ساپورت، بهانه تازه دلواپسان

ساپورت، بهانه تازه دلواپسان

گزارش میدانی - حمید رضایی

رادیو زمانه: «ساپورت» همچنان بحث‌انگیز است.  یک استاد حوزه علمیه لرستان گفته است: «پوشیدن ساپورت بدن‎نما، حرام است.»

هادیان روز گذشته ۲۵ تیرماه در گفت‎وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته است: «پوشیدن جوراب‎های نازک یا طرح‎داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست.»

به گفته وی، در صورتی که پوشش ساپورت، «بدل‎نما» باشد، «برآمدگی بدن را نمایان کند» و «سبب جلب توجه در بین عموم شود»، شامل این حکم خواهد بود.

مذهبی‌های دلواپس معتقد هستند همان جوراب شلواری خودمان است که که حالا با رنگ‌ها و طرح‌‌های مختلف به اسم «ساپورت» وارد ایران شده است.

طرفداران مد درباره ست کردن این لباس مطلب می‌نویسند، در فیس بوک صفحه «عاشقان ساپورت» درست شده است و فرزند آیت‌الله مطهری با نشان دادن عکس دختران و زنان ساپورت‌پوش در مانیتور مجلس شورای اسلامی در واکنش به هیجان ایجاد شده در مجلس به همکاران خود می‌گوید: «ظاهراً دوستان به وجد آمدند.»

اسم این لباس، جوراب شلواری باشد یا ساپورت، اکنون تبدیل به بهانه‌ای برای آغاز دور جدیدی از فشار بر زنان و دختران در رابطه با نوع پوشش و دلواپسی برای حجاب اسلامی شده است است. برای نمونه، علی مطهری در قسمتی از نطق خود در مجلس می‌گوید:«ما معتقدیم اگر نوعی پوشش مانند ساپورت به تأسی از شبکه‌های ماهواره‌ای در کشور باب شد که به هیچ وجه فلسفه حجاب را تأمین نمی‌کند، دولت موظف است غیرقانونی بودن آن را اعلام و اعمال قانون کند تا رسمیت پیدا نکند و البته این کار در درجه اول باید از اماکن دولتی و نسبت به کارمندان دولت و ارباب رجوع انجام شود. ولی ما می‌بینیم این پدیده روز به روز در حال پیشرفت است و ای بسا که افرادی تصور کنند که این نوع پوشش منافاتی با پوشش اسلامی ندارد.»

مخالفت با ساپورت از حوزه تا پادگان

خطیب نماز جمعه تهران معتقد است کشور اسلامی باید چهره اسلامی داشته باشد. به همین دلیل «نمایان شدن بدحجاب‌ها در این کشور دهن‌کجی به نظام و اسلامیت نظام است و مسئولان نباید به همچنین چیزی رضایت دهند. همه در برابر گناه آشکار مسئول هستند.»

امام جمعه تبریز رواج بدحجابی را «پایمال شدن خون شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس» می‌داند و در ستاد کل نیروهای مسلحدر بیانیه‌ای اعلام کرده است: «مجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ویژه بخش‌‌های فرهنگی، اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی… صیانت از ارزش‌‌های فرهنگی و دینی و برخورد با هنجارشکنان و مصادیق نقض هنجارهای قانونی و شرعی را وظیفه خود دانسته و ظرفیت‌های موجود خود را برای کمک در این راستا به کار خواهند گرفت.»

ظاهراً فرزند آیت‌الله جنتی که در دولت حسن روحانی سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده دارد پوشیدن ساپورت را مسئله جدی کشور نمی‌داند و به “دلواپسان” می‌گوید: «شما نگران ساپورت پوشیدن خانم‌ها در سطح شهر هستید ولی ما نگران وضع اقتصادی و جوانان هستیم» اما در عمل، قائم‌مقام آقای جنتی در امور اجتماعی و فرهنگی اعلام کرده است «اجازه فعالیت به تشکل‌ها و سمن‌ها (NGOها) در زمینه عفاف و حجاب داده می‌شود و تشکل‌های مردمی علاقه‌مند می‌توانند با دریافت مجوز رسمی در این زمینه فعالیت کنند.»


نبرد زنان ایران با ۲۲ وزارتخانه و سازمان دولتی بر سر آزادی پوشش

طبق بند ۴۶ از مصوبه «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف»، به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌‌های اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در امر ترویج و گسترش فرهنگی عفاف و حجاب در جامعه، کمیته ترویج و گسترش فرهنگی عفاف با ترکیبی از نمایندگان ۲۲ وزارتخانه، دستگاه و سازمان مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است.

