مصر خواهان استرداد مجسمه نفرتیتی است

مصر خواهان استرداد مجسمه نفرتیتی است

ملکه نفرتیتی بانوی اخناتون (فرعون سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۲۴ پیش از میلاد مسیح) بود.

با انتشار گزارشی تازه در "اشپیگل" آلمان و تایمز لندن، دعوا بر سر معروف‌ترین تندیس مصر باستان بار دیگر بالا گرفته است.

باستان‌شناسان مصر عقیده دارند که مجسمه نفرتیتی با حیله و در "شرایطی نیرنگ‌آمیز" به آلمان منتقل شده است.

لودویگ بورشارت مصرشناس نامی آلمانی در حفاری‌های سال ۱۹۱۲ تندیس ملکه زیبای مصر باستان را کشف کرد و تصمیم گرفت آن را به آلمان بفرستد.

هفته نامه "اشپیگل" بر پایه‌ی سندی نویافته و مربوط به سال ۱۹۲۴ خبر داده است که باستان‌شناس آلمانی، برای خرید مجسمه و کسب جواز صدور آن به آلمان، آگاهانه مقامات مصری وقت را گمراه کرده است.

او عکسی تیره و تار از مجسمه گرفته و آن را به "مقامات کنترل" نشان داده است، تا آنها به زیبایی و درخشش مجسمه پی نبرند. همچنین گفته می‌شود که بورشارت به مسئولان گفته بود که جنس مجسمه از گچ است، تا در اصالت آن تردید ایجاد کند.

باستان‌شناس کلاهبردار؟

یک منشی "انجمن شرق‌شناسی آلمان" که در کشف و معامله تندیس نفرتیتی در ژانویه سال ۱۹۱۳ حضور داشته، در یادداشتی مربوط به سال ۱۹۲۴ که به تازگی رو شده، نوشته است که باستان‌شناس آلمانی بورشارت "برای این که مجسمه به ما برسد، نه خود مجسمه و نه عکس درستی از آن، بلکه عکس تیره و تاری از آن را" به مقامات کنترل نشان داد.

به دنبال انتشار این گزارش، زهی حواس دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر اعلام کرد که بی‌درنگ و به طور رسمی از آلمان تقاضا می‌کند که مجسمه معروف را به مصر برگرداند. آقای حواس گفت که اگر سند منتشر شده درست باشد، مجسمه نفرتیتی به طور غیرقانونی به آلمان رفته است و باید به مصر برگردد.

مصر از سالیان پیش همواره خواهان استرداد معروف‌ترین مجسمه مصر باستان بود، اما این بار دلیل قوی‌تری برای پیشبرد تقاضای خود به دست آورده است.

"شرایط منصفانه"

انجمن شرق‌شناسی آلمان ادعای باستان‌شناسان مصری را رد کرده و گفته است که هیچ تلاش آگاهانه‌ای برای کم‌بها جلوه دادن مجسمه صورت نگرفته و معامله "در شرایطی منصفانه" انجام شده است. این انجمن اضافه می‌کند که اگر مسئولان وقت به اهمیت مجسمه پی نبرده‌اند، تقصیر از باستان‌شناسان آلمانی نیست.

در آلمان در چند موزه مصرشناسی از جمله در بن و برلین، آثار باستانی بسیاری از مصر باستان نگهداری می‌شود. آلمان نه تنها از استرداد آثار باستانی مصر خودداری ورزیده، بلکه از قرض دادن آنها نیز به موزه‌های مصری پرهیز می‌کند، زیرا بیم دارد که مقامات مصری آنها را پس ندهند.

مجسمه نفرتیتی گرانبهاترین اثر مصر باستان به شمار می‌رود و در "موزه مصرشناسی برلین" نگهداری می‌شود. سالانه ۵۰۰ هزار نفر از نفرتیتی دیدن می‌کنند.

ملکه نفرتیتی بانوی اخناتون (فرعون سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۲۴ پیش از میلاد مسیح) بود.

bahar1 - ایران - تهران
دماغ ملکه نفرتیتی عمل شده. دکترش هم زیاد تبحر نداشته بالاشو خیلی باریک دراورده. هه هه هه...
دوشنبه 5 اسفند 1387

panjere - سوپد - گو تنبر گ
خوب هر چی مال کشوراست بدن به خود همون کشور . اینم شد منشور کوروش ؟البته مال ما اونجا امنتره بیاد ایران معلوم نیست چی میشه.
دوشنبه 5 اسفند 1387

