نوری که هر روز به قبر «شاه خائن» می‌بارد - قسمت دوم

بازماندگان شاه از راست: شاهزاده فرحناز پهلوی، فرح پهلوی ملکه سابق و شاهزاده رضا پهلوی

کیوان حسینی

رادیو فردا : در بخش نخست این نوشته، وضعیت محبوبیت شاه در میان مردم در دوران سلطنتش را بررسی کردیم.

قسمت نخست را اینجا بخوانید.

در این قسمت تلاش می‌کنیم به این سئوال پاسخ بدهیم که وضعیت محمدرضا شاه در افکارعمومی امروز ایرانیان چگونه است؟

«شاه خدابیامرز»

کمتر کسی است که در ایران انقلابی بزرگ شده باشد و ترکیب «شاه خدابیامرز» را نشنیده باشد.

کسی که در برنامه‌های رادیو تلویزیون همیشه «شاه خائن» است، برای برخی یادآور روزهایی است که گویی همه چیز خوب بود، ارزانی بود، مردم آزاد بودند، دختر پسرها توی خیابان به خاطر اینکه دست هم را گرفته‌اند کتک نمی‌خوردند، زنها آزاد بودند هر جور دل‌شان می‌خواهد لباس بپوشند، و گوگوش و داریوش و شهرام شب‌پره و بهروز وثوقی هم در ایران زندگی می‌کردند.

اما همان «شاه خدابیامرز»  وقتی ناچار شد به خاطر اعتراض‌های گسترده مردم ایران کشور را ترک کند، وضعیت خودش و خانواده‌اش به گونه‌ای بود که حتی دوستدارانش هم طرفش نمی‌رفتند.

فرح پهلوی، همسر محمدرضا شاه و ملقب به شهبانو، آن روزها را چنین تصویر می‌کند: «موقعی که ما با کمال تاسف از ایران آمدیم بیرون، موقعیتی بود که حتی طرفداران و آشنایان جرات نمی‌کردند که با ما تماس بگیرند، چون خانواده‌های‌شان در ایران بودند و نمی‌دانستند چه بلایی ممکن است بر سر آنها بیاید.»

اما این وضعیت برای خانواده شاه به مرور تغییر کرد و کار به جایی رسید که به گفته شهبانو، هم اکنون نه تنها دوستداران شاه و برخی مردم عادی که حتی وابستگان به جمهوری اسلامی هم از اینکه در ملاقات با او، لب به ستایش‌اش بگشایند، ابایی ندارند.

او می‌گوید: «چندین سال پیش در یکی از پروازهایی که می‌کردم، یک آقای خارجی آمد و گفت می‌توانم سفیر ایران را به شما معرفی کنم؟ گفتم بفرمایید. سفیر ایران آمد پیش من و من هم گفتم پیش من بنشینید. خیلی با مهربانی گفت که ما کارهای خیر و اجتماعی شما را فراموش نمی‌کنیم. پرسیدم که شما چپی بودید یا مذهبی افراطی که گفت مذهبی بوده. آخرش هم من گفتم شما جلو بروید تا شما را با یک مفسد فی‌الارض نبینند!»

خوب و بد شاه

اما همه انقلابیون سابق در احساسات‌شان نسب به خاندان سلطنتی و به ویژه شخص شاه، همانند این آقای سفیر نیستند.

فرخ نگهدار از رهبران سابق سازمان چریک‌های فدایی خلق به رغم اینکه معتقد است نگاهش به عملکرد شاه، به کلی نسبت به دوران انقلاب تغییر کرده، اما کماکان قضاوتش منفی است.

او معتقد است که حقایق تاریخی بعد از ۳۵ سال نشان می‌دهند که محمدرضا شاه، اشبتاهات فاحشی مرتکب شد.

با این حال همین انقلابی سابق نیز می‌گوید در دوره ۳۷ سال سلطنت شاه، جامعه ایران تحولات مثبتی را تجربه کرد و بخشی از این تحولات، «ماندگار» و مهمند.

برخی همفکران سابق آقای نگهدار معتقدند تحلیل‌های چپ‌ها در آن روزگار، تحلیل‌های غلطی بوده است.

از آن جمله علی کشتگر. یکی دیگر از رهبران سازمان فدائیان خلق ایران که می‌گوید اگر همین حالا به سال ۵۷ برگردد، به جای انتقاد از عملکرد اقتصادی شاه، از فقدان آزادی‌های سیاسی انتقاد می‌کند.

آقای کشتگر می‌گوید: «تبلیغاتی که می‌شد، تبلیغاتی ایدئولوژیک بود که بسیاری از واقعیات در آنها دیده نمی‌شد.»

او می‌گوید انتقاد محوری چپ‌ها از «وابستگی اقتصادی» کشور انتقاد درستی نبوده و مشکل اصلی رژیم شاهنشاهی، بی‌اعتنایی به قانون اساسی مشروطه بوده است.



شاه ۳۷ سال بر ایران حکومت کردشاه ۳۷ سال بر ایران حکومت کرد


و این بخش از عملکرد محمدرضا شاه، پاشنه آشیل اصلی کارنامه اوست.

مهدی فتاپور یکی دیگر از چهره‌های مهم جنبش دانشجویی در دهه ۵۰ و از اعضای کادر رهبری سازمان چریک‌های فدایی خلق در زمان انقلاب، معتقد است که شاه دستاوردهای مثبتی برای کشور داشت، اما دلیل اصلی مبارزه انقلابیون با او، دلیلی «اصیل، واقعی و مهم» بوده است.

آقای فتاپور معتقد است که جامعه ایران در زمان قدرت شاه، رشد کرد اما «سرکوب و دیکتاتوری» یک مشکل واقعی حکومت محمد رضا شاه بوده است.

«دیکتاتوری» با خصوصیات مثبت

و بعد از این قضاوت‌ها وقتی از انقلابیون آن روزگار می‌پرسم که، الان درباره شاه چه فکر می‌کنید، پاسخ‌ها متنوعند.

علی کشتگر شاه را «دیکتاتوری»‌ می‌داند که از خصوصیات مثبت خالی نبوده و می‌گوید:  «من فکر می‌کنم شاه کسی بود که آرزو داشت ایران رشد کند و در منطقه جلو بیافتد. ناسیونالیست بود و به دنبال این بود که ایران را به ارتشی قدرتمند مجهز کند و هژمونی ایران را در منطقه اعمال کند.»

اما آقای کشتگر همزمان، از شاه انتقاد می‌کند: «رهبری جامعه ما دست شاه بود، چون دیکتاتور بود و پارلمان شوخی بود و این شخص نتوانست این مساله به این سادگی را ببیند که اگر به نصیحت‌ها گوش نکند و جامعه را تا آن حد بسته نگاه دارد، به چنین سرنوشتی {انقلاب و سرنگونی} دچار می‌شود. اصلا گوشش بسته بود.»

و این یکی از اصلی‌ترین تغییراتی است که در میان دشمنان قدیمی شاه دیده می‌شود؛ اینکه امروز، در کنار انتقاد از او، به اقدامات «مثبت» کارنامه و عملکرد شاه نیز اشاره می‌کنند.

حسن شریعتمداری، فرزند آیت‌الله شریعمتداری و از سران حزب خلق مسلمان از جمله کسانی است که چنین نگاهی به شاه دارد و معتقد است شاه فردی «وطن دوست» بود که به حقوق بشر اعتنایی نداشت.

«شاه خائن»

این شخصیت تاریخی، یکی از هدف‌های همیشگی تبلیغات منفی از سوی رسانه‌های وابسته به اسلامگرایان امروز است.  آنها شاه را متهم می‌کنند که به ایران خیانت کرده است.

