از صادق خلخالی تا صادق لاریجانی؛ از اعدام تا اعدام - قسمت اول

 
از صادق خلخالی تا صادق لاریجانی؛ از اعدام تا اعدام  - قسمت اول

جنازه ۴ تن از سران حکومت پهلوی که در پشت بام مدرسه رفاه اعدام شدند: منوچهر خسروداد (بالاچپ)، مهدی رحیمی (بالا راست) ، رضا ناجی (پایین چپ) ، نعمت الله نصیری (پایین راست )

اولین حاکم شرع:

به گفته بسیاری از تحلیلگران مُهر اعدام از بدو تولد جمهوری اسلامی، بر پیشانی این حکومت حک شده است و اعدام بدترین مصداق نقض حقوق بشر در ایران است. این مجازات بنا به اقتضای روزگار، گاهی با عنوان «انقلابی» و زمانی دیگر زیر عنوان اتهام های «جنایی، سیاسی یا اجتماعی»، در مورد سارقین، اوباش، جنایتکاران، قاچاقچیان، زناکاران، فعالان سیاسی، مجرمان صغیر و یا زندانیان سیاسی به اجرا درآمده است.

دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، آنگونه که محمد صادق صادقی گیوی، معروف به آیت الله حاج شیخ صادق خلخالی، اولین حاکم شرع دادگاه های انقلاب در کتاب خاطرات خود می نویسد، اولین اعدام های حکومت اسلامی ایران تحت عنوان اعدام های انقلابی، رقم خورد: «اینجانب، پس از دریافت حکم (قضاوت از طرف آیت الله خمینی)، به محاکمه مجرمین درجه یک پرداختم. اولین کسانی که در دادگاه محاکمه و به جزای عمل خود رسیدند، عبارت بودند از: (نعمت الله) نصیری، رئیس ساواک، (منوچهر) خسروداد، فرمانده هوانیروز، (رضا) ناجی، فرماندار نظامی اصفهان و (مهدی) رحیمی، فرماندار نظامی تهران و رئیس شهربانی کلّ کشور؛ این چهار نفر در شب ۲۴ بهمن ماه ۱۳۵۷، در مدرسه رفاه اعدام شدند و حکم اعدام آنها را اینجانب صادر کردم. آن ها در پشت بام مدرسه رفاه اعدام شدند و این اولین اعدام ما بود.»

صادق خلخالی که با پشیبانی شخص آیت الله خمینی، بنیانگزار جمهوری اسلامی حکم اعدام ایرانیان بسیاری را صادر کرده است می نویسد همه افرادی که در دادگاه های انقلاب محکوم به اعدام شدند، از مصادیق بارز «مفسد فی الارض» بودند و تحت همین عنوان هم اعدام شدند.

شیخ خلخالی در سال های آخر عمرش در مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی بارها گفت در مقام حاکمیت شرع «پانصد و چند نفر از جانیان و سرسپردگان رژیم شاه» را اعدام کرده و از گذشته خود پشیمان نیست. او همچنین آرزو کرد که ای کاش می توانست تعداد بیشتری را اعدام کند. خلخالی پس از انقلاب خاندان پهلوی و بسیاری از مقامات و وابستگان حکومت شاهنشاهی پهلوی را «مفسد فی الارض» نامید و آنان را به اعدام غیابی محکوم کرد و برای ترور آنان در خارج از کشور تلاش کرد. از جمله، در تاریخ ۱۶آذر ۱۳۵۸ شهریار شفیق، فرزند اشرف پهلوی در پاریس ترور شد و ارتشبد غلامعلی اویسی، در ۱۸ بهمن ۱۳۶۲در پاریس به سرنوشتی مشابه دچار شد.

معمای هویدا

امیرعباس هویدا، سیزده سال نخست وزیر ایران بود

 شاخص ترین اعدام انقلابی به ریاست خلخالی، اعدام امیرعباس هویدا باسابقه ترین نخست وزیر حکومت محمدرضا شاه پهلوی است. هویدا در روز ۱۸ فروردین ۵۸ در زندان قصر طی دو جلسه دادگاه ۴۵ دقیقه ای محاکمه و علی رغم تلاش های دولت موقت بازرگان، شتابزده اعدام شد.

دکتر عباس میلانی که در کتابی مفصل تحت عنوان «معمای هویدا»، زندگی او را شرح داده است، به صدای آمریکا می گوید: «اعدام هویدا به گفته خلخالی به دستور شخص خمینی بود که به رغم تلاش دولت آقای بازرگان که سعی داشت دادگاهی استاندارد برای هویدا ترتیب دهد و حتی با وکلایی تماس گرفته بودند که نمایندگی هویدا را برعهده بگیرند، به خلخالی دستور می دهد که به زندان قصر برود و او را محاکمه کند. خلخالی هم برای جلوگیری از درز خبر و جلوگیری از اعمال نفوذ و دخالت دولت موقت درها را از داخل بست و تلفن ها را قطع کرد.»

صدای دکتر عباس میلانی

اعدام اقلیت ها:

آقای خلخالی در برخورد با گروه های مخالف جمهوری اسلامی مانند گروه های چپگرا در کردستان و برخی دیگر از گروه های قومی ایران که از آنها به عنوان کمونیست ها و جدایی طلبان یاد می کرد، بسیاری را محاکمه، زندانی و اعدام کرد.

احمد رأفت روزنامه نگار ایرانی ساکن ایتالیا، که در تابستان ۱۳۵۸ از طرف روزنامه ای ایتالیایی به ایران سفر کرد، از جمله شاهدان شماری از دادگاه های سرپایی انقلابی و اعدام فعالان سیاسی چپ در کردستان به شمار می رود.

او می گوید در سفری دو هفته ای در مریوان، سقز و در یک پایگاه نظامی در سنندج شاهد برگزاری دادگاه های انقلابی به ریاست صادق خلخالی بوده است: «آن زمان اعدام ها و دادگاه های سرپایی یا صحرایی شروع شده بود. اول در ترکمن صحرا و بعد در کردستان آغاز شلوغی ها بود، بگیر و ببندها آغاز شده بود و در همین رابطه می خواستم با آقای خلخالی که آن موقع حاکم شرع بود مصاحبه کنم.»

صدای احمد رأفت

 
این عکسها که صحنه ای از اعدام های انقلابی در ۵ شهریور ۱۳۵۸، در سنندج و به حکم صادق خلخالی را نشان می دهد یک روز پس از اعدام در روزنامه اطلاعات بدون ذکر نام عکاس چاپ شد. جهانگیر رزمی عکاس برنده جایزه پولیتزر در سال ۱۹۸۰ میلادی، پس از ۲۶ سال نام خود را به عنوان برنده ناشناس جایزه پولیتزر فاش کرد

آقای رأفت می گوید پس از چندین بار مراجعه به دفتر ایشان قرار شد که با چند خبرنگار دیگر در سفر به کردستان با صادق خلخالی همراه شود. این خبرنگار ایرانی ساکن ایتالیا ضمن اشاره به رفتار «رفیق وار و دوستانه» شیخ در طول سفر و هنگام استراحت در قهوه خانه های وسط راه و یک سال و نیم بعد طی سفر او به ایتالیا، مشاهداتش درباره روند برگزاری دادگاه را چنین شرح می دهد: «در پایگاه نظامی سنندج یک میز کوچک که متعلق به معلم کلاس بود را از دبستانی آوردند و گذاشتند وسط پادگان. آقای خلخالی پشت آن نشست. چند نفر از همراهان نزدیکش هم بودند، بعد سه چهار نفر از هموطنان کرد را یکی یکی آوردند و در مجموع، در نیم ساعت همه این افراد محکوم به اعدام شدند. محاکمه به این شکل بود که یک نفر در یکی دو دقیقه اسم و فامیل و نام پدر و شماره شناسنامه و جرم افراد را می خواند. سپس آقای خلخالی از فرد می پرسید که توبه کرده ای یا می خواهی توبه کنی؟ افرادی که من دیدم هیچ یک توبه نکردند بلکه سعی در رد اتهامات خود داشتند که بلافاصله حرفشان قطع و حکم اعدامشان صادر می شد و بعد می بردند در همان پایگاه کمی آنطرف تر و اعدام می کردند. اگر اشتباه نکنم و حافظه یاری کند در مریوان بود که آقای خلخالی خودش تیر خلاص را زد.»

صدای احمد رأفت

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، اعدام ها را از ۲۲ بهمن ۵۷ تا پس از پایان جنگ ایران و عراق در تابستان۶۷، به سه گروه تقسیم می کند: «دسته اول بلافاصله پس از (پیروزی) انقلاب آغاز شد و شش ماه تا یک سال طول کشید و قربانیان آن وابستگان و مقامات رژیم سابق بودند. موج دوم اعدام مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی بود که خود زمانی جزو نیروهای انقلابی بودند. این موج از پاییز ۵۹ آغاز شد و طی دهه ۶۰ ادامه داشت و بخصوص در سال های ۶۰ تا ۶۳ در اوج بود و موج سوم در تابستان ۶۷ بود که زندانیان سیاسی به طور کلی، قربانی یک سری اعدام های صحرایی و بدون دادگاه شدند.»