ARIYA_TEHRAN - ایران - تهران
من نفرتیتیو میخام
دوشنبه 5 اسفند 1387

rabi - ایران - تهران
عجب! نمی خواهم قضاوت کنم ولی فکر میکنم مصریها حق دارن که ان را پس بگیرن.
دوشنبه 5 اسفند 1387

a_bamdad - ایران - تهران
بابا بیان هنرپیشه ایرانی رو که نقششو بازی میکنه ببرن غائله رو تموم کنن.خیلیم خوشگله.اصلا بیان یوسف زمان! محمود بی کله رو هم ببرن ما رو هم راحت کنن.
دوشنبه 5 اسفند 1387

cti_nima - ایران - تهران
طرافداران پیروزی ایرج سلیمانی فوت کرد انشالا روح این مروحوم شاد باشه .همیشه به یاد گل به استقلال هستیم
دوشنبه 5 اسفند 1387

odin - بلژیک - انتورپن
زنده باد این استاد وطن پرست. کاش باستان شناسی در ایران هم دست مسئولین و دلسوزها و وطن پرستهایی مثل دکتر حواس بود نه اونهایی که همه اجناس موزه ها را بردن فروختن و ستونهای چندهزار ساله را با بولدوزر ویران میکردن. رهبر فرومایگان و معتادهای جهان میاد تو تلوزیون میگه اینها اثار ظلم و ستمه!!! یکی هم نمیتونه ازش بپرسه اخه بیسواد اونها ظالم بودن یا اجداد عرب تو که زن و بچه ایرانیها را در بازارهای مدینه میفروختن؟
دوشنبه 5 اسفند 1387

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
زهی حواس یکی ازمصریهای با غیرته که با جدیت و احترام زیاد به اثار باستانی مصر تا حالا چند ین مومیایی و کتاب و مجسمه مصری را ازکشورهای مختلف پس گرفته . دربرنامه های دیسکاوری شرح پس گرفتن مومیایی های مصری و جدیت این مرد نشان داده شده .
دوشنبه 5 اسفند 1387

qatar_doha_shiraz - قطر - دوحه
خدا کنه اون مجسمه ای نباشه که بانو زلیخا زد خوردش کرد.
دوشنبه 5 اسفند 1387

saeed85 - ایران - تهران
مصر همه چیز راجع به مصر. باستان شناسان مختلف با تمام تلاش در حال کشف رازهای این تمدن رود نیل می باشند. ولی تمدن با شکوه ایران که گفتار نیک کردار نیک و پندار نیک را پرورش داد و به جهانیان معرفی کرد همچنان ناشناخته مانده است. مصر که جزیی از امپراتوری ایران بود حالا یک عده سر مجسمه با هم دعوا میکنند. کتاب سینوهه را بخوانید تا ببینید این مصر واقعا چه بود؟ فحشا ظلم بی خردی عیاشی سبکسری از سر و روی این تمدن رود نیل می بارید. از نظر من تمدن ایران و چین بسیار با شکوهتر و زیبا تر از این تمدن مصر بودند. مصر فقط یک اهرام سلاسه و یک ابوالهول دارد و مقداری جواهر. خرد و فرهنگ دانش در این تمدن یافت نمی شود.
دوشنبه 5 اسفند 1387

aashkan - ایران - تهران
المانیهای دزد
دوشنبه 5 اسفند 1387

punisher - ایران - شیراز
panjere - سوپد - گو تنبر گ
کاملا درسته و حق با مصریهاست.
اونا که مثل این وطن فروشان نیستند که تمام اثار باستانی ی ارزشمندشون رو به بیگانگان بفروشن............!!!!
دوشنبه 5 اسفند 1387

mlowes - آمریکا - واشینگتن-دی سی
تصورش را کنید که چندهزار سال دیگه مجسمه احمدی نژاد را چه کار میکنند؟ البته نمیدونم اون قسمت هاله نورش را چطوری میخوان بسازن؟
دوشنبه 5 اسفند 1387

velayat - ایران - شیراز
این اروپاییها کی آدم بودن که این دفعه باشن. زمان محمدرضا کلی از گنجینه های مملکتو همین باستان شناسای اروپایی دزدیدن و خارج کردن و سر از موزه های اروپا در آورد. جالبیش اینجاست که مدعی مالکیت هم دارند. یه روز یه بلایی سرتون میاریم که خودتون همه شو برگردونید سر جاش.
دوشنبه 5 اسفند 1387

