جزییاتی جدید درباره پرونده تلخ کهریزک : تلخ‌نگاری یک جنایت

جزییاتی جدید درباره پرونده تلخ کهریزک :
تلخ‌نگاری یک جنایت: «از رنجی که می‌بریم»

تابناک : چندی پیش، «تابناک» به نقل از شماره بیست و هشتم شهریور ماه هفته‌نامه پنجره، مجموعه مطالبی را درباره ماجرای بازداشتگاه کهریزک منتشر کرد که بازتاب‌ گسترده‌ای در افکار عمومی داشت و با واکنش‌هایی نیز روبه‌رو شد.

به گزارش «تابناک»، این جریان فکری از آن‎ روی که یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های خود را پیگیری حوادث مربوط به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و رخدادهای پس از آن می‌داند، همواره کوشیده با بررسی و نقد عملکرد سردمداران اصلی این جریان که با رویکردها و اقدامات خود، صدمات جبران‎ناپذیری را به نظام اسلامی زده و با حرکت‌های غیر قانونی به مصاف حقوق مردم و رأی آن‎ها رفته‌اند و دل دشمنان انقلاب اسلامی را شاد کرده‌اند؛ موضوعاتی نظیر بازداشتگاه کهریزک را نیز مورد پیگیری قرار دهد تا با جلوگیری از جابه‎‌جا شدن مسائل اصلی و فرعی مربوط به انتخابات، بکوشد حقی ضایع نشده و به همه جوانب این فتنه بزرگ پرداخته شود.

بنا بر این گزارش، گزارش تکمیلی درباره روند رسیدگی به این پرونده، چنانچه در ادامه می‌آید، در شماره جدید پنجره منتشر شده تا انشاءالله در راه احقاق حق، روشنگر اذهان باشد و توان قضات شجاع را برای به ‌ثمر رساندن دادخواهی افزون کند:

چهار ماهی از حادثه کهریزک که رهبر انقلاب از آن به‎ عنوان یک فاجعه یاد و بر پیگیری آن بارها تأکید کردند، می‌گذرد. در همین مورد و در پی دستورات‌ رهبری، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسأله را پیگیری کرده و گزارش‌هایی را برای ایشان فرستاده است؛ گزارش‌هایی که دربرگیرنده جزییات، نام‌ها و اطلاعات دقیق مربوط به وقوع این رخدادهاست.

البته مجلس نیز به اقتضای نقش نظارتی خود وارد ماجرا شد، اما با گذشت یک ماه از پایان تحقیقات مجلس، هنوز گزارشی از این بررسی‌ها برای هیأت‎ رئیسه مجلس ارایه نشده‌ و به ‌نظر می‌رسد این گزارش هنوز آخرین مراحل تکمیل شدن را می‌گذراند و به گفته برخی نمایندگان در حال به‌روز شدن است.

 احتمال دارد این گزارش در هفته جاری در مجلس قرائت شود. پرویز سروری رئیس کمیته‌ ویژه مجلس برای پیگیری مسائل بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات هم دوشنبه هفته پیش به ایسنا گفت که قرار است سازمان قضایی نیروهای مسلح، زمان برگزاری دادگاه‌ها را اعلام کند، اما با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داریم، برگزاری این دادگاه‌ها قریب‌الوقوع خواهد بود.

تعداد متهمان و شاکیان

آمارهای منتشره، حاکی از آن است که پرونده کهریزک، حدود بیست شاکی خصوصی دارد. برخی شنیده‌ها و قراین حاکی از آن است که برخی نهادهای مرتبط با این پرونده‌، فعالیت گسترده‌ای را برای گرفتن رضایت از خانواده‌های شاکیان آغاز کرده‌اند تا از تعداد شاکیان بکاهند.

