نمایش پوسترهای فیلم‌های ایرانی پیش از انقلاب در سوئد + عکس

نمایش پوسترهای فیلم‌های ایرانی پیش از انقلاب در سوئد

نمایشگاهی از ۵۰ عکس و ۳۰ آفیش‌ سینمای پیش از انقلاب ایران، با عنوان "فرهنگ مردمی قبل از انقلاب"، در موزه مردم‌نگاری استکهلم (Etnografiska museet) به نمایش گذاشته شده است.


مسئولان موزه مردم‌نگاری استکهلم، عکس‌ها و پوسترهای ارائه شده در این نمایشگاه را از میان حدود ۱۷۰ پوستر موجود در یک مجموعه شخصی انتخاب کرده‌اند.


این پوسترها به فیلم‌های مردم پسند سینمای قبل از انقلاب تعلق دارند و در آنها چهره بازیگرانی چون "محمدعلی فردین"، "ناصر ملک‌مطیعی"، "پوری بنایی"، "فروزان"، "بیک ایمانوردی"، "بهمن مفید"، "بهروز وثوقی"، "گوگوش"، "حمیده خیرآبادی" (نادره)، "تقی ظهوری" و "منوچهر وثوق" به چشم می‌خورد.

این بازیگران در دوره‌های مختلف، محبوب و الگوی رفتاری مردم کوچه و بازار بودند و روی شیوه پوشش، رفتار، کلام و آرایش آنها تاثیر داشتند.


روز گذشته در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، "اندرش بیورکلند"، مدیر موزه مردم‌نگاری استکهلم، با ارائه توضیحاتی پیرامون چگونگی شکل‌گیری این نمایشگاه، توجه شرق‌شناسان به پوسترهای سینمایی مورد نظر را از زاویه مردم‌شناسی بسیار حائز اهمیت دانست.


سپس نمایشگاه توسط "علی حصوری"، پژوهشگر و استاد سابق دانشگاه شیراز در رشته تاریخ و فرهنگ ایران افتتاح شد.


علی حصوری با تاکید بر اینکه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در روزگار ما به همت، پشتکار، انگیزه و بردباری نیاز دارد گفت: "برپایی چنین نمایشگاهی در موزه‌های مردم‌نگاری جهان بسیار اهمیت دارد و شاید دری را برای مطالعات مردم‌شناسی، تاریخی و فرهنگی درباره هنر سینمای ایران باز کند."


مصطفی عبادی، صاحب پوسترها و آفیش‌های ارائه شده در این نمایشگاه است

در این مراسم "هوکان وال کویست"، مدیر بخش آسیای موزه مردم شناسی استکهلم نیز با اشاره به این که وجود چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مدخلی برای آشنایی با فرهنگ ایران باشد توضیح داد که به عنوان کسی که با فرهنگ هند آشنایی بیشتری دارد، عناصری را در این پوسترها می‌بیند که نشان می‌دهد سینمای هند روی سینمای ایران تاثیر گذاشته است.


صاحب پوسترها و آفیش‌های ارائه شده در این نمایشگاه، "مصطفی عبادی"، از علاقه‌مندان سینماست که در سوئد زندگی می‌کند و سال‌ها پیش از این به طور حرفه‌ای به عکاسی مشغول بوده است.


او آفیش‌ها و پوسترهای فیلم‌های ایرانی پیش از انقلاب را طی ده سال گذشته جمع‌آوری کرده است و درباره انگیزه خود از این کار می‌گوید: "در سال‌هایی که من نوجوان بودم، بسیاری از خانواده‌های ایرانی ترجیح می‌دادند فرزندان‌شان فیلم‌های خارجی، یعنی اروپایی، آمریکایی و حتی هندی ببینند تا فیلم‌های فارسی. در نتیجه من و بسیاری از همنسلانم فیلم‌های سرگرم‌کننده و بازاری قبل از انقلاب را یا ندیدیم و یا سال‌ها بعد دیدیم."


آقای عبادی این پوسترها را به واسطه تلاش یکی از دوستان سینماگرش، طی چندبار سفر به ایران و مراجعه به سینماهای قدیمی، جمع‌آوری کرده است.

