393 - 07:03
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
humans win - فرایبورگ - سویسس. یعنی حرفات پشیزی نمی ارزه! خاله خام باجی منهم دیگه مثال چوب خدا صدا نداره رو نمیاره، رفتی از قران که خودش کوت غلطه استدلال میاری!؟؟؟؟ وقتی هنوز IQ ات در حدی نیست که منظور منو از برد پیت و آرنولد بفهمی، با چه اعتماد به نفسی داری راجع به کسی که تمام عمرشو صرف علم کرده حرف بیخود میزنی؟ چرا چون میگه خدای شما نیست و بیخود باسن هوا کردین جلوش؟؟
جمعه 11 مهر 1393 - 08:06
سرسره - اهواز - ایران
shahin.orel-تهران-هموطن عزیز منظور منو متجه نشدی گفتم کلا انسانهای زیادی درهمه جای دنیا متولد میشن باانواع بیماریهای لاعلاج ویا خانواده های فقیر ویا ناسالم که تا پایان عمر باید درسختی ومشقت زندگی کنن واسیر تقدیر ناخواسته بشن همین اقای دانشمند که با این شرایط داره زندگی میکنه درسته که ادم مفیدی بوده ولی سرانجامش مرگه وزیر خاک حتی اگه به قول خودش ذهنش رو روی رایانه پیاده کنن باز هم زندگی یک انسان شاداب وسالم رو نداره این بی عدالتی در زندگی بشر نیست؟ من که خیلی حالم گرفته شده نمیدونم اگه این رو باور کنم دیگه زندگی برام لطفی نداره به خصوص اینکه نسل ما جوانیش رو زیر سایه حکومت جهل وفساد هدر رفت
جمعه 11 مهر 1393 - 08:23
khosrow abadani - لندن - انگلستان
حکم تازه ئی نیست. بودا 500 سال قبل از میلاد و زرتشت بیش از 1000 سال قبل از میلاد نیز به همین نتیجه گیری رسیده بودند ولی در عین حال یک راه با شکوهی را نیز ارائه دادند، یعنی مذهب بی خدائی.
جمعه 11 مهر 1393 - 09:40
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
سرسره - اهواز - ایران--آرش نراقی مقاله ای دارد تحت عنوان خداوند و مساله شرور گزاف. شاید اون مقاله بتواند به سرگشتگی قابل درک شما به طور نسبی جواب بدهد. لینک مقاله:https://www.rahesabz.net/story/86406/
جمعه 11 مهر 1393 - 10:41
shahin.orel - تهران - ایران
سرسره - اهواز - ایران من منظور شما رو متوجه شدم و پاسخی هم که دادم کاملا در ارتباط با سوال شما بود . تکرار میکنم , خیر , ناکامی هیچ کس دلیل ایمان به فانتزی برای تسکین کسی نیست . بله , ایماننه خدا یا دعا ممکنه حال روحی کسی رو تغییر بده ولی کوچک ترین تاثیری در قوانین طبیعت نداره . اگر شما عدالت رو در شیر و عسل و خانم های بهشت یا سیخ سوزان جهنم میبینید , مشکل از باور های شماست نه از قوانین درست طبیعت که نه دعا کسی نه محمد نه الله , کوچک ترین تغییری درش نتونستن ایجاد کنن , شما بزرگ تر از این هستید که امروز نقش کودکی رو بازی کنین که فهمیده بابا نوئل دروغه !
جمعه 11 مهر 1393 - 10:32
hassan5 - تهران - ایران
انهائی که برای زیستن نیاز بخدا دارند بدانند که با تولد هر کسی یک خدا باب طبع ان فرد متولد شده و همراه با او رشد کرده و همزمان با او میمیرد.مثل دید موسی یک شبانی را براه.!.!؟باید بدانید که افرادی هم هستند که برای زندگی کردن بخدا نیاز ندارند و بخودشان متکی هستند.!!!..دست از چوب تکفیر بردارید!!!
جمعه 11 مهر 1393 - 13:15
رقص پرواز - اروپا - اروپا
هر زمان که علم به تمامی مجهولات پیرامونمون جواب داد و قادر به حل آن شد منکرخدا شوند...بشر، تنها می­تواند مجهول­های طبیعت را کشف کند، ولی هرگز نمی­تواند قوانین طبیعت را وضع کند. برعکس همین علم با کشف قوانین طبیعی با صدای بلند میگوید: خدا واضع و بشر کاشف...
