وقتی بستنی در ایران کالای لوکس شد

تاریخ بستنی

بستنی نوع تحول‌یافته‌ی نوشیدنی‌های یخ‌زده است. بر اساس شواهد تاریخی اسکندر مقدونی در قرن چهارم قبل از میلاد، به نوشیدنی‌های یخی علاقه فراوانی داشته و در مدارک دیگر نیز دیده شده که در سال ۶۲ قبل از میلاد، نرون، امپراتور روم افرادی را به کوهستان‌های آپنین (Apennines) می‌فرستاد تا برایش یخ و برف بیاورند، سپس آن را با شربت، پوره میوه یا عسل مخلوط کرده و می‌خورده است.

 

ورود بستنی به اروپا

هزاران سال است که آب یخ‌زده در آسیا به مصرف خوراکی می‌رسد. مصرف مواد لبنی یخ‌زده، اولین بار در ادبیات چین باستان دیده شده است که قدمت این منابع به قرن دوازدهم برمیگردد. بازرگانان و ماجراجویانی چون مارکوپولو، روش تهیه‌ی یخ را از خاور دور به اروپا بردند.

اولین بستنی‌فروشی

درسال ۱۶۶۰ میلادی، کافه پروکوپ توسط یک ایتالیایی به نام کولتلی در پاریس افتتاح شد که در آن انواع یخ (طعمدار) و خامه یخ‌زده یا همان بستنی، تولید و عرضه می‌شد. بعد از آن، دسرهای یخی راه خود را به آمریکا باز کردند و در سال ۱۷۰۰ میلادی، فرماندار مریلند، از میهمانان خود با بستنی پذیرایی کرد.

 

ورود صنعت در ساخت بستنی

در سال ۱۸۴۳ میلادی، اولین فریزر دستی چرخشی توسط نانسی جانسون اختراع و ثبت شد. در فاصله سالهای ۱۸۴۸ و ۱۸۷۳، ۶۹ بستنی‌ساز چرخشی دیگر به ثبت رسید و در سال ۱۸۵۱ اولین واحد صنعتی تولید بستنی توسط جاکوب فیوزل در بالتیمور راه‌اندازی شد. یک سال قبل از پایان قرن، آگوست گالین دستگاه هموژنیزه‌کننده را اختراع کرد که به ایجاد بافت نرم و خاص بستنی بسیار کمک کرد.

بستنی قیفی

با به وجود آمدن دستگاه‌های سردکننده، اولین فریزر افقی یک‌‌پارچه توسط اچ. اچ میلر ساخته شد که با آن قطعات کوچک بستنی، جداگانه فریز می‌شدند. اما اولین بستنی قیفی توسط یک مهاجر ایتالیایی به نام ایتالو مارکونی در نیویورک تهیه شد و او قالب مخصوص خود را در ۱۹۰۳ به ثبت رساند که یک سال بعد به طور اتفاقی در نمایشگاه جهانی سنت لوئیس معرفی شد.

 

تنوع بستنی

تولید انواع دیگر بستنی از نوع چوبی، بستنی با رویه میوه و شکلاتی از سال ۱۹۲۰ آغاز شده است که در آن زمان، پدیده‌ای نوظهور بود.

بازار داغ بستنی

قدیم‌ها روزهای جشن و اعیاد و روزهای گرم تابستان مصادف با رونق کسب و کار بستنی فروشی‌ها بود و رونق سفارش‌هایی که به مناسبت جشن‌ها داده می‌شد. اما آن موقع پذیرایی از مشتریان در ظرفهای بستنی‌خوری بلوری انجام می‌گرفت. بستنی فروشی‌ها سالن بزرگی داشتند.

 

ظروف یک‌بار مصرف

به تدریج و با گذشت زمان تعداد بستنی‌فروشی‌ها و به تبع آن مشتریان آنها بیشتر شد، دستگاه‌های بستنی‌سازی هم کار بستنی‌فروش‌ها را راحت کردند. ظرف‌های بلوری هم کم کم جای خود را به ظروف یک بار مصرف دادند.