حضور نمایندگانی از وزارت اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، بازرگانی، مسکن و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، ارتباطات و فناروی اطلاعات، گمرک جمهوری اسلامی ایران، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان صدا و سیما، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این کمیته نشان از عزم جدی حکومت ایران برای اسلامی نگاه داشتن چهره جامعه ایران دارد.

                                     ساپورت، بهانه تازه دلواپسان 
جای تعجب است که با وجود بسیج همه جانبه امکانات جمهوری اسلامی، دختران و زنان بسیاری در ایران مطابق میل خود و مغایر با ارزش‌های حکومت ایران لباس بر تن می‌کنند و تسلیم فشارهای حکومت نمی‌شوند. یک خانم نویسنده می‌گوید: «رازش این است که زنان امروز ایران حق خود را زندگی می‌کنند. نیازی به فکر کردن ندارد، اگر حق ماست، هرجا بتوانیم از آن استفاده می‌کنیم. این دخترهای خوب − که در خیابان می‌بینید لباس‌های زیبا بر تن دارند − تشخیص داده‌اند که زیبایی لذت بخش است و بدون اینکه فلسفه بافی کنند، کاری را انجام می‌دهند که درست است. زیبایی، نادرست و بد نیست.»

هنگامی که برای یک خانم ۲۴ ساله که ساپورت قرمز رنگ پوشیده است اسامی تعدادی از وزارتخانه‌ها و ارگان‌های رسمی حاضر در «کمیته ترویج و گسترش فرهنگی عفاف» را خواندم در ابتدا با تعجب پرسید «این همه؟ » و بعد با خنده گفت: «دیوانه‌اند اینها به خدا. این کارها را می‌کنند مردم بیشتر از اینها بدشان میاد. الان چه ایرادی داره این ساپورتی که من پوشیدم؟ بابای من خیلی از مدهای جدید خوشش نمیاد، ولی تا حالا به من حرف نزده به خاطر اینکه ساپورت پوشیدم.»
یک خانم ۲۲ ساله می‌گوید: «برای لباس پوشیدن به حرف‌های مامانم گوشم می‌کنم.»

این خانم به دلیل پوشیدن ساپورت توسط پدر خود سرزنش شده است ولی اعتقاد دارد: «به حرف‌های پدرم درباره لباس و آرایش گوش نمی‌کنم چون من این کارها را از مامانم یاد گرفتم. مردها نباید توی چیزهای که بهشون مربوط نیست دخالت کنند.»

یک خانم چادری با ۳۴ سال سن و دو فرزند معتقد است دخترهایی که ساپورت می‌پوشند «هنوز بچه هستند» و باید اجازه داد «بچگی کنند».

این خانم به سختی‌‌های زندگی متاهلی اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمان ما وقتی دختر ازدواج می‌کرد مادرها کمک می‌کردند تا زندگی یاد بگیرند. الان مردم به زندگی خودشان هم به زور می‌رسند. جوان‌‌ها کار ندارند و دخترها بلد نیستند سختی بکشند.»

این خانم معتقد است: «ساپورت‌های رنگ و وارنگ خوشگل هستند» و وقتی دختر بچه‌ها آنها را می‌پوشند «خیلی بانمک می‌شوند».

یک خانم ۴۸ ساله که او نیز چادر به سر دارد با پوشیدن ساپورت مخالف است. او می‌گوید: «زمان قدیم پای بچه‌ها می‌کردند برای اینکه یک تکه بود، از بدنش در نمی‌آمد. بچه‌های پنج، شش ساله. حالا مد شده است.»

این خانم می‌گوید ساپورت پوشیدن دختران لاغر مهم نیست، «اما اینکه زن بالغ و زن شوهردار هم می‌پوشند خیلی بد است. به خصوص زن‌های چاق. همه بدنشان بیرون می‌افتد.»

یک خانم ۲۷ ساله و بسیار شاد که خنده از روی لبانش پاک نمی‌شود معتقد است لباس پوشیدن فقط یک قانون دارد: «رنگ لباس هر چی جیغ تر، بهتر».

این خانم معتقد است انتخاب جنس و نوع لباس بسته به سلیقه افراد، متفاوت است، اما «رنگ خیلی مهم است. انتخاب رنگ‌های تیره و سرد عامل افسردگی است».