در این تبلیغات او کسی است که همچون یک عروسک خیمه‌شب بازی توسط قدرت‌های خارجی به ویژه آمریکا کنترل می‌شد و به جای اندیشیدن به منافع ملی ایرانیان، در خدمت منافع کشورهای غربی یا آن‌طور که در این تبلیغات به وفور شنیده می‌شود «اربابان غربی» بوده است.

احمد احرار روزنامه‌نگار قدیمی، در واکنش به این تبلیغات می‌گوید که چه خائن خواندن شاه و چه گفتن اینکه همه کارهای او خوب بود، هر دو اشتباه است.

اما محمدرضا شاه، همواره طرفدارانی داشته که امروز بیشتر به عنوان سلطنت‌طلب شناخته می‌شوند و از فرزند او، شاهزاده رضا پهلوی حمایت می‌کنند.

نازیلا گلستان که از هواداران سرسخت فرزند شاه است، او را به گونه‌ای توصیف می‌کند که دقیقا نقطه مقابل تبلیغات حکومتی امروز است.

خانم گلستان معتقد است که محمدرضا شاه نه تنها به کشور خیانت نکرد، بلکه ایران را از «دست استعمار روس و انگلیس نجات داد.»

مجید تفرشی، مورخ ساکن لندن معتقد است که قضاوت تازه عموم مردم، نه تنها نتیجه تغییرات نظر مردم درباره مفهوم خیانت به کشور است، بلکه اسناد مهمی نیز منتشر شده که نشان می‌دهند بخش  بزرگی از تبلیغات قدیمی انقلابیون علیه شاه در زمینه وابستگی شاه و گوش به فرمان بودن او در برابر خارجی‌ها، واقعیت نداشته‌اند.

او می‌گوید: «سیلی روزگار به مردم ایران یاد داده که قضاوت‌های این‌چنین تند را کنار بگذارند. خصوصا درباره شاه. زمانی مردم ایران فکر می‌کردند که شاه صبح به صبح دستوراتش را از لندن و واشنگتن می‌گیرد اما انتشار اسناد تاریخی نشان داد که این‌طور نبوده. سیاست درست یا غلط شاه، همه بر اساس دانش خودش و اطرافیانش بوده و البته تحت تاثیر دوستی و دشمنی‌های بین‌المللی هم بوده. اما اطلاق کلمه خیانت به شاه دیگر در بازار ایران خریداری ندارد و فکر نمی‌کنم عده زیادی باشند که معتقد باشند شاه به ایران خیانت کرده است. و از تعداد این افراد روز به روز در ۳۵ سال گذشته کاسته شده است.»

ایرانی‌ها شاه‌دوست شده‌اند؟

حالا سئوال این است: بر پایه این تحولات و واقعیاتی که هر روز درباره شاه منتشر می‌شوند، آیا او به کلی به شخصیت محبوبی بدل شده؟ آیا امروز تنها رونق اقتصادی سال‌های پایانی سلطنت او معیار قضاوت افکار عمومی است؟ آیا دیگر کسی کارنامه او را با نقاط تاریکی چون عملکرد ساواک یا تک‌حزبی کردن کشور گره نمی‌زند؟

هوشنگ نهاوندی، نویسنده کتاب «محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه»، از کسانی است که در سال‌های پایانی سلطنت پستهای مهمی در رژیم شاهنشاهی داشته و البته در مقام وزیر علوم از منتقدین دستگاه نیز بوده و نامه‌های معروفی در توصیف وضعیت بحرانی کشور در همان زمان نوشته است.

او امروز معتقد است که نظر مردم درباره شاه به کلی تغییر کرده است.

آقای نهاوندی می‌گوید: «اگر محمدرضا شاه پهلوی میلیاردها دلار خرج می‌کرد تا محبوبیت خودش را نزد مردم ایران باز یابد، نمی‌توانست به این اندازه که عملکرد جمهوری اسلامی و مقایسه ایران امروز و دیروز موجب محبوبیت او شده، به نتیجه برسد. البته رضا شاه – پدر اعلیحضرت الان در ذهن مردم ایران به یک افسانه‌ای تبدیل شده. اما مسلما همه الآن از دوران شاه به خوبی یاد می کنند.»

رییس سابق دانشگاه شیراز می‌گوید که تبلیغات امروز اسلامگرایان علیه محمدرضا شاه، روز به روز، «وجهه عنیف‌تری» به خود می‌گیرد و همین موضوع نشان می‌دهد که سردمداران جمهوری اسلامی «حتی از خاطره شاه نیز بیم دارند».

تجربه شخصی همسر محمد رضا شاه نیز این موضوع را تایید می‌کند. آخرین ملکه ایران در نوشته‌های روزنامه‌هایی مانند کیهان یا برنامه‌های صدا و سیما، هدف شدیدترین توهین‌ها قرار می‌گیرد و حتی زمانی او را «مفسد‌فی‌الارض» می‌خواندند.

اما او از ارتباطات روزانه‌ای که با برخی هوادارانش دارد راضی است.

از او می‌خواهم که نظر مردم درباره شاه در سال ۵۷ را با نظر مردم در سال ۹۲ مقایسه کند و بگوید که آیا این نظرات تغییری کرده یا نه؟ او می‌گوید: «من می‌دانم که تغییر کرده. الان همان‌طور که شما هم شنیده‌اید چقدر می‌گویند که خدا بیامرزدش. نور به قبرش ببارد. اینها علامت این است که قدر محمدرضا شاه را می‌دانند. به جز این، نامه‌های الکترونیکی که من از ایران می‌گیرم، از جوانانی که این‌قدر دروغ شنیده‌اند، پر از مهر و محبت است و به دلم می‌نشیند.»

و این همه یعنی ملت ایران شاه دوست شده‌اند؟

مجید تفرشی که معتقد است خیلی‌ها از شاه و دوران شاه به نیکی یاد می‌کنند، پاسخ می‌دهد که نه! ملت ایران شاه‌دوست نیستند.

در نگاه این پژوهشگر، علت اینکه مردم می‌گویند «نور به قبر شاه ببارد» این است که مقایسه‌ای همیشگی بین دوران امروز و دوران پیش از انقلاب وجود دارد.

آقای تفرشی می‌گوید: «مردم می‌گویند در آن دوران نان ارزان‌تر بود، ارز ارزان‌تر بود. ارزاق ارزان‌تر بود و می‌گویند نور به قبرش ببارد. این یک اعتراض به وضع‌ موجود است نه اینکه شاه‌دوست شده‌اند.»

منتقدین شاه

پاسخ قطعی به این سئوال که آیا مردم ایران این روزها به شاه علاقه‌مند شده‌اند یا نه، غیرممکن است. این کار به یک نظرسنجی گسترده و حرفه‌ای نیاز دارد که به شکل مستقل و بی‌طرفانه انجام شود.

این موضوع از نظر احمد احرار دور نمی‌ماند و می‌گوید: «متاسفانه یک نظرسنجی جامع انجام نشده تا بگوییم افکار عمومی ایران چه می‌خواهد، ولی آنچه من احساس می‌کنم این است که افکار عمومی، آنچه که بعد از دوره شاه به وجود آمده را نمی‌خواهد.»

ضمن اینکه هنوز هستند انقلابیونی که کماکان به شاه انتقاد می‌کنند و دستکم مذهبیون در قدرت، هنوز چون روزهای نخست انقلاب، با نفرت از او سخن می‌گویند.

مهدی فتاپور، چریک سابق، خود در دسته کسانی است که هر چند دیگر از شاه نفرتی عمیق ندارد، اما هیچ علاقه‌ای هم به او ندارد.

او وضعیت امروز را از نگاه چنین دسته‌بندی می‌کند:

«عده‌ای که در زمان انقلاب طرفدار روحانیون بودند و پایه‌های جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند، کماکان با همان شدت مخالف شاه هستند.

