با خرد شدن اسطوره تختی، دبیر و رضازاده جهان پهلوان می‏شوند؟


با خرد شدن اسطوره تختی، دبیر و رضازاده جهان پهلوان می‏شوند؟

آینده نیوز : چهل و سومین سالمرگ جهان پهلوان تختی 17 دی ماه 89 در غیاب خانواده اش و در حضور جمعی از دوستانش برگزار شد و همزمان با این مراسم اتفاقی که افتاد، درج برخی مطالب شبهه برانگیز طبق رویه سال های پیشین درباره نحوه مرگ جهان پهلوان بود که در روزنامه ای به سردبیری یک آقازاده و همچنین مجله‏ ای به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علیرضا دبیر منتشر شد که البته از این آقازاده  بعید نبود، اما چرا قهرمانی مثل دبیر، از این همه زندگی تختی، تنها دست بر روی مرگش گذاشته و مطالب نشریه معلوم الهویه ای را بازنشر کرده تا این پرسش مطرح شود که چرا گروهی از این همه  زندگی ارزشمند و عبرت آموز تختی، تنها هنگامه مرگش را می‏‏بینند؟

به گزارش سرویس ورزشی «آینده»؛ زلزله بویین زهرا و راه افتادن تختی در خیابان های تهران برای جمع آوری کمک از مردم، دستگیری وسیع تختی از بلاشغل ها و فقرا، عدم سوءاستفاده از ضعف رقیب مصدوم برای فائق آمدن بر حریف، پس زدن جایزه 30 هکتاری زمین گرگان بابت قهرمانی اش به خاطر زندگی در 10 خانوار در آن، عدم تبلیغ کالاهای خاص و حتی تبلیغ تیغ ریش تراشی، امتناع از بازی در فیلم های سینمایی برخلاف برخی هم دوره های کشتی گیرش، حکومتی نشدن و جاسوسی نکردن برخلاف برخی هم دوره هایش که حتی برای خودشرینی سیلی بر او زدند، سرخم نکردن مقابل حاکم ظالم، رفتار مودبانه اش که با رفتار یک چهره تحصیل کرده و استاد دانشگاه قابل قیاس بود و عدم لات منشی و رفتارهای خلاف اخلاق با دیگر ورزشکاران و بازیگران زن که رسم قهرمانان آن دوران بود، مردی ساخت که نامش "جهان پهلوان" تختی بود.

این نام آنقدر بزرگ است که وقتی غلامرضا نوه غلامرضا تختی بزرگ در یک مدرسه در آمریکا درس می خواند، معلمش نسبت نام خانوادگی را با آن قهرمان ایرانی بپرسد و اینچنین در قلب آمریکا "غلامرضا" امروز به نام پدر پدر افتخار کند اما تکلیف ما چیست؟ آیا ما هم به اندازه آن معلم آمریکایی از تختی شناخت داریم؟ آیا 17 دی هر سال، به مرور منشش می‏پردازیم و به قهرمانان پوشالی حال حاضر ایران که گروهی شان درد پول دارند، گروهی شان درد مواد و الکل دارند، گروهی شان درد منصب دارند، گروهی شان درد بی اخلاقی دارند، تلنگری میزنیم که اگر عرضه ندارید تختی شوید، حداقل بکوشید همچون بخشی از ورزشکاران اسیر این مسائل نشوید و اگر پهلوان نیستید، لااقل یک قهرمان سالم باشید؟!

17 دی که فرا می رسد تن دوستداران واقعی تختی و نه پیرمردهای کشتی گیری که همچنان از حسادت اسطوره شدن تختی می سوزند و نه جوان های قهرمان کشتی که جهان پهلوان نشده اند و با دوبنده شان وداع کرده اند، می لرزد که این بار قرار است در خصائل تختی، چقدر از مرگش بنویسند و هزار و یک قاعده و سند و مصاحبه و استدلال سوار کنند که "بله" تختی خودکشی کرد! این اتفاق را سال گذشته یک مجری و همین طور یک مجله انجام داد که نگارنده متذکر شد و این عزیزان در حد توانشان رفعش کردند اما انگار کلیات با جزئیات بیشتر هر سال باید بیان شود، چرا که هر سال کسی هست علاقمند شود، پرونده ای درباره مرگ اسطوره تنظیم کند و صرفاً مرگش را مرور کند.