 

ورود بستنی به ایران

در سال‌های اولیه تولید بستنی، شکر و شیر و ثعلب را در استوانه‌های فلزی که در بشکه‌های چوبی قرار داشت، می‌ریختند و اطراف استوانه‌های فلزی را با نمک و یخ می‌پوشاندند. یخ و نمک باعث می‌شد دما به حدود ۲۰ درجه سانتیگراد زیر صفر برسد. (این عکس تاریخی از یک بستنی‌فروش ایرانی حدود سال ۱۸۹۰ میلادی برداشته شده است)

 

ورود دستگاه‌های بستنی‌سازی به ایران

تاریخچه ورود دستگاه‌های بستنی سازی به ایران به اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی برمیگردد. آن موقع در کنار بستنی، فالوده هم درست می‌کردند. فالوده از نشاسته و آب و شکر تهیه می‌شود. با عبور محلول نشاسته از استوانه‌ی مشبک و ورود آن در آب صفر درجه، رشته‌های منجمد درست می‌شود. سپس این رشته با شکر مخلوط می‌شود.

 

بستنی،کالای لوکس

مردم ایران چند ماه گذشته را با افزایش نجومی قیمت محصولات لبنی سپری کردند، تا این که بالاخره پس از مذاکرات طولانی دولت و تولیدکنندگان لبنی مقرر شد سه محصول شیر، ماست و پنیر کم چربی با قیمت حمایتی عرضه شود. بستنی شامل این تصمیم نشد و افزایش قیمت، آن را به کالایی لوکس تبدیل کرد.

 

افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بستنی

بررسی روند قیمت بستنی در یک سال اخیر بیانگر افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت برخی از انواع این محصول است. به عنوان مثال در حالیکه قیمت یکی از بستنیهای چوبی اوایل سال گذشته ۳۵۰ تومان بود، اخیرا به هزار تومان افزایش یافته است.

 

افزایش قیمت، کاهش وزن

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بستنی چوبی با کاهش تقریبا ۴۰ درصدی وزن آن نیز همراه بوده، به گونه‌ای که وزن این بستنی از حدود ۱۴۰ گرم در سال گذشته به حدود ۸۰ گرم کاهش یافته است.

در حسرت بستنی!

با افزایش بهای همه اقلام مصرفی، اکنون بستنی به کالایی لوکس تبدیل شده است که به ندرت میتواند جایی در سبد مصرف خانواده‌ها داشته باشد. آنها باید با توجه به بودجه ی محدود، در خرید و مصرف کالاها، اولویت‌های خود را تعیین کنند. حال این روزها می‌توان حسرت یک بستنی را در چشم کودکان خانواده‌های فقرزده ایرانی دید.