او ادامه‌ می‌دهد که «گشت ارشاد تا به حال چند بار مرا گرفته است. لباس‌هایم کوتاه نیست و ایرادی نمی‌توانند از لباس‌هایم بگیرند چون خودم دوست دارم لباس‌هایم راحت و بلند باشد. به رنگ لباسم گیر می‌دهند.»

این شهروند کشورمان می‌گوید به او اخطار داده شده است اگر مجدداً توسط گشت ارشاد بازداشت شود برایش پرونده قضائی تشکیل خواهد شد، اما می‌گوید تصمیم ندارد رنگ لباس‌هایش را تغییر دهد.

یک آرایشگر ۳۵ ساله که به گفته خودش پوشیدن شلوار جین را به ساپورت ترجیح می‌دهد اعتقاد دارد «گیر دادن» مقامات جمهوری اسلامی به مسئله حجاب «در فصل تابستان» امر عادی است و با پایان تابستان «حساسیت روی لباس» زنان کم خواهد شد.

این زن جوان معتقد است: «هر چقدر بیشتر درباره این حجاب حرف بزنیم آنها بیشتر گیر می‌دهند. وقتی ببینند کارهایشان جواب داده و ذهن مردم مشغول شده است احساس موفقیت می‌کنند. اگر بی‌توجهی کنیم، سر و صدای کسانی که دنبال حجاب و اسلام هستند خود به خود کم می‌شود.»

یک کارشناس کشاورزی نظری متفاوت با نظر این زن آرایشگر دارد و می‌گوید: «اگر خوب نگاه کنیم معلوم است که این دفعه با دفعه‌های قبل متفاوت است.»

او ادامه می‌دهد:«یک مشت آدم احمق زمان احمدی‌نژاد ترقی کردند و به سمت‌های بالا رسیدند. اینها فکر می‌کنند وظیفه زن فقط این است که بزاید. با زنان کارمند و مدیران زن، دشمنی دارند.»

این خانم از یک خاطره تلخ صحبت می‌کند که مربوط به ازدواج یک دختر با فردی نالایق است. ازدواجی که به خودکشی عروس در ماه چهارم ازدواج منتهی شده است. این کارشناس بهداشت ارتباط این خودکشی با موضوع حجاب را اینگونه شرح می‌دهد: «روی این دختر بیچاره فشار آورده بودند. خانواده مذهبی به آن صورت ندارند که شما خیال کنید. فکر می‌کردند چون این دختر معصوم با دوستانش بیرون می‌رود و آزاد است، دیگر نمی‌خواهد ازدواج کند. یک سال و نیم او را محدود کردند داخل خانه… فضای خانه برایش قابل تحمل نبود برای همین بدون تحقیق و شناخت کافی تن به ازدواج داد. به خاله‌اش گفته بود فقط می‌خواهد از خانه پدرش فرار کند…

از همه طرف دارند به دخترها فشار می‌آورند تا در خانه بمانند و از روی ناچاری ازدواج کنند. با این راه‌ها می‌خواهند جمعیت ایران را بیشتر کنند. تفریح اکثر زنان در ایران این است که وقتی دل‌شان در خانه می‌گیرد بروند خیابان، گردش کنند، خرید کنند. می‌خواهند اینقدر گشت ارشاد را شدید کنند که دخترها خسته شوند و در خانه بمانند تا به فکر ازدواج بیافتند.»

سخنان این زن چندان دور از واقعیت نیست. چند روز پیش صحت خبر اخراج زنان از مشاغل دفتری در شهرداری‌ها مورد تائید معاون رسانه‌ای این نهاد قرار گرفت. پیش‌تر نیز علی خامنه‌ای گفته بود «بر خلاف برخی دیدگاه‌ها، اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست».
او برابری جنسی زن و مرد را ناشی از تفکرات غلط غربی معرفی کرد.


صرفه اقتصادی یا مد روز؟

یک زن جوان ۲۶ ساله که در یک شرکت خصوصی کار می‌کند علت استفاده خودش از ساپورت را صرفه اقتصادی معرفی می‌کند و می‌گوید با نیمی از هزینه خرید یک شلوار می‌تواند دو عدد ساپورت «خوب» و «جنس‌دار» خریداری کند.

               ساپورت، بهانه تازه دلواپسان

وی قیمت شلوار و ساپورت را اینگونه مقایسه می‌گوید: «یک شلوار پارچه‌ای معمولی از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود به بالا. قیمت ساپورت از ۱۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۸۰ هزار تومان. ممکن است مدل گرانتری هم باشد، اما من گران‌ترین ساپورتی که دیدم ۸۰ هزار تومان بود.»