اما گروهی از روشنفکران و نیروهای دموکرات مخالف شاه، سعی می‌کنند نگاهی منصفانه به عملکرد شاه داشته باشند و به رغم اینکه خود را در مخالفت با شاه محق می‌دانند، اما سعی می‌کنند نکات مثبت کارنامه او را نیز در قضاوت نهایی در نظر بگیرند.

بخشی از مردم – به ویژه در طبقه متوسط، که امیدوار بودند بعد از انقلاب مشارکت سیاسی بیشتر و آزادی‌های بیشتری داشته باشند، به دلیل عملکرد جمهوری اسلامی ابراز پشیمانی می‌کنند و می‌گویند در زمان شاه، دستکم محدودیت‌های گسترده اجتماعی – فرهنگی وجود نداشت.»

فرخ نگهدار نیز معتقد است که قضاوت جدی درباره عملکرد محمدرضا شاه به عنوان یک رهبر سیاسی در نهایت قضاوت مثبتی نخواهد بود، اما به هر حال «مساله افکار عمومی با قضاوت تاریخی اهل فن متفاوت است و شاید به همین دلیل، واکنش امروز افکار عمومی ایرانیان شباهتی به نظر اهل فن ندارد و به همین دلیل او در نگاه برخی، بار دیگر محبوب شده است.»

شاه سابق و سلطنت‌طلبی امروز
    
بررسی کارنامه محمدرضا شاه و تلاش برای یافتن پاسخ این پرسش که امروز مردم درباره او چه قضاوتی دارند، کار آسانی نیست.

او پس از یک دوره طولانی قدرت، در پی یک انقلاب سهمگین و بی‌سابقه قدرت سیاسی را واگذاشت و ایران را ترک کرد.

اما همین بخش از سرنوشت او، یعنی اینکه ایران را ترک کرد و در غربتی تلخ در کشور مصر درگذشت، نقطه اشتراک اوست با بسیاری شاهانی که پیش از او در ایران تاج بر سر گذاشته بودند.

و این موضوعی است که از نظر عباس میلانی، محقق زندگی شاه، کلید معمای مساله ایرانیان و محمدرضا پهلوی است.

دوست داشتن شاه یا نفرت از او، قضاوت مثبت از او یا انتقاد بی‌امان، همه از نگاه عباس میلانی از دریچه چالشی باید بررسی شود که مختص شاه نیست.

او می‌گوید: «اگر به این موضوع از یک چشم‌انداز تاریخی نگاه بکنید، خیلی راحت‌تر می‌توان قضاوت کرد. از زمان ناصر‌الدین شاه به بعد، هیچ پادشاهی به جز مظفرالدین‌ شاه که مشروطه را پذیرفت، در ایران به مرگ طبیعی نمرد. همه یا ترور شدند، یا تبعید شدند و در ذلت فوت شدند. شما اگر به عنوان مورخ به این موضوع نگاه بکنید به این نتیجه می‌رسید که نهاد سلطنت در ایران با یک بحران تاریخی روبه‌رو است.»

نویسنده کتاب «نگاهی به شاه» در تشریح دلایل «بحران سلطنت در ایران» می‌گوید: «در قرن نوزدهم، جامعه ایران وارد عصر تجدد شده و مردم دارند اصل شهروندی را می‌پذیرند و به حاکمیت ملی باور پیدا می‌کنند، اما تضادی هست بین سلطنت و تجدد و دموکراسی. این تضاد را در انگلیس و سوئد حل کردند. سلطنت فقط در صورتی می‌تواند در جامعه دموکراتیک باقی بماند که تنها و تنها نقش نمادین داشته باشد. در ساختار دموکراتیک مردم حاکمند، نه خدا و نه خون. خون یعنی سلطنت موروثی و خدا هم یعنی ولایت فقیه. انقلاب مشروطه سعی کرد این مشکل را حل بکند که موفق نشد.»

شاید به همین دلیل، در نگاه برخی چون حسن شریعتمداری، هر گونه تغییر در قضاوت گروهی از مردم ایران در قبال محمد رضا شاه، ارتباط معناداری با خواسته‌های آنان ندارد و در نهایت، چالش درونی غیردموکراتیک بودن نهاد سلطنت بر سر جای خود باقی است.

آقای شریعتمداری می‌گوید: «مسلما نظر مردم درباره شاه تغییر کرده چرا که او را با خمینی و  خامنه‌ای مقایسه می‌کنند و شاه را به رغم تمامی کاستی‌هایی که داشت، از اینها چندین سروگردن انسان‌تر، شریف‌تر و بهتر می‌دانند. اما این به معنای بازگشت به سلطنت نیست، چون با توجه به تحولات جامعه ایران دیگر چنین برگشتی ممکن نیست. در حقیقت جامعه ایران اعتقاد خودش را به شخصیت‌های غیرمنتخب از دست داده، چرا که هم شاه را آزموده و هم ولی فقیه را آزموده و دیده است که این محدودیتها چگونه می‌تواند مملکت را عقب بیاندازد.»

شاید پادشاهی آن‌گونه که حسن شریعتمداری می‌گوید هیچ گاه دیگر به ایران باز نگردد، اما بی‌شک علاقه‌مندان محمد رضا شاه خواستار آنند که روزی پیکرش از مصر به ایران بازگردد و با احترام در کشور خودش به خاک سپرده شود.

اگر روزی چنین اتفاقی بیافتد، بهترین زمان خواهد بود برای سنجش میزان محبوبیت آخرین پادشاه در ذهن مردمان کشورش.