او می‌گوید: "من به دلیل علاقه به سینما تا آنجا که برایم ممکن بود پوستر فیلم‌های خارجی بخصوص در نوع وسترن و فیلم‌های ایتالیایی را جمع می‌کردم تا این که حدود ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتم پوستر فیلم‌های بازاری و غیر هنری سینمای فارسی پیش از انقلاب را جمع‌آوری کنم. هم برای این که اطلاعات خودم را در این زمینه بیشتر کنم و هم بفهمم چه عناصری در این پوسترها و اصلاً در این فیلم‌ها بود که مردم را شیفته خود می‌کرد".

علی میری و رضا بیک ایمانوردی. رقص و آواز دو رکن‌ جدایی‌ناپذیر سینمای عامه پسند ایران در سال‌های قبل از انقلاب بودند

رقص و آواز دو رکن‌ جدایی‌ناپذیر سینمای عامه پسند ایران در سال‌های قبل از انقلاب بودند. با دیدن پوسترها و آفیش‌های ارائه شده در موزه مردم‌شناسی استکهلم نیز می‌توان به میزان اهمیت این مقوله و تاثیری که در جلب مخاطب داشته پی برد: در چند پوستر، روی تصویر رقصنده فیلم تاکید شده است.

در چند پوستر نیز به‌عنوان نمونه، نام "مهوش"، خواننده محبوب مردم کوچه و بازار، و "جمیله" رقاص معروف با حروف بزرگ در کنار نام سایر بازیگران به‌چشم می‌خورد.


علی حصوری با تاکید بر اینکه در دهه ۴۰ و ۵۰، پوستر و آفیش یک فیلم، اطلاعات دقیقی از آن به مخاطب نمی‌داد، در این زمینه اینگونه توضیح می‌دهد: "در آن دوره هدف فقط جلب مخاطب بود و طراح و سازنده فیلم چندان در بند این نبود که آفیش و فیلم، لزوماً با هم تناسب اطلاعاتی داشته باشند. مهم این بود که مجموعه‌ای از عناصری که می‌تواند مخاطب را جذب کند در آفیش گنجانده شود. در این حیطه چند عنصر دستمایه سینماگران قرار می‌گرفت تا از آن طریق مردم را به سینما بکشند که از آن میان می‌توان به طور کلی یکی به اغراق در ادا و اطوار بازیگران فیلم اشاره کرد. دومین و سومین نکته هم رنگ‌های قوی و جلب‌کننده و هم‌چنین سکس بود".


این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به نقش برجسته سکس در پوسترهای مقطعی از سینمای ایران، توضیح می‌دهد: "وقتی مسئولان موزه مردم‌شناسی، پوسترهای این مجموعه شخصی را دیدند تا از آن میان تعدادی را انتخاب کنند یکی از نکاتی که به آن توجه کردند این بود که در برخی از این پوسترها نگاهی تحقیرآمیز به زن شده است. به عقیده آنها برخی از این پوسترها تصویر خوبی از زن ایرانی نمی‌دهد و به همین دلیل آنها را برای نمایش انتخاب نکردند. با این حال بازهم در پوسترهای ارائه شده در این نمایشگاه این مشکل وجود دارد. چرا؟ چرا مردم به این نوع از فیلم‌ها توجه می‌کردند؟ چرا پوسترها با این عناصر طراحی می‌شدند؟ چه نکاتی باعث می‌شد تا توده مردم به نوعی از سینما علاقه نشان دهند؟ اینها موضوعاتی است که در کنار ده‌ها موضوع دیگر مربوط به سینمای قبل از انقلاب، نیاز به بررسی‌های جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی دارد".


این بازیگران در دوره‌های مختلف، محبوب و الگوی رفتاری مردم کوچه و بازار بودند

علی حصوری با اشاره به اینکه در گذشته آفیش فیلم های سینمایی توسط هنرمندانی متخصص به تعداد محدود طراحی می‌شد، به‌عنوان کسی که در دوران جوانی از نزدیک شاهد طراحی و نقاشی برخی از این آفیش‌ها بوده است توضیح داد: "هنرمندانی که به این کار مشغول بودند بیشتر از خانواده های فقیر بودند و به ناچار بیش از ۱۴ ساعت در روز برای تامین معاش خود و خانواده‌شان کار می‌کردند. آن‌ها اغلب در گوشه‌ای از لاله‌زار یا در اتاقی تاریک و دورافتاده، با کمترین امکانات، و روی زمین کار می‌کردند. بسیار پیش می‌آمد که آفیشی با ابعاد بزرگ را با تکنیک رنگ و روغن تنها ظرف یک روز می‌کشیدند. درواقع آنها هنرمندانی خلاق بودند که به ناچار و به خاطر غم نان به چنان شیوه‌هایی فعالیت می‌کردند."