صدای هادی قائمی

کشتار دهه  ۶۰

آیت الله خلخالی حوالی سال ۱۳۶۰ سرپرست کمیته مبارزه با مواد مخدر شد و در آن زمان بود که موجی از اعدام افرادی به راه افتاد که در قاچاق و توزیع مواد مخدر دست داشتند.

رضا معینی از مدیران ارشد گزارشگران بدون مرز در پاریس می گوید: «بطور مشخص پس از ۳۰ خرداد، یا آنگونه که می گویند «کودتای ۳۰ خرداد سال۶۰ » تعداد زیادی از فعالین سیاسی سازمان های مختلف بازداشت و زندانی شدند. پیش از آن اولین سری اعدام ها در ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه انجام شد که تعدادی از زندانیانی که از قبل در زندان بودند، اعدام شدند. بعد این روند بدون هیچگونه نظارت قانونی ادامه پیدا کرد. مثلا در تهران، دادستانی انقلاب مرکز تحت ریاست اسدالله لاجوردی، مجموعه اقداماتی را انجام می داد و همزمان با اعتراضات خیابانی، فتواهایی هم صادر می شد از جمله آن که اگر در خیابان محاربی را بگیرند اعدام می کنند. اگر اشتباه نکنم در پاییز ۱۳۶۰، پس از تظاهرات ۵ مهر، حتی تعدادی را در خیابان تیرباران کردند. اما در زندان ها حکومت دیگری بود. در اوین خود آقای لاجوردی یا دیگر بازجویان تشخیص می دادند چه کسی اعدام بشود یا نشود و تمامی دادگاه های یک دقیقه ای اوین تحت سیطره لاجوردی بود که با حکم رسمی خمینی در آنجا منصوب شده بود. بعدها که خاطرات بسیاری از نیروهای مختلف جمهوری اسلامی از اصلاح طلبان و محافظه کاران یا هر اسم دیگری که رویشان بگذاریم منتشر شد دیدیم که همه آن ها از اقدامات لاجوردی در اوین مطلع بودند و حتی به آیت الله خمینی هم خبر داده بودند ولی کسی جلویش را نمی گرفت. هیچ رویه ای حکمفرما نبود، چون من خودم هم در آن روزها زندانی بودم شاهد آن بودم که حتی دادگاه هم نبود یا دادگاه های چند دقیقه ای بود. می گرفتند و می بردند پشت بند ۴ آن زمان در زندان اوین و اعدام می کردند.»

صدای رضا معینی

اسدالله لاجوردی رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب در دهه ۶۰، از اعضای شورای مرکزی جمعیت موتلفه اسلامی بود. او در اول شهریور ۱۳۷۷ در محل کسب خود در بازار تهران ترور شد. گفته می شود سازمان مجاهدین خلق مسئول این ترور بوده است.

 

عامل کشتار؛ سیستم یا افراد؟

رضا معینی در ادامه نظام سیاسی حاکم را عامل کشتن افراد می داند: «بدون شک لاجوردی و بعدا جوخه های مرگ در سال ۶۷ کسانی مثل (مرتضی) اشراقی، (حسینعلی) نیری، (مصطفی) پورمحمدی مجموعه دست اندرکارانی بودند که با حکم آیت الله خمینی حاکم شرع شده بودند و وظیفه شان را انجام می دادند. کشتن افراد در اصل مسئولیت نظام است و نه افراد.»

صدای رضا معینی

 
هرساله خانواده های اعدام شدگان ۶۷ و ناپدیدشدگان به شکل نمادین در گورستان خاوران گردمی آیند

در تابستان ۱۳۶۷ عده بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی اعدام شدند. به طور کلی اتهام زندانیان، همکاری با سازمان های مخالف بویژه سازمان مجاهدین خلق و همچین طیف های گروه های چپ و کمونیست بود که به حکم آیت الله خمینی اعدام شدند. آن زمان آیت الله منتظری طی نامه ای به خمینی به این حکم اعتراض کرد. گروهی از فعالان سیاسی این اعدام ها را ادامه کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۰ می دانند که به دلیل فشارهای بین المللی متوقف شده بود.

درباره شمار قربانیان تابستان ۶۷ آمار دقیقی وجود ندارد. آیت الله حسینعلی منتظری در این خصوص رقم حدود ۳۵۰۰ نفر را ذکر کرده است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، فعالان سیاسی و پژوهشگران از جمله هادی قائمی با توجه به پنهانکاری جمهوری اسلامی در این زمینه و عدم وجود سازمانی غیردولتی برای تحقیق در این زمینه، ارائه رقم دقیق بخصوص درباره تابستان ۶۷ وجود ندارد اما آقای قائمی می گوید: «شک و تردیدی ندارم که طی دهه ۶۰ بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر در ایران اعدام شده اند.»

گورستان دسته جمعی خاوران، تنها نشان نمادین بقایای افرادی است که در سال ۶۷ اعدام شدند. آنگونه که رضا معینی می گوید، طبق تعاریف بین المللی، بخش عمده ای از اعدام های دهه ۶۰ در تاریخ قضایی جمهوری اسلامی را ناپدیدشدگان به مفهوم قضایی آن، تشکیل می دهند: چرا که اعدام ها غیرقضایی بود و حتی با همان سیستم قضایی ناقص، غیرانسانی و غیرحقوق بشری حاکم بر ایران تطابق نداشت. هستند کسانی که چه در اوایل دهه ۶۰ و چه ۶۷، خانواده هایشان از چگونگی مرگ و حتی مکان دفن آنان اطلاعی ندارند و ناپدید شده محسوب می شوند.»

صادق خلخالی، پس از سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و نمایندگی تهران در مجلس خبرگان رهبری، با مرگ آیت الله خمینی در سال ۶۸، منزوی شد. او در سال های پایان عمرش تدریس درحوزه های علوم دینی در قم را پیشه کرد دست آخر در آذر ۱۳۸۲ بر اثر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و پارکینسون درگذشت.

او که بدترین مرگ را، مرگ در بستر می دانست و در جایی از کتاب خاطراتش مرگ شاه در بستر بیماری را «در ذلت» توصیف کرده و نوشته است دلش می خواست شاه در نبرد کشته می شد و نه در ذلت، خود در بستر بیماری درگذشت.

خلخالی در خاطراتش تنها به سهم خود از کشتار مردم و پشتیبانی و دستور مستقیم آیت الله خمینی اشاره دارد اما بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی «سکوت ایرانیان و جامعه بین الملل» در برابر موج گسترده اعدام ها را عامل دیگری برای تداوم این اعدام ها می دانند. در نخستین سال های پس از انقلاب، اسامی اعدام شدگان در رسانه های جمهوری اسلامی منتشر می شد ولی به تدریج اجرای احکام اعدام به خفا رفت تا جایی که از خانواده های قربانیان تعهد کتبی می گرفتند تا خبر اعدام عزیزانشان را منتشر نکنند. علاوه بر این حق برگزاری مراسم سوگواری نیز از آنان سلب شد. الگویی که در مورد قربانیان خشونت های خیابانی وقایع پس از انتخابات سال گذشته و جان باختگان زیر شکنجه در زندان ها در سال ۱۳۸۸ نیز به اجرا در آمد.

در بخش بعدی این گزارش، از جمله به سکوت جامعه درقبال اعدام ها در زندان های ایران و شباهت ها و تفاوت های آن زمان با تحولات امروز پرداخته می شود.

منبع : صدای آمریکا

behnam2009 - انگلستان - لندن
این است دوران طلایی که موسوی می خواد بهش برگرده
شنبه 15 خرداد 1389

robinhoodd - استرا لیا - ملبورن
تو قبرت خمینی که با ورودت قتل و اعدام و فقط اوردی ... لعنت به روحه نجست....
شنبه 15 خرداد 1389