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
saeed85 - ایران - تهران
دوست عزیزمصرهم مثل ایران یکی ازتمدنهای بزرگ دنیا بود و با کوچک شمردن دیگران ما بزرگ نمی شیم .درضمن کتاب سینوهه در صحتش شکهای بسیاری هست و در نسخ تاریخی و سنگ نوشته ها و یا هیچ سندی مبنی بر اینکه پزشک فرعون سینوهه بوده نیست .
دوشنبه 5 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
saeed85 - ایران - تهران
ثلاثه درسته نه سلاسه.هروقت اینو یاد گرفتی بعد بیا بقیه حسودیتو جمله بندی کن.
نفرتیتی مال ماست. و اخر سر به مصر میرسه.
دوشنبه 5 اسفند 1387

a_bamdad - ایران - تهران
velayat - ایران - شیراز
شما محمد رضا رو ببخش به عتیقه فروش بزرگ یاسر هاشمی.خوبه گند کاری توی تخت جمشید رو همین سایت 1 ماه پیش نوشت.پرروی وقیح
دوشنبه 5 اسفند 1387

nasim irani - اتریش - وین
ولایت ب..گندوازشیراز
سلام وخسته نباشیدبه مسولین سایت...ولایت نمی خوادبیخودی کارپهلوی هاراگنده نشان بدی!همین حالاکلی ازگنجینه های ایران بوسیله اربابان دزدت به موزهای غربی فروخته شده..نادان کمی توقع استخوان لیس راکناربگذار وحقیقت راببین هرچند که کوردلی چون نانت ازاین مزدوران تامین می شود.شنیدم ساعتی بهت مزدمی دن!اجیر شدی واسه گدایی!
دوشنبه 5 اسفند 1387

saeed85 - ایران - تهران
arabicdancer - مصر - القاهره
من به نفرتیتی حسودی نمیکنم زیرا بانوان ایرانی بسیار زیباتر از زنان مصری هستند و ایت شرم عفاف هستند( ایران باستان). یعنی از لحاظ زیبایی ظاهر و یاطن بسیار فاتر از زنان مصری می باشند. نفرتیتی هم مال خودتان. اکبیری که معلوم است از خرد دانش و فرهنگ بویی نبرده و فقط با ارایش خود را زیبا می کرده. پاینده تمدن بزگ ایران زیر پرچم سه رنگ ایران.
دوشنبه 5 اسفند 1387

rabi_israel - تهران - ایران
arabicdancer - مصر - القاهره
صلام اض سلاسه مسر چح (خبر)
دوشنبه 5 اسفند 1387

TAAT - ایران - اردبیل
متأسّفانه کارشناسان کشورهای غربی در مناطقی که زمانی پهن دشتهای دنیای باستان در مشرق زمین بوده جولان میدهند و هرروز موزه های آنها غنی تر و موزه های این مناطق فقیرتر میشوند.نتیجه حتمی چنین اتفاقی گسست نسلهای جدید در دنیای شرق با احساسات و علایق اجدادشان و بوجود آمدن نسلی است که وطن فروشی برایش عار نیست و دیگر به گذشته ،نیاکان و مردم مهربانش افتخار نمیکند و این تازه آغاز ماجرا است...
دوشنبه 5 اسفند 1387

Emam Zaman - ایران - قم
مرگ بر امریکا...
دوشنبه 5 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
rabi_israel - تهران - ایران
:-))
دوشنبه 5 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
سعید اول تصمیم بگیر مردی یا زن بعد بگو به نفرتیتی حسودیم نمیشه. لابد خوفو صاحب بزرگترین هرممون هم زنه و ما خبر نداشتیم.ببین این پست درباره مصره به ایت الله ایران باستان ربطی نداره. زنهای مصری ظاهر و باطن خوبنداصلا هم شرمنده زن بودنشون نیستند و نیازی به تایید جنابعالی ندارند. دانشت رو هم دیدیم.
راستی ..... چقدر به کتابی نوشتنت میومد! لوازم ارایش اون موقع هم همین 3 رنگ پرچمت بودن با یه سرمه ناقابل نه مثل الان بعضیها! زیباییش هم خدادادی بوده . راستش نژادپرستی همه رقمشو دیده بودم ولی دیگه گیردادن به یه مجسمه رو نمیدونم اسمشو چی بذارم شاید سلاسه :-))
دوشنبه 5 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
در نقطه چین اصطلاح عامیانه ای معادل کلمه زشت (ایکبیری) است.
دوشنبه 5 اسفند 1387

nasim irani - اتریش - وین
عرب دانس مصری
سلام وخسته ناشیدبه مسولین سایت.ببین عربی که نه عربی ونه ایرانی ... زیادی نکن وبه زنان ایرانی توهین نکن..امثال توهستن که بابیسوادیشون بین اقوام مختلف فرق می گذارند...هرانسانی محسنات خاص خودش رادارد.اگرتوکوردلی به زنان ایرانی هیچ ربطی نداره!!
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