+412
رأی دهید
-17

Azadikhah - تكسل - هلند
هیچ یک از انقلابیونی که به خیابان‌ها آمدند نمی‌توانستند پیش بینی کنند که انقلاب موجب تضعیف ارتش شده و صدام را برای حملهٔ نظامی به کشور و نابودی صد‌ها میلیارد دلار و کشته و زخمی شدن صد‌ها هزار نفر تحریک خواهد کرد یا نمی‌توانستند پیش بینی کنند که خود در سال ۶۰ در خیابان یا در سال ۶۷ در زندان قربانی نظام خواهند شد.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:14
REZA404 - آلست - بلژیک
بزرگترین اشتباه شاه این بود که با گروه‌های مثل توده‌ و کمونیسم و غیره مخالف بود و همه‌رو سرکوب میکرد ولی‌ در عوض دست آخوندها و افرطیون رو باز گذاشت که اون هم شد قاتل جانش البته اگر یه کم عرضه پدرش رو داشت الان وضعیت ایران این طوری نبود ولی‌ سگ شاه شرف داشت به این آخوندها‌ای بی‌ همه چیز
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:37
محسن واستقلال - لندن - انگلیس
خدا رحمتش کند ،، من خودم زمان شاه بدنیا اومدم ، من در زمان شاه و ملا بودم ، و تفاوفتها رو حس کردم ،اگر ساواک و پلیس در مورده تعدادى مخاف مذهبى ، سختگیرى کردن ویا شکنجه کردن ، جلادان خمینى به هر قشرى از مردم تجاوز کردن و بر سر کوچیکترین مسائل مردم رو ازار و اذیت کردن ،، پس لعنت بر خمینى و درود بر شاه ، روحش شاد ، آریامهر
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:47
فارسان - مرکزی - ایران
22بهمن نتیجه حرکت یک مشت مذ هبیون آدم خوار و گروهکهای احمق(مجاهدین خ...ر و فداییان خ...ر )و عدهای روشنفکران شوت و متوهم (ملی منقلی ها و نهضت آزادی ها و ملاک های جبهه ملی)و چپی ها و تودهای های بی وطن و مردم همیشه صحنه دارکه به دنبال ماتحت یک آخوند تخم هندی گمنام و عصبانی به نام خمینی راه افتادن که بدون آنکه خودش بفهمد و شاید هم فهمیده!؟عامل منافع انگلیس و امریکا در منطقه شده! و این معجزه در 22 بهمن 1357 اتفاق افتاد و نکبت و تعفن این معجزه ما تحت امام 35 سال این کشور را دچار کرد . ای انقلابیون شما اکنون سن تان بالا رفته و عده ای تون مرده و عده ای پاتون لب گوره پیش از مردن از این فرصت بهره ببرید و دست به یک اقدام انقلابی دیگر بزنید و در پیشگاه ایران و ایرانی اظهار ندامت و در خواست بخشش کنید پیش از اینکه این ننگ ابدی برای همیشه به پایتان نوشته و ثبت شود.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:13
hezbollah90 - رشت - ایران
مقاله خوبی بود ، ممنون
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:18
aram.01 - کردستان - ایران
من همیشه میگم نور به قبرش بباره چون من دوره دبستان رو در مدرسه ای که شاه در یک روستای دورافتاده ساخته بود خوندم.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:09
shahdost777 - بن - آلمان
حکومت پادشاهی یک امر جدا نشدنی‌ از ایران و تاریخ ایران و با از بین رفتنش تنها ایران و ایرانی‌ صدمه می‌خورد که خورده‌ای کاش کسی‌ از خانه وعده این پادشاه به حق ایرانی‌ کاری برای ایران بکنه ولی‌ اول ما ملت باید از آنها عذر خواهی‌ کنیم من که اون زمان کوچک بودم ولی‌ به سهم خودم پشیمانم از این اشتباه و فریبی که بزرگتر‌ها خوردند و مرتکب شدند
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:21
arian1 - ابادان - ايران
شاید مردم ایران بدلیل تبلیغات اسلامیون وافراد خودفروخته در اوایل انقلاب مثلا اسلامی به شاه فقید پشت کردند وبد وبیراه می گفتند انهم فقط چند سال اولی که خمینی خونخوار واهریمنی چهره کثیف وخیالات خودش را به ایرانیان نشان نداده بود. اما حالا دیگر بیشتر مردم به اشتباه خود اگاه شده اند ولی ایرانیان خمینی منفور وتمام اخوندها را تا ابد لعنت ونفرین خواهند کرد وتاریخ ایران جنایات وخیانتهای روحانیون شیعه را هرگز فراموش نخواهد کرد.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:00
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
نور به قبرش بباره، شاهی در فرمات ایکس.ایکس.ال که برای ملتی زحمت کشید که ذره‌ای از قدردانی و سپاس در مرامش نبود، ملتی‌ خرافاتی که سرنوشت خود را به یک مشت سبیل کلفت مزدور چین و شوروی مثل فرخ نگهدار کاسه لیس ک.گ.ب، چند تا چریک ژاندارم کش و مشتی اسلامیون فاشیست و تعدادی تجزیه طلب پان کرد. ترک و عرب مزدور سپرد، ننگ بر همه آنها تا ابدیت. خلایق هر چه لایق.امین
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:46
delmorde - یوتوبوری - سوئد
من شاه پرست نیستم اما شاه دوست هستم. از قبل از انقلاب چنین بودم شاه رو یک دیکتاتور میدانستم الان هم میدونم اما در عین حال او قابل مقایسه با خمینی بی وطن یا خامنه ای خائن نیست شاه فردی وطن دوست بود و ایرانی پیشرفته و مقتدر می خواست و همانطور که اقای شریعتمداری می گوید مردی شریف و انسان بود او میتوانست مانند بشار اسد عمل کند اما چنین شخصیتی نبود. بله تنها ایراد شاه اعتماد بیش از حدش به بعضی اطرافیانش بود که او را به ادمی خودکامه بدل کرده بودند. وگرنه همانطوری که پدرم می گفت او در ابتدا مردی دموکرات بود و مردم خیلی دوستش داشتند. اگر زمان مصدق درکنار نخست وزیرش میایستاد و حکومت مشروطه را می پذیرفت و خود از سیاست کنار می کشید دیگر هرگز اخوند حاکم نمی شد.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:04
payamak - منچستر - انگلستان
اگر شاه ۴ تا مثل فرخ نگهدار و خمینی رو به درک میفرستاد سرنوشت ما این نبود
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:26
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
شاهنشاه روحت شاد
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:43
Amoo Ashkan - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
نور به قبرت بباره پدر مهربان ایران
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:56
oghab ariyayi - یورک - بریتانیا
من بچه بودم وقتى که انقلاب شد و سن کمى داشتم ولى از ته دل متاسفم که مردم ان دوران به شاه خیانت کردند و این اهریمن بزرگ خمینى جنایتکار و ارازل دور برش را به ایران حاکم کردند و همچنین خیانت ارتش به شاه که هیچ موقع فراموش شدنى نیست،روان شاهنشاه اریامهر شاد
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 19:51
yas abi - ببرسل - لز
اونهایی که هنوز باور نکردند که شاه خائن و وطن فروش و دزد‌ و جنایتکار و نوکر آمریکا مرد و هفت کفن پوساند یا دلشان خوش است که نیم پهلوی بی‌ سواد شاه بشود بگم که شاه و شاه بازی و درشکه سواری‌ تو ایران برای همیشه تموم شد. مردم اگر این رژیم رو هم نخواهند دنبال بد تر نمیرند. سلطنت طلب کمونیست منافق.......... بابا تموم شد.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:00
danial nabi - استكهلم - سوئد