aryanejad - انگلیس - ب
بعد میگن شاه جلاد بود ، اگه اون هم میخو ا ست مثل شما باشه که الان شما ها سر کار نبودن
شنبه 15 خرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
ضحاک مافنگی به خیال خالی شدن میدان و تار و مار شدن مخالفین از هر مدل در حالیکه تمساح به او دلگرمی میداد و او را پیروز میدان می دانست فاتحانه با ترس و لرز بیرون خزید تا به زور تریاک فرد اعلا و مراقبتهای پزشکی و تقویت قوای . دقیقه ای باز شروع به نطاقی کند تا عده ای که بین دو دلی و ضعف و خاری گیر کرده اند را تکلیف معلوم کند تا کاملا به جمع اراذل و اوباش پیوسته و خاطر مبارک امام جدید را بیش از این مکدر نکنند که هر لحظه است که سقف . آسمان بر سرشان فرو ریزد. این بار نام علی را آورد و خود را جای او گذاشت و موسوی و کروبی را طلحه و ظهیر. این جانی ضحاک صفت وقاحت را به حدی رسانده که خود را جای پاک ترین متقی ترین و زاهد ترین و عارفترین فرد عالم میگذارد جای کسی که یک نفس را برای غیر رضای خدا و خلق او نکشید کسی که جنگ صلح زندگی اش را تنها در مسیری گذاشت که خدا می خواست و بس نه به فکر مقام بود و نه موقعیت تا جاییکه در برابر درخواست برادر علیل و نابینای خود چنان رفتاری میکند.....
شنبه 15 خرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
.....و آقای موسوی و کروبی را که به دفاع از حق حقه مردم و رای شان از جا برخاسته و از آنها . دفاع کردند به طلحه و زبیر شبیه می داند. دنائت و خباثت را اینان از سر گذرانده اند اما همان گونه که تا حال وعده خداوند حتمی بوده و هیچگاه ظالمان از کیفر او در امان نبوده اند زمان کیفر الهی اینبار هم فرا رسید. عزیزان . در دو رویای اخیر که بنده در این دو روز اخیر داشتم به وضوح این مطلب عنوان شد. و چون دارای ییام بود خواستم در میان بگذارم . عده ای به قیام بر علیه ظلم بر خاستند در انواع لباسهای مختلف و شمایلی متفاوت انها اندک بودند چند تن در حال گسیل به سوی ایران بودند همه در حال محکم کردن کمر لباس خود بودند. و در رویای دیگر . علنا و کاملا شفاف از کلمه فرج استفاده شد که از سوی شخصی به عنوان خبر گفته شد مبنی بر اینکه: فرج نزدیک است. انگار تا حمام خون این قاتلان رسوا به راه نیفتد اینها جا خوش کرده و قصد ترک کردن مسندهای پر نان و اب دار را ندارند. خوب خلایق هر چه لایق اینها هم لیاقتشان بیش از این نبود و صد البته هر انچه بکاری بدروی.....
شنبه 15 خرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
.....ضحاک ستمگر هم دلش را خوش کند تا تمساح یزدی یهودی مسلمان نما شفاعتش را بکند و از جنایاتش جانبداری کرده و فتوا صادر کند. به علی سوگند اگر دست از سر این ملت و مملکت بر ندارند و سرنوشت مردم و کار و بارشان را به خود آنها نسپارند کاری با اینها خواهد شد کارستان از خرد و کلانشان گرفته که دل سنگ برایشان به رحم آید تا دیگر جای خدا برای مردم تصمیم نگیرند. مژده فرج و گشایش داده شده و عمر تباهی این سیاهکارترین دیوسیرتان رو به اتمام.
شنبه 15 خرداد 1389

yashasinazarbaijan - انگلیس - لندن
خدا خیلی بزرگ و مهربونه نمیدونم این خلخالی حرومزاده که واقعا هرچی براش بگیم باز هم کمه. من از یکی از مامورهای سپاه که تازه به انگلیس پناهنده شده شنیدم که میگفت در حال حاضر به زنجیر کشیدنش و بدجوری جنون و یک نوع خونخواری و دیوانگی بهش دست داده و در یکی از دهات دورافتاده دارن نگهش میدارن . فقط ای خدا میشه روزی ببینیم این خامنه ای و دار و دستش مثل همون عکسها کنار هم ایستاده و تیرباران بشن من یکی اماده ام برای تیر بارانشون
شنبه 15 خرداد 1389

danil_uk - انگلستان - منچستر
مرگ بر دشمنان کرد در هر جائ جهان
شنبه 15 خرداد 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
خمینی جنایتکار بزرگترین ضربه را به ایران و اعتقادات مردم ایران زد اگه او یک مسلمان واقعی بود باید مثل پیامبر که بعد از فتح مکه همه را بخشید او هم باید عفو عمومی صادر میکرد و مردم هم آمادگی پذیرش آن را داشتند.افرادی مثل گاندی و نلسون ماندلا که سختیهای بیشتری کشیده بودند نیز وقتی به قدرت رسیدند همه را بخشیدند ولی خمینی یک انسان عقده ای در لباس روحانی بود ..حالا مردم ایران بخوبی فهمیدند که اعتقاداتشان ربطی به این آخوندهای حکومتی عقده ای و قدرت طلب ندارد ...پیروزی جنبش سبز بر پایه دموکراسی و جدا شدن از مذهبی های تند رو نزدیک هست ...
شنبه 15 خرداد 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
یاران ایرانم: من گفته ها را درسایت پیام ویدیوئی مهدی کروبی گفتم و صدق. گفته های من درهمین سایت - من ازجنبش سبز و جنبش مردم تقاضادارم که در22 خرداد امسال - شعارها فقط متمرکز روی رفراندوم - رفراندوم با نظارت سازمان ملل باشد . انوقت رای مردم است که سرنوشت ساز و رهبر. خواسته مردم مشخص میشود. و نه بزرگ به کلیت نظام گفته شود. مطمئن. باشید از دکاندارن این رژیم هرگز بخواسته خود که همان ازادی است نخواهید. رسید. حرف من اینست .
شنبه 15 خرداد 1389

venoosi - بلژیک - ورویر
باز یه ابروریزی دیگه.یک ایرانی دو روز پیش یک قاضی و دستیارش رو توی بلژیک با شلیک گلوله کشت.!!!!!!!!!!!!!
شنبه 15 خرداد 1389

بابک خرم دین - آلمان - هامبورگ
مرگ بر رژیم مخوف وضد بشری ولایت وقیح .این سایه شوم استبداد صغیر که از دوران صفوی با کمک ملایان جبل آملی و لبنانی به ایران صادر شده اند و تا به امروز کمر به قتل ونابودی ایران و فرهنگ ایرانی بسته اند . ای هموطنان با شرف به خود بیایم کین این درد مشترک هرگز جداد جدا درمان نمیشود . زندباد جمهوری فدرال ایرانی (سکولاریستی و دمکراتیک* که در آن چهار اصل بنیادی دمکراسی در آن استوار است و ایران به ایرانی طلق دارد و مردم از طریق آرای واقعی خودشان نمایندگانشان را انتخاب میکنند با آزادی کامل دقیقا عین کشور آلمان یا فرانسه یا اتریش و ... سایر کشورهای جمهوری فدرال که اصل بنیادینش جدایی دین از سیاست است.
شنبه 15 خرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
دوستان عزیز عرض ادب و درود خدمت شما دارم مخصوصا خدمت اعضای محترم آشپزخانه طلای بی غش خودم، الماس درخشان، سرور گرامی ،خدا جون و  پریا گلم، حمید بوشمن هم که حالش معلومه و فعلا جاش خوبه. عزیزان نیاز به حضور فیزیکی کوتاهی بین همه نازنینان بود تا باز فرصتی دیگر. قصد داشتم در مطلبی که در مورد ضحاک بود که از سوراخ خود خوشبینانه در آمده و دوباره افعی های خود را به جنبش و رفتار در آورده و زهر پراکنی کرده مطلب را بنویسم اما ترجیحا این بخش را مناسب تر و تازه تر دیدم.....
شنبه 15 خرداد 1389

porharfi - هلند - آرنم
به عکسها که نگاه میکنم به خود میگویم : به "هیتلر" نفرین و لعنت نکن!!که "هیتلر" و سربازانش اینگونه بر روی هم میهن اش نشانه نرفت و نرفتند!!!!
شنبه 15 خرداد 1389

aryanejad - انگلیس - ب
تف به روحت خمینی جلاد
شنبه 15 خرداد 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
هدف از اعدامها مثل همیشه فقط ایجاد رعب و وحشت در بین مردم بود و گناهکاری افراد به عناوین مختلف فقط بهانه. یکی از اقوام ما که از افسران ساده در زندان قصر بود نیز به همین شکل اعدام شد. او در ابتدای شلوغی ها خودش رو مخفی کرد ولی چون کسی رو شکنجه و یا اذیت نکرده بود داوطلبانه خودش رو به دام جلادان خمینی انداخت. غافل از اینکه هدف خمینی جلاد فقط حکومت بود و نه اجرای عدالت. یاد همه قربانیان حکومت جرم و جنایت خمینی گرامی باد
شنبه 15 خرداد 1389

sosol - ایران - نیشابور
بعضی وقتها میرم م.. خمینی .. ...میشینم و اون اسکلهایی رو که میاند اونجا و عین میمون آویزون حرم دزدیش میشم رو میبینم و باهاشون حرف میزنم خیلی از این مطالب و ویدیو ها تو موبایلمه که عمدادو تا n95 خریدم تا خوب بتونم ویدیو و ...ببرم ایران تو فلشها و یه ram 110 گیگی که دارم اونقدر مطلب و عکس و فیلم و کتاب ریختم که خدا میدونه کارم همینه میرم همه رو تهرون خالی میکنم تو لب تاپ خواهرم و اونم میبره دانشگاه خدا خیرش بده .نگرانش هستم اما باید یه کاری کرد از ایمیل و چت هم استفاده میکنم و اعتقاد دارم باید اول مردم رو روشن کنیم چند تایی رو که خیلی نفو داشتند به بهای تقریبا زیادی واحتمال خطر زیادتری به راه آوردم که دو نفرشون از خودم داغترند و تو تمام تظاهرات پارسال و عاشورا بودند حالا دارم رو پخش سی دی فکر میکنم ...آی سایت ایرانیان یو کی .چی میشد اگه یه راه پیدا میکردی ملت ساده تر میومدند و حالیشون میشد ؟
شنبه 15 خرداد 1389