برخی از خانواده‌ها نیز درباره این‎که چرا با خانواده‌ دیگر قربانیان این ماجرا در ارتباط هستند، مورد مؤاخذه قرار گرفته‌اند. حال این پرسش مطرح است، هنگامی که دادگاه پرونده کهریزک برگزار شود، تعداد شاکیان خصوصی این پرونده چند نفر خواهد بود؟

پرسش دومی که گاه افکار عمومی را می‌آزارد، درباره تعداد متهمان اصلی این پرونده است. در اوایل آغاز بررسی موضوع کهریزک، مقامات ذیربط، تعداد متهمان اصلی آن را یازده نفر اعلام کردند که پس از مدتی این رقم از سوی «فرهاد تجری»، عضو کمیته ویژه مجلس برای پیگیری موضوع بازداشت‌های پس از انتخابات هشت نفر اعلام شد.

خبرها از احضار برخی مقامات ناجا برای پاسخگویی به پرسش‌های مسئول پرونده به دادگاه حکایت دارد و برخی تغییرات صورت ‌گرفته در مدیریت میانی ناجا در حوزه تهران بزرگ را در این راستا می‌داند.

کلید اسرار

هفدهم مرداد ماه پدر «محمد کامرانی» از قربانیان حادثه کهریزک نامه‌ای به آیت‎ الله سیدمحمود‎ ‌هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضاییه، نوشت و از وی خواست تا حال که در اواخر دوران ریاست بر دستگاه قضایی کشور است، شکواییه آنان درباره کهریزک را به سرانجام برساند که آیت‎الله شاهرودی نیز این نامه را به دفتر حقوق شهروندی این قوه ارجاع داد.

در پی ارجاع این نامه، دفتر حقوق شهروندی رئیس قوه قضاییه نیز پیگیر موضوع شد و اقدام به تهیه گزارشی درباره کهریزک کرد و سرانجام آن را به دادسرای انتظامی قضات ارجاع داد. این گزارش چهارم شهریور ماه گذشته به دادسرای انتظامی قضات فرستاده شد.

نکته اصلی این گزارش به نقش سه عنصر مهم در دادستانی تهران در موضوع کهریزک باز‎می‌‌گردد و از دادسرای انتظامی قضات می‌خواهد که به خلع ید آنان حکم دهد؛ اما هنوز با گذشت سه ماه از تهیه این گزارش هیچ حکمی در این زمینه صادر نشده است.

«علی‎رضا آوایی» رییس کل دادگستری استان تهران نیز دوبار در تاریخ‎های دوازدهم و بیست و پنجم مهر موضوع را به «احمد شفیعی» دادستان جدید انتظامی تهران ارجاع داده است.

البته دادستان انتظامی قضات نیز با تأیید مطلب و بدون ذکر نام آنان در بیست‎ و یکم شهریور ماه به ایرنا گفته بود: «در مسایل اخیر پرونده سه قاضی در دست بررسی است که اگر به نظر قضات دادستان انتظامی قضات قابل تعقیب باشند، برای آنها درخواست تعلیق می‌شود. این سه قاضی اکنون در حال خدمت هستند و پرونده آن‎ها در دست رسیدگی است و پس از آن‎که به اظهارنظر نهایی رسید، درباره آن‎ها تصمیم‌گیری می‌شود.»

از آن زمان تاکنون، دو نفر از این قضات از سمت‌های بسیار مهمشان جابه‌‎جا شده‌اند و تنها نفر سوم (دادیار پرونده کهریزک) همچنان مشغول فعالیت است.

با وجود این، فرهاد تجری، نماینده مجلس که علاوه بر عضویت در کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت‌های پس از انتخابات، سابقه قضاوت را نیز در کارنامه دارد درباره علت تعلل دادسرای انتظامی قضات برای صدور رأی در این زمینه، ضمن تأکید بر این‌که از وجود چنین پرونده‌ای درباره سه قاضی مرتبط با پرونده کهریزک آگاه نیست و با یادآوری روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضایی به پنجره گفت: رسیدگی به شکایات و گزارش‌ها در محاکم قضایی پروسه طولانی مدتی است که زمان زیادی را برای صدور رأی می‌برد؛ ارسال پرونده‌ها به یک دادسرا، زمانبر است و چند ماه طول می‌کشد و به همین نسبت هم صدور رأی در دادسرای انتظامی قضات نیاز به زمان دارد و نمی‌توان گفت که چون گزارشی به این دادسرا فرستاده شده است، پس باید در چند هفته و یا دو سه ماه رأی آن هم صادر شود.

