انتقاد شدید از دولت احمدی نژاد در نشست مجلس درباره بحران بازار ارز و سکه

شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران، روز یکشنبه در نشست غیر علنی مجلس به ارائه توضیحاتی پیرامون دلایل بحران اخیر در بازار ارز و سکه پرداخت.
 

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه برای بررسی نوسانات بازار ارز و طلا جلسه غیر علنی برگزار کرد و بر اساس گزارش های منتشره، در این نشست به سکوت دولت محمود احمدی نژاد درباره افزایش قیمت سکه و ارز به شدت حمله شد و توضیحات مقام های اقتصادی، «غیر قابل قبول» توصیف شد.
 
به گزارش خبرگزاری های ایران، در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کردند و به گفته محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، در این جلسه درباره نوسانات بازار طلا و ارز و مسائل جانبی آن بررسی هایی صورت گرفت.
 
برگزاری این جلسه غیرعلنی پس از دو بار لغو نشست های مشابه در هفته های گذشته رخ می دهد که به دلیل عدم حضور وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی برگزار نشدند.
 
گزارش رسانه های ایران و به نقل از نمایندگان مجلس حاکی است که در این نشست، سکوت دو هفته ای دولت در قبال افزایش قیمت ارز و سکه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و اظهارات مسوولان اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد در زمینه دلایل بروز این گرانی ها، «غیر قابل قبول» تشخیص داده شد.
 
درباره جلسه غیر علنی روز یکشنبه مجلس، حسن غفوری فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت که توضیحات وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی درباره وضعیت موجود بازار طلا و ارز «چندان قابل قبول نبود.»
 
وی به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: «اینکه دولت رسانه ها را مقصر دانسته، از دید خیلی از نمایندگان غیر منطقی است ودولت به جای طرح این گونه مسائل به فکر راه چاره باشد.»
 
عباسعلی نورا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز مقصر دانستن خبرگزاری ها و رسانه ها در افزایش قیمت سکه و ارز را به «جوک» تشبیه کرد و گفت: «مسوولان دولتی در این جلسه هیچ چیزی بیش از آنچه در رسانه‌ها وتلویزیون گفته بودند، مطرح نکردند.»
 
وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «منتخبین نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون‌های مجلس حرف‌ها و ادعاهایی را در مورد مسائل اخیر بازار سکه و ارز مطرح کردند که اگر درست باشد برای دولت بسیار سنگین تمام می‌شود.»
 
این نماینده مجلس با اشاره به سخنان احمد توکلی و مصباحی مقدم در نشست غیر علنی مجلس گفت: «این آقایان باید با رسانه‌ها صحبت کنند و نظراتشان را مطرح کنند. اگر این نقطه نظرها در رسانه‌ها مطرح شود چه بسا افرادی از دولت که در بحث‌های اقتصادی هستند سقوط کنند.»
 
آشفتگی بازار سکه و ارز
 
بازار طلا و ارز ایران در یک ماه گذشته به شدت دچار آشفتگی شده است و ارزش ریال ایران نسبت به دلار، تا پیش از دخالت دولت در این بازار، تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.
 
بانک مرکزی ایران هفته گذشته در واکنش به این نوسانات از افزایش سود بانکی و تک نرخی شدن ارز خبر داد و اعلام کرد که صرافی هایی حق ندارند ارز را بیش از نرخ مصوب به مشتریان بفروشند.
 
این اقدامات تا حدودی باعث کاهش بهای دلار و سکه شد.
 
با این حال، گزارش ها حاکی است که گرچه صرافی ها نرخ بانک مرکزی را بر روی تابلوهای خود درج کرده اند ولی از خرید و فروش دلار به نرخ مصوب خودداری می کنند و ازدحام زیادی مقابل بانک های ارائه کننده ارز صورت گرفته است.
 
سکوت دولت با واکنش تند رسانه ها و نمایندگان مجلس روبرو شده است و سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس، دولت را مسوول این بحران دانسته و خواستار رای به عدم کفایت سیاسی محمود احمدی نژاد شده است.
 
این سایت در گزارشی از کاهش ارزش پول ملی ایران پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، نوشته است که دولت محمد خاتمی در حفظ ارزش پول موفق تر عمل کرده است.
 