maziar-babaki - ایران - تهران
با توضیحات بالا راجع به موجود خونخواری مثل لاجوردی بد نیست بدونید این پرچمدار اصلاحات خاتمی بود که در زمان ریاست جمهوری و در همان روزی که لاجوردی به درک واصل شده بود وقتی خبر نگار نظر خاتمی رو در مورد ترور او میپرسه از لاجوردی با عنوان مجاهد نستوه یاد میکنه.(خودم از تلوزیون دیدم). چرا ما مردم اینقدر فراموشکاریم؟
شنبه 15 خرداد 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
iranazadiran-ایران-تهران. جنتلمن جون, خوشحالم که امدی, من هنوز طرف ازماموریت برنگشته تا 16 ماه Juni- و از 10 ماه Juli- به مسافرت دقیقا نمیدانم چه مدت - دلم تنگ شده بود برای شما
شنبه 15 خرداد 1389

homa-ir - المان - هامبورک
اقای خلخالی - اگر تو بستر بیماری شاه فقید را " درذلت " نامیدی - نه بستر. بیمار در غربت - ولی تو در بستر بیماری " درذلت " بودی و هم اخرسریها دربسترت کثافت خود را میخوردی - و هرساله چه تولد و چه وفات شاهنشاه فقید را در ارامگاهش گلباران نمیکردند. و تا حتی فائزه رفسنجانی دختر هاشمی رفسنجانی بر مزار شاه فقید گل نمی گذاشت. نوشتم که طرفدارانت بدانند.
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - استکهلم - خانه به دوش استکهلم
درست زمانی که رژیم سنندج را بمباران کرد.چون منطقه کوردستان اطرافش را رشته کوههای زنجیرای حصارکرده همین رژیم جانی درست روی کوههای اطراف سنندج داخل شهر سنندج را با توپ و خمپاره اتش باران کرد.مگرمنظورازملت شجاع کی همیشه رژیم ازاین کلمه مصرف میکنه.کرد.فارس.ترک.لر.عرب.بلوچ.اذری.خوب همه هم زبانهای دیگرگذشته از هردین ومذهبی همه جزه یک کشورویک ملت برای همه شناخته شده اند گذشته ازرژیم که ازاول سرکاری شون تا امروز همیشه تبعیض قاعل شده اند وباگفته های دوپهلوشون خواستند تفرقه بیندازند هنوزهم دامه داره چون همیشه این شگرد ادامه حیات وحش شان بوده ,,اتحادبرای همیشه
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
. محمد صادق صادقی گیوی معروف به خلخالی (۱۳۰۵-۱۳۸۳)، روحانی شیعه و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بود, وی در گیوی از توابع شهرستان خلخال متولد شد. وی ۱۴ سال شاگرد سید روح‌الله خمینی در کلاس‌های دروس مذهبی بود, وی که سابقه دستگیری و زندان در سالهای قبل از انقلاب را داشته‌است و از روزهای نخست انقلاب در کنار آیت الله خمینی بوده ، در ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ (۱۳ فوریه ۱۹۷۹) با حکم سید روح‌الله خمینی به عنوان حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب منصوب می‌شود.من حاکم شرع بودم اکنون در مقابل این اعدامهائی که کردم نه پشیمانم و نه گله مند و نه دچار عذاب وجدانم, تازه معتقدم که کم کشتم! خیلی ها سزاوار اعدام بودند که به چنگم نیفتادند..ای تف تو اون روح پلیت تو پدرخوانده ات.
شنبه 15 خرداد 1389

raminjaf - هلند - روتردام
ما جطور باید بگیم که این جمهوری اخو ند رو نمئ خوایم.انگار خدا از ترس بنده بسیجئ شده.که کاری از دستش بر نمیاد.
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
این دادگاه‌ها به دستور مستقیم آیت‌الله خمینی برای محاکمه و مجازات دست اندرکاران حکومت پهلوی تشکیل می‌شدند. از کسانی که در این میان اعدام شدند، می‌توان امیرعباس هویدا نخست‌وزیر اسبق و نعمت الله نصیری رئیس ساواک را نام برد. [۳] مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت پس از انقلاب با دادگاه انقلاب اسلامی مخالف بود، و خلخالی با اعدام افرادی مانند هویدا، بلندپروازیهای مهدی بازرگان را بطور موثری متزلزل کرد.[نیازمند منبع]. خلخالی در پاسخ مخالفان به اعدام‌ها، آنها را به آیت‌الله خمینی ارجاع می‌داد:. هرکس در مقابل شما ایستاد همین طور یقه‌اش را می‌گیری و کنارش می‌اندازی. من با اتکاء به همین حمایت‌های جدی کار خودم را ادامه می‌دادم و به آنها می‌گفتم امام فهمیده حکم را به چه کسی بدهد و من یک قدم از انجام وظیفه‌ام عقب نشینی نمی‌کنم.اما ابراهیم یزدی از اعضای شورای انقلاب معتقد است که آیت الله خمینی گرچه اعدام چند نفر از سران ارتش را تایید کرد، اما نه شکل اعدام و نه برخی دیگر از رفتارهای خلخالی را قبول نداشت.در عین حال روشن نمی‌کند که در اینصورت چرا هیچگاه خلخالی را عزل یا توبیخ نکرد.
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
او پس از شدت یافتن درگیریهای سیاسی پس از تابستان ۶۰ بعنوان حاکم شرع به محاکمه عده زیادی از اعضای گروههای سیاسی پرداخت و مامور رسیدگی به پرونده‌های قاچاق مواد مخدر شد. وی پیرامون اعدام پسر نوجوانی که نشریه ارگان مجاهدین خلق را می‌خوانده‌است می‌گوید:«برای خیلی از همکارانم سوال بود که چگونه می‌شود این‌ها را سر جایشان نشاند. عصر از پیش امام بازگشته بودم…. داشتیم می‌آمدیم داخل کوچه منزل که از شیشه ماشین دیدم دوتا بچه پانزده، شانزده ساله گویا مخفیانه چیزی با هم رد و بدل کردند. دستور دادم بگیرند و بگردندشان ببینم ماجرا چیه. خودم از کیف پسره این روزنامه مجاهدین را در آوردم. یادم هست فامیلش شریعتی بود… همانجا پسره را با گلوله زدم و به همراهانم گفتم اینجوری باید با این جانوران برخورد کرد!». به ادعای ابوالقاسم سرحدی زاده، آیت الله بهشتی اولین رییس قوه قضائیه ایران پس از انقلاب با عملکرد وی مخالف بوده‌است و او توسط بنی صدر به آیت الله خمینی برای این پست معرفی شده‌است.
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
او برای ترور آنان در خارج از کشور تلاشهایی خصوصا با کمک گروه فدائیان اسلام صورت داد. ۱۶ آذر ۱۳۵۸ شهریار شفیق پسر اشرف پهلوی و یکی از افرادی که غیابا توسط وی محکوم به مرگ شده بود در پاریس ترور شد.خلخالی دو دوره نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بود. پس از آن درگذشت آیت‌الله خمینی همچون اکثر روحانیون چپ گرا، پستی از سوی آیت الله خامنه‌ای دریافت نکرد و در انتخابات‌ها هم رد صلاحیت شد. وی سپس به تدریس در حوزه علمیه قم مشغول شد
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
خلخالی البته بعد از انقلاب با بولدوزر به سراغ آرامگاه رضاشاه رفت و آن را با خاک یکسان کرد. در همان دیدار نیز گفت آرامگاه را تبدیل به آبریزگاه عمومی خواهد کرد. شگفتا که برخلاف خواست خلخالی، آرامگاه تبدیل به پارک و دانشکده الهیات شدبعد ازمرگ آقای خمینی، هنگامی که زوج جدید قدرت یعنی شیخ علی اکبر نوقی ملقب به رفسنجانی و سیدعلی ابن جوادالحسینی ملقب به خامنه ای تصمیم گرفتند رقبای چپ و انقلابی را کنار بزنند، شورای نگهبان صلاحیت خلخالی را در انتخابات رد کرد و با اعلام اینکه. او با کشتن تعدادی افراد بیگناه در کنار گناهکاران، شایستگی نمایندگی مردم را ندارد. خلخالی به قم رفت، رساله نوشت و خود را مرجع خواند. البته حقوق و مقرری اش میرسید. با اینهمه هر از چندگاه نیشی حواله صاحبان قدرت در تهران میکرد. ابتلا به سرطان در کنار بیماری قلبی و بعد آرتوروز و الزایمر به مرور شیخ خونخوار را در وضعیتی قرار داد که به گفته یکی از آیت الله زاده ها که اخیراً به دیدن او رفته بود، به یک موجود مفلوک متعفن قابل ترحم تبدیل شده بود.
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
روزانه دو بار شلوار لاستیکی و لباس زیرین او را عوض میکردند. اتاقش از رایحه متعفن بول و غایط انباشته شده بود. پسرش مرتب با گلابپاش میکوشید فضا را قابل تحمل کند اما… اما از همه چیز شگفتیآورتر رفتار و برخورد ولی فقیه و دوستان قدیم شیخ صادق با او بود. از مدتها پیش فرزندان او خواستار انتقال پدرشان به خارج برای معالجه شده بودند. با این خواست هرگز موافقت نشد. پس از مرگش آیت الله خامنه ای که در مرگ اسدالله لاجوردی مرثیه صادر کرد و بارها در رابطه با مرگ آخوندهای ناشناخته در ایران و خارج بیانیه ها و پیامهای تسلیت برای امت اسلام و خانواده های آنها فرستاد، حتی چند خطی به خانواده او ننوشت و در نماز جمعه بعد از مرگ او نیز جنتی و دیگر خطبا اشارهای به مرگ شیخ صادق نکردند. اینگونه بود که شیخ صادق گیوی، مردی که روزگاری نه چندان دور به آسانی آب خوردن، حکم اعدام صادر میکرد و یکبار در زندان عادل آباد شیراز برای اینکه به نام هریک از 12 امام فردی را اعدام کند،
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
یک بانوی آرایشگر بیگناه را که حامله هم بود به جمع اعدام شدگان اضافه کرده بود، سرانجام پس از تحمل سالها درد و خفت و نفرتی که همه جا نثار او میشد، برای همیشه خاموش شد… شاید زندگی و مرگ او درس عبرتی باشد برای آنها که وقتی بر اسب قدرت سوارند چنان میتازند که گوئی در پس این تاخت، فردای فروافتادن نیست. در کودکی گربه میکشت، در نوجوانی قصد آتش زدن جسد رضاشاه را داشت، در میانسالی دسته دسته انسانها را اعدام میکرد و در پیری چنان شکسته و مفلوک بود که حتی اعضای خانواده اش از دیدن او اعراض میکردند ,بله هموطنان این هم سزای این کفتار نازی اخوندی
شنبه 15 خرداد 1389