او همچنین معتقد است که در فصل سرما ساپورت نسبت به شلوار، کارایی بیشتری برای گرم نگاه داشتن بدن را دارد: «ساپورت پشمی گرم است. به پاها می‌چسبد و نمی‌گذارد هوا وارد شود. شلوار پارچه‌ای گرم نمی‌کند… شلوار جین اگر خیس شود خیلی دیر خشک می‌شود. جنس خود جین سرد است. شلوارهای پشمی کلفت هم بدن را می‌خورد و اذیت می‌کند.»

البته این زن جوان از ساپورت‌‌های «ویسکوز» هم صحبت می‌کند که جنسی پلاستیکی و براق دارند و برای زیبایی و «تیپ زدن» استفاده می‌شوند.

یک زن ۴۴ ساله معتقد است که مهمترین مسئله در لباس پوشیدن سلیقه اشخاص است و می‌گوید: «ممکن است یک نفر دنبال مد باشد و یک نفر دیگر نباشد. این خودش یک سلیقه است. اینها دوست دارند همه زن‌ها چادر بپوشند. این همه حرص و جوش که می‌خورند درباره مانتو به خاطر این است که نمی‌خواهند حجاب از مانتو به چیز دیگر تبدیل شود.

…در تلویزیون یک برنامه گذاشته بودند و از مسئولین می‌پرسیدند چرا مانتوهای جدید دکمه ندارد؟ اگر راست می‌گویند و به فکر مردم هستند چرا درباره مشکلات اقتصادی برنامه نمی‌گذارند؟ قیمت ماشین هر روز بالا می‌رود و به حرف دولت و مجلس گوش نمی‌دهند. حریف دلال‌ها نیستند؛ روزشان فقط به زن‌ها می‌رسد. مشکلات مملکت ما مهمتر از دکمه مانتو است که درباره آن میزگرد درست می‌کنند.»


شبکه نامرئی مقاومت

یک زن ۲۴ ساله معتقد است که با وجود همه فشارها درباره حجاب، امکان برخورد «همیشگی» با دختران و زنانی که دوست دارند لباس خود را آزادانه انتخاب کنند وجود ندارد.

به عقیده وی، طرح‌های مربوط به حجاب کوتاه مدت است زیرا «اگر بخواهند هر روز از این طرح‌ها اجرا کنند باید همه نیروهای پلیس را تعطیل کنند و بفرستند در خیابان.»

به گفته این خانم گشت ارشاد «اذیت می‌کند»، اما کارایی ندارد. «مردم به هم خبر می‌دهند. وقتی در یک میدان یا چهار راه گشت ارشاد ایستاده است زن‌هایی که از روبه‌رو می‌آیند به دخترها می‌گویند که گشت ارشاد ایستاده است تا بر گردند» یا «وقتی قرار داریم کسی که زودتر رسیده است به بقیه خبر می‌دهد که گشت ارشاد کجا ایستاده است. بقیه از طرف دیگر خیابان یا میدان می‌روند».

یک خانم ۳۱ ساله از تجربه توقف خودرو و بازداشت به دلیل افتادن روسری‌ روی شانه‌اش می‌گوید:«دقیقاً خروجی اتوبان ایستاده بودند. از این پلیس‌های قد بلند که کلاه کج دارند. مسئول‌شان ریش بلند داشت و خیلی بد صحبت می‌کرد. به زن‌هایی که حجاب‌شان پشت رل افتاده بود می‌گفت هرزه. حرف‌های بد می‌زد… داد می‌کشید.

…همسرم را خواستند کلانتری. به او غیر مستقیم تکه می‌انداختند که بی غیرت است و از این حرف‌ها تا عصبانی شود. برگه را امضا کرد و دست مرا گرفت. به ماموری که به او می‌گفت بی‌غیرت، گفت: بی‌غیرت کسی است که نان حرام سر سفره زن و بچه‌اش ببرد. بی‌غیرت کسی است که کاری کند مردم برای پدر و مادرش فحش بفرستند. داشت دعوای‌‌شان می‌شد. مردم و سربازها به زور آنها را جدا کردند.

من خیلی مراقب هستم که دیگر روسری از روی سرم نیافتد تا همسرم به خاطر من اذیت نشود، ولی از اینکه از من حمایت کرد و جواب پلیس‌ها را داد خیلی دلم خنک شد.»