یکی‌ این را تفسیر کند که شاه چرا اینچنین خار و ذلیل بود در مقابل انگلیس و آمریکا و ....https://www.facebook.com/photo.php?fbid=689802947717386&set=a.592453034119045.1073741828.592442374120111&type=1&theater
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:33
caroline - تهران - ایران
من بعد انقلاب بدنیا اومدم .... متوجه شدم که آخوند شبیه خوره مى مونه !
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:20
caroline - تهران - ایران
فقط میتونم بگم روحش شاد.نور به قبرش بباره.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:22
سربازایران - زاهدان - ایران
شاه اگر خوب ویا بد بود به تاریخ پیوست ولی تعجب وتاسف من ازاین است که بدون شناخت مملکت را تحویل کسانی دادیم که بکلی شناخت نداشتیم معمولا اگر کسی بخواهد منزلی را به مستاجر بدهد حداقل می پرسد چکاره است زن وبچه دارد یا نه کجایی هست ویا خواست دختر ویا پسرشان ازدواج نمایند کلی تحقیقات میکنند ولی با کمال تاسف حاکمیت یک مملکت را شرف وناموس ومرزهاقانون اساسی دین ومذهب ارتش ونیروهای انتظامی و.......همه چیز این کشور را به کسانی سپردیم که هیچ شناختی از انها نداشتیم به این ملت چه باید گفت .اگر خوشبینانه بگوییم با تخفیف وبدون توهین( ساده لوح)
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:23
faranak-montreal - مونترال - کانادا
شاه بعد از گریه تو خیلیها گریه کردن اول ما ارامنه بعد جوونا مامان باباها که بچهاشون را از دست دادن تو جنگی که خومیلی کثیف بیجهت ادامه داد , بعد همسرا و بچهها که شوهراشون و پدرهاشون معتاد شدن کشور افتاد دست زبالهها و عن سورها لبنانی و سوری
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:53
behzad50 - مونیخ - المان
مرگ بر رهبران شورش پلید ۱۳۵۷.مرگ بر خائنینی که موجب سقوط و فلاکت ایران و ایرانی‌ طی‌ ۳۵ سال گذشته گردیدند.مرگ بر راهزنانی که عمر و سرنوشت چند نسل را فدای خیانت و قدرت طلبی خویش نمودند.جاوید بعد یاد و نام افرادی که بر سر سرزمین مادریمان سر و جان بخشیدند.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 21:14
ehsanusa - تهران - ایران
یه مشت پفیوز چپی و مذهبی و یک اکثریت بیسواد، احمق و بیشعور باعث بدبختی ایران شدند...!!!
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 21:38
قهوه تلخ - منجستر - انکلستان
ایرانیان بر خلاف تمام مردم جهان ٤ زمان دارند ،زمان حال،زمان کذشته، زمان اینده، و زمان شاه ،،،که جز ارزو های بدست نیافتنی شده ،،،،حالا صف برنج و مرغ، تخم مرغ ،عشق است ،،،شاه رفت کریه برای خودش نکرد ،برای اون مردم احمق ،،کریه کرد که نمیدونستند ،،،جه خاکی سره خودشون دارن میکنند ،،،
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 21:46
دوستدار - استهکلم - سوئد
خیلی نوشتیم و گفتیم که ملت ایران در سال 1357 فریب خورد و این فریب بزرگ هنوز که هنوز است ادامه دارد و اکثر ملت فریب خورده را در گوش گاو خواباندن و انهای که شدن چماق رژیم و کارمند و نظامی , حقوق بگیر بعضی وقتها به خیانانها میکشانند تا نمایش تظاهرات به نفع رژیم را با انها اجرا کنند. حالا هم دیر نشده که هر گاه مردم به خیابانها به ایند و برعلیه رژیم کثیف اخوندی تظاهرات و اعتراض کنند. اگر همین منوال پیش برود و مردم اعتراضات را شروع نکنند خاطر جمع باشید این رژیم همچون رژیم کره شمالی پابرجا خواهد ماند و پسر و نوهای خامنه ای جلاد میراث گیر رهبری ایران خواهند شد.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 22:30
faranak-montreal - مونترال - کانادا
پیام محمدرضا شاه از آن دنیا. سلام حالتون خوبه؟. اوضاع تون روبراهه؟. ببینم آب و برق و نفت مجانی شد؟. دیگه مشکل اعتیاد که ندارید؟. بی حجابی حل شد؟. راستی دلار هنوز ۶۸ریال؟. بیکاری چه طور؟ ریشه کن شد؟. باز هم سفربه اروپا بدون ویزاست؟. می گفتین بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر. راستی روزگار چون شکرتان آمد؟. من هم بدنیستم ، یعنی آن اوایل زیاد خوب نبود. ولی اینقدر گفتین خدا بیامرزدش تا از بهشت سردرآوردم..
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 22:38
miumiu - لندن - انگلستان
نور به قبرش بباره چون من خیلی کتابهای تاریخی خواندم در سال 57 من 17 ساله بودم الان مردم ما همش در گذشته سیر میکنند چون ما کم و کاستی نداشتیم ازادی بود مثل غربی ها و شاهنشاه خیلی تلاش کرد که ایران پیشرفت کند اما این حکومت دیکتاتوری مذهبی همه بافته ها را ریسه کرد..................
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 22:42
نازک بین - شفیلد - انگلستان
به نظر من شاه اصلاحات زیادی در ایران انجام داد و کشور درمسیر رشدو ترقی قرارگرفت. ولی متأسفانه اشتباهی که کرد این بود 1- نفوذ توده ای ها و مخالفین اش در پستهای مهم دولتی که همسر شاه فقید هم کمابیش از آن با اطلاع بود که اطرافش را احاطه کرده بودند.2- زمانی که شاه دراوج قدرت و محبوبیت بود یعنی دربین سالهای56.55 باید سلطنت را به ولیعهد واگذار میکرد. و فصل جدیدی برای مردم ایجاد میکرد . که متأسفانه این کار انجام نشد.و بعلت طولانی شدن سلطنتش بعضی کاستی ها بزرگنمائی کرد و تبدیل به یک سونامی بزرگ شد.بهرجهت بازهم نور بقبرش ببارد روانش شاد باد .پایه های تکنولژی و ایران مدرن را او پی ریزی کرد.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 22:50
MLOWEs - واشنگتن - آمریکا
چقدر مسخره است که میگه مثلا مهدی فتاپور، چریک سابق .. درست مثل اینکه بگیم محمد دزد دیگر از قاضی دادگاه خیلی‌ دلخور نیست، ولی‌ دلم خوشی‌ هم از او ندارد. اصلا چریک یعنی‌ خربکار. در کجای دنیا و کدوم کشوری اجئزه میدهند که مشتی دیوانه بیفتن به جان و مال مردم و کشور به صرف اینکه از چیز یا چیزهایی خوششون نمیاد. همین کار رو برید در روسیه، عربستان، ترکیه، فرانسه یا هر کشور دیگری که دوست دارید انجام بدید ببینم چه بلاهایی که به سرتون نخواهند آورد؟؟؟ مشتی آدم بیخاصیت آینده تمامی‌ نسل‌های پس از ما را از بین بردند. و حالا نظر هم میدند. اگر من جای این عقب افتاده‌ها بودم اون دهان کثیفم رو تا پایان عمر باز نمیکردم.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 22:51
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
شاه انسان بزرگی بود اینو از سخنانش هم میشه فهمید، یکی از اشتباهاتش دینداری او بود که موجب شد به ملاها ارزش ومیدان بدهد اما در وطن پرستی او هیچ شکی نبود بدود شک رضا پهلوی هم همچون پدر و پدربزرگش انسان بزرگیست.
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 22:58
Berdia - تهران - تهران