شهرام ایران - ایران - تهران
وطن یعنی دویدن در پی نان.. وطن یعنی کمک کردن به لبنان.. وطن یعنی عرب را چاق کردن.. معلم های خود را داغ کردن.. وطن یعنی خرید تاید و شامپو.. وطن یعنی رئیس جمهور هالو.. وطن یعنی صف نون و صف شیر .. وطن یعنی همش درگیر درگیر.. وطن یعنی همین بنزین، همین نفت. همین نفتی که توی سفره ها رفت .. وطن یعنی که اصلاحات "چینی".. وطن یعنی که روی خوش نبینی .. وطن یعنی همین آیینه دق ...
شنبه 15 خرداد 1389

pelle - سوئد - استکهلم
ابتلا به سرطان در کنار بیماری قلبی و بعد آرتوروز و الزایمر به مرور شیخ خونخوار را در وضعیتی قرار داد که به گفته یکی از آیت الله زاده ها که به دیدن او رفته بود، به یک موجود مفلوک متعفن قابل ترحم تبدیل شده بود. روزانه دو بار شلوار لاستیکی و لباس زیرین او را عوض میکردند. اتاقش از رایحه متعفن بول و غایط انباشته شده بود. پسرش مرتب با گلابپاش میکوشید فضا را قابل تحمل کند اما.. اما از همه چیز شگفتیآورتر رفتار و برخورد ولی فقیه و دوستان قدیم شیخ صادق با او بود. از مدتها پیش فرزندان او خواستار انتقال پدرشان به خارج برای معالجه شده بودند. با این خواست هرگز موافقت نشد. پس از مرگش آیت الله خامنه ای که در مرگ اسدالله لاجوردی مرثیه صادر کرد و بارها در رابطه با مرگ آخوندهای ناشناخته در ایران و خارج بیانیه ها و پیامهای تسلیت برای امت اسلام و خانواده های آنها فرستاد، حتی چند خطی به خانواده او ننوشت.
شنبه 15 خرداد 1389

pelle - سوئد - استکهلم
خلخالی بعد از انقلاب با بولدوزر به سراغ آرامگاه رضاشاه رفت و آن را با خاک یکسان کرد. در همان دیدار نیز گفت آرامگاه را تبدیل به آبریزگاه عمومی خواهد کرد. شگفتا که برخلاف خواست خلخالی، آرامگاه تبدیل به پارک و دانشکده الهیات شد.در کودکی گربه میکشت، در نوجوانی قصد آتش زدن جسد رضاشاه را داشت، در میانسالی دسته دسته انسانها را اعدام میکرد و در پیری چنان شکسته و مفلوک بود که حتی اعضای خانواده اش از دیدن او اعراض میکردند.
شنبه 15 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
وقتیکه خبر مرگ خلخالی را شنیدم ، به سالهای پر تب وتاب 57 و58 ش. باز گشتم . که در ا ن سالها هر جا سخنی از مقاومت برای ا دامه انقلاب بزرگ مردم ایران درمیان بود، ازکردستان به عنوان سنگر ا زاده گان ا ین مقاومت، یاد می شد . سنگری که هنوز زنده وپایدار است . از طرف دیگر خاطره تلخ فرمان یورش خمینی علیه مردم کردستان را به یاد اوردم ، که درروزهای 27 مردادماه 58 برای سرکوب مردم در شهر پاوه 24 ساعت تعیین نمود که قوای نظامی با همه امکانات زمینی وهوایی باید حرکت کنند وروز بعد برای شهر سنندج به عنوان فرمانده کل قوا، فقط نیم ساعت فرصت داد که انجا را تسخیر کنند . همان روزهاییکه غرش هواپیماهای جنگی بر فراز ا سمان کردستان ، ترس ووحشتی را برای ستمدیده گان کرد راه انداخت که هیچکدام ازحکومتهای سلطنتی به این شیوه اقدام نکرده بودند . فرمان ا ین یورش به جنگ سه ماهه کردستان نامگذاری شده است . خمینی همیشه بانماینده گان مجلس خبرگان علیه رهبران کرد، سخنرانی تحریک امیزی می کرد..ننگت باد ای مرتاض هندی..تاریخ همیشه زنده است
شنبه 15 خرداد 1389

جام جم - ایران - تهران
خوب کمیلی مزدور نظرت راجب قتل و اعدام های 67 چیه بازم بگو دروغ افترا . اعدام چیه کهریزک کجاست. تا کی میخوای تو ...بمونی. مزدور وطن فروش
شنبه 15 خرداد 1389

SATTARKHAN - کانادا - تورونتو
این پیروان .. اسلام با مردم ایران همان کاری رو کردند که اجداد تازیشون 1400سال پیش به سر مردم میاوردن.تمام این جنایات درصدر اسلام هم سابقه داشته.
شنبه 15 خرداد 1389

kasra persia - انگلیس - لندن
تمام اعدام ها با دقت و طبق طرح های ریخته شده انجام شد و هنوز هم ادامه خواهد داشت.شاه بایستی از ایران میرفت نیاز به شخصی بود تا با توجه به فرهنگ مردم ایران در کوتاه ترین زمان بیشترین کارایی را در جهت طرحها داشته باشد ،خمینی انتخاب شد ،پولهای کلان برای پیشبرد نقشه ها به پاریس سرازیر شد رادیو بی بی سی بطور ۲۴ ساعته پیامهای خمینی را منتشر میکرد ،وعده های خمینی بر مردم تاثیر گذاشت ،(لطفآ رجوع شود به سخنان خمینی در پاریس و بهشت زهرا ) مزدوران یکی یکی آمدند ،سرمایه های انسانی و ملی انباشته و پرورش یافته دوران پهلوی بایستی بسرعت نابود میشد اعدام ها شروع شد تا آنجا که اطمینان حاصل شد که هیچ نیروی دوره دیده و کار آمد برای هیچ پستی نباشد و سدی در پیشبرد هدف های بعدی نباشد .
شنبه 15 خرداد 1389

kasra persia - انگلیس - لندن
. جنگ آغاز شد برای نابودی سرمایه های ملی و بخوبی ادامه پیدا کار برای نابودی اندوخته ها و بدهکار شدن کشور ، کشوری که قبل از این علاوه بر نداشتن هیچگونه بدهی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داشت .پی بردن به نقشه های دشمنان آگاهی هرچه بیشتر ملت ایران را طلب میکند و آگاه شدن اذهان نیاز به روشن فکران و برای جلوگیری از این امر اینها بایست از میان برداشته شوند چه طالقانی باشه چه منتظری ،مطهری ،و و و و موسوی ،و غیره. ایران قدرت مند یعنی خاری در چشم اعراب ایران قدرت من یعنی بر هم زننده توازن اقتصادی و سیطره کشور های قدرت مند در منطقه .دشمنان نسلی دیگر از کوروش را نمیخواهند .
شنبه 15 خرداد 1389