«الف» افزوده است: «اگر عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد در مجلس تصویب نشود و وی تا پایان دوره اش در سال ۹۲ رییس جمهوری باقی بماند و بتواند تا آن زمان نرخ دلار را کمتر از ۱۷۰۰ تومان نگه دارد، در آن صورت رشد نرخ ارز در دوره هشت ساله وی کمتر از ۸۹ درصد زمان خاتمی خواهد شد و از نظر اسمی، دولت احمدی نژاد موفق ترین دولت در حفظ ارزش ریال باقی خواهد ماند.»
 
این سایت گفته است که در طول سه دهه گذشته تا ۵۰ درصد از ارزش پول ملی ایران کاسته شده و افزوده است: «دولت احمدی نژاد تا قبل از بحران ارزی اخیر موفق ترین دولت از نظر حفظ ارزش ریال محسوب می شد البته سکوت معنی دار دولت وی در کاهش شدید ارزش ریال در روزهای اخیر، نقطه تاریک و ننگینی در کارنامه وی باقی خواهد ماند.»
 
«افزایش حبابی قیمت سکه و ارز»
 
در واکنش به بحران اخیر اقتصادی در ایران، رییس کل بانک مرکزی افزایش قیمت سکه و ارز را حبابی خوانده و گفت: «دولت هیچ منفعت سیاسی‌ای در افزایش قیمت ارز و سکه نداشته و به هیج عنوان افزایش قیمت سکه و ارز با اراده دولت انجام نشد.»
 
حمید بهمنی، درباره سکوت دو هفته‌ ای دستگاه های اجرایی در قبال نوسانات بازار سکه و ارز به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «دولت هیچ سکوتی در این باره انجام نداد و بلافاصله وقتی تصمیم لازم اتخاذ شد، بانک مرکزی آن را اعلام کرد.»
 
شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد، نیز روز یکشنبه به سایت «خانه ملت»، خبرگزاری مجلس، گفته است که مشکل بازار سکه و ارز حل شده است.
 
به گزارش خانه ملت، وی به «شوخی» اظهار داشت: «سکوت دولت درباره نوسانات بازار سکه و ارز به علت سرماخوردگی بود.»
 
وزیر اقتصاد ایران در پاسخ به این پرسش که «برخی کارشناسان معتقدند کند عمل کردن دولت در کنترل بازار سکه و ارز باعث نابسامانی این بازار در روزهای اخیر شده است»، گفت: «هرچه از دوست رسد، نیکوست.»
 
آقای حسینی، هفته پیش علت التهاب در بازار ارز و سکه در تعطیلات آخر هفته را «ارسال پیامک گسترده یک خبرگزاری» اعلام کرده و گفته بود: «این اقدام با فضاسازی رسانه ای همراه بوده و نرخ دروغینی برای قیمت ارز در روزهای تعطیل تعیین شده است.»
 
به دنبال این اظهارات، انگشت اتهام به سوی خبرگزاری «فارس» نشانه رفت ولی این سایت خبری نزدیک به سپاه پاسداران سایر خبرگزاری ها را به دست داشتن در این اقدام متهم کرد.
 
اظهارات وزیر اقتصاد در حل مشکل بازار سکه و ارز در حالی بیان می شود که به رغم تک نرخی شدن قمیت ارز، خرید و فروش زیادی در بازار انجام نمی شود و ساعاتی پس از اجرایی شدن تصمیم بانک مرکزی، قیمت انواع ارزها بار دیگر افزایش یافت.
 
در حال حاضر نرخ فروش هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران ۱۸۲۰ تومان است و این در حالی است که تا پیش از تصمیم بانک مرکزی، این نرخ در حدود ۱۷۳۰ تومان بود.

+64
رأی دهید
-80

arijojeh - ایران - تهران
ای ول محمود تیر خلاص زن، انشا‌الله تیر آخر را تو مغز علی‌ آقا خالی‌ خواهی‌ کرد، تو میتونی‌، تو میتونی‌.
یکشنبه 9 بهمن 1390 - 10:18
ghafas - مشهد - ایران
ما به حرف بچه های یوکی کردیم که گفته بودند ارزها می ره بالا تا چند هزار توام رفتیم چند هزار تهیه کردیم و گذاشتیم لب تاقچه..و ناگهان پایین اومد ..اصلش اینه که من خارج هم که بودن تا نرخ چنج پایین بود رفقا می گفتند فلانی چند هزار بردار برو اکسچنجی تا نزخ درست شه .شانس که نداریم اما ملالی نیست یه خوده خندیدیم. گ
یکشنبه 9 بهمن 1390 - 10:57
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.