پوسترها و آفیش‌های ارائه شده در موزه مردم‌نگاری استکهلم بیشتر به فیلم‌های بدنه سینمای ایران در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی تعلق دارند.


قدیمی‌ترین این پوسترها متعلق به فیلم "نردبان ترقی" ساخته پرویز خطیبی است که در سال ۱۳۳۶ ساخته شده است. در این فیلم "مهوش"، خواننده محبوب مردم کوچه و بازار می خواند و می‌رقصد. عکس بزرگی از چهره او در آفیش این فیلم خودنمایی می‌کند.


پنج فیلم "دختران حوا" ساخته سعید نیوندی (۱۳۴۰)، "شکوفه‌های امید" ساخته رضا صفائی (۱۳۴۳)، "مردی در قفس" ساخته نصرت‌الله وحدت (۱۳۴۴)، "خداحافظ تهران" ساخته ساموئل خاچیکیان و "شمسی پهلوون" ساخته سیامک یاسمی که هر دو در سال‌۱۳۴۵ ساخته شده‌اند از دیگر پوسترهای قدیمی این مجموعه به شمار می‌آیند.


بیشتر پوسترهای به نمایش درآمده متعلق به نیمه دوم دهه چهل و نیمه نخست دهه پنجاه خورشیدی هستند: "شب فرشتگان" از فریدون گله (۱۳۴۷)، "قهرمانان نمی‌میرند" از سیروس جراح‌زاده (۱۳۴۹)، "پدر که ناخلف افتد" از محمدکریم رکنی و "شهر آفتاب" از محمد زرین‌دست (۱۳۵۱)، "باجناق" از حسین قاسمی‌وند (۱۳۵۲)، "ماشین مشتی ممدلی" از محمدرضا فاضلی، "میرم بابا بخرم" از امان منطقی، "مرغ همسایه" از محمود کوشان، "مواظب کلات باش" از رضا میرلوحی، "صلات ظهر" از سعید مطلبی و "سنجر" از سیروس الوند (۱۳۵۳)، "پشمالو" از مهدی فخیم‌زاده (۱۳۵۵) و "طوطی" از زکریا هاشمی (۱۳۵۶).

بنابراین قدیمی‌ترین پوستر این مجموعه، متعلق به ۵۲ سال پیش و تازه‌ترین آن متعلق به ۳۲ سال پیش است.


در نمایشگاه آفیش‌های سینمای ایران، از شماری از فیلمسازان ایرانی بیش از یک پوستر نمایش داده شده است که به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل تمرکز و تاکید مسئولان برگزارکننده به عناصر پوسترسازی سینمایی قبل از انقلاب بوده است تا مرور کار فیلمسازان آن دوره.

چهار فیلم از اسماعیل ریاحی به نام‌های "دل‌های بی‌آرام" (۱۳۵۰)، "دالاهو" (۱۳۴۶)، "خشم کولی" (۱۳۴۷) و "بهشت دور نیست" (۱۳۴۸)، دو فیلم از امیر شروان به نام‌های "ناخدا" (۱۳۵۲) و "عنتر و منتر" (۱۳۵۵)، فیلم دیگری از سیامک یاسمی به نام "لیلی و مجنون" (۱۲۴۹) از این قرارند.


نمایشگاه عکس و آفیش‌های سینمای ایران تا روز ۲۱ فوریه در موزه مردم‌نگاری استکهلم برپا خواهد بود.