گزارش تکمیلی

در پرونده متوفیان ماجرای کهریزک چند روز پس از تدفین، گزارشی تکمیلی قرار داده شده که به ‌نظر می‌رسد این گزارش از سوی دستگاه انتظامی بر این پرونده افزوده شده است.

این گزارش تکمیلی در دوازدهم مرداد ماه امسال تهیه شده و کدها و اطلاعاتی را درباره ماجرای کهریزک در خود دارد که به ‎لحاظ زمان و مکان بازداشت با اطلاعات موجود درباره برخی قربانیان این حادثه از جمله «محسن روح‌الامینی» همخوانی و تطابق ندارد.

البته در این گزارش، نکاتی است که گزارش قبلی نشریه پنجره را تأیید می‌کند و نکته‌ای را که پنجره درباره صدور دستور تشدید برخورد با اغتشاشگران روز هجدهم تیر به نقل از یک مقام اجرایی نقل کرده بود، به‌ عنوان جمع‌بندی ذکر می‌کند.

وضعیت آخر

شاید طرح این پرسش که متهمان کهریزک در روزهای حادثه‎انگیز تیر ماه یعنی در فاصله روزهای نوزده تا بیست و یکم تیر در کجا هستند، پرسش مهمی از نظر عموم مردم نباشد، اما پاسخ‌هایی که برخی افراد مرتبط با موضوع کهریزک به آن داده‌اند، قابل توجه است.

دادستان تهران در جوابیه‌ای که در واکنش به گزارش نشریه پنجره انتشار داد، اعلام کرد: «در روز‎های شنبه و یکشنبه، بیستم و بیست و یکم تیر ماه برای دفاع از رساله دکترا در مرخصی به سر می‌بردم.»

گفته می‌شود که یک مقام انتظامی ارشد مرتبط با پرونده نیز در نوزدهم تیر ماه، یعنی روز بعد در سفری در شمال کشور بوده و ریاست بازداشتگاه کهریزک نیز در آن زمان در قم بوده است.

حال پرسش این است که آیا افکار عمومی می‌پذیرد، در زمانی‎ که کهریزک آبستن رویدادی به این مهمی بوده، این افراد به‎ دنبال مشغله‌های دیگر و بعضا خارج از تهران بوده باشند؟ تنزل مسئولیت (که در پاره‌ای موارد رخ داده)، عذرخواهی و استعفا، حداقلی از اقدامات اخلاقی برای پایان دادن به‌ ماجراست و روشن است که در مرحله بعدی، موضوعاتی نظیر خلع از مسئولیت، توبیخ و مجازات قانونی مطرح می‌شود.

باز شدن پای مخملباف‎ها

اظهارنظر برخی شاکیان خصوصی این پرونده خبر از آن دارد که «سمیرا مخملباف»، درصدد تهیه فیلمی از موضوع کهریزک شده است. مخملباف به برخی از آنان پیغام داده که به ترکیه بیایند و با او همکاری کنند تا او فیلم کهریزک را بسازد؛ فیلمی که حتما با گرایشی ضدایرانی ساخته خواهد شد و با صحنه‌گردانی جشنواره‌های خارجی جایگاهی نظیر «بدون دخترم هرگز» خواهد یافت.

مقابله با این جریان، هوشمندی بیش از پیش دست‎اندرکاران امر (به ‌ویژه مدیران رسانه‌ای) را می‌طلبد تا بار دیگر دشمنان نظام را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.

بیان این نکات، گویای رنجی است که خانواده‌های قربانیان این حوادث هنوز با گذشت ماه‎ها از این ماجرا به دوش می‌کشند؛ رنجی که انتظار می‌رود با تعیین تکلیف هرچه سریعتر این پرونده و مشخص شدن متهمان اصلی آن پایان یابد.