+204
رأی دهید
-141

juvel - اسلو - نروژ
یاده بستنیه اکبر مشتی‌ سره پله تجریش بخیر ):
جمعه 13 مرداد 1391 - 11:41
Afshin London - لندن - انگلستان
خلایق هرچه لایق
جمعه 13 مرداد 1391 - 12:06
delmorde - یوتوبوری - سوئد
امیدوارم هرچه زودتر شر این آخوندهای نجس الغقل و تهی مغز و احمق المولوک همراه با اسلام نابشان از سر ما ایرانیان برداشته شود و برای همیشه به مستراح تاریخ فرستاده شوند که در واقع مسکن اصلی انهاست. هر کمبود و گرانی، بیکاری و فقر نتیجه حماقتهای آنهاست.خوشبختانه حکومت اسلامی ملت ایران را آگاه کرد که تسلط سران دینی بر اداره یک کشور چه مصیبت و عواقبی بدنبال دارد، زیرا هرگز نمیتوانند سیاستمداری کنند در تخصص شان نیست، کارشان چیز دیگریست. دیگر باید یک ملت خیلی نادان و کور مغز و نفهم باشند که از جماعت آخوند در اداره کشور حمایت کند.
جمعه 13 مرداد 1391 - 12:53
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
خوردن بستنی هم مکروه شد .!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جمعه 13 مرداد 1391 - 13:11
romano - تهران - ایران
Afshin London - لندن - انگلستان یا ... هستی یا بیمار می‌شه حالا می شه بفرمایی تو لندتن چه .. هستی که خلایق ایران که پدر و مادرتم می‌شن لایق می‌شن یادش بخیر بلا نسبت شما یک زمانی زنهای .. بچه دم در میزاشتن بعد یک خونواده‌ای بزرگش می‌کردند همینها چند سال بعد مجددا سر سرشت انسانیشون دنبال همون ننه .. می‌گشتن. کلاهتو بزار بالا کشورت اینطوره و افتخار کن که مردمش سر یک بستنی لایق هرچی می‌شن البته عرضه و شرف آنچنانی هم از امثالهم بر نمی‌یاد که مام وطنشون رو از دست دزد ناموس نجات بدن همونجا تو خونه های سالمندان لندن بمیر ببینم دنیا چند سال زیر پاته. وجدانن روی سیب زمینی رو بعضیهاتون در غیرت زدید. اوه یادم نره اسمتم خیلی با مسماست افشین و بابک داستان جالبی دارن می‌تونی بخونیش البته اگر کانال شبخیز و فارسی وان اجازت بده تو مهد کشور انگلیسی زبون از لر فرنگی یکم بیشتر پیشرفت کنی ادامه ...
جمعه 13 مرداد 1391 - 12:45
romano - تهران - ایران
خوشم میاد جای اسلام می‌شه ساندیسیا لالن جای این توهینها می‌شه هوخشتره‌های ضد تازی که فحاشی نقل و نبات دهنشونه لال می‌شن. ما اینارو داریم دشمن می‌خوایم چکار اجالتا در صف سفارت تو سرت می‌زنن که کار پاس و گذرنامتون رو راست و ریست کنی خلایق آنچه لایق رو چند بار زمزمه کن. درود به مردم بزرگ با شرف و عظیم ایران که 7000 سال تاریخ تمدن بشری از هر طرف در چهار سوی دنیا مورد حمله و تاخت و تاز بوده و هنوز با همه دردی که در تنش هست زنان و مردان بزرگی را به دنیا هدیه می‌کند من آن نیستم که مادرم ایران باشد و در حال بیماری مرگ و دولتم پدری نامرد هرزه و خراج و عیاش بنام دولت ایران و ملاها باشد و مادرم را زیر رگبار مشت این مردک رها کنم. نوکری این خلق منت بزرگ به سر خانواده و خودم خواهد بود دینشان دینم بی دینیشان بی دینیم زبانشان فرهنگشان و همه چیز و خوب و بدشان افتخار من است. بزودی مردمم از این تحقیر کلاغهای .. دریده رهایی می‌یابند.
جمعه 13 مرداد 1391 - 12:56
morgan123 - واشنگتن - امریکا