***mehregan*** - ایران - تهران
sosol - ایران - نیشابور دوست عزیز.بعضی از کثافتکاریها و خیانتهای این حکومت از روز روشن هم واضح تر است.به قول معروف اظهر من الشمس است. اما مغز ذوب شدگان ولایت انگار خواب رفته و منجمد شده.هیچکدوم رونمیبینن. اگرم بهشون بگی میگن دروغه و توجیهی براش میتراشن. نمونه این ادمهارو تو این سایت کم ندیدیم. ..به خاطر کوچولوهاتون بیشتر مراقب خودتون باشید(به خاطر کارهایی که در بالا گفتین میگم)
شنبه 15 خرداد 1389

royayeman - ایران - ایران
حقشونه...هرکی به مملکتش خیانت کنه باید پاش وایسته!!شما هم لازم نکرده دل بسوزونید...به شما این چیزا نیومده...هنوز مونده تا دست چپ و راستتونو تشخیص بدید!!!
شنبه 15 خرداد 1389

ایران بانو - ایران - تهران
yashasinazarbaijan-انگلیس -لندن .خلخالی جنایتکار سه سال پیش وجود نحسش را از روی زمین کم کرد و جسم کثیف و عفونت بار و تهوع اور خودش را به خاک سپرد گرچه در همان زمان هم که خلخالی را به خاک میسپردند زلزله ایی هم خیلی خفیف درقم بوقوع پیوست که زمین هم نمیخواست این موجود خبیث را قبول کند ..این سپاهی میخواهد پناهندگیش را بگیره خبر نداره که خلخالی سه چهارسال پیش به درک واصل شد .حتی در زمانیکه مریض بود خانواده اش از او دوری میکردند بسکه عفونت بار شده بود و تا ان حد که دختر خود خلخالی نام فامیلی خودش را عوض کرده در زمان حیات پدر ادمکشش . هما هامبورگ المان چقدر خوش حال هستم که میبینم کامنت دوباره میکزاری
شنبه 15 خرداد 1389

massoudoslo - نروژ - اسلو
تصاویر هر چند قدیمی ولی کاملا بیانگر عدل و رافت حکومت مبتذل مذهبی هستند! آقای لاریجانی واقعا خیلی دیر تشریف آوردن ! امروز دیگه مردم ارزشی برا انقلاب نمیدن و از خون بچه هاشون نمیگذرن !گر چه هنوز هم به دار میزنند ولی امروز بخاطر ترس شون هستش ولی دیروز بخاطر اقتدار شون بود ! تمام دست اندر کاران کشتن مردم امروز بدونند که یقه شون گرفته میشه ! هر جا تو دنیا فرار کنند گیر میوفتن....این حکومت پوسیده تر از ان است که در بوق و کرنا میدمند !
شنبه 15 خرداد 1389

Hoja Verde - ایران - تهران
پر روح پر فتوح خمینی جلاد لعنت. مطمئنم که روزی زندان مخوف اوین به موزه ی جنایت رژیم پیشین و رژیم آخوندی تبدیل خواهد شد و عکس جلاد بزرگ و جانشینش را بزرگ بر سر در آن خواهند زد.
شنبه 15 خرداد 1389

Dionysos - فرانسه - فرانسه
در دو کامنت ارقام زندانیها و شکنجه شدگان در ایران را به خاطر خطای دید اشتباها با رقم اعدامیها جابجا نوشتم که از خوانندگان پوزش می طلبم. کسانی که علاقمند به دانستن مطالب بیشتری راجع به اعدامهای فله ای بعد از انقلاب هستند، می توانند مقاله های Amnesty international را مطالعه بکنند. https://www.amnesty.org/fr/news-and-updates/iran-executions-send-chilling-message-2010-03-30. بر طبق این مقاله در سال 2009 در ایران 388 زندانی اعدام شدند که 112 نفر آنها مربوط به هشت هفته بعد از انتخابات سال قبل است. در سال 1979 در ماههای اول انقلاب 600 نفر، در سال 1982 ، 4000 نفر و بین سالهای 1988 و 1989ـ 5000 نفر اعدام شده اند. بر طبق گزارش سال 2001 در دوره ریاست خاتمی در سال 1999 بعد از تظاهرات دانشجویی تعداد 75 نفر اعدام شدند که آمنستی بین المللی رقم واقعی را خیلی بیشتر از اینها می داند.
یکشنبه 16 خرداد 1389

zartusht67 - المان - المان
خرخالی حیف شد مرد باید کاری باهاش میکردیم هر روز ارزوی مرگ میکرد حتی با بلدوزر میخواست تخت جمشید را ویران کنه که با مقاومت مردم روبرو شد و عقب نشینی کرد در ازادی ایران قبر همه امامان و امام زاده ها رو توالت عمومی میکنیم
یکشنبه 16 خرداد 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
royayeman ایران اینجا رو با بسیج و زندان اوین اشتباه گرفتی. اینجا یک محیط مجازی برای ابراز عقیده و تبادل نظره و نه جای تحکم به دیگران. فهمیدی؟!!! اگه یکبار دیگه اینجوری کامنت بذاری و به شعور دیگران توهین کنی منتظر عکس العمل دیگران هم باش. در ضمن خائن کسانی هستند که سی سال به غارت مملکت و کشتار مردم مشغول هستند. تو هم بهتره از ساندیس خوردنت لذت ببری و دخالت تو کار بزرگترها نکنی. برو بابا جان. برو ساندیست رو بخور تا تو گرمای جنوب گرمازده نشی. سرنگون باد رژیم ولی وقیح. سالگرد مرگ خمینی هم بر همه مبارک باد.
یکشنبه 16 خرداد 1389

SOSOL - ایران - نیشابور
mehregan*** - ایران - تهران خانم خوب منم اول میگفتم دروغه کل خونواده مونم اول قبول نداشتند حق هم داشتیم فکر میکردیم چون ملاها میگن درسته دستمون به هیچ منبعی نمیرسید یادمه خرداد 76 که خاتمی اومد من پول میدادم دسته دسته همشهری میخریدم تا آتیش بزنم کسی نخونه چفیه میبستم و کتابخونه ام از کتابهای مطهری و امثالهم پر بود همکارام میگفتند امیر تو کوی دانشگاه خیلی ها رو کشتند میگفتم دروغه فقط یه سرباز اونم خونش گردن خاتمی ضد ولایت فقیهه و...اومدم اینور و چشمم به حقایق باز شد مقایسه کردم و خوندم و دیدم و فهمیدم تا مدتی از این احساس جدید منگ بودم ازین تناقض ازین سردرگمی ..
یکشنبه 16 خرداد 1389

SOSOL - ایران - نیشابور
..ولی بلاخره تحقیقاتم رو کامل کردم و حقیقتفتم رو پذیرفتم و شروع به افشا کردم خورده خورده کم کم غیر مستقیم ..با هزینه شخصی ماهواره خریدم برای این و اون خودم نصب کردم بعد اطلاعات رو پرینت میگرفتم و با دوستام شبنامه پخش میکردیم خوب هنوز مشکلی پیش نیومده اما کاملا آماده ام من شدیدا معتقدم اگه بدونی و کاری نکنی گناهکاری من شدیدا معتقدم اگه مغزها آگاه بشن دیگه واسه یه ساندیس ملت تو خیابونا نیستند ..هر چند خیلی هم دلم برای مردم نمیسوزه بلاخره هر کس یه ره شعور به همون اندازه که شک بکنه داره به حقیقتی که خودش قبول نداره و ازش صدمه دیده مث داداشم که در ورطه عمیق بدبختی عکس خامنه ای تو جاسویچیشه و عاشق احمدی نزاده و ...مث خانومم که وقتی دستش از مهریه ای که خارج از کشور نتونسته ازم بگیره تهدید میکنه لو میده چه کارهایی کردم
یکشنبه 16 خرداد 1389

SOSOL - ایران - نیشابور
..مهرگان دوست عزیزم اگه کاری نکنیم بچه های من پسر تو و میلیونها بچه دیگه فردا تو همون جهنمی میسوزند که ما عذابش رو کشیدیم .من نمیگم نمیترسم نه .بوده وقتی که از ترس مث بید لرزیدم خوب اینها با اون شکنجه های قرون وسطایی ترس هم دارند اما نمیشه نشست و با نامردی تظاهرات و تلاش و تبعاتی که جوونهای دانشجومون میکنند رو دید و از دور دستی بر آتیش داشت و لقمه آماده خواست .حداقل ذهنها رو آماده کنیم ...................................................پیروز باشی
یکشنبه 16 خرداد 1389