در این میان، آنچه موجبات دلگرمی این خانواده‌ها را فراهم می‌کند، این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از نزدیک پیگیر وضعیت این پرونده بوده و هستند.

امید است با برخورد قاطع با ریشه‎های رخدادهای اخیر و دنباله‎های نظام سلطه، راه توطئه‎گری دشمنان این مرز و بوم بسته شده و در کنار آن، با رسیدگی و برخورد با خطاهای غیرقانونی انجام گرفته، مسیر بی‎توجهی به احکام نورانی اسلام و سیاست‎های عالی نظام قطع شود.

منبع : تابناک

نظرات کاربران سایت تابناک

نظرات بینندگان:
گزراش خیلی خوب و جامعی بود. از تابناک خواهش می کند این نظرات مرا هم در سایت قرار دهد
1- چطور امکان داره که بعد از انتخابات سریع هزاران نفر را گرفتند و پرونده های همه رو هم آماده کردند و له دادگاه فرستادند و حتی حکم هم دادند اما برای جنایتکاران کهریزک که آبروی نظام رو بردند اتفاقی نیفتاده.
2- با این اقدامات بر اعتمادی مردم هر روز بیشتر شده و خانوده های داغ دار دنبال کسانی خواهند رفت که در بیرون از مرزها قرار دارند تا دردل دل آنها رو گوش کرده و بهره برداری سیاسی کنند.
3- مردم تو کوچه و خیابان می گند این قضیه هم دچار روزمرگی شده تا حساسیتها کمتر شده و با چندتا حکم ریش تراشی سر وته قضیه رو هم بیارند.
4- جنایتی در این مقیاس از مدیران دون پایه ساخته نیست. نظام باید نشان دهد که با هیچ کس رو در وایستی ندارد و فرماندهان جنایتکار رو به پای میز محاکمه بکاشند چرا که در جامعه اسلامی و علوی همه مردم تحت لوای امنیت قانون هستند حتی اگر مخالف نظام باشند.
با تشکر از تابناک
داستان !!!
خدا خیرتان بدهد که از حقوق مردم دفاع می کنید.
ما که از مسولان نا امید شده ایم؟
اگر فیلمی هم ساخته شود مقصر خود مسئولین هستند که خاطیان را به حداکثر مجازات محکوم نمی کنند ، حتی برای آنها دادگاه تشکیل نمیدهند اگر هم تشکیل دهند سوری است زیرا فرماندهان آنها نیز باید محاکمه شوند،تا ذهن نا آرام مردم اندکی تسکین پیدا کند
واقعا شما فکر میکنید اینجور پرونده به جایی میرسه !!!
واقعا پنجره و شما چه جیگری دارید که مرتب درباره این موضوع می‌نویسید
دشمنان نظام فقط کسانی مثل مخملباف و دخترش نیستند! دشمنان نظام کسانی هستند که حوادث کهریزک را پیش اوردند و از محاکمه عوامل ان سرباز می زنند!
واقعا چرا وقتی محاکه و دادگاه اصلاح طلبان بدون رعایت بعضی از قوانین برگزار می شود! محاکمه مسببان حوادث کهریزک اینقدر طول کشیده؟؟؟!
اصلا ایا قرار است به نتیجه ایی برسند؟! به این موضوع بپردازید که اگر پاسخ مناسب و محکم و مستند در این مورد به مردم داده نشود چه عواقبی خواهد داشت؟؟؟!
اصلا و اصلا شبیه یک مملکت اسلامی نیستیم!!! از دین بیشتر به ظاهرش توجه می کنیم و.......
لطفا درج کن! افرین.......
خدا لعنت کنه بنیان گذاران اصلاحات و انقلاب مخملی را
منظور از نهاد خاصی که می‌خواد از شاکیان رضایت بگیره، کجاست؟
تابناک بزدل! یه مقدار هم از جنایات اعضای جنبش "سبزی خوردن" در حمله به نیروهای حافظ امنیت و حمله به اموال عمومی بنویس. میترسی محبوبیتت کم بشه یا اینکه امنیت سایتت به خطر بیوفته؟ تو آمریکا اگه کسی تو تظاهرات غیرقانونی شرکت کنه و بعد بزنه اموال عمومی (شیشه بانک ها - سطل های زباله - علائم راهنمایی و رانندگی - اتوبوس ها و ...) رو به آتیش بکشه و از بین ببره چیکارش می کنن؟ حالا حمله به مساجد و پایگاههای نظامی بماند. این سوال رو از آقای مزدور (مخملباف) هم بپرس.
خانه از ÷ای و بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
عزیز ان من یک سوال خیلی واضح دارم:چطور از 25 خرداد تا کنون دادگاه متهمان باصطلاح اغتشاشات بسرعت برگزار شده ولی حتی شاهد برگزاری یک دادگاه فرمایشی هم برای متهمان کهریزک نیستیم؟ این نشان از عمق فاجعه دارد تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