جمعه 11 مهر 1393 - 13:20
humans win - فرایبورگ - سویسس
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا / زیاد بهت زور اومده داری فحش میدی :) - یه فیلسوف خارجی هست که میگه اگر خدا رو برداری هر چیزی مجاز هست . شما هم که به قول خودت آتییست هستی چرا با .. و .. خودت نمی خوابی شاید هم می خوابی ؟
جمعه 11 مهر 1393 - 13:20
sarang6 - ژنو - سوئیس
من خداباورم . از گفته های ایشون اطلاعاتی بدست آوردم و براش احترام قائل هستم. همین طور که دوست ندارم به اعتقاداتم حمله بشه سعی می کنم به اعتقادات دیگران حمله نکنم. این یکی از درسهایی که دونستنشو مدیون خدایم هستم...
جمعه 11 مهر 1393 - 15:27
mlowes - واشنگتن - آمریکا
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. همیشه میگن که کسی‌ رو که خوابیده ممکنه بشه بیدار کرد، ولی‌ کسی‌ که خود رو به خواب زده باشه هرگز نمیشه بیدار کرد. خوبه که یک سری به کتابهای داوکینز، هیچنس، دنت و دیگران بزنی‌ تا مبانی فکریشون رو متوجه بشی‌ در درجه اول. بعدش هم از اونجایی که بیشتر ایرانیها و بخصوص دینداران حوصله‌‌ کتاب خوندن ندارند (که اگر داشتند که دیگه اینقدر بحثی‌ باقی‌ نمی‌موند)، میتونی‌ بری و مناظرت آتئیست‌ها و دینداران رو خودت ببینی‌ و قضاوت کنی‌ که چه کسی‌ چه کسی‌ رو ناک اوت میکنه. مجددا تکرار می‌کنم که واقعیت اون چیزیست که هست، نه اون چیزی که دلت می‌خواد باشه، چه خوشت بیاد چه بدت بیاد. حالا تو هی‌ بگو اینها ناک اوت میشن در مقابل اهل فنّ، ولی‌ وقتی‌ که واقعیت چیز دیگری میگه باید بپذیریش. کلیسا هم با گرد بودن زمین خیلی‌ مشکل داشت ولی‌ دیدی که اون پاپ احمق هم آخرش مجبور شد پوزش بخواد. زیبایی دانش اینه که همواره حرف خودش رو دیر یا زود ثابت میکنه.
جمعه 11 مهر 1393 - 16:26
کوروش مهری - یزد - ایران
سرسره - اهواز - ایران-دوست من پیش فرضت مبنی بر وجود عدالت اشتباهه و قیامت هم برای توجیه این پیش فرض اختراع شده-تو هیتلر یا صدام رو در نظر بگیر که میلیونها مرد و زن و کودک رو کشته اند-حالا فکر کن جهنمی باشه و اونها رو روزی هزار با بسوزونند آیا عدالت برقرار میشه؟؟آیا برای اون کودکان قربانی فایده ای داره؟عدالت وجود نداره با سعی کنیم اونو بوجود آوریم. وحید از مالزی گفتم .. صدات در اومد؟؟اما جوابت:پیروان خرد برعکس آدمهای دینی مثل تو اهل تقلید نیستند،هر چیزی رو با عقل می سنجند.خود انیشتین امروزه ثابت شده که چند تا اشتباه بزرگ داشته مثلا درباره ی سیاهچاله ها!این آشغالهای دینی هستند که هزار و چهارصدساله مثل گوسفند تقلید می کنند!