Hoja Verde - ایران - تهران
اون موقع هم چیزی نبودیم. دلیل نمیشه چون اون موقع خانومها لختی می گشتند پس ازادی هم وجود داشت.
جمعه 25 دی 1388

darius mis - انکلستان - لندن
چه دنیائ داشتیم و قدر شو نمدونستیم .ای کاش العان ایران آزادی اون موقع را داشت +تجربه این 30 سال سگی انقلاب اسلامی.حیف
جمعه 25 دی 1388

dbsh3000 - سوئد - یوتبوری
واقعا که نودو هشت درصدشون در پیت بودن
جمعه 25 دی 1388

ehsan_14 - اتریش - وین
Hoja Verde - ایران - تهران. پس معلومه چیزی راجب اون زمان نمیدونی.اگه ازادی نبود که اصلان انقلاب نمی شد.نه الان که اگه تو کشور خودت جلوی چشمت حق تو رادارن میدن به فلسطینیها و دارن تو بهترین دانشگاهای دنیا درس میخونندو اگه حرف بزنی به کهریزک میری ووووووو...
جمعه 25 دی 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
ehsan_14 - اتریش - وین. چرا اتفاقن می دونم. شاه از این ها یک کم با انصاف تر و با وجدان تر بود ولی ان زمان هم ازادی بیان و اندیشه و مطبوعات وجود نداشت. ان زمان اخوندها خوشی زیر دلشان زده بود و مردم را فریب دادند و انقلاب کردند.
جمعه 25 دی 1388

akbar.abdi - ایران - تهران
توی عکس آخری عنتری نژاد وقتی کوچک بود در کنار رضا بیک. بیچاره رضا بیک Looool
جمعه 25 دی 1388

sepanta_mehr - ایران - تهران
ehsan_14 - اتریش - وین حرفت جالب بود اینکه اگه ازادی نبود انقلاب نمیشد رو همه میدونند ولی امان از وقتیکه منافع شخصی جلوی بصیرت رو بگیره و ادم مجبور بشه چشم بر حقایق ببنده . شاد باشید.
جمعه 25 دی 1388

amoodarya - ایران - تهران
منو بیاد صدای تخمه شکستن افتاد. و اول هر فیلمی عکس شاه میامد و بلند میشدیم. و یا تعریف کردن فیلم از کنار همسایه صندلی و خواهش میکردیم : اقا لطفان از جلو تعریف نکن.
جمعه 25 دی 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
اون زمان آزادیهای مدنی از سوی حکومت بود ولی آزادی سیاسی نبود. فراموش نکنیم که محمد رضا پهلوی اگر به مردم آزادی سیاسی میداد و کسی مانند خمینی دجال کتاب کشف الاسرار را بیرون میداد که چگونه با دختر شیر خواره می توان لاس زد، دیگر مردم فریب این تازی منش بی همه چیز را نمی خوردند. ایرانی اکنون زمان آن رسیده که دست از بت پرستی برداری. نه تاج سلطنت نه عمامه اسلام که هردو همان حکومت گرا هستند. ما نیازمند به یک ''کشورداری مردم ایران'' داریم و بس. تنها و تنها مردمی بودن یک کشورداری می تواند ایرانی را به ریشه های بنیادین خود برساند. زمانی که کسی همچو کورش و داریوش بزرگ پیدا شدند که در مبارزه از پیشروان باشند آنگاه میتوانیم سخن از پادشاهی بگوییم. این همه آخوند زاده ها و شاهان آمدند و رفتند، بجز سرکوب مردم چه چیز دیگری را ارمغان داشتند؟ بجز چپاول و زورگویی ، بندگی شرق و غرب و تازی پرستی هیچ سود دیگری برای ایرانی نداشتند.
جمعه 25 دی 1388

آریوبرزن - ایران - ذاکرات
Hoja Verde - ایران - تهران . میخواستم جوابتو بدم که دوست گرامی ehsan_14 - اتریش - وین بخوبی جواب نادانی چون تو را داد ..
جمعه 25 دی 1388

mdice7 - ایران - تهران
چرا ما باید همیشه حسرت گذشته رو بخوریم و به جای اینکه به جلو نگاه کنیم به پشت سرمون بیاندیشیم. شاید دوران گذشته طلایی نبود ولی فکر کنم چیزی به اسم دل خوش وجود داشت. این ان قلاب باعث شد خیلی از هنرپیشه ها و خواننده های ما آواره بشند.
جمعه 25 دی 1388

mdice7 - ایران - تهران
چرا ما باید همیشه حسرت گذشته رو بخوریم و به جای اینکه به جلو نگاه کنیم به پشت سرمون بیاندیشیم. شاید دوران گذشته طلایی نبود ولی فکر کنم چیزی به اسم دل خوش وجود داشت. این ان قلاب باعث شد خیلی از هنرپیشه ها و خواننده های ما آواره بشند.
جمعه 25 دی 1388