+95
رأی دهید
-9

hossein+87= - ایران - ایران
موشکول نداره. خیــــلیم خوبو!
شنبه 28 تير 1393 - 16:03
دریای پارس - ایران - ایران
من خودم طرفدار حجاب اجباری نیستم.اما این ساپورت واقعا تحریک کننده است.بخصوص برای پسران مجرد.امیدوارم دختر خانومها بدونند واستفاده نکنند....
شنبه 28 تير 1393 - 16:34
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
واقعاً شرم آور با نوع پوشش زنان هم مشکل دارند...
شنبه 28 تير 1393 - 16:44
علی چپ دس - رشت - ایران
خلایق هر چه لایق
شنبه 28 تير 1393 - 19:05
nasle sukhte - مسکو - روسیه
خدایی من موندم تو گرمای تابستون دخترا چه جوری این جوراب چسبون میپوشن ، ،اینقدر بخودتون ذجر ندین بزارید زمستون بپوشید هرچی مد بشه که خوب نیست
شنبه 28 تير 1393 - 19:58
rahaei - تهران - ایران
دریای پارس - ایران - ایران. حرف شما مثل این میمونه که یک نفر بگه: من نژادپرست نیستم ولی افغانی ها نباید در ایران حق تحصیل داشته باشند! متوجه منظورم هستید؟. در ضمن پیشنهاد بنده به شما و همه کسانی که به قول شما با ساپورت تحریک میشنوند شروع هر چه سریع تر یک رابطه سالم جسمی و روحی با جنس مخالف است اگر مجرد هستید. اگرم متاهل هستید واقعا آرزومند شفای عاجل هستم براتون.
شنبه 28 تير 1393 - 19:59
amir-amir - تورنتو - كانادا
بی‌غیرت کسی است که نان حرام سر سفره زن و بچه‌اش ببرد. حرف شما کاملا درست است ولى این پشمالو هاى بى پدر و مادر پس مانده و تفاله هاى عمر خطاب پوستشان مٽل کرگدن آنقدر کلفت است که هر چه بارشان مى کنید از رو نمى روند
شنبه 28 تير 1393 - 21:16
jila.purple - وین - اتریش
دریای پارس - ایران - ایران متاسفم برات که انتظار داری خانم ها نوع پوششون رو طبق میزان ایمان و هوس پسرا تنظیم کنن...کلا این دلواپسان که یه مشت آخوند بی مغز و صیغه ای های ترشیده این که دلواپس همه چیزن...اونم همه چیزی که بهشون ذره ای هم مربوط نیست...مزخرفا...
شنبه 28 تير 1393 - 20:56
persik - کیف - اکراین
برهنگی وپوشش نامناسب بجزتحریک دستاورد دیگه ای نداره فرقی نمیکنه مرد ایرانی باشه یاخارجی باشه حداقلش اینه که مرد ها رو تحریک میکنه مخصوصا داخل ایران که یک فضای بستهٔ اجتماعی داره و ارتباطی با جهان بیرون نداره،پس نتیجه میگیریم تا زمانیکه فرهنگ آزادیه پوشش درایران جا نیافتاده و بی حجابی عادی نشده باید با قانون آخوندا پیش رفت،نمی خواهید باید مبارزه کرد و در این راه کشه شد و کشته داد هر چیزی یه قیمتی داره۰
شنبه 28 تير 1393 - 20:37
eckankar - ریجاینا - کانادا
اینگونه رفتارها ناشی از فشارهای اجتماعی بیش از حد و نامتعارف است ، شما وقتی مردم را از انجام کاری باز میدارید به صورت ناخودآگاه در آنان حرص و ولع و به نوعی لجبازی ایجاد میکنید که آنان را به انجام آن ترغیب میکند. معروف است که میگویند برای از بین بردن یک ارزش یا عقیده لازم نیست به آن حمله نمایید بلکه کافی است از آن بد دفاع کنید. این دقیقا مصداق رفتارهای اینچنینی است.
شنبه 28 تير 1393 - 21:27
اسداله میرزا - کلن - آلمان
محرم = نامحرم ، حلا‌ل = حرام ، امر به معروف = نهی از منکر ، محرم = رمضان ، روزه ، زنجیر زنی‌ ، قمه ، سینه زنی‌ ، تاسوعا و عاشورا و هزاران مورد دیگر برای عقب افتاده نگه داشتن یک ملت و کشورش در این دنیا !!! صدها و هزاران سال میرود و میاید و ما هنوز اندر ‌خم یک کوچه ماندیم و در جا می‌زنیم !! در باتلاق خرافات و مذهب اسلامی دست و پا می‌زنیم و صدها سال است که هویت ایرانیمان را چه خوب و چه بد به دست فراموشی سپردیم!!