امسال اما مجله ای به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علیرضا دبیر چنین کرد و اگر مطالبی در مدح تختی درآورد اما قالب اثر به گونه ای گرفته شده بود، که تداعی گر خودکشی تختی باشد. اما چرا باید یک قهرمان، آن هم از نوع کشتی گیرش، چنین کند؟ چرا مجله متعلق به دبیر باید تنها در پرونده ای صرفاً به مرگ تختی و کلی گویی در خصوص شخصیتش بپردازد؟ مرگ تختی همچنان با ابهام همراه است اما آنچه کاملاً شفاف است روایت های مردانگی اش است که معدودی از سیل عظیمش در سطور فوق به شکل تیتروار گرد آمد و رمز جوانمردی اش که در قهرمانی و مدال آوری نبود را به تصویر کشید.

آیا اگر ثابت شود تختی خودکشی کرده، این چهره ضعیف و غیرمعتقد به نظر می رسد و دیگر جایی در قاب اسطوره بودن نداشته باشد، هادی ساعی یا حسین رضازاده و یا علیرضا دبیر جای تختی را خواهند گرفت و مثلاً روزی خواهند گفت جهان پهلوان علیرضا دبیر؟ حقیقتاً چنین نیست و انشاءالله نگارنده تصور اشتباهی پیدا کرده اما در هر حال پرونده ای که درآمده چیزی از خصائل تختی ندارد و تنها به مرگش پرداخته تا به این شائبه دامن زده شده باشد.

برای علاقمندان به مرگ تختی، یک نمونه خارجی مثال می زنیم که ببنید، فرق حفظ اسطوره ها در ایران و دیگر کشورها چگونه است. دم دست ترین نمونه از اسطوره ها که البته ورزشی نیست، همین یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان از شوروی سابق است که اگرچه ابعادش جهانی تر از تختی است اما او نیز همچون غلامرضای مردم ایران، برای ملتش اسطوره است. وقتی فضا را درنوردید و به زمین بازگشت در بسیاری از کشورهای جهان مورد تجلیل قرار گرفت و کلکسیون بزرگی از نشان های افتخار و شجاعت را از ملل مختلف جهان جمع کرد و تا آنجا پیش رفت که مردم بسیاری از کشورهای جهان، هر سال روز 12 آوریل را به عنوان یوری گاگارین گرامی می‏دارند.

در روسیه لنین هم مورد احترام گروه وسیعی از مردم است اما جایگاه و ارتفاع لنین مجسمه اش در همین حدی است که در پایین تصویر مشاهده می شود و یوری گاگارین مجسمه اش در نقطه و ارتفاعی قرار داده شده که از بسیاری از نقاط شهر قابل مشاهده باشد، چون آنها اعتقاد دارند اسطوره هایشان باید دیده شوند و زنده بمانند تا آمال و آرزوهای ملتشان زنده بماند. یوری گاگارین سال ها پس از سفر به فضا در سانحه سقوط یک هواپیما کشته شد و همه نقص فنی را علت مرگش می داستند اما سال 2005 تحقیقاتی منتشر شد که بر اساس آن، احتمال می رفت، یوری گاگارین خودش تهویه هوای هواپیمایش را دستکاری کرده بود و عملاً دست به خودکشی زده است و یا دستکاری شده و کشته شده است؛ ابهامی شبیه به مرگ تختی که محققان عنوان کردند می توانند با بررسی تکمیلی مشخص سازند، چه اتفاقی افتاده است اما دولت با ادامه این تحقیقات مخالفت کرد!

آنها اسطوره هایشان را حفظ می‏کنند تا 12 آوریلی به نام یوری گاگارین بماند و طرح موضوع خودکشی ذره ای در محبوبیتش را کاهش ندهد و جالب آنکه دولت در این خصوص وارد می‏شود. حال چه ارزشی دارد که ما خودکشی تختی را نخستین محور بحثمان برای این جوانمرد نماییم و آیا نباید او را حفظ کنیم که اگر مراسم های متعددی در 17 دی برایش در سراسر جهان برپا نمی‏شود، حداقل معلمی در آمریکا، از او به عنوان یک قهرمان ناکام و ضعیف یاد نکند؟ پس کاری نکنیم که چهره اش ذره ای تخریب شود، چرا که تخریب اسطوره ها، تخریب سمبل های یک ملت است و نمادهای یک ملت بزرگ ترین باورهایشان است که در پیشانی شان خودنمایی می کند و بدان به جهان فخر می فروشند و حال چرا ما نباید به اسطوره معاصر جوانمردی مان برابر جهانیان فخر بفروشیم؟