vezveznazi - ایران - ‌‌‌‌‌‌‌‌ایران
خدا لعنت کنه خمینی را که ما را از چاله به چاه انداخت
جمعه 25 دی 1388

zahra50 - دانمارک - کپنهاگ
احسان وین اتریش ...*اگه آزادی نبود که انقلاب نمی شد...*دوست من اگر الان در ایران انقلاب بشه پس باید بگیم چون در زمان آخوندیسم آزادی بود انقلاب شد ؟!!شاه فقط آزادی اجتماعی به مردم داد . این رسم غلط رو بزارید کنار تا کسی از سلطنت بد میگه در جواب میگید پس آخوندا چی یا الان چی .اگر از سلطنت انتقاد میشه دلیلش این نیست که از ولایت تعریف بشه .اگه اولی رو قبول نداری به این معنی نیست که عاشق دومی هستی .خود محمد رضا در مصاحبه وعده آزادی احزاب و انتخابات آزاد میده .یعنی خودش قبول داشته آزادی نیست .
جمعه 25 دی 1388

ehsasoeshgh - سو ئد - گوتنبرگ
سال 57 سالی که ملت ایران خودکشی سیاسی کردند
جمعه 25 دی 1388

ahb51 - المان - هانوفر
حقا فیلمهای بعد از انقلاب محتوای بیشتری دارند/پیش از انقلاب فقط عرق خوری و کافه را به هم ریختن و از این جور چیزها بود که هیچ محتوای آموزشی نداشت.
جمعه 25 دی 1388

روز روشن - انگلیس - لندن
سینمای ایران واقعا باعث شرمساری بود. بر خلاف آن هنر موسیقی و آوازه خوانی و خوانندگی در اوج خود بود.
جمعه 25 دی 1388

dinafar - یونان - اتن
احمدی نژاد توی عکس اخری چه نقشی داره
جمعه 25 دی 1388

freydun - ایران - شیراز
این فیلمها واقعا باعث ننگ بودند.اگر بجای این فیلمهای بند تنبانی فیلمهایی از زندگی کورش وداریوش وبابک درست میشد و اگر الگوی جوانان ما بجای رضا موتوری و فروزان جوانان تحضیل کرده و موفق جامعه بودند .اگر بجای خرید ریش و سبیل برای جشنهای مختلف /کتاب ودفتر قلم میخریدند. اگربجای دادن پول به اخوندهای مفتخور وبنیادهای اسلامی/ ایران پرستی را به مردم می اموختند اگر بجای طلاکاری مرقد ها و قبول هزینه مرقدها در عراق یک حصار معمولی دور گور کورش میکشیدند واگر بجای چاپ هزاران قران/ ترجمه 33000کتیبه تخت جمشید را ممکن میکردند.امروز کشوری دیگر میداشتیم.
جمعه 25 دی 1388

nima68rap - ایران - تهران
من که خیلی از فیلم های قدیمی رو دوست دارم مخصوصا بازیگرای قدیمی که درد و بلای همه شون بخوره تو سر محمد رضا شریفی نیا ....
جمعه 25 دی 1388

iranesabz - هلند - هلند
در زمان شاه مردم ایران به غیر از ازادی سیاسی سایر ازادیها داشتند. البته حق کشی و ظلم هم از جانب بعضی ها مخصوصا برخی از اعضای خانواده پهلوی بود ولی امروز نه تنها ازادی سیاسی بلکه ازادیهای فردی و اجتماعی وجود ندارد. ای کاش در زمان بختیار همه چیز تمام شده بود تا اینکه امروز نه تنها صاحب یک جمهوری سکولار بودیم بلکه ازادی و احترام داشتیم و مجبور نبودیم حسرت گذشته را بخوریم.
جمعه 25 دی 1388