جمعه 11 مهر 1393 - 16:37
کوروش مهری - یزد - ایران
رقص پرواز - اروپا - اروپا-به این حرفت دقیقا میگن خدای حفره ها لطفا سرچ کن
جمعه 11 مهر 1393 - 16:40
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
humans win - فرایبورگ - سویسس. اخه تو چه زوری میتونی به من بیاری؟؟ افکارت از زمان پادشاه وزوزک اونطرف تر نرفته! هنوز هیچی نشده داری چیزهایی مینویسی که سایت سانسور میکنه! اگر میگی خدا هست دلائل ات رو بیار، هنوز قران خودت رو از این جلد به اون جلد نخوندی داری به هاپکینز إیراد میگیری! واقعا این عقده خود کم بزرگ بینی دست از سر کچل شما اسلامیست های مغز منجمد بر نمیداره!! فعلا تو همون طب الصادق و طب الرضا دست و پا بزن و برای افزایش میل جنسی نعلین زرد بپوش تا اموراتت بگذره. بیشتر از این نمیکشی
جمعه 11 مهر 1393 - 17:11
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
humans win - فرایبورگ - سویسس. در ضمن شما فعلا غلط املایی ID ات رو درست کن به چالش کشیدن هاپکینز پیش کش!! سوئیس یه دونه س داره مگر اینکه یهو IQ ات جهش کرده و از حد جلبک رسیده به دمپایی ابری و فکر کردی چون Swiss دوتا S داره تو فارسیش هم باید دوتا س بذاری!! عرض کردم خدمت دوستان، این عقده خود کم بزرگ بینی مسلمین و مسلمات گندش دنیا رو برداشته
جمعه 11 مهر 1393 - 17:21
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
دوستان یک سری به سایت bigbangpage.com بزنید در مورد کائنات و افرینش مطالب جالبی گیرتون میاد
جمعه 11 مهر 1393 - 18:04
shahrooz2014 - تهران - ایران
کوروش مهری - یزد - ایران:آقا ایول داری خیلی حرفات جامع و کامل بود ،من ترجیح میدم به حرف های استیفن هاوکینگ اعتماد کنم و بگم خدایی وجود نداره تا این که خدایی رو تصور کنم که نتونه در سیستمی که خلق کرده عدالت برقرار کنه مصداق برای حرف هام زیاده که اگر مجالی شد میگم
جمعه 11 مهر 1393 - 21:04
جنگنده - تهران - ایران
کوروش مهری - یزد - ایران,.. خودتی و دوستانت, کافر جهنمی=mlowes - واشنگتن - آمریکا=hassan5 - تهران - ایران=.anty mola - اربیل - عراق.=.greentree - تهران - ایران=.hassan5 - تهران - ایران=tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا=mlowes - واشنگتن - آمریکا=MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان=Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا=فضول میرزا - استکهلم - سوئد=cobalt3 - کرج - ایران=fanii - ایران - ایران=Shahin.Orel - تهران - ایران=بت شکن - مونترال - کانادا=aram.01 - کردستان - ایران=همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران=ofogh22 - ایرواین - امریکا=caroline - تهران - ایران=khosrow abadani - لندن - انگلستان, (((( خطاب به تمام افرادی که نامشان در پست ثبت شده, فرصتتان اندک است و عمر سریع میگذارد, توبه کنید و پرهیزگار شوید و مومن به خداوند واحد شوید زیرا اگر به کفر و جهالتی که در آن هستید بمیرید, تبدیل به هیزمهای کثیف جهنم خواهید شد و تا ابد در آن خواهید سوخت, بیدار شوید و عقلتان را بکار گیرید. ))))
جمعه 11 مهر 1393 - 20:47
senator x - تهران - ایران
اصلا این خدا چه آزازی بتو رسانده که بر سر بود و نبودش اینقدر دعواس. خدا چی هست؟نیکی,عشق,محبت,شادی,زندگی.اینها خداهستند حالا میخوای وجودشانرا باور کن یا نکن.
جمعه 11 مهر 1393 - 21:01
humans win - فرایبورگ - سویسس
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا اگر بهت زور نمیومداین همه با عصباتیت 60 خط نمی نوشتی ;)
جمعه 11 مهر 1393 - 21:49
cobalt3 - کرج - ایران
برادر جنگنده -تا شفیع روز قیامت رو داریم باکی نیست اون روز اگه راپرت ندی و چغلی نکنی همه ملاعینی که اسم بردی از دم داخل بهشتیم .اهلا و سهلا مرحبا بکم فی جنت کبلائی.
جمعه 11 مهر 1393 - 22:15
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
جنگنده - تهران - ایران. جوش نزن دوست عزیز! تبخال می زنی. هیزم بقول تو کثیف جهنم شدن خیلی بهتره تا مجیز گویی دکان داران دین به امید حوری و پری بغل کردن. ضمنا فکر نمیکنم مقیاس جهنمی و بهشتی بودن رو دست جنگنده - تهران - ایران داده باشن که حکم صادر کنه مگه نه؟
جمعه 11 مهر 1393 - 22:53
shahin.orel - تهران - ایران
جنگنده جان , همین حالا توبه کردم , اون کاتالوگ حوری ها رو قربون دستت بده این طرف , جلو بعضی هاشون تیک بزنم !