این همه رنج و بدبختی برای این است که آقا ویار بمب اتمی فرمودند! میبینید که چه گرفتاری شدید ملت! بخدا آدم غصه اش میگیره برای این مردم.شما فکر میکنید بعد از این همه مصائب ملت سوریه از لحاظ روحی چه وقت به حال عادی باز میگردند من فکر میکنم پنجاه سال! تازه این راهیست که ما در ابتدای آن هستیم الگو سوریه شاید تنها راه نجات ما از گرداب دین اسلام باشد.
جمعه 13 مرداد 1391 - 13:16
gharibe UAE - ابوظبی - امارات
بستنی مخصوص شیراز کنار قصر کریم خان هر که تا حل نخورده یه بر امتحان کنه. فالودهای معروف شیراز را که دیگه همه ازش خبر دارن
جمعه 13 مرداد 1391 - 13:33
alirezagho - تهران - ایران
romano - تهران - ایران درود به شرفت، متأسفانه قشر کثیری از ایرانی‌‌های عزیز خارج از کشور به مشکل آقای Afshin London - لندن - انگلستان دچار هستند، بحث کردن باهاشون بی‌ فایده است، ۱۰۰% آنها بیسواد هستند که اینطور راجع به هموطناشون صحبت میکنند، کاش روزی بیاد هممون پشت هم باشیم در هر شرایطی...
جمعه 13 مرداد 1391 - 13:54
hossein-87 - تهران - ایران
romano - تهران - ایران - زیبا بود.
جمعه 13 مرداد 1391 - 14:08
dannni - سوئد - استكهلم
جوول - اسلو - نروژ عزیز بابا اکبر مشتی‌ بستنی فروش آاش زیر پول خیابان ری هست نه تجریش
جمعه 13 مرداد 1391 - 15:04
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
Romano دوست عزیز! از این افشینهای خود شیفته بابک فروش اینجا زیادن! که تا میرسن اینجا ایران و ایرانی ...خودشون...! ولی شاید منظور دوستمون این بود که ایران و ایرانی که میتونن با توجه به ثروت کشورشون جزو مرفه ترینها باشن, الان بستنی باید براشون بشه کالای لوکس ! فقط بخاطر اینمه مشتی شیطان به این مملکت حاکم شده اند.
جمعه 13 مرداد 1391 - 14:10
STING68 - گنبد - ایران
با افزایش بهای همه اقلام مصرفی، اکنون بستنی به کالایی لوکس تبدیل شده است که به ندرت میتواند جایی در سبد مصرف خانواده‌ها داشته باشد.......................شعب ابی طالب..................مهرورز و عدالت محور!!!!!!..............بستنی مکروه و گاها حرام است
جمعه 13 مرداد 1391 - 15:58
baran828 - تهران - ایران
به به یستنی قیفی ...آلاسکا...فقط من هیچوقت نفهمیدم چرا تو بستنی هارو پر کاکایو و پسته وبادوم و ...اینا میکنن !!!بابا بستنی باید خنک باشه نه که خودش باعث گر گرفتگی باشه !اصلا هم از این بستنی ها دوست ندارم.
جمعه 13 مرداد 1391 - 16:20
emadmanson - بیرمنگهام - انگلستان
جناب رامونا چرا قاطی‌ میکنی‌ خوب راست میگه خلایق هرچه لایق این خلایق منم تو هستی‌ پدر و ما درا مو نم همهٔ ایرانیها هستیم که کله‌منو مثل کبک کردیم زیر برفه ۷۰۰۰ سال تمدن ۲۵۰۰ سال فرهنگ ندا شتمون بذار بگم چی‌ داریم فقط ادعای الکی‌ خود بزرگ بینی‌ الکی‌ بی‌ رحمی. قانون ستیزی،دو رو بودن اینها ربطی‌ به این آخوندا نداره ایراد از خودمونه حکومت هر کشور اندازه عرضه ، سود و لیاقت مردم اون کشور برای ما هم بیشتر از این نیست مگر اول خودمونو درست کنیم.این که تو اونجا هستی‌ درد‌و از نزدیک میبینی‌ یا من که درد‌و از نزدیک دیدم فرقی‌ نداره یکی‌ مثل من فرار کرد یکی‌ مثل تو موند حالا یا نمیخواد یا نتونسته بره بیرون همه یک چیز اشترک داریم هممون از این وضعیت ناراضی هستیم برای بهبو دشم اول باید از خودمون شروع کنیم. شاد باشید و سربلند