پارسا دادمهر - نیوزیلند - ولینگتون
الرعب بالنصر تنها ابزار قوی است که این جنایتکاران اسلامی در ایران ان را بکار برده و می برند اعدامهای اول شروع بکار این ستمکاران باید می بود چون این جلادان باید مدتی را بدون عوامل دردسر ساز باید مسیری را طی میکردند که کردند اما یک نکته اساسی در این اعدامها نهفته بود که متاسفانه به علت خامی اکثریت ما مردمان ایران زمین از نظر ها مدت طولانی پنهان ماند وان اینکه این جنایتکاران شروع حکومت خود را متفاوت از وعده هائی شروع کردند که به مردم میدادند این حکومت قرار بود حکومت الله باشد ودر تمام ابعاد حقوق انسانها محترم شمرده شود حتی مجرمین . این حکومت با تولد خویش عزرائیل را هم متولد ساخت و این عزرائیل در یکدست قران ودر دست دیگر شمشیر برانی که محصول خشم وغضب ناشی از عقب افتادکی الله مدینه بود به جان این مردم افتاد و تا به امروز کشتار میکند من کسی نیستم که به شعور یک ملت توهین بکنه اما این رژِیم سراسر حکومتش با خطاهای بزرگ بهمراه بوده وهست این خطاها نشانه ستمگر بودن این حکومته و نباید از هر دیده ای پنهان بمانند پنهان ماندن ستمی عزت این جلادان و ذلت ماست جاوید ازادی
یکشنبه 16 خرداد 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
iranazadiran-ایران-تهران.. جنتلمنم سلام خوشحالم که کامنتی ازشما دیدم بعد از انجام امور شخصی دوباره به افکار و ایده هایت نیاز داریم. سلامت باشی.خانه به دوش - سوئد - استکهلم ....بسیار متشکرم از توضیخاتت خیلی به شنیدن وقایع تاریخی علاقمندم . البته نه درد ناک.شهرام ایران - ایران - تهران .. شعر بسیار زیبائی بود . مرسی از همگی.
یکشنبه 16 خرداد 1389

SHORESH-BM - ایران - ایران
از خمینی و خلخالی که یکی هندی ودیگری از قوم مغول هستند انتظار بیشتری نمی رود که به این صورت ایرانیان با شرف وبا غیرت راقتل وعام میکردند
یکشنبه 16 خرداد 1389

Ava-Iran - ایران - تهران
توی این سی سال این رژیم جنایت کار بیش از 120000 هزار نفر را اعدام کرده.جواب این خونهای بیگناه که ریخته شده دراینده نه چندان دور داده خواهد شد.مرگ بر رژیم ضدبشری خمینی زنده بادازادی
یکشنبه 16 خرداد 1389

zartusht67 - المان - المان
خرخالی حیف شد مرد باید کاری باهاش میکردیم هر روز ارزوی مرگ میکرد حتی با بلدوزر میخواست تخت جمشید را ویران کنه که با مقاومت مردم روبرو شد و عقب نشینی کرد در ازادی ایران قبر همه امامان و امام زاده ها رو ..
یکشنبه 16 خرداد 1389

omid norway - نروژ - اسلو
دختر عمو وپسرخاله منو که 21سال سن داشتند در سال 61 اعدام کردند,.
یکشنبه 16 خرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
royayeman - ایران - ایران -ای .....ببند....رو
یکشنبه 16 خرداد 1389

nima2 - امریکا - اتلانتا
توجه: همه اینها با حکم خمینی این قتل ها را مرتکب می شدن.
یکشنبه 16 خرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
اری انقلابیون بیادتان هست که از اولین روز ورود خمینی جلاد و اسلام ننگینش چگونه برای تمام این اعدامها هلهله کشیدید و توده ایها که برای همین خلخالی منفور چه درفشانیها می کردند..مجاهد با تو هستم کمونیست با تو هستم و ملی منقلی ها که با بی شرمی حتی زنده یاد بختیار را نوکر نامیدید????? و سبزاللهی ها که نابینا هستید در برابر ستایش همین موسوی و کروبی از خمینی کبیر!!!!!لابد بازمی خواهید با بی شرمی چون سال 57 بگوئید نمی دانستیم من سلطنت طلب نیستم و اصولا بعد از فاجعه ی 57 به هیچ گروه و شخصیت سیاسی اطمینان ندارم ولی واقعا فقط برای کشته شدگان فریب خورده ی گذشته. و جوانان خیزش تابستان گذشته دلم می سوزد برایم مهم نیست یک حزب اللهی یک مجاهد و یا موج جدید چماقداران سبز اللهی به من توهین کنند فکر می کنم به عنوان یک .ایرانی این حق را داشته باشم که بگویم رضا شاه و محمد رضا شاه از سراکثریت این ملت زیاد بودند و روز بروز بیشتر به این مسئله ایمان پیدا می کنم جواب توهین هر یاوه گوئی را هم خواهم داد هر که باشد.مرگ بر اسلام و ملایش
یکشنبه 16 خرداد 1389

Azadikhah - هلند - تکسل
royayeman - ایران - ایران:شما هم دست چپ و راستتو اگر تشخییص میدادی این حرفهای بیمنطق و ابکی رو نمیزدی
یکشنبه 16 خرداد 1389

$persian$ - ایران - تهران
اون وقت آرمان این موسوی برگشت به دوران طلایی خمینی متاسفم برای خودم
یکشنبه 16 خرداد 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
خانه به دوش - سوئد - استکهلم تشکر از اطلاعات کاملی که دادید.
یکشنبه 16 خرداد 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
راستی خبر دامادی (تجدید فراش )صادق خان هم رسید بدون اطلاع همسرش با خانمی 18ساله ازدواج کرده که این خانم دختر اقای وحید خراسانی است.تبریک .
یکشنبه 16 خرداد 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
royayeman - ایران - ایران مزدور می فهمی داری چی میگی > چقدر بهت ساندیس دادند که این چرندیات رو بگی.!! فکر می کنی اینجا زندان جمهوری کثیفت است که هرچه بخوای بگی. جمهوری اعدام نا بود است. خمینی گجستک ،خلخالی ،لاریجانی و. دیگر آخوندهای جمهوری اسلامی......... وحشی ترین و جنایتکارترین آدمها که تاریخ بوده و هستند تاریخ از بردن نام این جلادان شرمش میاد.
یکشنبه 16 خرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
royayeman - ایران - ایران . خیانتکار اسلامته که از کشته ها پشته ساخت در قادسیه ی 1..1400 سال پیش و در قادسیه ی 2...1357..ننگ بر تو ...
یکشنبه 16 خرداد 1389

***mehregan*** - ایران - تهران
SOSOL - ایران - نیشابور دوست عزیز حرفهاتون درست. اما شرایط شما کمی خاص شده. راستی مدتی سوالی ذهن منو به خودش مشغول کرده. اما تو کامنتها نمیشه مطرح کرد. براتون توی تالار پرنیان پیام خصوصی میذارم. موفق باشید.
یکشنبه 16 خرداد 1389

AMIRGABAR - ترکیه - استانبول
این هم اسلام..همه یشان مثل هم هستند..صدام ،خمینی ،محمد ،عمر ،علی و خامنه ای همه یشان ادم کش هستند.
یکشنبه 16 خرداد 1389

جام جم - ایران - تهران
royayeman - ایران - ایران خیانتکار تو و امثال تو هستین که با خون این مردم زنده هستید . مرگ بر مزدور
یکشنبه 16 خرداد 1389

Sara2010 - استرالیا - سیدنی
شماها هم نمی مانید . شماها هم نمیخوانید. شماها خصم ایرانید. شماها دشمن جانید . شماها دشمن مایید. چرا اینرا نمیفهمید. چرا سر در گریبانید. چرا کورید چرا منگید . چرا صدای ملت را. چرا شعار این خلق را . چرا نفرت و این درد را نمی فهمید . چرا گنگید چرا منگید. شماها مدفون تاریخید. چرا اینرا نمیفهمید. چرا اینرا نمیبینید . چقدر گنگید چقدر منگید
یکشنبه 16 خرداد 1389

mahtaban - آلمان - فرانکفورت
تا کی جرم و جنایت رو تحمل کنیم . چند ساله قربانی میدیم??
یکشنبه 16 خرداد 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
royayeman - ایران - ایران...هرکی به مملکتش خیانت کنه مثل توخود.....میکنه,,,,رؤیای تو فقط کهریزکه بلیط یکسره بگیر برو حاجت بگیر التماس دعا برای عزیزانت,.. باز مخت کارافتاد
یکشنبه 16 خرداد 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
اعدام فله ای درزندان قزل حصار کرج - 26 نفر درزندان قزل حصار که مجرم به حمل مواد مخدر هستند. جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه برده و قراراست بودی حکم اعدام این 26 نفر اجرا گردد. اسامی انها- محمد جعفری - محمد اذرفام - باقرامینی - سلطان ابادی - محمد مرادی - نادر اذرنوش ازجمله این محکومین هستند. - امکان اعدام فعالان سیاسی در زندان درجمع این اعدامیون باشد.
یکشنبه 16 خرداد 1389