شنبه 28 تير 1393 - 21:27
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
هفده ساله تو این غربت زندگی‌ می‌کنم از طریق اخبار ایران فهمیدم ساپورت یعنی‌ چی‌. چرا اینجا کسی‌ با ساپورت در اجتماع تحریک نمی‌شه ؟؟؟؟ مشکل ساپورت نیست ، مشکل افکار ما هست .
شنبه 28 تير 1393 - 22:12
خانه کجاست - لندن - انگلیس
هرچی به سرتون بیاد حقتونه از این بدتر هم باید بشه .برداشت شما از آزادی لختی و هرزگی وا رفتن ول خوردن تو جامعه است جز این هدفی ندارید این کل تفکر مردم تو ایران.خانم مسیح علینژاد هم هیچ غلطی هم نتونست بکنه چون مردم این زنیکه کاسه لیس رو خوب میشناسند .حالا هی کمپین آزادی یواشکی رابیندازید عکس مو و پشم تو فیس بوک آپلود کنید شاید فرجی بشه...
شنبه 28 تير 1393 - 22:02
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
دریای پارس - ایران - ایران. اگه مشکل شما ساپورت، جوراب شلواری یا شلوار استرچ و.. که از نظر شما اینها همه اش مانند هم است و شما تحریک میشید او کی من یک جا یادداشت کردم تا یادم بمونه از فردا دستور بدن این نوع پوشش را زنان و دختران ایرانی بذارن کنار و بدون به اصطلاح ساپورت بیان بیرون اونوقت امیداورم بهانه دیگه ای امثال شماها نداشته باشید!، شماهایی که نمی فهمید زن نه برای ارضای شهوت! نه هرزگی! و نه برای خودنمایی! میاد بیرون بلکه «در درجه اول برای اینه که جنسش زن است و دوست داره زیبا، تمیز و خوشتیپ باشه چون تو خون جنس زن این نهفته است»(زن مساویست با زیبایی و تمیزی/ اینکه میگن زن فقط برای شوهرش باید خوشتیپ باشه این حرفها فقط برای خر کردن یه عده مثل خودشونه و من اصلا این چرندیات رو قبول نمیکنم. اگه این حرف رو میزنن پس چرا مشکلات ازدواج روز به روز به خاطر عدم لیاقتشان در اداره کردن مملکت و از نظر اقتصادی بیشتر و بیشتر میکنن و میگویند ما خوبیم و این مشکلات زیر سر کشورهای غربیست!!!) .....
یکشنبه 29 تير 1393 - 00:04
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
..... تجربه نشون داده نمیشه جلوی این خواسته زنها و دخترها را گرفت و اگه با زور باشه اونوقته که لباس های پاره مد میشه اون هم از روی عقده یا مثلا سر لجبازی با دیکتاتور کشورشون، دست خودشونم نیست و از نظر من کاملا بی تقصیر اند. همیشه گفتم هنوز هم میگم اگه زن تو خیابان با نوع پوشش خود مرد را تحریک میکنه(لخت مادرزاد که نمیان بیرون) اینجا مشکل مرد است نه زن!، اینجا مشکل اجتماع خراب و سردر گم یست که مرد با دیدن حجم اندام زن آن هم زیر پارچه ای که حتی بدنش هم مشخص نیست تحریک میشه. و باز هم خواهم گفت این خزعبلات مانند حجاب و اسلام و خدا اینو گفته خدا اونو گفته که مختص این رژیم ج.اِ ، فقط و فقط بهانه و «ابزاری» بوده برای بقاء نظام و مشروعیت بخشیدن به نظامشون در مقابل مردمی که چندین دهه است روی ناموس و غیرت و اسلام حساس بوده و خواه یا ناخواه دوست دارند آقا بالا سر داشته باشند. همونطور که بارها تو خبرها شاهدش بودیم و هستیم از بین خود همین رژیم آخوندی که ادعای اسلام پاک و به قول خودشون ناب محمدی میکنه بی بندو باری و بی اخلاقی و دزدی به وفور دیده شده .....
یکشنبه 29 تير 1393 - 00:07
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