iranazadiran - ایران - تهران
نمایشگاهی هم از فیلمهای غیر مجاز دختران خودفروش در رده سنی 12تا 16 و زنان خودفروش با هر رده سنی بعد از شورش 57 را در دبی و ایران میگذاشت. همچنین از فیلمهایی مانند زیر پوست شهر که وضعیت اعتیاد را نشان میداد و فیلم مارمولک که نمونه ی کوچکی از نمایش حکومت دغلکار است استفاده میکرد تا ملت ایران با هوشیاری و آگاهی از هر گونه افراطی که در رژیم قبلی و تفریطی که در حکومت دغل کنونی هست بپرهیزند و جامعه ای آزاد و متعادل را در ایران آزاد فردا بسازند.
جمعه 25 دی 1388

ich bin iraner - ایران - تهران
سلام. از دیدن این نوع فیلمها هرزگی وبیبندو باری اخلاقی چیز دیگری استنباط میشود?????یکی از دلایل فروپاشی سلطنت و حکومتهای خود خوانده شاهنشاهی ابتذال فرهنگی واخلاقی و پیروی کورکورانه از فرهنگهای بیگانه بخصوص فرهنگ غربی بدون در نظر گرفتن فرهنگ بومی وملی مذ هبی میباشد.با تشکر.یا علی.
جمعه 25 دی 1388

Afshin London - انگلستان - لندن
شورش 57 اگه اسمش انقلابه در واقع انقلاب مردم ناسپاس و دشمن پرست بود.
جمعه 25 دی 1388

mashady - انگلیس - منچستر
مرگ بر هرچی اخوند و هرچی شاه و شاهزاده (با ادمهای بی منطق بحث نکنید فقط شعار بدید)
جمعه 25 دی 1388

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
بچه های توی ایران میتونن بنویسند که ایا این فیلمها هنوز هم توی ایران بیننده داره؟!!! تا چند سال بعد از انقلاب که داشت.
جمعه 25 دی 1388

khatat - المان - برمن
تنها ملتی که هنوزم که هنوزه در خیلی از موارد اتفاق نظر ندارند و همواره به همدیگر محترمانه توهین میکنند.خودمانیم .ملت ایران. خانه از پای بند ویران است.
شنبه 26 دی 1388

3zar - امریکا - لس انجلس
اخی عزیزم خوشبحاله اونای که حد اقل یک چیزی از قدیما دیدن.البته فکر نکنید ما بی نصیب موندیما.اصلا ما هم خدا رو شکر عنترو منترو دیدیم ...بقولی امام خامنه ای و احمد کوتوله....
شنبه 26 دی 1388

SARA-IRAN - ایران - تهران
این فیلما امروزه توایران هیچ بیننده ای نداره جز شرمساری برای ما چیز دیگه ای نداشت این فیلمها باعث ننگ بود و هیچ هدف و محتوایی نداشت چون زنا بیبندوبار بودن میگین آزادی بوده ولی الان هرکه این فیلمارو میبینه میگه وای خدا مرگم بده ببین زمان شاه خائن چقدر افتزاح و بی بندوباری بوده..
شنبه 26 دی 1388

پریستوک - ایران - تهران
بچه هایی که میگن بی محتوا بود ، بی انصاف نباشید اون زمان سینمای ایران نوپا بود و دید مردم از فیلم و سینما متفاوت بود و علم فیلمسازی و کارگردانی و نقد و از این جور حرفا خیلی محدود بود
شنبه 26 دی 1388

پریستوک - ایران - تهران
SARA-IRAN - ایران - تهران . باشه کلاغ سیا تو بهتره بری لای چادر چاقچورت تو پستوی خونه قایم شی . surena1611 - آلمان - اشتوتگارت. الان دیگه نه ، 15 سال پیش اینجا DVD و فیلمای خارجی پیدا نمی شد و ماهواره فراگیر نبود ، مردم دلشون و به این چیزل خوش می کردن الان دیگه نه . فیلمای روز جاشون و گرفتن
شنبه 26 دی 1388

sadeghshb - ایران - ارومیه
ich bin iraner - ایران - تهران . . برو بمیر با اون افکار گندیده ات . خلایق هرچه لایق
یکشنبه 27 دی 1388

mushak - اتریش - وین
ولی سینمای ایران روز به روز در حال رشده.اون زمون که حیونکی خیلی فقیر ( فرهنگی ) بود.ضمنا اون مردک الدنگ رو بگم لااقل اسم علی ع را توی این حرفهای گندیدت نیار.
دوشنبه 28 دی 1388

+12
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.