جمعه 13 مرداد 1391 - 16:52
Pesarekhoob - لندن - انکلستان
خلایق هرچه لایق از مملکت امام زمان بیشتر از این نمیشه انتظار داشت.
جمعه 13 مرداد 1391 - 17:00
setareh mashreghi - خوزستان - ایران
تو این هوای گرم جنوب چقدر هم میچسبه!انگلستان لندن afshin‏ این جمله تو جاهای دیگه هم گفته بودی؛واقعا متاسفم برا اسم ایران وایرانی که روی آدمای بی جنبه ای مثل توئه راحت به هموطنات توهین میکنی که اگه پاش بیفته به خاطر چنددلارحاضری خونشون رو هم بریزی!مطمئن باش با این اداهای تیتیش مامانی کسی اروپایی نشده ونمیشه!حکایت امثال توحکایت کلاغ وراه رفتن کبکه
جمعه 13 مرداد 1391 - 18:20
morid - بوشهر - ایران
romano-تهران-ایران-خیلی عالی و مثل همیشه چرت و شر و ور !!!
جمعه 13 مرداد 1391 - 18:52
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
چه عجب ساندیس خورا اینورا پیداشون نشده که بکن طرز تهیه بستنی در قرآن هم هست!
جمعه 13 مرداد 1391 - 19:15
mehrdad2010 - ونکوور - کانادا
romano - تهران - ایران. درست میگویید. اینها افرادی کم مایه هستند که با واکنش سازی، حقارت درونی‌ خود را با تحقیر دیگران پنهان میسازند. قدرت تحلیل و یا بیان درست یک عقیده را ندارند و اظهار نظرهایشان سطحی و آکنده از ادبیات عامیانه بی‌ارزش است. اغلب طرفدار نوعی از استبداد هستند(آخوندی، شاهی، مجاهدی) و با آزادگی و ارزشهای انسانی‌ بیگانه اند. در واقع مصداق "از بالایی تو سری بخور و به پایینی تو سری بزن" میباشند. به جای نشان دادن ارزشهای خودشان به گذشته بسیار دورشان مینازند و خود را فرزندان کورش معرفی‌ میکنند غافل از اینکه اگر قرار باشد کورش بزرگ پدر کسی‌ باشد، پدر انسانهای آزادی خواه و بزرگوار است نه افراد بی‌ مایه. اینها بیشتر به فرزندان شاه سلطان حسین و فتحلیشاه شبیه اند زیرا هم قرابت تاریخی‌ بیشتری با آنها دارند و هم شباهت فکری. گفتگو کردن با ایشان هم بسیار عبث و مصداق کشتی‌ گرفتن با خوکان است چرا که اصل بد نیکو نگردد چونکه بنیادش کج است.
جمعه 13 مرداد 1391 - 18:44
baran828 - تهران - ایران
romano - تهران - ایران :این آدمهای حقیر که با گفتن همین جمله ارضا میشن و شخصیت خودشونو بیشتر از قبل نشون میدن به حال خودشون رها کنید لطفا.انقدر این ضرب المثل دستمالی شد تو این سایت دیگه کسی نگاه هم نمیکنه بهشون .بارها در مورد بددهنی این مثلا هموطنان بحث و گفتمان شد دیگه فهم وشعور که تزریقی نیست...موفق باشید
جمعه 13 مرداد 1391 - 19:26
setareh mashreghi - خوزستان - ایران
ایران تهران romano شما حرف حق رو خیلی قشنگ گفتی ولی کو گوش شنوا‎ ‎همه بدبختی ملت ازوجود همین آدماست!
جمعه 13 مرداد 1391 - 20:12
Freeman-Freedom - لندن - انگلیس
هیچ خبری نیست که وقتی‌ به اسلام یا آخوند به پایان می‌رسه، اعصاب آدمو خورد نکنه. کی‌ میشه که از دست این وحشی‌ها راحت بشیم
جمعه 13 مرداد 1391 - 21:01
Nikta - تبریز - ایران