.... (اصلا ناف رژیم ج.ا با دزدی بریده شد چون ایران روی طلای سیاهی خوابیده که چندین ساله ابر قدرتها سر این منبع دعوا دارن). ج.ا بدون شک با بگیر و ببندهای فرهنگی و قوانین من درآوردی اسلامی توانست نظام را به نظام دیگر تغییر دهد و اگه این موارد ذکر شده رو سالها ادامه نمیداد و حقوق صد در صد طبیعی هر انسانی را به مردم ایران میداد مطمئن باش عمر نظام به 10سال طول نمیکشید، به قول معروف اگه میخوایی سرنوشت ملتی را به میل خودت تغییر بدی باید روی سه گزینه آن جامعه کار کنی فرهنگ فرهنگ و فرهنگ./ یک آدم عاقل همیشه میپرسه چرا زن و مرد از حقوق برابر برخوردار نیستند؟ یعنی چرا زن حتما حتما باید با انواع لباسها عجیب سر تا پا پوشیده بیاد بیرون اما مرد میتونه با سبکترین و راحترین لباس بیرون بیاد؟!! مگه انسانها بالاتر از خدا هستند! که برای جنس زن و یا گاهی هر دو جنس تعیین تکلیف میکنند!!!!!!!! چرا همیشه تو کار خدا، تو حقوق طبیعی که با چشم دیده و با درک خود می فهمیم دخالت میکنیم؟؟؟ حتی اگه برای رسیدن به مقام و درجه باشه کاملا اشتباه و کاملا ضد بشری یست!!! / (چشم ها را باید شست).
یکشنبه 29 تير 1393 - 00:11
seyed ali geda - لندن - انگلیس
دلواپسان از ترک دیوار هم تحریک می‌شوند پس کله پوکان بسیجی‌ و آخوندک‌ها هر کدام یک سطل‌ بتونه به دست بگیرند و تمام ترک‌های دیوارها را پر کنند که آخوندها دیگه تحریک نشوند. نابود باد رژیم کثیف و هرزه‌ آخوندی.
یکشنبه 29 تير 1393 - 00:18
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
pars_iran - دوسلدرف - آلمان. دقیقا دوست عزیز. چشمها را باید شست جور دیگه ای باید دید ؛ مغز ها را باید گشود ، جور دیگه ای باید فهمید. که به نظر من همه اش باید طبیعی و خدادادی باشه نه اینکه یه عده با زور و چندین سال بیان افکار ملتی را به میل خود و به نفع نظام خود تا میتوانند تغییر بدن. این اسمش سیاست نیست بلکه نابود کردن هست و نیست یک ملت است. حالم به هم میخوره از کسانی که خودشون را جای خدا قرار میدن و امر و نهی میکنن و کاغذ و دستورات درست میکنند. درود بر آزاد اندیشی.
یکشنبه 29 تير 1393 - 00:30
alborzi - کرج - ایران
عکس آخر وسطی از همه قشنگتر و خوشتیپ تره ساپورت هم نپوشیده ! اینجوری که من فهمیدم ساپورت بیشتر مناسب زمستوناس من همیشه نگران خانوما تو تابستون اونم بخاطر حجاب هستم ولی با این اوصاف پوشیدن ساپورت که گرمای بیشتری رو نصیبشون میکنه !
یکشنبه 29 تير 1393 - 02:44
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
جناب استاد حوزه هم فرمودن ساپورت بدن نما حرام است! حاج آقا مسئلتن! حکم أفکار نخ نما چیه؟
یکشنبه 29 تير 1393 - 04:12
asal30 - بندرعباس - ایران
nasle sukhte - مسکو - روسیه . حق با شماست . من خودم اصلآ ساپورت تو این گرمای وحشتناک نمی پوشم . فقط وقتی تو تو اون کشور سرد بودم زیر شلوار جین میپوشیدم تا سردم نشه. با اینکه خیلی ها تو ایران تو این گرما ساپورت میپوشند ولی من اصلآ نمیتونم تحمل کنم یک چیزی بهم بچسبه.
یکشنبه 29 تير 1393 - 05:50
yashainiran - ایران - ایران
دریای پارس - ایران - ایران. دوست عزیز اگر شما با دیدن ساپورت تحریک می شوید مشکل دارید هرچه زودتر به دکتر بروید ! ساپورت هم مثل سایر پوششهاست اینکه تحریک کننده نیست چرا من تحریک نمی شوم هرروز هم کلی دختران و زنان ساپورت پوش می بینم. مشکل از طرز فکر عده ای است که فکرشان از کمر به بالا پیشروی نکرده و از ناف به پائین محدود شده بهتر است کمی سطح فکرتان را پیشرفت دهید و به خانمها با هوا و هوس نگاه نکنید