خائن به تمام معنا فرخ حـ... نگهدار ای کاش من زمان انقلاب بودم تا جان این کمونیسم کثیف میگرفتم،ای کاش شاهنشاه این حـ... را به قهر جهنم میفرستاد درود بر خمینی که دمار از روزگار این توده ای ها و کمونیسم ها دراورد،من زمان شاه نبودم ولی به جرات میگم الان بیشتر جوانها عاشق شاه هستند من خودم دانشجو هستم و هر روز از دانشجو ها میشنوم که میگویند نور به قبر شاه
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 23:25
Berdia - تهران - تهران
خائن به تمام معنا فرخ حـ... نگهدار ای کاش من زمان انقلاب بودم تا جان این کمونیسم کثیف میگرفتم،ای کاش شاهنشاه این حـ... را به قهر جهنم میفرستاد درود بر خمینی که دمار از روزگار این توده ای ها و کمونیسم ها دراورد،من زمان شاه نبودم ولی به جرات میگم الان بیشتر جوانها عاشق شاه هستند من خودم دانشجو هستم و هر روز از دانشجو ها میشنوم که میگویند نور به قبر شاه
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 23:36
vahid.sharifi - ونكوور - كانادا
نور به قبرش بباره...
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 00:31
parviz1 - کترینگ - انگلستان
واقعا نور به قبرش باره. خدمات شاه یکی‌ دوتا نیست و خیانتهای ملا‌ها و این رژیم هم یکی‌ دوتا نیست.اصلا اشتباه هست مقایسه سلطنت و این رژیم سر تا پا دروغ و تزویر و دزد و جنایتکار و متجوز به مال و ناموس ملت. مثل روز و شب .اینارو که نمیشه توی یک ترازو مقیاس کرد !! اگر از شاه انتقاد میشه برای این هست که یک انسان تحصیل‌کرده‌ و وطندوست و بزرگ خانواده بود ولی‌ ملا‌ها و کسانیکه با دروغ و تزویر و.. آمدند که نمیشود از آنها انتظاری غیر از عوام فریبی و جنایت و دزدی داشت. بنیانگذار رژیم یک هندی زاده بود و آیت‌الله پسندیده برادر خمینی در مصاحبه ساله ۶۷ در مجله پاسدار هم کاملا واضح تایید کرد ولی‌ شاه چه؟یک وطن پرست و ایرانی‌ اصیل با آن همه خدمات پدر و پسر و...
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 00:29
mihanesabz - تورنتو - کانادا
جماعت سلطنت طلب یعنی‌ گوسفندانی که در قرن ۲۱ هم هنوز به دنبال چوپان میگردند.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 02:52
kurosh-h - گوتنبرگ - سوئد
از شعار های زمان انقلاب که به یاد دارم « به کوری چشم شاه ، زمستونم بهاره » . عجب بهاری شد. پاسپورت بی اعتبار. تورم اقتصادی . میلیونها معتاد. بیکار. محیط زیست نابود شده. نابودی و تاراج آثار تاریخی. جنگ و خشکسالی. سالها بلوا. ناآرامی. مقام دوم جهانی در اعدام. هزاران زندانی سیاسی. کمبود دارو. حجاب اجباری. رشد فرهنگ ارتجاعی . فالگیری . جن گیری. لمپنیزم. بی اعتباری مدارک تحصیلی . رشد ستم ملی تبیض نسبت به اقلیت های مذهبی. رشد فحشا و هزاران نوجوان فراری .. چه تحولاتی. کور بشه چشم حسود !۱
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 02:24
mihanesabz - تورنتو - کانادا
داستان آواره گی‌‌ و ذلّت و زبونی و فلاکت شاه ملعون پس از خروجش از ایران و پیش از به درک واصل شدنش بسیار جذاب و خواندنیست! از اون آخرین سخنرانیش که به غلط کردن افتاده بود و به ملت ایران التماس میکرد که مثل یک زباله باهاش برخورد نکنند تا گریه‌های بچه گانه و از سر درماندگی و بی‌ وجودی توی فرودگاه! بدبخت مثل یک کفتار تیرخورده جسم نجس خود و خاندان هرزه‌ پهلوی را از یک کشور به کشوری دیگر می‌کشید و عاجزانه التماس میکرد که ۱۰ متر مربع جا(حتا یک طویله) در اختیارش بزارن تا پسمانده عمر نکبت بار و غرق در اعتیاد و زن باره گی‌ خود را در اون به سر بیاره .
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 03:14
hovakhshatare - تهران - ایران
شاه از سر این ملت زیاد بود. شاه بینشی داشت که هنوز هم مردم ایران ندارند، چه برسه به اون موقع. شاه از زمان خودش جلوتر بود. برای همین هم مردم نفهمیدندش و کردند اونچه را که نباید می‌کردند. حالا هم باید چوبشو بخوریم. این تاوان اشک‌هاییه که اون مرد وطن‌پرست ریخت.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 03:36
perspolisi - سیدنی - استرالیا
danial nabi - استکهلم - سوئد. تو هر وقت فرمایشات اون گور به گور شده رو که تو همون عکس هست توضیح دادی و نتیجه حرفشو اینجا گفتی‌، منم برات توضیح میدم.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 04:32
oghab - هلسينكي - فنلاند
ﻧﺴﻠﻲ ﻛﻪ اﻥ ﻗﻼﺏ 57ﮔﻠﻪ ﻭاﺭ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺗﻮ ﺧﻴﺎﺑﻮﻥ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﺴﻞ ﻛﻞ ﺗﺎﺭﻳﺦ اﻳﺮاﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻮﺩ ﻭﺑﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭا ﻣﻴﺶ اﺯ ﻗﻴﺎﻓﻪ ﻫﺎ ﺩﻳﺪ ..ﻧﺴﻠﻲ ﻛﻪ ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎﻧﺶ ﺫﺑﻴﻊ ﺩﺭﺷﻜﻪ ﭼﻲ..ﻣﻤﺪ ﺷﺎﻩ ﺩﻣﺎﻍ...اﺻﻐﺮ ﭘﻨﻴﺮ ﻭاﺯ اﻳﻨﺠﻮﺭ ﻳﺎﺑﻮ ﻫﺎ
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 05:24
sepherdad - سیدنی - استرالیا
ملوس - واشنگتن - آمریکا. آفرین بر شما که به درستی اشاره کردین، انقلاب ایران, انقلاب ناآگاهی و جهل بود, در این شکی‌ نیست, اما چرا?? چون مردم کلمات رو معنی‌ نمیکنن، به عنوان مثال چریک یعنی‌ چه؟ کسی‌ که سرباز ژاندارمری که وظیفه مبارزه با دزدی و حفظ نظم را دارد میکشد چریک میگفتن! این افراد را امروزه تروریست میگوند، روحانی یعنی‌ چه? کسی‌ که برای خودش عبادت می‌کند و کار نمیکند، فردی مفت خور و انگل جامعه، آیا یک انسان آگاه با یه چریک یا یک روحانی مصاحبه می‌کند?!! و اگر کرد انتظار دارد چه بشنود؟
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 06:03
sepherdad - سیدنی - استرالیا
انقلابیون میخواستن کشور نابود بشه به دست روسیه بیفته، اسلامیون هم میخواستن به عقب برگرده ، با هم متحد شدن این حکمت روسی- اسلامی رو به وجود اوردن.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 06:44
تیردادسورنا - ایران - ایران
mihanesabz - تورنتو - کانادا این سوزش شما قابل درکه!!
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 09:26
oghab - هلسينكي - فنلاند
اﻳﻦ ﻫﻤﻮﻥ ﺷﺎﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺎﻧﻮﻥ اﺳﺎﺳﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﻭﺝ ﻣﺬﻫﺐ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻮﺩ ..ﻫﻤﻴﻦ ﺷﺎﻩ ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺭا ﺗﻬﻮﻳﻞ ﺩﺟﺎﻻﻥ ﺩاﺩ...ﻛﻪ ﺑﺎﺩﻭﺳﺖ ﭘﺴﺮﺵ اﺭﻧﺴﺖ ﺑﺮﻭاﻥ ﺭاﺣﺖ ﺑﺎﺷﻪ
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 09:46
babak.ae - تهران - ایران
روحش شاد.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 10:25
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