----من آن نیستم که مادرم ایران باشد و در حال بیماری مرگ و دولتم پدری نامرد هرزه و خراج و عیاش بنام دولت ایران و ملاها باشد و مادرم را زیر رگبار مشت این مردک رها کنم. نوکری این خلق منت بزرگ به سر خانواده و خودم خواهد بود دینشان دینم بی دینیشان بی دینیم زبانشان فرهنگشان و همه چیز و خوب و بدشان افتخار من است. بزودی مردمم از این تحقیر کلاغهای . دریده رهایی می‌یابند. در این خاک زر خیز ایران زمین .... نبودند جز مردمی پاک دین... همه دینشان مردی و راد بود... کزان کشور آزاد و آباد بود....... همه دینشان مردی و راد بود... کزان کشور آزاد و آباد بود....... همه دینشان مردی و راد بود... کزان کشور آزاد و آباد بود.......
جمعه 13 مرداد 1391 - 20:38
reza.dk - شاهین شهر - دانمارک
gharibe UAE - ابوظبی - امارات آخ گفتی‌،آخرین بار که اونجا بودم ۳ سال پیش بود ،بستنی پشت ارگ کریم خان خیلی‌ معروفه،الان بد جور دلم می‌خواد!!!
شنبه 14 مرداد 1391 - 00:53
bijan irani - گوتنبرگ - سوئد
بستنی زعفرونی قنادی لادن تو امیریه یادش بخیر.
شنبه 14 مرداد 1391 - 01:22
romano - تهران - ایران
با تشکر از همه دوستان ولی یادتون نره این حرفهای من همه همه تا به عمل نیاد نق نق بی بیه! و دردی رو حل نمی‌کنه باید این حکومت فاسد حذف بشه و داره این اتفاق می‌افته باید اینها رو له کرد باید باور کنید اینها دارن نابود می‌شن ضعفهای خودتون حتی ترسهاتون رو هم بپذیرید و کار کنید کارستون مثل سال 88 که حتی در خارج کشور اینها رو با ون می‌بردن اینور اونور و هر کدوم از یک سوراخ در می‌رفتن باید این داستان تموم بشه و ملت ما از ذلت و توهین و فشار رها بشه و بهش افتخار کنیم این حکومت سوریه و مصر امثالهم نیست این حکومت مذهبی با چاههای جوشان نفته باید قدرتشو بپذیریم و پوست از کلش بکنیم emadmanson - بیرمنگهام - انگلستان دوست عزیزم ما فرزندانمان را اتفاقا با همین غرور 7000 ساله نگه داشته‌ایم که مسلمانتر از عرب شدند ولی عرب تر از عرب نشدند! مغول نشدیم یونانی نشدیم پرتغالی و انگلیسی و روسی و تیموری .. نشدیم ادامه ....
شنبه 14 مرداد 1391 - 02:51
romano - تهران - ایران
اگر همه عمرتان یک وظیفه در مورد کشورتان دارید آزادی است وگرنه قصور کرده‌اید و اینرا هم اضافه کنم که ملت آلمان برادران معلول یا .. خود را به جهل هیتلری نابود کرد (حالا کاری به ملتهای دیگر ندارم) چند سال بعد از جنگ در مورد کارهای کرده از طرف خود نه حتی خارجیها تحقیر شد (هیچی تمام شد رفت). فرهنگ 7000 ساله ما ارزش خود را دارد و یک استاندارد ارزشمند است ولی مشکل ما فرهنگ توسری زنی به خود است این فرهنگ بد است یک ملت می‌تواند دیوانه باشد تاریخ نداشته باشد و .. اما باید غرور داشته باشد. شما فکر می‌کنی زمانی که مصدق خدا بیامرز تو دهن انگلیسیها زد و حق ملت ایران را پس گرفت چه فرقی با من و تو داشت فرهنگش همین بود تنها چیزی که بیشتر داشت غرور بود همینطور گاندی، ماندلاو سوچی می‌دانی چه چیزی نسرین ستوده اسانلو و ... را به این سمبلها تبدیل کرده غرور از این پس هر وقت توهینی از ملا ها به تو می‌شود اول غرور خود را بررسی کن ببین چقدر آنرا به توهین خو داده‌اند این کار الم الهدی و دلالگی خاتمی است بعد محکم تو دهنش بکوب و دنبال راهکار عملی باش که این داستان برای همیشه پایان یابد.
شنبه 14 مرداد 1391 - 03:06
morgan123 - واشنگتن - امریکا