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
تختی خودکشی کرد.به دلیل مسائلی که همه می دانیم. اما اگر تختی فراموش شدنی بود تا حالا فراموش شده بود.
چهار‌شنبه 22 دی 1389

jojo666 - ایران - تبریز
تحت تاثیر قرار گرفتم عالی بود
چهار‌شنبه 22 دی 1389

jp55 - ژاپن - توکیو
دبیر رضازاده ساعی اینها پهلوانان بیت رهبری وحکومت هستند نه پهلوانی که در قلب مردم جا داشته باشد دم علیرضاسلیمانی گرم تن درست باشه که شش دوره جهان پهلوان ورکورد داره پهلوانی ایران درتاریخ جهان پهلوانی هست چون راه ورسم پاجه خاری بلد نیست اسمی هم ازش نیست مانند علیرضا حیدری که هیچ کس نفهمید بین اون و بیت رهبری چی گذشت که با تشک خداحافظی کرد
چهار‌شنبه 22 دی 1389

iranjp - ژاپن - توکیو
بنا به روایتی قهرمان شدن اسونه ولی پهلوان شدن خیلی سخت .
چهار‌شنبه 22 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
(۱) جهان پهلوانا صفای تو باد دل مهرورزان سرای تو باد/ بمانا نیرو به جان و تنت رسا باد صافی سخن گفتنت/ مرنجاد آن روی آزرمگین مماناد آن خوی پاکی غمین/ به تو آفرین کسان پایدار دعای عزیزان تو را یادگار/ روانت پرستنده راستی زبانت گریزنده از کاستی/ دلت پر امید و تنت بی شکست بماناد ای مرد پولاددست/ که از پشت بسیار سال دراز که این در به امید بوده است باز/ هلا رستم از راه باز آمدی شکوفا جوان سرفراز آمدی/ طلوع تو را خلق ایین گرفت ز مهر تو این شهر آذین گرفت/ که خورشید در شب درخشیده ای دل گرم بر سنگ بخشیده ای/ نبودی تو و هیچ امیدی نبود شبان سیه را سپیدی نبود/ نه سوسوی اختر نه چشم چراغ نه از چشمه آفتابی سراغ/ فرو برده سر در گریبان همه به گل سایه شمع پیچان همه/ به یاد تو بس عشق می باختند همه قصه درد می ساختند/ که رستم به افسون ز شهنامه رفت نماند آتشی دود بر خامه رفت ->
چهار‌شنبه 22 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
درود به روان بزرگان معرفت و بلندنظران عرصۀ گیتی؛ شوربختانه در ویرانکده‌ای بنام ایران، حاکم حکومت خون و کشتار خلیفه آسدملاعلی خائـنه‌ای بر مسند قدرت لم داده، بازوبند پهلوانی نصیب ملیجک ولی‌وقیح نکبتی‌نژاد نالایق شده، نوچه‌های اسطوره‌ای خلفای اسلامی هم رضازاده ها و دبیرها و و و خواهند شد!
چهار‌شنبه 22 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
(۲) جهان تیره شد رنگ پروا گرفت به دل تخمه نیستی پا گرفت/ به رخسار گل خون چو شبنم نشست چه گلها که بر شاخه تر شکست/ بدی آمد و نیکی از یاد برد درخت گل سرخ را باد برد/ هیاهوی مردانه کاهش گرفت سراپرده عشق آتش گرفت/ گر آوا در این شهر آرام بود سرود شهیدان نکام بود/ سمند بسی گرد از راه ماند بسی بیژن مهر در چاه ماند/ بسی خون به تشت طلا رنگ خورد بسی شیشه عمر بر سنگ خورد/ سیاووش ها کشت افراسیاب و لیکن تکانی نخورد آب از آب/ دریغا ز رستم که در جوش نیست مگر یاد خون سیاووش نیست؟/ از این گونه گفتار بسیار بود نبودی تو و گفتنه در کار بود/ کنون ای گل امید بازآمده به باغ تهی سروناز آمده/ به یلدا شب خلق بیدار باش به راه بزرگت هشیوار باش/ که درتنگنا کوچه نام و ننگ که خلق آوریده است در آن درنگ/ تو آن شبرو ره گشاینده ای یکی پیک پر شور اینده ای/ بر این دشت تف کرده از آرزو تویی چشمه چشم پر جست و جو ->
چهار‌شنبه 22 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
(۳) تو تنها گل رنج پرورده ای که بالا گرفته برآورده ای/ به شکرانه این باغ خوشبوی کن تو از باغی ای گل بدان روی کن/ کلاف نواهای از هم جدا پی آفرین تو شد یک صدا/ تو این رشته مهر پیوند کن پریشیده دل ها به یک بند کن/ که در هفت خوان دیو بسیار هست شگفتی دد آدمی سار هست/ به پیکار دیوان نیاز ایدت چنان رشته ای چاره ساز ایدت/ عزیزا ! نه من مرد رزم آورم یکی شاعر دوستی پرورم/ ز تو دل فروغ جوانی گرفت سرودم ره پهلوانی گرفت/ ببخشا سخن گر درازا کشید که مهرت عنان از کفم وا کشید/ درودم تو را باد و بدرود هم یکی مانده بشنو تو از بیش و کم/ که مردی نه درتندی تیشه است که در پاکی جان و اندیشه است: از زنده یاد سیــــــاوش کسرایــــــی تقدیم به روانشـــاد جهان پهلوان غلامرضا تــخـتـی
چهار‌شنبه 22 دی 1389