با این جملات آغازین کسی ندونه فکر می‌کنه غیر از شما کسی برای این انقلاب دلش نمی سوزه
هر فیلم منتقدی که ساخته شود حتما ضد ایرانی که نیست. اتفاقا باید چندین فیلم در مورد کهریزک و اوین و جاهای دیگر که مسئولین کار خلافی انجام می دهند ساخته شود تا همه به نوعی مراقب اعمال خودشان شوند. اگر این نوع فیلم ها در داخل ایران ساخته شود. قاعدتا ضریب دموکراسی در ایران را بالا خواهد برد.
شما منافق هستید.
امروز یک پلیس آمریکایی به یک شهروند سیاه پوست این کشور گفت:"هووووووووووووووووووووی..."
شما به جای انعکاس این مهم به چه مطالب بی اهمیتی می پردازید
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
دام تزویر نکن چون دگران قرآن را
آقایان و خانم های تابناک! شما چه موفق بشوید و چه نشوید، تلاش مقدس شما در خاطره ها می ماند. اما دریغ که عدم موفقیت شما به معنای از دست رفتن خیلی چیزهاست که اگر نام بیاوریم شما نخواهید توانست این یادداشت را چاپ کنید و موفقیت شما به معنای سالم سازی و بازگشت البته سخت و دردناک اعتماد ملی است.
گفته اید که این مسئله هوشمندی راسانه های داخلی را می طلبد. منظورتان رسانه هایی مثل کیهان و یا ثانیه نیوزند؟ این رسانه ها خود فاجعه هستند.
چرا نظرات مرا هیچوقت منتشر نمیکنید؟حقیقت تلخ است و رسالت خبر رسانی رسالتی بس عظیم
خیلی دلتون خوشه . خیلی
خدا بیامرزه . همین . تا آیندگان قضاوت کنند حتی در مورد من و شما .
همین یک بام ودوهوا در مورد دوطرف قضیه مارابس که این طرفی را به سرعت برق دستگیر ومحاکمه ومجازات نموده اند وان طرفی ها هنوز که هنوزه در یک خم بازجویی مانده اند تا زمانی که ابها از اسیاب افتاد وکوچکترها را به خاطر جرایمی همانند دزدیدن ریش تراش محاکمه کنند
بهتر است همه مسئولان مربوطه همچنان رنح ببرید... به تاریخ بسپارید... خودش درستش میکند...
همه دارند از دید جناحی نگاه میکنند. خجالت بکشید باید افراطیون هر دو گروه را مجازات کرد.
دنباله های نظام سلطه ؟ مگه شما هم جزء این نظامی که فرمودید نبوده و نیستید ؟
خود شما نظرات منطقی کاربران را در سایت قرار نمی دهید /احتمالا به دلیل حفظ نظام و ... اونوقت انتظار دارید بیایند چند تا دونه درشت رو در تلویزیون نشون بدن و به مردم بگم اینا مقصران کهریزکند ؟ تو رو خدا منطق باشین و از مقاله ها که به نتیجه نمی رسد در سایت قرار ندهید . بقول یکی از دوستان بعد از انتخابات عملا به مردم گفتند خفه شید و ما تصمیم می گیریم !
دشمنان نظام = کسانی که در کهریزک فاجعه آفریدند
نه منتقدین جنایت ها
مردم در این قضیه مانده اند چطور پرونده کسانی که مقامی دارند و مسئول این فجایع بوده اند در حالی که تشخیص جرم آنها طبیعتا باید سریعتر انجام شود اینقدر طول کشیده در حالی که کسانی دیگر سریع جرمشان تعیین می شود و به دادگاه کشیده می شوند و حکم داده می شود در حالی که تشخیص جرم آنها سخت تر بوده
فکر میکنم مقام معظم رهبری باید در این قضیه ورود بیشتری کنند تاشاهد ضعیف و ضعیف تر شدن اعتماد مردم به نظام نباشیم
تا زمانیکه حقایق این کشور به بهانه سواستفاده دشمن!! کتمان میشود این ملت روی عدالت علوی را نخواهد دید .
ضد ایران یا ضد دولتی!
این ها از هم جدا هستند
بی خود ربطش ندهید
وقتی گردش اطلاعات آزاد نیست و کسی حاضر به پاسخگویی نیست
از مخملبافها چه انتظاری دارید
مثل اینکه آقا محسن وتابناک دارند راه خودشونو از مردم جدا میکنن ؟؟؟!!!!
elvis2002 - سوئد - گوته برگ
در این میان، آنچه موجبات دلگرمی این خانواده‌ها را فراهم می‌کند، این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از نزدیک پیگیر وضعیت این پرونده بوده و هستند. ها ها هاتمام اتش ها از گور همون رهبر بی ناموس بلند میشه
یکشنبه 24 آبان 1388

