بستنی سنتی زعفرانی (اکبر مشدی)


بستنی سنتی زعفرانی (اکبر مشدی)

چند نکته ضروری در مورد تهیه بستنی ها:
1- وقتی خامه به راحتی شکل نمی گیرد، نشان دهنده پرچرب بودن آن است.
در این صورت کمی شیر خنک به آن اضافه می کنیم و خوب به هم می زنیم، بعد مورد استفاده قرار می دهیم. علت دیگر ، شل بودن خامه است که در این صورت مقداری پودر خامه خشک اضافه می کنیم.
2- شیر را برای تهیه بستنی حتماً بجوشانید.
3- اگر کیفیت ثعلب( ماده پودری شکلی است که معمولاً برای غلیظ کردن بستنی ها و بعضی از مرباها مورد استفاده قرار می گیرد) پائین بوده ویا مقدار آن برای تهیه بستنی کم باشد، در این شرایط بستنی کشدارنشده و حالت یخی به خود می گیرد، پس بهتر است به مقدار تعیین شده توجه شود.

مواد لازم .

1 کیلو شیر
250 گرم شکر
3تا 5 گرم ثعلب
نصف استکان گلاب
یک سوم قاشق چایخوری زعفران سائیده
100 گرم خامه

طرز تهیه:

شیر را می جوشانیم و بعد حرارت آن را ملایم کرده و زعفران حل شده در گلاب را اضافه می کنیم و شکر و ثعلب مخلوط شده را هم کم کم به آن اضافه کرده، با چنگال مرتب به هم می زنیم تا شکر و ثعلب در شیر حل شود. پس از خنک شدن مایع بستنی، آن را در ظرف فلزی ( استیل) می ریزیم و در ظرف پر از یخ نرم شده قرار می دهیم و با همزن مرتب به هم می زنیم تا بستنی خودش را گرفته وسفت و کشدار شود. ظرف را در فریزر قرار می دهیم و بعد از نیم ساعت آن را در می آوریم و مجدداً با همزن خوب می زنیم تا بستنی آماده شود. موقع سرو می توانیم آن را در ظرف بستنی خوری بریزیم و با یک قاشق سوپخوری شربت آلبالو آن را تزئین کنیم و یا به طریق زیر به آن خامه تکه تکه شده اضافه کنیم. خامه را با کاردک فلزی یا پلاستیکی به کف سینی به قطر 2 میلی متر بکشید و آن را در فریزر و یا یخدان قرار دهید.پس از سفت شدن آن را با کاردک از سینی جدا کرده و به بستنی اضافه کنید . موقع سرو از پودر پسته هم می توانیم استفاده کنیم.

نکات تغذیه ای:
به علت وجود شیر و خامه در بستنی، برای افرادی که به مقدار کم لبنیات می خورند، می تواند مفید باشد ولی خواص شیر را نخواهد داشت. کل انرژی این مقدار بستنی، 1735 کالری است. این مقدار اگر توسط 10 نفر میل شود، سهم هر فرد 5/173 کالری خواهد بود.

تاریخچه بستنی در ایران می‌گویند در سال آخر سلطنت ناصرالدین شاه ساختن بستنی در ایران متداول شد و معروف‌ترین بستنی‌ فروش تهران یعنی ممدریش بستنی خامه‌دار مخصوصی تهیه می‌کرد که در تهران مردم استقبال زیادی از آن کردند. این بستنی با ثعلب تهیه می‌شد. یخ و نمک را در بشکه‌ای ریخته داخل بشکه را شیر می‌ریختند و با وسایل مخصوص و تمهیدات زیاد و تکان دادن و چرخاندن ظرف از آن بستنی تهیه می‌کردند. بستنی‌فروشی‌های دوره‌گرد به زودی در تهران پیدا شدند که بستنی را در همان محفظه‌ها می‌گرداندند و با نان مخصوص عرضه می‌کردند. بستنی ممد ریش شهرت زیادی در تهران به دست آورد. بستنی خامه‌ای پر از گلاب و خامه و هل و بسیار مایه‌دار و کش‌آمدنی، کاملا سفید مانند برف لای دو نان مخصوص معروف به حصیری که روزانه چند هزار دانه از آن به فروش می‌رفت. سال‌ها بستنی به همان سادگی و رنگ شیری عرضه می‌شد تا اینکه در حدود سال 1329 بستنی ماشینی کالیفرنیا به بازار آمد و ذایقه‌ها بدان عادت کرد. بعدها بستنی زعفرانی زرد‌رنگ نیز شهرت یافت . دیگر بستی فروش مشهوری که شهرتش حتی به شهرهایی مانند لوس آنجلس و پاریس هم رسیده است اکبر مشدی است. نام واقعی این شخص اکبر مشهدی ملایری بود. هنگامی که وی ۲۰ ساله بود که با ممد ریش آشنا شد و از طریق آشنایان وی توانست به آشپزخانه دربار مظفرالدین شاه راه پیدا کند و تا آخر دوره قاجاریه در دربار بستنی سرو می کرد. بعد از انقراض سلسله قاجاریه ،رضا شاه تمامی پرسنل و خدمه دربار ازجمله اکبر مشهدی ملایری را از دربار اخراج کرد . اکبر مشهدی ملایری بعد از این واقعه با پولی که در مدت خدمت در دربار جمع کرده بود توانست مغازه بستنی فروشی خود را در درحوالی میدان راه آهن با نام بستنی فروشی اکبر مشدی افتتاح کند. وی معتقد بود که بستنی های ایرانی باید کاملا با بستنی های خارجی فرق داشته باشد و ایرانی ها ترجیح می دهند تا در بستنی هایشان خامه ، گلاب و زعفران بیشتر از نگهدارنده ها ی دیگر باشد. اکبر مشدی در ۹۲ سالگی بر اثر عارضه کلیوی فوت کرد . خبر فوت وی حتی در روزنامه های عراق و پاکستان هم انعکاس یافته بود. یکی از دیپلمات های پاکستانی مقاله ای را برای بزرگداشت اکبر مشدی در روزنامه نوشت .