شنبه 12 مهر 1393 - 01:34
mlowes - واشنگتن - آمریکا
اولا که اصلا بهشت و جهنمی وجود نداره. دوما اگر هم که داشت، من با کامل میل میرم جهنّم، چون همه خردمندان و هنرمندان و موسیقی‌ دان‌ها و خلاصه هر کسی‌ که چیزی سرش میشه توی جهنّم خواهد بود. و سوماً اینکه، من با کمال میل حاضرم هیزم کسی‌ چون ستیون هاوکینگ بشم. چهارما اینکه اگر هنوز در قرن ۲۱ به این اراجیف واقعاً اعتقاد داری، حتما پیش یک روان پزشک برو. احتمالا یکی‌ لیتیوم یا چیزی برات تجویز خواهد کرد!
شنبه 12 مهر 1393 - 02:36
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
humans win - فرایبورگ - سویسس. واحد زور خط نیست! نوشتم مطمئن شم که با کیا داریم میشیم ٧٠ میلیون!
شنبه 12 مهر 1393 - 05:33
aram.01 - کردستان - ایران
جنگنده-لزومی نداره که تصوری که تو از خدا داری همگان اون تصور رو داشته باشند. تصور تو از خدا ، خدای عربها(الله) است همونکه داعش براش سرها را می برد. تصور من از خدا اینطور نیست خدایی که من در قلبم باهاش راز و نیاز می کنم دانا و مهربان و بخشنده و هستی بخش (اهورامزدا) می باشد. هر چند وجود خدا را هم بعضی از دانشمندان گرامی که تعدادشان کم هم نیست زیر سوال می برند.
شنبه 12 مهر 1393 - 10:14
کوروش مهری - یزد - ایران
ضمن سپاس از برخی دوستان،لازم میدونم یه توضیحی بدم،دقت کنید که من میگم آشغالهای دینی و نه افراد معتقد به خدا(چه خدای شخصی چه غیر شخصی)اعتقاد به وجود خدا میتونه مثبت هم باشه(برای برخیها،تا زمانی که اون اعتقاد قلبیه)ولی وقتی تبدیل به ایدءولوژی و حکومت میشه بسیار خطرناکه-در هر صورت من در دین اسلام هیچ نکته مثبتی نمی بینم که هیچ پر از مزخرفات و توحشه!(البته دین زرتشتی چنین نیست) یه نکته هم به جنگنده:این تهدیدهای مزخرف رو بچه 5 ساله هم قبول نمیکنه چه برسه به آدمهای فرهیخته این سایت.
شنبه 12 مهر 1393 - 18:42
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
جنگنده - تهران - ایران. عزیز دل بابات! یه خورده بگذره و بزرگ شی می فهمی که سوپرمن که این همه ازش ترسوندنت یه کارتون بیشتر نبوده! و بابا نوئل که قرار بوده بهت کادو بده إز بیخ دروغ بوده! البته به شرطی که إز ماده بین دو گوشت استفاده کنی!!
یکشنبه 13 مهر 1393 - 07:09
sama128 - شیراز - ایران
کسی که مخلوق هست و خالق شده حال به هر واسطه چه انسان - چه حیوان - چه ماشین و .. که به دست خود انسان ایجاد شده نمی تواند مدعی شود که آن چیز یا خودش یا هر چیزی بدون وجود خالق بوجود آماده اساسا انسان که خود مخلوق بوده و در اثر ارتباط دو جنس مخالف ایجاد شده و این عمل هزاران سال شاید انجام گردیده تا به هم اکنون رسیده است نمی تواند مدعی شود که تنها و تنها بر اساس فعل و انفعالات فیزیکی یا شیمیایی این اتفاقات افتاده است دوستان گرامی و عزیز خودم هیچگاه هیچگاه با توجه به شرایط زندگی - مشکلات - مسائل مختلف که باعث خدا زدایی گردیده و این عوامل ناشی از این موجود دوپاست وجود هستی بخش و بی همتای خالق جهان را به هیچ وجهی زیر سوال نبرید نگوید فلان کتاب راست می گوید یا فلان شخص درست میگوید چون تمامی اینها خود مخلوق دیگری است هیچ گاه یک ماشین – یک هواپیما – یک موتور و .. نمی تواند مدعی شود که تنها در اثر فعل و انفعالات فیزیکی و .. بوجود آمده است . یادمان نرود که هر چیزی که بر سر ما آمده از نبود تعقل و تفکر درست و منطقی و بر پایه استدلال عقلایی بوده است.