sir.amir - انگلستان - منچستر
royayeman - ایران - ایران برای تو تازی وطن پرستی یعنی خیانت اخه عرب را ه به وطن پرستی امثال شما عاشق اعدام وسنگسار هستن چون در دین شما از گذشت خبری نیست فقط کینه و خشم در ان تازی نامه که همان قران میباشد ننگ بر شما یاغی ها ننگ
یکشنبه 16 خرداد 1389

komeyl - آلمان - هامبورگ
لابد لازم بوده که اعدام کردند/وگرنه من تو خیابون های ایران 60 تا آدم دیدم. چرا اون ها رو اعدام نکردند.هاها
یکشنبه 16 خرداد 1389

iranjp - ژاپن - توکیو
خانه بدوش - سوئد - استکهلم .مرسی از مطالبت جالب بود . در مورد نحوه مردن خال خالی اگر غیر از این میشد جای تعجب داشت .
یکشنبه 16 خرداد 1389

iranjp - ژاپن - توکیو
royayeman - ایران - ایران . معلومه هنوز درگیر رویاهاتی . مثل اینکه درست تربیتت نکردن اینجوری که حرف میزنی گذشته ات بدجوری میره زیر سئوال امیدوارم هر چه زودتر هم بزرگ بشی هم موادب مواظب خودت باش کوچولو .
یکشنبه 16 خرداد 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
. ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس . 1)منظورت از انقلابیون 98 درصد مردم ایران هست که به جمهوری اسلامی رای دادند ؟؟؟!!!!......حالا که چه؟؟؟ اگه تاریخ فرانسه رو خونده باشی دقیقا همین روند تکرار شد و در انقلاب فرالنسه آنقدر جنایت شد و آنقدر سرها از بدن جدا شد که پای جلادها تا زانو در خون فرو میرفت آن انقلاب را هم مردم فرانسه انجام داده بودند و بعد از انقلاب حکومت ناپلیون که پر از جنگ و خونریزی بود ولی مردم فرانسه بعد از آنهمه جنایت به همان حکومت سلطنتی سابق رضایت دادند و بعد از حکومت کوتاه مدت سلطنت به حکومت دموکراسی رسیدند در منطقه اروپا برای رسیدن به دموکراسی فرانسه بیشترین هزینه را پرداخت کرد و راه را برای حکومتهای دموکراسی در دیگر کشورهای اروپا هموار کرد ...
یکشنبه 16 خرداد 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
. ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس . 2) متاسفانه در منطقه خاورمیانه هم این هزینه سنگین را ایران برای رسیدن به دموکراسی می پردازد هر چند اگر دسیسه کشورهای غربی و بی عرضگی روشنفکران ایران نبود ایران در 100 سال پیش به دموکراسی رسیده بود ...حالا من مانده ام با این حرفهای امثال شما چه کمکی به مردم ایران و کوتاه کردن راه آنها می کند جز افزودن بر آتش تندروی و افراط....هر چند مردم داخل ایران بسیار امیدوارانه نشان دادند که به یک بلوغ فکری رسیده اند و از هر نوع افراط بیزارند و جنبش سبز هم نشان داده کاملا متمدنانه و صلحجویانه به راه خود ادامه میدهد و بیشترین هراس حکومت هم از این متانت و عقلانیت مردم ایران هست....
یکشنبه 16 خرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه. - پاریس
پسر شجاع* - ایران - تهران . در عصر انقلاب فرانسه نه تلویزیون بود و نه اینترنت و نه فیلمهای مستند ثبت شده از جنایات !!.شما از چند صد سال قبل صحبت می کنید نه دنیای ارتباطات امروز//مگر جنایات خمینی دروغهایش وعده های پوچش ثابت نشده???مگر رل کثیف خاتمی و سوپاپ8 ساله ی اطمینان او ثبت نشده???چطور وجدانتان اجازه می دهد فریبکاران دیگری بر بال ازادیخواهی جوانان سوار و دوباره از جرثومه فساد و جنایت خمینی معبود بسازند??????? چون مثل چماقداران سبزاللهی توهین نکردید جوابتان را با احترام دادم ولی جوان !!بیدار شو از سرابی که دوباره در حال شکل گیریست .همین.
دوشنبه 17 خرداد 1389

homa-ir - المان - هامبورک
مژده - مژده - لطفا نظری به سایت حکومت 21 ساله ایت الله خامنه ای چگونه اغاز شد. نظری بیاندازید - یک مزدور بدرک رفت royayeman-ایران- تهران
دوشنبه 17 خرداد 1389

zartusht67 - المان - المان
komeyl المان- هامبورگ دانشجوی خالی بند ببند دهن ..
دوشنبه 17 خرداد 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
ARTEMIS-SW - فرانسه. - پاریس. 1)منظور من 30سال پیش هست که نه اینترنت بود و نه ماهواره و نه تلویزیون اینقدر گسترده بود و نزدیک به 50 درصد مردم ایران بیسواد بودند ولی حالا همه چیز فرق کرده نزدیک به 90 درصد مردم ایران باسواد هستند و در هر خانه ای ماهواره و اینترنت هست برای همین امیدوارم مسیری که مردم فرانسه در طول نزدیک به 100 سال طی کرد مردم ایران زودتر آن مسیر را بپیماید هر چند 30 سال گذشت ولی گویی بلوغ فکری مردم ایران در داخل بیشتر از بسیاری از ایرانیان خارج رشد کرده است در تعجبم در همون فرانسه که هستی میلیونها مسلمان با برخورداری ازبسیاری از حقوقشان زندگی میکنند ولی امثال شما انتظار دارید مردم ایران در کشور خود آزادی برخورداری از دین خود را نداشته باشند و آرزو دارید که کسی مثل رضا شاه بیاید که چادر را به زور از سر زنها بکشد در حالیکه مردم ایران بیش از 70 سال هست که آن دوران را پشت سر گذاشتند و مسلما به عقب برنخواهند گشت ...
دوشنبه 17 خرداد 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
ARTEMIS-SW - فرانسه. - پاریس. 2)مردم ایران دوران افراط و تفریط را که حاکمان به انها تحمیل کردند پشت سر گذاشتند و در مرحله رسیدن به تعادل هستند و مسلما دیگر کسانیکه که اندیشه های تندرو از هر نوع داشته باشند در میان مردم ایران جایگاهی نخواهند داشت....در ضمن من نیازی به فحاشی ندارم چون جزو جنبش سبز متمدن ایران هستم ...
دوشنبه 17 خرداد 1389

vahid22 - آلمان - هامبورگ
زبونم بند اومد!!یکی یه کامنت بذاره جای من!!
دوشنبه 17 خرداد 1389

جام جم - ایران - تهران
komeyl - آلمان - هامبورگ . تو هم وقتی اعدام لازم شدئ حالتو میپرسم مزدور
دوشنبه 17 خرداد 1389

i.am.the.world - لوکزامبورک - اش
به این عکسها جدن با حوصله و تامل نگاه کنید. در سکوت و با تعمق به انها نگاه کنید و تقدیس مرگ را در چشم ادمهای مثلا فاتح ببینید. مرگ پرستی را در برق چشم این جلادان ببینید. ادددددددم!!! اگر کسی به این عکسها با دقت نگاه کند و قلبش فشرده نشود, ادم نفرت انگیزی باید باشد. شادباشید.
دوشنبه 17 خرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
*پسر شجاع* - ایران - تهران . اره خیلی روشن شده اند رهبران شما دستمال یزدی به وسعت 100 متر مربع برای خمینی منفور و قاتل. ارزانی شما این روشنفکری و اسلام ننگین//همان مسلمانان مهاجر به اروپا تمام ارزشهای انسانی را که ملتهای اروپائی چند صد سال برای بدست اوردنش تلاش کرده بودند دارند برباد می دهند.شما به دین خود و من نیز /شما تیلیغ کن منهم عقاید خود را می نویسم.
دوشنبه 17 خرداد 1389

vahid22 - آلمان - هامبورگ
پسر بزدل بدجوری داری اظهار فضل میکنی عقب مونده بسیجی !!98 درصد مردم فریب خوردند که به حکومت جور و جهل رای دادند!!ولی حالا خیلی ها بیدار شدند بغیر از تو جیره خوار مزدور!که خودتو زدی به ...!.....
دوشنبه 17 خرداد 1389

omidefarda - استرالیا - ملبورن
این ویدئو کلیپ رو نگاه کنید که مربوط به دوران اعدامهای صادق خلخالی میباشد. از دقیقه چهار به بعد یه قاچاقچی خیلی شبیه احمدی نژاده رو باهاش صحبت میکنه, اینقدر شبیه که حتی میتونه داداش بزرگه احمدی نژاد باشه: https://www.youtube.com/watch?v=1RKf-ZVqnSU. حتما نگاه کنید.
دوشنبه 17 خرداد 1389

+10
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.