روح پدر و پسر هر دو قرین رحمت و شادی باد. زنده، سرفراز، و پاینده باد رضا پهلوی و مادر و خواهر گرامیشان.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 12:00
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
فرانک مونترال آفرین که حق مطلب رو ادا کردی. آفرین.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 11:58
خلیج همیشه فارس - انگلیس - انگلیس
نور به قبرش بباره...
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 12:24
Behdin - آمستردام - هلند
دوران جنگ سرد یک بازنده اصلی‌ داشت و آن هم کشور و ملت ایران بود. ماجرای کمربند اسلامی برای مهار کمونیسم. اول آمدند و شریعتی‌ را آوردند تا از اسلام بوگندو یه آخوندی یک ورژن جوان پسند بسازد. تا این قشر جوانی که در در تب سوسیالیسم میسوخت با اسلام انقلابی اشنا شود. جوانی که انقدر آگاهی‌ نداشت که بداند سیاهترین سیاهچال ساواک در مقابل اردوگاه‌های شوروی هتل ۳ ستاره است.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 13:04
Behdin - آمستردام - هلند
عذر می‌خوام اگه کامنت طولانی می‌شه، علت اصلی‌ ترک میهن شاهنشاه این بود که به ایشان آن هم در زمانی‌ که ایشان بیماری لا علاجی گرفته بود و تحت تاثیر دارو‌ها بود، پیغام داده بودند که یا میروی یا ایران را لبنان ( وضعیت امروز سوریه ) می‌کنیم. و با توجه به این که تمام اطرافیان دجال هندی دوره دیدهای لبنان و فلسطین بودند این زیاد دور از واقعییت نبود.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 13:20
Azadikhah - تكسل - هلند
حاصل انقلاب اسلامی ایران: هزاران میلیارد دلار دزدی سران حکومت,میلیون جوان کشته در جنگ ,هزاران کشته به دست حکومت,میلیون‌ها انسان دچار اختلال روحی روانی,میلیون‌ها انسان در فقر و فلاکت, میلیون‌ها انسان معتاد به مواد مخدر,خود فروشی,اکثر منابع طبیعی نابود,بد نام‌ترین کشور جهان,نابود‌ترین اقتصاد,بیش از چند میلیون.آواره غربت. رواج بی‌اخلاقی در بین مردم و .. بود!خوب حالا خودتون قضاوت کنید.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 13:34
Behdin - آمستردام - هلند
کاربر گرامی‌، شاهنشاه آریامهر خاری در چشم دشمنان ایران بود منتها نمی‌دانستند که به چه شکل جلوی ایشان عمل کنند، تا این که خبر بیماری ایشان، و گزارش‌ها از موفقیت پروژه شریعتی و چگوارا سازی اسلامی رسید. تنها مشکل ارتش بود که آن هم با آیت‌الله هویزر حل شد، آمد ایران و ارتشیان به شدت غیر سیاسی ایران را تهدید کرد، توجیه کرد، که کودتا بی‌ کودتا، انقلابی‌ها را مسلح می‌کنیم، ارتش محتاج به آمریکا را تحریم می‌کنیم.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 13:43
hassan5 - تهران - ایران
روشنفکران قبل از انقلاب از نبودن ازادی بمعنی واقعی ان در عذاب بودند و برای بوجود اوردن فضای بهتر انقلاب کردنند ..ولی اخوند ها که پایگاه مردم امی و سطح پائین جامعه را داشتند با زرنگی و گول زدن روشنفکران(مثل من یک طلبه هستم و به قم میروم)و(کشیدن مار و خواندن مار)حکومت را ملا خورش کردنند.هنوز عوام الله طرفدارشان هستند
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 15:34
sepherdad - سیدنی - استرالیا
توسعه اقتصادی قطعا واکنش منفی کسانی را بر می‌انگیزد که پایگاه و امتیازات سیاسی و اجتماعی خود را مدیون ساختار توسعه نیافته هستند و برای حفظ این امتیازات، از همه امکانات خود از جمله تحریک مردم به مخالفت با حکومت نوینگرا استفاده می‌کنند.
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 17:02
sepherdad - سیدنی - استرالیا
یک مقام دولت موقت، شاه را متهم کرد که به زور در صدد پیشرفت ملت بود و دیگری اظهار داشت که اگر انقلاب اسلامی روی نمی‌داد، قطعا کشور به یک ژاپن دیگر و ایرانیان به وابستگان به آمریکا تبدیل می‌شدند!!
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 17:13
Berdia - تهران - تهران
جاوید خاندان پهلوی ،من جوان دانشجو الکترونیک دا نشگاه شریف هستم،دوستان بیشتر دانشجویان عاشقانه از شاه بزرگ یاد میکنند،و ارزوی بازگشت ولیعهد ایران زمین را از خدواند میخواهند،لعنت بر حزب کثیف توده،فرخ بی شرف خاءن
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 20:04
panirani - کپنهاگ - دانمارک
ما ملت نادان لیاقت این خندان را نداشتیم و لیاقت این ملت هم همین آخوندا انگل هستند ،سرشت هر کشوری مردم آن کشور تاین میکنند ،به هر حل شاه رفت ولی‌ حالا چی‌ ؟؟+ملتی که هنوز به آخوند ری میدهد؟ ،ملتی که به امامزاده میرود ؟و ملتی که در روز عاشورا خاک بر سر می‌ریزد وپی صحبت یک مشت آخوند انگل میشیند؟؟؟؟ ملتی که در سال ۳ دقیقه مطالعه می‌کند؟؟ نه مشکل ما شاه نبود مشکل از ما ملت بود و هست .بینش شاه خیلی‌ جلوتر از ما فکر میکرد و شاه بیش از حد ایران و ایرانی‌ را دوست میدشت، نقطه مخالف ما ملت بود ،از ما که بر ماست ، نگاه کنید به قبل از پهلوی و بد پهلوی ما چه بودیم و چه هستیم،، البته شاه اشتباهاتی هم داشت مثل هر انسانی‌ ، ما هنوز تحمل یکدیگر را نداریم و می‌خواهیم سر به تان مخالف نباشه چطور میتونیم یک کشور دموکراسی داشته باشیم ؟؟ درود بیکران به خاندان پهلوی میهن‌پرست
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 23:46
کبالت3 - کرج - ایران
نتیجه این دو قسمت .یه شاهی داشتیم چندتا زبون زنده و مرده رو بلد بود اسکی و شنا میرفت سوارکار بود خلبانی میکرد تحصیلات عالیه عالی داشت یه صد سالی از ملت جلو بود .و ملت ایران لیاقت یه همچو سوپر منی رو نداشتن (یعنی ایشون حقش بود مثلا اولین شاه آمریکا بشه یا بره انگلیس و سوئد و بلژیک رستاخیز بپا کنه ) پس تلاش ایشون برای خِرکـِش کردن این ملت نالایق بسمت دروازه تمدن بزرگ تلاش عبث بود یعنی انگار برا کلاس اولی ها استادی بیاد مثلا بجای یک دو سه یاد دادن یه کله حساب دیفرانسیل یا جبر و مثلثات درس بده (بگذریم که ضمن احترام به دانش استاد باید در مورد عقلش شک کرد ) بله اینطور شد که اون مرحوم هر چی گفت بیایید خوشبختتون کنم کسی گوش نکرد و هیچ دهاتی بجای نگاه کردن از روی خرش به سنگلاخ کوره راه دهش سر به آسمون بلند نکرد و شکر کنکوردی رو که از بالای سرش میگذشت و برای هم دهی های اون خریده بودن بجا نیاورد و رفت پی آب و برق و اتوبوس سواری مجانی و...کبلائی
‌پنجشنبه 24 بهمن 1392 - 23:02
fafa316 - تهران - ایران
با سلام چونکه نسل عوض شده کسی از ماها اون دوران رو ندیدیم عده ای می خوان چهره ای مثبت به این خاندان خودپرست بدن فرح و بر و بچه هاش هم ساکت ننشستند ولی جوون ایرانی که پخمه نیست ساده بگم به خدا از چندین نفر اوضاع اون دوران رو پرسیدم ساده ترین امکانات تلفن-تلویزیون-آب و برق و جاده وجود نداشت حتی زمان پدر محمدرضا سرباز های روسها تو ده ما تخم مرغ می خوردند مملکت دست ایرانیها نبود الان هم ملت راضی است آخوندها باشند تا اینکه روس و انگلیس و آمریکایی بیاد برامون دستور بده بحث خیلی زیاده مجال کم