دوشنبه 14 مهر 1393 - 07:40
sama128 - شیراز - ایران
ایشان زمانی می تواند بگوید خدایی نیست که آن زمان احتیاج به نفس کشیدن نداشته باشد با قلب ایستاده هم بتواند زندگی کند فردی که هم اکنون برای دستشویی رفتن محتاج دیگران است برای غذاخوردن محتایج دیگران است برای لباس پوشیدن محتاج دیگران است چطور می تواند مدعی شود که این جهان با این عظمت با این بزرگی با این شگرفی محتاج کسی نیست ؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
دوشنبه 14 مهر 1393 - 07:43
sama128 - شیراز - ایران
ایشان زمانی می تواند بگوید خدایی نیست که آن زمان احتیاج به نفس کشیدن نداشته باشد با قلب ایستاده هم بتواند زندگی کند فردی که هم اکنون برای دستشویی رفتن محتاج دیگران است برای غذاخوردن محتایج دیگران است برای لباس پوشیدن محتاج دیگران است چطور می تواند مدعی شود که این جهان با این عظمت با این بزرگی با این شگرفی محتاج کسی نیست ؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
دوشنبه 14 مهر 1393 - 07:43
sama128 - شیراز - ایران
خدایا به مخلوقات خود علی الخصوص انسان ها فارق از هر دین و مذهبی آگاهی شناخت خود را بده تا بهتر تو را بشناسند و از روی ناآگاهی و علمی که تو در اختیارشان گذاشتی تو را انکار نکنند . وقتی می بینم داعشی های کثیف سایر مردم که یکتا پرست هستند فرق نمی کنه شیعه - مسیحی - یهودی و زرتشتی و .. را سر می برند و می کشند تا آخرش بخوانید که انسان چه موجود پستی می تواند باشد که به یکتاپرستان هم رحم نمی کند و وقتی در مقام و قدرت و جایگاه علمی خاص قرار گرفت خالق را هم نفی می کند واقعا انسان چه موجودی است ؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!
دوشنبه 14 مهر 1393 - 14:38
shahrooz2014 - تهران - ایران
خدمت جناب سما 128 باید عرض کنم که همه مصیبت ها رو بشر دوپا خلق نکرده بلکه کمبود ها و ضعف هایی هستند که خالق جهان در تقدیر انسانها قرار داده اونها رو به سمت و سوی مختلف میکشونه اگر شرایط محیطی یک انسان تغییر بکنه در سرنوشت اون آدم اثر گذار خواهد بود.حالا با این اوصاف خدای شما چه طور میتونه عدالت رو درست پیاده کنه در حالی که سعادت آدمها به عوامل محیطیشون بسیار وابسته هستش؟به خاطر همینه که دوست ندارم همچین خدایی رو تصور کنم
دوشنبه 14 مهر 1393 - 19:40
mlowes - واشنگتن - آمریکا
من امیدوارم که شما هنوز در مقطع دوم دبستان باشی‌ که این چیزها رو نوشتید. اولا با این همه که از زمین و آسمان گفتید به ما، باز هم نفهموندید که به چه دلیل باید وجود خدا رو قبول کرد! دوما، در هر بحثی‌ نه فقط بر سر ادیان (که همشون ابلهانه هستند، از زرتشتی گرفته تا اسلام که دین خون و خونریزیست، نه بر اساس داعش بلکه بر اساس زندگی‌ بزرگترین جانی جهان محمد پیامبر اسلام) بلکه سر هر موضوعی، باید یاد بگیرید که فرض رو حکم شده محسوب نکنید. اول میگی‌ که انسان که خودش مخلوق هست .. تو اول باید وجود خالق رو ثابت کنی‌، سپس باید ثابت کنی‌ که این خالق ما رو خلق کرده. تازه همه این هارو هم که انجام دادی، کی‌ گفته که ما حق نداریم به خالقمون بگیم که کجا‌ها چه غلط هایی کرده؟؟؟ مسلما اگر این رزومه خدا تو هست، من که اصلا ذرّه‌ای براش احترام قائل نیستم. در پایان هم بگم که باور به دین یا خدا یا هر ماورا الطبیعه‌ای یک بیماری روانیست، و نیاز به درمان داره.