ایرونی های عزیز ساکن در ایران عجب دل پری دارند از ما ایرونیهای که در خارج هستیم .آقا یقه را اشتباهی گرفتید این دوستی که از او ایراد میگیرید هم دلش برای شما و مملکت سوخته او داره زندگی خودشو میکنه اگر بی تفاوت بود وقتشو برای کامنت گذاشتن نمیگذاشت . عزیزان یقه را اشتباهی گرفتید اون کسی که باید یقه شو بگیرید اتفاقا پیراهنش یقه ندارد و در بین خودتان است .ضمنا کسی نخواسته شما که در ایران هستید را کوچک کند من شش سال است که در خارج هستم و در ایرون بچه پایین شهر هم بودم، افتخاری ندارد ولی این گذشته متعلق به من است و اشکالی هم ندارد. یادتون باشه که دوستتون داریم.
شنبه 14 مرداد 1391 - 03:35
koorosh2500 - تهران - ايران
برای این ملت عرب پرست که مثل گوسفند هر جوری که آخوندها میخوان براشون میرقصند،از امام توی ماه دیدنشون گرفته تا مثل حیوون دنبال مرغ دویدنشون، چوب بستنی هم براشون زیاده****درود بر کوروش کبیر و خاندان او
شنبه 14 مرداد 1391 - 06:33
shervin-iran - خرم آباد - ایران
romano - تهران - ایران. حرفاتو اول مزه مزه کن بعد درشون رو وا کن و بریزشون بیرون...لر فرنگی یعنی چه؟ باباننه ات درست تربیتت نکردن مگه؟ چرا به اقوام ایرانی توهین می کنی بچه؟...حالا خودت از کجا اومدی تهران نشین ؟؟؟!!1
شنبه 14 مرداد 1391 - 09:10
Afshin London - لندن - انگلستان
emadmanson - بیرمنگهام - انگلستان- درود بر شما هموطن عزیزم. بیشتر مواقع جواب اینجور ناآگاهان را نمیدهم چرا که جواب ناسزاگویان هم خاموشی است!! بر اساس آن شعر زیبا : آنکس که نداند که نداند که نداند درجهل مرکب ابدالدهر بماند. البته به شیوایی و رسایی شما هم نمیشد. سرافراز و پیروز باشید. (کامنتای ساندیسخوران برای اختلاف انداختن بین خارج نشینان و داخل نشینان هم تابلوست به خدا )
شنبه 14 مرداد 1391 - 14:43
yek iranie badbakht - تهران - ایران
مرگ مرا دریاب!
شنبه 14 مرداد 1391 - 22:46
emadmanson - بیرمنگهام - انگلستان
آقا یا خانم رامونا من تمام حرفم اینه که غرور که میفرماید خوبه اما غرور بخود آدمو عقب میندازه اگر آلمان پیشرفت کرد بخاطر مردم سختکوش و قانون پذیرش ما و تمام کشورهای جهان سوم بخاطر قانون گریزی هست که عقبیم و غرور بیخود نمیذاره که اشتباهاتمونو ببینیم منظور من اونه یه چیز دیگه هم بگم به خدا این خارج نشینها بخدا تو ناز و نعمت نیستن آره اینجا زندگی‌ از ایران راحتتر هست اما به هر حل زندگی‌ مشکلات خودشو داره من خودمو میگم وقتی‌ که رسیدم اینجا تنها ۱ پوند داشتم زندگیم تو ایران بد نبود پولدار نبودم ثروتمندم نبودم مغازمو داشتم یه خونه هم اجاره کرده بودم زندگی‌ می‌کردم امیدوارم هیچوقت اینو حس نکنید که احساس از صفر شروع کردن یعنی‌ چی‌ دوباره زندگی‌ کردن یعنی‌ چی‌ اینو میگم که بدونی آنچنان تو ناز و نعمت هم نیستیم اینجا اما وقتی‌ که میبیم یک انسان نمیتونه از پاس مخارج .
یکشنبه 15 مرداد 1391 - 05:12
emadmanson - بیرمنگهام - انگلستان
زندگیش در بیاد حالا هرجا که باشه دل آدم به درد میاد برای تغییر باید از خودمون شروع کنیم غرور با منم منم فرق داره. به هر حال آزادی و آرامشو برای همه آرزو می‌کنم. در آخر اگر اینجا غلط نوشتاری بود پوزش می‌خوام آخه دارم از فارسی نویس استفاده می‌کنم گاهی اشتباه می‌نویسیه. شاد باشید و سربلند
یکشنبه 15 مرداد 1391 - 05:12
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.