کویت سفیر خود را از سوریه فراخواند


کویت سفیر خود را از سوریه فراخواند

فشارهای منطقه‌ای بر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه افزایش یافته است

هم‌زمان با گلوله باران شهر دیرالزور، در شرق سوریه برای دومین روز متوالی، فشارهای منطقه‌ای بر حکومت سوریه افزایش یافته و کویت نیز پس از عربستان سعودی سفیر خود را از دمشق فراخوانده است.

شیخ محمد السالم الصباح، وزیر خارجه کویت با اعلام خبر فراخواندن سفیر این کشور از سوریه برای "رایزنی" گفت که وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس به زودی نشستی را برای بررسی اوضاع سوریه برگزار می‌کنند.

ملک عبدالله در بیانیه‌ای در ارتباط با وقایع سوریه اعلام کرد: "آنچه در سوریه می‌گذرد برای عربستان سعودی قابل پذیرش نیست... تنها دو گزینه برای آینده سوریه وجود دارد: یا خود راه عاقلانه‌ای در پیش بگیرد، یا در غیر این صورت به ورطه آشوب و هرج‌ومرج کشیده خواهد شد."

در این بیانیه همچنین آمده است: "پادشاهی عربستان سعودی خواهان پایان دادن به ماشین کشتار و خون‌ریزی است... سوریه باید پیش از آن که خیلی دیر شود، عاقلانه بیندیشد و اصلاحات را به صورت واقعی اعمال کند."

جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت می‌گوید این بیانیه با در نظر گرفتن استانداردهای دیپلماسی در جهان عرب بسیار مداخله‌جویانه ارزیابی می‌شود.

این واکنش، صریح‌ترین و شدیدترین موضع‌گیری منطقه‌ای در قبال وقایع سوریه است که از طرف یکی از بانفوذترین رهبران منطقه‌ صورت می‌گیرد.

اتحادیه عرب نیز روز یکشنبه برای نخستین بار بیانیه‌ای درباره وقایع سوریه صادر کرد. این اتحادیه اعلام کرد که نسبت به شرایط سوریه "بیمناک" است و خواهان پایان دادن به خشونت‌ها شد.

ترکیه، دیگر کشور موثر در منطقه نیز فشارها بر سوریه را افزایش داده است. احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه (۹ اوت) با پیامی "شدیداللحن" به سوریه خواهد رفت.

سوریه در مقابل می‌گوید منتقدین این کشور کشتارها و خراب‌کاری های "گروه‌های مسلح تروریستی" و همین طور برنامه‌های اصلاحی رئیس جمهور سوریه برای پایان دادن به بحران را نادیده می‌گیرند.

تک‌تیراندازها روی پشت‌بام‌ها

به گفته مخالفان و ساکنان دیرالزور انفجارها و تیراندازی‌ها از صبح روز دوشنبه ادامه یافته و تانک‌ها دوباره وارد شهر شده‌اند.

روز یکشنبه دست کم ۵۰ نفر در اثر حملات نیروهای نظامی ارتش سوریه کشته شدند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه از اواسط ماه مارس، دست کم ۱۷۰۰ غیرنظامی در این کشور کشته و ده‌ها هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

روز دوشنبه "کمیته‌های هماهنگی محلی"، گروهی از مخالفان که هماهنگی و گزارش اعتراض‌ها را بر عهده دارد، اعلام کرد که آتش توپخانه و مسلسل نیروهای حکومتی در شهر دیرالزور شنیده شده است.

 

گزارش‌هایی هم از سرپیچی شماری از سربازان از دستور تیراندازی به سوی غیرنظامیان منتشر شده است

حمله به شهر دیرالزور، در ۴۵۰ کیلومتری شرق دمشق، از بامداد روز یکشنبه (۷ اوت) با ورود چندین تانک و خودروی زرهی به نقاط مختلف شهر آغاز شد.

به گفته ساکنان محله الجوره، در کنار رود فرات، تک‌تیراندازها در پشت بام ساختمان‌ها در این منطقه مستقر شده‌اند.

گزارش‌هایی هم از سرپیچی شماری از سربازان از دستور تیراندازی به سوی غیرنظامیان منتشر شده است.

رسانه‌های دولتی می‌گویند رهبران محلی از ارتش سوریه خواسته‌اند تا "از شهروندان و همین طور ساختمان‌های دولتی و خصوصی حفاظت کنند."

مخالفان از حمله نیروهای ارتش سوریه با سلاح سنگین به شهر معرة النعمان در استان شمالی ادلب نیز خبرداده‌اند.

خبرنگاران بین‌المللی برای پوشش خبرهای مربوط به اعتراض‌ها در سوریه با محدودیت شدید روبه‌رو هستند و امکان تایید گزارش‌های منتشر شده از سوی شاهدان و مخالفان نیز وجود ندارد.

khosh bavar - ایران - یزد
دشمن دشمن من دوست من است ! با اینکه دل خوشی از کویتی و عربستانی ندارم, ولی دمشان گرم که حالگیری خرکی با فشار اسد کردند که او با دشمن اعراب که همین اخوندها باشه دوست و همدم نشود ! بزرگترین ضربه سیاسی و نظامی به ددمنشان ضحاکان ایرانی وارد خواهند اورد, اگر در سرنگونی رژیم فشار اسد نقش بزرگی را ایفا کنند ! پس همواره شاد و خوش بین باشیم .
دوشنبه 17 مرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
مثل اینکه کار اسد تمومه.بیچاره مزدورای این سایت که تو تاپیکای مربوط به سوریه از ترس و لرز خفه میشن.بیچاره ها میدونن بشار بره ارباباشونم رفتنین و اونا میمونن و ملت شریف ایران.هاهاها
دوشنبه 17 مرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
مثل اینکه کار اسد تمومه.بیچاره مزدورای این سایت که تو تاپیکای مربوط به سوریه از ترس و لرز خفه میشن.بیچاره ها میدونن بشار بره ارباباشونم رفتنین و اونا میمونن و ملت شریف ایران.هاهاها
سه‌شنبه 18 مرداد 1390

آرش نوری - ایران - کرمان
سلام به همه ایرانیان روزهای جنگ شاهد بودیم اعراب برای نابودی ایران چه اتحادی داشتند . نابودی اعراب آرزوی مردم دنیاست چه از نوع کویتی یا عربستانی یا سوری همه سراپا یک کرباسند
سه‌شنبه 18 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.