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 04:35
sama128 - شیراز - ایران
shahrooz2014 - تهران - ایران دوست عزیز و گرامی من نمیدونم داستان خروج آدم و حوا که در تمامی ادیان به به اون اشاره شده از نظر شما صحت داره یا نه یا افسانه هستش فقط یک جمله میگم اگر قرار بود عدالت به نحو خوبی برای همه برقرار باشه و هیچ ظلمی نباشه خب چه لزومی داشت که در زمین زندگی کنیم همه ما طبق آن حقیقت یا افسانه یا داستان در بهشت می بودیم. وقتی آتشفشان رخ میده و فوران میکنه عقل سلیم میگه که باید از اون فاصله گرفت اگر در محدوده اون باشیم خب میمیریم و نابود میشیم یا اگه سیل اومد در مسیر سیل قرار بگیریم که هیچ چیزی از ما باقی نمیمونه و غرق میشم پس خداوند عقلی داده به انسان که در مواجه با مشکلات که خیلی از اونها هم دست خودش نیست تصمیم درست بگیره درسته بی عدالتی هست نامردی هست و هزاران چیز کثیف دیگر آیا خدا باید تک تک اونها را درست کنه ؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 06:56
sama128 - شیراز - ایران
الان گروهی میرن به قول خودشان شیطان پرست می شوند هزار و یک کار کثیف میکنند بدن خود را سوراخ سوراخ می کنند و فلز و حلقه و ... آویزون میکنند مو بلند میکنند و هر کثافت کاری را می کنند خالکوبی میکنند هیچ چیزی را قبول ندارند و برای چیزی حرمت قائل نیستند آیا خدا مقصر و میگه برید اینکاره بشید ؟!؟!؟؟!؟!؟! و هزاران مثال دیگر . من قبول دارم که به اسم دین ظلم میشه آدم کشته میشه هزارن کثافت کاری میشه تجاوز میشه و آیا خداوند مقصر ؟!؟!؟!؟!؟!؟
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 07:02
sama128 - شیراز - ایران
سر دوستان را درد نیارم لپ کلام اینکه : هیچگاه هیچگاه مخلوق نمیتونه منکر خالق بشه حتی اگر اون مخلوق بزرگترین دانشمند بزرگترین پادشاه و بزرگترین ثرومند کره زمین باشه. هیچگاه یک ماشین یا یک موتور که گرانقیمت ترین اونها روی زمین هم باشه نمیتونه مدعی بشه که خالقی ندارد چون تا بنزین نباشه نمیتونه حرکت کنه شاید مثال درستی در نوع مقایسه نباشه ولی کلی عرض کردم انسان زمانی میتونه مدعی بشه که خالقی نیست که نیازمند نباشه وقتی نیاز به آب – غذا و هوا حداقل چیزها برای زنده ماندن داره و یک روز بدون اونها از بین خواهد رفت پس نباید در موقع شکم سیری حرف از نبود خالق بزنه.
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 07:10
کوروش مهری - یزد - ایران
sama128 - شیراز - ایران-این مثالی که زدی قیاس مع الفارق و سفسطه است(چون انسان نیازمنده پس مخلوقه پس احتیاج به خالق داره و اون خداست)عزیزم سرچ کن رد برهان علیت تا بفهمی انسان و جهان نیازمند خدا نیست!البته اگه کاملتر میخوای کتاب ریچارد داوکینز(پندار خدا)رو دانلود کن و بخون
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 16:29
mlowes - واشنگتن - آمریکا
فقط می‌تونم که بهت بگم که برای تو و برای هر کسی‌ با تو داره زندگی‌ میکنه یا در آینده خواهد کرد، بخصوص اگر بچه خودت باشه واقعا متأسفم!.