جمعه 25 بهمن 1392 - 11:01
بت شکن - مونترال - کانادا
fafa316 - تهران - ایران --با شما موافقم دوست عزیز. حالا آب و برق و تلفن و جاده ارزانیشون، از کامنت‌ها و ادب و نزاکت و حقوق بشر همین الله کرم‌های نیم پهلوی می‌توان فهمید که آیا مردم در چنان جوی میتوانستند ابراز عقیده کنند!!!بسیاری از روستا‌های هند فاقد حداقل امکانات هستند ولی‌ همان انسان‌ها به راحتی‌ میتوانند دولت را نقد و زیر سوال ببرند!!
جمعه 25 بهمن 1392 - 20:33
farokhzad - کنت - انگلستان
روحش شاد هم او و هم تمامی آن‌های که خدمت به ایرانمان کردن
جمعه 25 بهمن 1392 - 20:56
samad agha75 - ایران - ایران
از سال ١٣٤٢ تا زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، رشد اقتصادی ایران سالانه بیش از ۸ درصد بود؛ و ایران در تمام این مدت در میان سه کشور برتر جهان از نظر رشد اقتصادی قرار داشت، به طوری که در سال ١٣٥٦، درآمد سرانه مردم ایران ۹ برابر سال ۱۳۴۴ شده بود؛ اما با روی کار آمدن جمهوری اسلامی، رشد جهشی ایران پایان یافت.
جمعه 25 بهمن 1392 - 23:51
samad agha75 - ایران - ایران
در سال ١٩٧٧، درآمد سرانه ایران ۲ برابر درآمد سرانه کره جنوبی بود. در آن زمان، درآمد سرانه ایران ٢,١٤٦ دلار و درآمد سرانهُ کره جنوبی ١,٠٤١ دلار بود. در سال ٢٠١٢، درآمد سرانه ایران فقط ٤,٥٢۵ دلار و درآمد سرانه کره جنوبی ۲۲,۴۲۴ دلار بوده است. در همین مدت، درآمد سرانه ترکیه از ١,٤٢٠ دلار به ۱۰,۵۲۴ دلار رسیده است. در دوران ٣٥ساله جمهوری اسلامی، جایگاه جهانی ایران در درآمد سرانه به رتبه حدود ۱۰۰ نزول کرده است
شنبه 26 بهمن 1392 - 00:03
samad agha75 - ایران - ایران
ارزش پول ملی، که پیش از جمهوری اسلامی از معتبرترین واحدهای پولی جهان بود، به شدت کاهش یافته و پول ایران جزو سه پول بی‌ارزش جهان شده است.در سال‌های پایانی حکومت پیشین، هواپیمایی ملی ایران، هما، روبه‌رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد؛ و در عین حال، از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا بود. در سال ۱۹۷۶، هما ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان پس از شرکت استرالیایی کوانتاس شناخته شد. این روند با انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ متوقف شد.
شنبه 26 بهمن 1392 - 02:06
samad agha75 - ایران - ایران
در پیش از انقلاب، تقریباً همi حقوق‌بگیران می‌توانستند با گرفتن وام‌های درازمدت از بانک‌ها صاحب خانه شوند، در حالی که بهای متوسط یک آپارتمان در تهران معادل حدوداً هفت سال حقوق متوسط کارمندی بود. اما اکنون خرید یک واحد آپارتمان برای حقوق‌بگیران تبدیل به رؤیایی دست‌نیافتنی شده و گرفتن وام درازمدت از بانک هم کم از خواب و خیال ندارد. حال بهای متوسط یک واحد آپارتمان ۸۰ متری در تهران (۳۲۰ میلیون تومان) حدوداً معادل ۲۵ سال حقوق متوسط یک کارمند (ماهیانه یک میلیون تومان) است.
شنبه 26 بهمن 1392 - 02:09
samad agha75 - ایران - ایران
در سال ١٣٥٧، ایرانیان برای سفر به کشورهای اروپایی ــ غیر از کشورهای کمونیستی و سوئیس و اتریش ــ نیازی به اخذ ویزا نداشتند. اما بر اساس طبقه‌بندی شرکت هنلی و شرکا، در سال ۲۰۱۳، گذرنامه ایران در میان گذرنامه‌های ۹۳ کشور جهان از نظر اعتبار در رتبه ۸۶ بوده است. پاکستان، سومالی، عراق، و افغانستان نیز در انتهای این جدول‌اند.
شنبه 26 بهمن 1392 - 02:10
samad agha75 - ایران - ایران
ایراد اصلی به حکومت محمدرضاشاه، نبود آزادی‌های سیاسی بود. اگر در سال ١٣٥٥ تنها در حدود بیست کشور جهان «آزاد» به حساب می‌آمدند؛ امروزه، بر اساس آمار مؤسسه فریدم هاوس، ۱۴۸ کشور جهان آزاد یا نیمه‌آزاد محسوب می‌شوند و ایران در میان این ۱۴۸ کشور نیست.
شنبه 26 بهمن 1392 - 02:12
تیردادسورنا - ایران - ایران
samad agha75 - ایران - ایران دوست گرامی ممنون از کامنتهاتون چیزی که هست این جماعت با یه چیزی میخان شاه رو محکوم کنن یه بار با بحرینی که ایران هیچ نیروی نظامی و اداری درش نداشت و دست انگلیس بود یه بار با مذهبی دونستن شاه دنبال یه بهونه هستن تا مثلا جلو محبوبیت روزافزون خدابیامرز رو بگیرن..لیاقت اینها همون ج.ا است کرم نما و فرودآ که خانه خانه ی توست
شنبه 26 بهمن 1392 - 19:13
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
بد و خوب بودن شاه از تعداد پناهندگان ایرانی‌ قبل از انقلاب مشخص است .
دوشنبه 28 بهمن 1392 - 04:22
کبالت3 - کرج - ایران
الحق که این شاقلیان یکی از یکی علامه تر و نابغه ترن اون یکی یه مشت کامنت تو جیبش ریخته و تو هر جالیزی عین کود پخش میکنه و از بس تکرار کرده دیگه خود مرحوم حاج ممرضا هم حفظ شده . اون یکی شاقل هم ازش تشکر میکنه بنازم آی کیو رو کبلائی.
دوشنبه 28 بهمن 1392 - 17:26
مالك استر - ایران - تهران
بخواهى نخواهى رودخانه بر تلاطم جبر تاریخ مسیر خودشو طى میکنه و کامنتهاى اب دوغ خیارى من و شما هم به اندازه یه قلوه سنک ناجیز هم نمیتونه مسیر این حقیقت رو عوض کنه که ٢٥٠٠ ساله تاریخ بر تلاطم ما نشون داده که ما مردم ایران ذاتا نمک نشناس و بوقلمون صفت و نون به نرخ روز خور هستیم، خیانت و نمک نشناسى و شاه کشى هزاران ساله که تو مرام ما ایرانیهاست .شاه خائن دیروز که به دست خودمون دق مرک شد حالا عزیز شده و خمینى بت شکن دیروز حالا ملعون و نفرین شده . فرض کنید روز اومدن خمینى به ایران شاه بشار اسدى عمل میکرد و یه موشک ناقابل اشتباهی میزد به طیاره امام راحل ،،، و با سرکوب و کشتار اساسى مخالفاش به حکومتش ادامه میداد ،،،بعد
‌سه شنبه 29 بهمن 1392 - 10:09
مالك استر - ایران - تهران
،،،بعد  جى میشد ؟   تا ابد از تف و لعن  ما خلاصى نداشت  که  : اخ که  این شاه خائن نذاشت خمینى بیاد. واى  که اکه میومد ایران  میشد بهشت برین  ،،،،  مشکل. شاه و خمینى و هویدا و خامنه اى نیست. مشکل من و توایم که همه جیز رو فقط سیاه یا سفید میبینیم و میخواهیم  . حد وسط  و تعادل نداریم و رشد فکرى نکردیم  . همانطور که  طرز فکر ومرام و سبک زندکى یک مثلا شهروند سوئدى  نوع حکومتشو شکل میده.  حد و اندازه و ظرفیت  و level ما مردم ایران هم  در حد و اندازه سید على  خامنه اى و حکومت فعلیه 
‌سه شنبه 29 بهمن 1392 - 10:10
Azadikhah - تكسل - هلند
fafa316 - تهران - ایران:از کامنتها مشخص هست دیگه عزیز بعدش میتونی‌ کامنتهای samad agha75 رو هم بخونی چون معتبر هست!البته مطالعه بیشتر هم بهت نشون میده اون زمان چه جوریا بوده و نه فقط پرس و جؤ از چند نفر.مثبت و منفیها رو بذار کنار هم و قضاوت کن.هیچ کس و هیچ حکومتی هم کامل نیست.
‌سه شنبه 29 بهمن 1392 - 15:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.