poriyaye_vali - قطر - دوحه
رضا زاده بره تبلیغ روبینسون رو بکنه تا سر هموطناشو کلاه بزارن...دبیر هم که درد منصب داره...تختی ابر مرد بود وتا ابد خواهد ماند...ممنون ازدست اندر کاران سایت محبوبم که این مطالب ارزشمند رو گذاشتید
چهار‌شنبه 22 دی 1389

MIRZADEH e ESHGHI - دوسلدورف - دوسلدورف
تختی ابرمرد واسطوره بود.جایگزین وجانشینی نداره.اما خودکشی کرد.این از ارزشها وعشق مردم به او کم نمیکنه.بلکه یک نگاه واقع بینانه ست به تراژدی یک دردانه ملی.با همه تنفرم از شاه وساواکش تئوری قتل سیاسی تختی رو واقع گرایانه نمی بینم.ضمنا به فرض زبانم لال اگه تختی تخریب بشه پله ای نیست برای بزرگ شدن دیگران وتختی بزرگترینه اما بزرگ های دیگری هم داریم که برای بزرگ شدن وبزرگ بودن نیازی به تخریب جهان پهلوان ندارن.موحد وجوادی وسوریان وساعی ودائی بزرگن وافتخار افرین مثل رضا زاده وخادم ها.
پنج‌شنبه 23 دی 1389

م ر - ایران - تهران
پهلوانی بلند کردن وزنه نیست ، پهلوانی پشت حریف را به خاک مالیدن نیست پهلوانی یعنی از خود گذشتن و منافع خود را فقط ندیدن است . تختی نامش ، مرامش ، عزت نفسش ، شجاعتش برای همه روشن است و بنظر من جای امثال تختی ها و پوریای ولیها را هیچکس نمیتواند و نخواهد گرفت . الانه ورزشکاران ما در به جیب زدن پول و دلال بازی پهلوان هستند و هیچوقت اینها نمیتواند با این اراجیف نام تختی را از بین ببرند و بزرگ منشی و پهلوانی تختی ها زبان زد عام و خاص در دنیاست . نامت جاویدان باد پهلوان !
پنج‌شنبه 23 دی 1389

farhadfb - ایران - تهران
اگر تختی خودکشی هم کرده باشه هیچ چیزی از ارزش های انسانی و پهلوانی این مرد بزرگ کم نمیشه .چرا ما آدما وقتی کسی هزاران آدم بی گناه را به بهانه دین می کشد او را الگو قرار میدهیم و عادل میشماریم ولی کسی که درد و رنج مردم را میدید و زجر میکشید وبه احتمال اینکه خودکشی کرده دیگر نباید پهلوان باشد./روحت شاد جهان پهلوان تختی/درود بر کوروش کبیر و خاندان او /نفرین بر اعراب و اجدادشان
پنج‌شنبه 23 دی 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
رضا زاده دبیر ساعی دستمالهای بیت رهبری را هیچ وقت نمیشود با جهان پهلوان تختی مقایسه کرد بزرگترین توهین است
پنج‌شنبه 23 دی 1389

آرش دانشکده - انگلستان - لندن
کوتاه قدان بیت رهبری ظالمان هرگز توان دستیابی به جایگاه رفیع جهان پهلوان تختی را نداشته و با سعی خویش در ضدیت با نمادهای ملت بزرگ ایران فقط خود را در جایگاه حقیر خویش تثبیت می کنند.
پنج‌شنبه 23 دی 1389

invincible - آمریکا - مینستا
سلام به شما:. پهلوانی یک مرام و شیوهٔ زندگیست، امروزه اگر تختی زنده بود شیر زنان و کوه مردان مبارز ایران رو که با رژیم کثیف ملّاها مبارزه می‌کنن پهلوان می‌دونست، درود به تختی- حبیب خبیری و دیگر عزیزان به امید پیروزی مردم عزیزمان و نابودی ضحاک زمان خامنه‌ای‌احمدی‌نژاد
جمعه 24 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.