kamia1 - المان - کلن
تف به نظام دیکتاتورئ و متجاوز
یکشنبه 24 آبان 1388

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
اگر قرار باشد کسی در ماجرای کهریزک که فقط اسم در کرده و ده ها از این کهریزک ها سی سال است به جنایت مشغولند محاکمه شود تمام افراد در بیت رهبری هستند به سر پرستی خامنه ای . همه مقاله بالا شعر بود اگر قرار بود کاری انجام بشه شد یعنی شاهد ماجرا پزشک وظیفه را هم همان بیت انتری در 26 سالگی کشت و تا سر نگونی این جاهلان جانی این کشتار ادامه دارد.
یکشنبه 24 آبان 1388

سکوت - ایران - تهران
ها ها ها ها هاهاها هاها ها ها ها هاها . تو روح اون . خوشم میاد نفستون از دست سمیرا به خس خس افتاده . خانواده‌های عزیز و با شرافت و داغ‌دار و شجاع شاکیان و غیر شاکیان کهریزک تو رو به عزت و انسانیت و عدالت دست از شکایت برندارید یه اعلامیه بدین یه حرفی بزنید به خداوندی خدا مردم پشتتون خواهند بود سکوت شما جنایت اینارو بیشتر میکنه و جوونای بیشتری مورد شکنجه و تجاوز قرار می‌گیرند تو رو خدا سکوت نکنید نترسید بیخیال نشید. ای خدا بهشون قدرت مبارزه و تحمل و شهامت بیش از پیش بده خدا صبرتون بده هر چند هر تصمیمی بگیرید همیشه عزیز و محترم خواهید بود. فقط فریب حرف‌ها و تهدیدات اینا رو نخورید. زنده باشد شرافت و انسانیت و عدالت. یا حق
یکشنبه 24 آبان 1388

کلاب - ایران - تهران
این خانه 30 سال از پای بست ویران است.1000تا کهریزک دیگه وجود داره که گندش بعدها بالا میاد
یکشنبه 24 آبان 1388

pariha - کویت - کویت
دروغ - دروغ - دروغ - خامنه ای مجرم خودش دستور داده برخورد کنند حالا توقع دارید کی را محاکمه کنند؟؟؟؟؟؟؟
یکشنبه 24 آبان 1388

Kavkaz - ایران - تهران
pariha - کویت - کویت -باهات موافقم
یکشنبه 24 آبان 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.