منبع : ایران شف

طراوت - ایران - تهران
واقعا خوشمزه است من که نمیتونم درست کنم چون فکرنمیکنم خوب بشه ولی هرکی درست کرد جای منم خای کنه..رفتم ایران قول میدم بخورم از اون نونیاش تویه میدون امام(میدان نقش جهان) اصفهان...
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

Persian Girl 11 - انگلیس - لندن
اگر میشه لطفابگین ثعلب رو چه جوری تهیه کنیم?
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

minna - فنلاند - هلسینکی
به به. :-) . ثلعب از کجا میشه خرید? انگلیسیش چی میشه??
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

iranjp - ژاپن - توکیو
خدا رحمتش کنه .
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

pariha - کویت - کویت
وای وای وای بلاخره این آشپزخانه شلم و شوروا رسید به نقطه ضعف من - من بستنی میخوام ای بی رحمها اون هم سنتــــــــــــــی به غذا ندید ولی بستنی رو ازم نگیرد
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

Raz_uk - انگلیس - کمبریج
بستنیش خوبه ولی یارو فروشندش از اسمش پیداست خلافه...! خلاصه ما نخواستیم به ریسکش نمی ارزه!@@! :)
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
روش ساده تر.بستنی وانیلی ساده را بذارید اب بشه. مقداری خامه را با گلاب و زعفران بهش اضافه کنید. خوب بهم بزنید و بذارید دوباره یخ بزنه. این میشه بستنی تقلبی اکبر مشتی.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

minna - فنلاند - هلسینکی
منظورم ثعلب بید :-d
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

cat - اتریش - وین
جونمی جوووووون
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

sargalesh - ایران - شیراز
Black Chador - امریکا - ولدن: مرسی عزیز, منو بخنده اوردی, زیرا موقع خوندن دستور بستنی, گفتم چقدر سخته, که بعد کامنت شما رو خوندم, لذت بردم. بجه رشت که نیستی, با این کلک رشتی ات ?!
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
Orchis mascula نام لاتین ثعلب. آرد ثَعلَب، آردی است که از ساییدن سیبک‌های خشک گونه‌های مختلف گیاه ثعلب به‌دست می‌آید. آرد ثعلب دارای یک ماده چندقندی نشاسته‌مانند مغذی به نام باسورین است. از آرد ثَعلَب در ترکیه نوشابه‌ای تهیه می‌شود به نام ثعلب (Salep) که این نوشیدنی پیش از حضور قهوه و چای، در کشورهای دیگری مانند انگلستان و آلمان نیز مصرف می‌شد. از آرد ثعلب، دسرهایی نیز تهیه می‌شود از جمله پودینگ ثعلب و بستنی ثعلب. منطقه قهرمان‌مرعش ترکیه از تولیدکنندگان بزرگ آرد ثعلب است که این آرد با نام «ثعلب مرعش» معروف است. ( از گوگل فارسی)
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

kishmish sabz - آمریکا - لس آنجلس
جون مادرتون بگین ثعلب چیه و تو آمریکا از کجا میشه گیر آورد؟ اسم خارجکیش چیه؟ چه رنگیه؟ . آمریکا لس آنجلس
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیاز این گیاه بعد از خشک و پودر کردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای می باشد. این گیاه در موارد ناراحتیهای تنفسی مثل سرفه های شدید و حتی در موارد سیاه سرفه و آسم و تنگی نفس مورد استفاده قرار می گیرد. گلهای این گیاه نوش خوبی برای زنبور عسل است و با له کردن و خورد کردن گل آن، ماسک خوبی برای صورت تهیه می شود. معمولاً محل رویش این گیاه داخل باغها و بیشه هاست و زمان گل دهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد است. این گیاه پیازی دارد که پیاز آن مورد استفاده است. از خانواده‌ ثعلب‌ Orchidaceae انگلیسی ‌Crow _ Foot , Spotted orch دوستان عزیز Persian Girl 11 - انگلیس - لندن ... minna - فنلاند - هلسینکی ...kishmish sabz - آمریکا - لس آنجلس امیدوارم تا حدودی کمکتون کرده باشم. طراوت - ایران - تهران .. قول بده تو میدون نقش جهان بستنی بزرگتره را برای من بخوری!! نوش جون جفتمون !!! pariha جون باورت نمیشه از خوردن بستنی توی این گرما 3700 گرم چاق شدم.
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

minna - فنلاند - هلسینکی
Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین ممنون :-)
جمعه 25 تیر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
sargalesh - ایران - شیراز . . همشهری هستیم
جمعه 25 تیر 1389

wildpiony - هند - بمبیی
Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین شما که انققدر اطلاعات دارید میشه بگبد چه جوری میشه این ده فیوچر رفت آمریکا؟ اصلا این ده فیوچر که گفتی یعنی چه؟
جمعه 25 تیر 1389

pariha - کویت - کویت
Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین -ایـــــــــــول به این مادر شوهر با این همه معلومات افتخار میکنم بهت حدود 60 ساله دارم بستنی میخورم هنوز نمی دونستم ثعلب چیه فقط مثل مثل دهــــــــاتــــی ها تا بستنی میدیدم از خود بخود میشدم بازهم به شما شهرستانیها که به ما دهاتی این اطلاعات کامل را دادید - ممنون
جمعه 25 تیر 1389

+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.