یکشنبه 29 تير 1393 - 05:54
Amir.dubai - دبی - امارات
ما أقلا با خودمون هم رو راست نیستم آزادی دادن به در صد بیشتر زنان و دختران ایرانی مساوی با لختی
یکشنبه 29 تير 1393 - 10:07
toka - کرج - ایران
پوشش یه امر شخصیه .
یکشنبه 29 تير 1393 - 09:49
biparva-jan - تهران - ایران
یکی نیست بگه شما که چیزت رو به همه نشون میدی. موهاتو دیگه چرا میپوشونی؟
یکشنبه 29 تير 1393 - 12:12
saked - گسلی - بلژیک
با همه موافقم......
یکشنبه 29 تير 1393 - 12:36
classic - تهران - ایران
دریای پارس - ایران - ایران- برخلاف بعضی از کسایی که ادعای روشنفکریشون میشه و میگویند که اینگونه لباسها آنهم در ایران تحریک کننده نیست من میگویم اتفاقا حق با شماست. یعنی در ایران لباسهای پوشیده تر هم امکان تحریک جوانان سرکوب شده ایرانی را دارد و اتفاقا نه اینکه نشانه ی بیماری نیست. بلکه نشانه سلامت قوای روانی و جنسی است. و اونایی که از روی روشنفکریشون ادعا میکنند که هیچ حسی به اینچیزا ندارند یا دروغ میگویند یا دارای اختلالات پیشرفته جنسی روانی می باشند. اما جناب دریای پارس راه برطرف کردن این مشکلاتی که شما درک کردی از نظر من به هیچ وجه حجاب زورکی نیست. اتفاقا همین حجاب زورکی باعث تشدید این مسایل میشود. من هیچ وقت توصیه نمیکنم که کسی حجاب زورکی داشته باشه. بلکه جامعه باید به سمتی برود که برنامه ای صحیح برای رفع نیازهای جنسی و روانی مردمش داشته باشد.
یکشنبه 29 تير 1393 - 14:46
faranak-montreal - مونترال - کانادا
یعنی‌ اینقدر اوضاع مردای ایران خراب شده که با لباس هم غشو ضعف می‌رن ، یعنی‌ اگه پاشون اینجا برسه که ما ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا کشته میدیم ، خدای من چقدر ۲ تا آدم عین کبرا رختشوره فقط فش دادن به مردم را بلدن از نو بیخانمانشن
یکشنبه 29 تير 1393 - 16:21
cobalt3 - کرج - ایران
آقا شرمنده اما اینا حالا قدری ملاحظه میکنن والا برای گربه و کلاغ و وزغ هم تنبون رو اجباری میکردن از طالبان که برای خر دامن و شلوار و شلیته میدوختن چیزی کم ندارن که کبلائی.
یکشنبه 29 تير 1393 - 20:35
aram.01 - کردستان - ایران
اینا بیرون اینجورین تو خونه چه جورین؟!!!
یکشنبه 29 تير 1393 - 21:19
highlight - کرج - ایران
خاک بر سر هوسباز و اون عده کنم که با ساپورت تحریک میشن شما اگه آمریکا یا بودی به عنوان بیمار جنسی بستری میشدی ...با نگاه کثیفی که شما دارید احتمالا تو خونه مادر و خواهرتم میبینی حشری میشی !لاابالی !!!!حکم زن نباید فرزند پسرش رو ببوسه رو برای ذات کپیف شما گذاشتن . در ضمن امیدوارم خانومها کوتاه نیان و این پوشش رو کنار نذارند هرچی کوتاه بیایید اینها بلندتر میان اگه ساپورت کنار بذارید بعد میگن همه باید چادری بشید اگه همه چادری بشید میگن باید همه روبندی بزنن اگه روبندی بزننید میگن همه میگن کلا حضور زن در اجتماع تحریک کننده است.. زنها حق ندارند در اجتماع باشندمثل عربهای قدیم زنها تو دخمه ها باشند وبس..
یکشنبه 29 تير 1393 - 21:38
biparva-jan - تهران - ایران
اگر تحریک امیز نبود شماها طرفدار ساپورت پوشیدن خانم ها نبودید highlight .
دوشنبه 30 تير 1393 - 15:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.