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 21:58
shahrooz2014 - تهران - ایران
جناب sama128:مگر ما به انتخاب و اختیار خودمون وارد این دنیا شدیم، مگه نامه فدایت شوم برای خدا نوشته بودیم که مارو خلق کنه؟!اگر به اختیار من بود حاضر نبودم یک لحظه به خاطر بهشت و هوری در این لجنزار زندگی کنم.در ضمن اینکه میگید چه لزومی داره ما در این دنیا زندگی کنیم به من ارتباطی نداره بهتره از اونی بپرسید که از نظر شما خالق بی عیب و نقصی هستش من که از اول هم عدالت خدا رو دارای تقص میدونستم. -قدرت اختیار و انتخاب دلیل بر این نمیشه که هر بلایی سر انسان بیاریم و بگیم چون قدرت عقل و انتخاب داری پس نباید خطا کنی.برای مثال اگر کسی دست و پای شما رو ببنده و از بلندی پرتتون کنه زمین آیا شما میتونید با قدرت انتخاب و اختیارتون از مهلکه در برید؟! در زندگی هم همین شکله گاهی اون قدر انتخاب برای انسان مشکله و عرصه برای آدم تنگه که نمیتونی راه فرار پیدا کنی. برای نقض عدالت خدا اون قدر مثال دارم که اگر فرصت شد میگم
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 00:49
sama128 - شیراز - ایران
دوستان خوب من کوروش مهری - یزد - ایران و shahrooz2014 - تهران - ایران - جسارتا من در این مورد بخصوص دیگه کامنت نمیگذارم فقط بگم همین برهان علیت که می فرمایید تا همان کتاب ریچارد داوکینز که میگید از کجا آمده از کره مریخ که نیامده این برهان علیت و ... همه و همه زاییده تفکر همین بشر هستش که مخلوق . دوست عزیز shahrooz2014 - تهران - ایران در مورد شما هم باید بگم که قرار نیست عدالت به شکل یکسان و مساوی برای همه برقرار باشه و بشه مثلا آدمی که خودش یا به زور ببرنش توی اتوبان که ماشین ها در حال تردد هستند خب مسلم که ماشین بهش میزنه و میمیره حالا خودش رفته یا به زور بردنش. این وسط نقش خدا چیه آیا باید یک شمشیر بگیره دستش مانع بشه که فرد خودش نره توی اتوبان یا بزنه اونهایی که میخواهند ببرنش توی اتوبان را بکش. اگر اینطوری بود که اسم اینجا کره زمین نبود . من جسارتا دوستان خوب اینو بگم خواهشا خواهشا ما یاد گرفتیم مشکل که برامون پیش میاد اول سر پدر و مادر خالی کنیم که ای بابا تو فلانی و چنانی و بعد سر فک و فامیل و .... اخر هم سر خدا البته ببخشیدها بلانسبت دوستان خوب یک هم واقع بین باشیم.
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 08:17
sama128 - شیراز - ایران
ایراد بزرگ ملت ایران می دونید چیه هرکی که پشت تریبون میره و حرف میزنه بدون تعقل میگیم بله تو درست میگی حق باتو ؟!؟!!؟ و تمام خاکبرسری این ملت هم بخاطر همین عدم تعقل هستش الان یک فلج افلیج که توالت نمیتونه بره حرف نمیتونه بزنه غذا به تنهایی نمیتونه بخور البته از نظر علمی من منکرش نیستم بلاخره توی رشته خودش متخصص ولی در موردی اظهار نظر میکنه که اثبات 100% را نمیتونه انجام بده و خیلی ها که از نظر علمی در حد و اندازه اون هستند نظرش را درست نمی دونند ولی متاسفانه ما ملت ایران روی اصل اینکه هرکی پشت تریبون پس راستگو هستش و درستگو تنها چیزی که یاد گرفتیم میگیم بله تو درست میگی حق با تو . این شد کار ما ایرانی ها منکر این که نیستید انشاءا...
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 08:22
mlowes - واشنگتن - آمریکا
sama128 - شیراز - ایران. حق کاملاً با شماست. آخه خود خدا اومده در گوش تو و گفته که خدا وجود داره!!! مگه باور به خدا چیزی جز اینکه از پدر و مادرت به ارث میبری؟ و من یقین دارم که پدر و مادر سرکار یا من یا بیش از ۹۹% آدمهای دنیا از هاوکینگ باهوشتر و دانشمندتر نیستند. در ضمن ممنون که دیگه کامنت نمیدی، برای اینکه کامنتهای احساسی‌ و بی‌ پایه اعصاب خورد کننده تر از کامنتهای بسیجیهای این سایت هست. ایراد مردم ایران اینه که هنوز نفهمیدن بیشتر مشکلاتشان در باور به خدا و ماورا الطبیعه است و همواره منتظر هستند که یک دستی‌ از غیب بیاد کمکشون کنه. برای همینه که هنوز هم آخوندها خوب بر سر این مردم سوارند. و البته یک سری هم دارن میلیارد میلیارد میچاپند و البته خدا شده دکان اونها، مثل محمد، پیامبر شماها!
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 20:11
sama128 - شیراز - ایران
mlowes - واشنگتن - آمریکا - من افتخار می کنم که مسیح ایمان دارم با تمام وجود و به قول ته که کل فک و فامیلتو بسیجی می بینمی هم بنده بسیجی نیستم . با تمام وجودم به مسیح ایمان دارم و مثل شما ها حزب بادی نیستم.
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 21:03
hamidesabz - لندن - انگلیس
اگر کسی ار این میان واقعا خواستار فکر کردن هست و هدفش غیر از بحث و جدل بی حاصل و یا فحاشی است دعوت میکنم در مورد این سوالات فکر کنند و جواب بدهند. آیا پرفسور هاوکینز صلاحیت دارد که در مورد عدم وجود خالق نظر قطعی بدهد؟. شکی نیست کهایشان یک فیزیکدان و نظریه پرداز بزرگ هستند ولی آیا ایشان به عنوان یک دانشمند میتوانند یک نظریه قطعی در مورد عدم وجود خالق بدون اینکه یک تعریف دقیق از آن داشته باشند بدهند؟. برای تایید و یا رد وجود هر پدیده علمی ابتدا باید یک تعریف دقیق علمی از آن پدیده ارائه داد، آیا پرفسور هاوکینز توانسته اند یک تعریف دقیق علمی از خالق ارائه دهد؟ اگر نه پس چطور ایشان میتوانند رای قطعی در مورد عدم وجود آن بدهند؟. یک مثال فرضیه ماده سیاه (Dark Matter) توسط خیلی از دانشمندان برای توجیه نیروی جاذبه جهانی پذیرفته شده اما هیچ دانسمندی به طور قطعی تا خالا وجود و یا عدم وجود ماده سیاه را بصورت قطعی اعلام نکرده چونکه این یک مفهوم مجازی است و تعریف علمی برای این ماده وجود ندارد و تنها یک فرضیه است!.
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 22:31
hamidesabz - لندن - انگلیس
.... حالا چطور این دانشمند بزرگ در این سن، در حالی که سالهای اوج و شکوفایی علمی اش را پشت سر گذاشته و از معلولیت شدید جسمی رنج میبرد، ناگهان به این یقین علمی رسیده که میتواند نظریه قطعی صادر کند برای عدم وجودخالق؟ چطور میشود مفهومی که از لحاظ علمی تعریف شده نیست را با نظریه علمی رد یا اثبات کرد؟.
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 22:31
hovakhshatare - تهران - ایران
خیلی جالبه که یه سری افراد میان اینجا و می‌خوان به بزرگ‌ترین فیزیکدان حال حاضر دنیا معانی و مبانی فیزیک رو یادآوری کنند تا ایشون از این طریق از جهل در بیاد و به وجود خدا ایمان بیاره! پیش قاضی و معلق‌بازی؟ به هاوکینگ فیزیک یاد می‌دین؟ :) مثل این می‌مونه که بخواین به فردوسی شعر یاد بدین!
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 23:23
hamidesabz - لندن - انگلیس
hovakhshatare - تهران - ایران. برای درک مفاهیم بنیادی نیاز نیست یک فیزیکدان به جای شما فکر کند،. هر فرضیه توسط هرکسی که صادر شده باشد قابل بحث است!. مخصوصا وقتی یک فیزیکدان خارج از حوزه تخصصی اش نظر قطغی میدهد اعتبار نظر او بیشتر از نظر هر آدم غیر فیزیکدان دیگر نیست، مثل اینکه یک فیزیک دان بخواهد نظر قطعی در مورد اصول روانشناسی بدهد! نظر ایشان نمیتواند خیلی معتبرتر از یک جراح یک راننده تاکسی و یا یک نانوا باشد!
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 00:30
mlowes - واشنگتن - آمریکا
با چه منطقی‌ میگی‌ که کسی‌ مثل هاوکینگ یا هر فیزیکدان دیگری حق نداره در این مورد اظهار نظر کنه؟ مگه شماها نمیگید که جهان رو خدا خلق کرده؟ مگه جهان چیزی جز قوانین فیزیکی و ریاضیات هست؟ آیا کسی‌ بهتر از یک فیزیکدان میتونه در این مورد نظر بده؟ کسانی‌ که از علم چیزی میدونند یا دست کم با تاریخچه دانش آشنا هستند، میدونند که متأسفانه نیوتن خداباور بود، چون خیلی‌ از چیزهایی رو که ما امروز میدونیم اون بیچاره نمی‌دونست. و یکی‌ از سفسطه‌های بسیار رایج میان خداباوران اینکه نیوتن (که احتمالا میشگ گفت بزرگترین یا دست کم یکی‌ از بزرگترین دانشمندان تاریخ کره زمین هست) به خدا باور داشت. این چیزی رو ثابت نمیکنه جز اینکه می‌فهمیم که چقدر دانش از زمان نیوتن تا امروز پیشرفت کرده که دیگه ما به تئوری‌های بیخاصیتی مثل خدا، دین، محمد، موسی‌، عیسی و .. نیازی نداریم.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 03:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.