shahram khosh maram - ایران - تهران
saeed85 - ایران - تهران
با اینکه گفتید تاریخ ایران انطور که باید در جهان شناخته نشده کاملا موافقم.برای همین امپراتوری هخامنشی را امپراتوری فراموش شده نامیدند. تاریخ یونان؛ هند؛ روم؛مصر و عثمانی به خوبی شناخته شده برخلاف ایران و چین. یک عاملش این بوده که تحقیقات بزرگ باستانشناسی در ایران خیلی کمتر انجام گرفته. مصر مستعمره فرانسه و انگلیس و عثمانی بوده؛ بنابراین انگلیسیها؛ فرانسویها و المانیها تحقیقات خیلی زیادی روی مصر کردند و اطلاعات فراوانی بدست اوردند. این شناخت برای مصر به بهای از دست دادن قسمت بزرگی از میراث فرهنگیش تمام شد. من شکی ندارم که این کشورها اگر میتوانستند اهرام را هم میبردند.

در ایران یک گروه باستانشناسی فرانسوی در زمان ناصرالدینشاه اجازه یافتند که در شوش تحقیق کنند که حاصلش 270 صندوق کشفیات و عتیقه جاتی بود که امروز بخش ایران را در موزه لوور تشکیل میدهند. تحقیقات بزرگ بعدی توسط ایتالیایی ها و المانیها در قسمتهای مختلف مثل تخت جمشید و شهر سوخته صورت گرفت که چون زیر نظر مستقیم دولت ایران بود؛ خروج اشیا کشف شده از کشور؛ به وسعت کندوکاویهای مصر و هند و عراق نبوده. در مجموع کم بودن تحقیقات بزرگ باستانشناسی در ایران یکی از علل مهم ناشناخته بودن تمدن ماست. من امیدوارم یکروزی باستانشناسهای خودمان تکنیکها را یاد بگیرند و خودشان این تحقیقات را انجام دهند.

سینوحه پزشک مخصوص فرعون را مایک والتری؛ داستان نویس فنلاندی نوشته که تخصصش نوشتن داستانهای تاریخی بود. او تاریخ را خوب مطالعه کرده بود و بر اساس ان داستان مینوشت. به نظر من کتابهایش با ترجمه بسیار شیرین ذبیح ا...منصوری نقش مهمی در ایجاد علاقه و افزایش اطلاعات تاریخی مردم ما داشته اند ولی هرگز این کتابها را نمیتوان به عنوان سند تاریخی قلمداد کرد چون به هر حال داستان هستند. با اینحال در مورد اینکه در مصر و روم باستان فاحشه های متعددی وجود داشته اند شکی نیست و کتب و کتیبه ها به ان اشاره کرده اند.

تمدن مصر تمدن بسیار عظیمی هست که اصلا نباید ان را دستکم گرفت. نقش مصر در پیشرفت تمدن بشر غیرقابل انکار است. عمر هرمهای متعدد در نقاط مختلف به 4000 تا 5000 سال میرسد. هیچ بنایی که ساخت بشر باشد با این قدمت و عظمت باقی نمانده. از ارزوهای من هست که مصر را ببینم و شباهتهای بسیاری بین مردم؛ تاریخ و فرهنگ مردم ما و مصر هست. هر دوی ما تمدن بزرگی داشتیم؛ به هر دوی ما اسکندر و اعراب حمله کردند و کتابهای ما را سوزاندند؛ هر دو از نظر علمی بعد از اسلام بزرگ بودند؛ در هر دو شیعیان در مقطعی قدرت را به دست گرفتند؛ خلفای فاطمی مصر دانشگاه الازهر را ساختند و ما نظامیه ها را داشتیم؛ مصدق نفت ما را از انگلیسیها گرفت و ملی کرد؛ ناصر هم کانال سوئز را از انگلیسیها گرفت و ملی کرد؛ هر دوی ما از نظر جغرافیایی استراتژیک هستیم. جالب هست بدانید ام الکلثوم خواننده بزرگ مصر رباعیات خیام را به صورت اواز خوانده و مصدق در مصر احترام زیادی دارد. با اینکه تاکید بسیار مصر بر پان عربیسم در زمان ناصر باعث بروز مشکلاتی بین ما شد؛ اما هنوز مردم ما خیلی به هم شبیه هستند. حتی مشکلات مشترکی مثل بنیادگرایی اسلامی؛ مسئله فلسطین؛ دمکراسی؛ تقابل اسلام و مدرنیته داریم. ای کاش روابط سیاسی خوبی بین ما بود که قطعا به نفع مردم هر دو کشور بود.
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

saeed85 - ایران - تهران
shahram khosh maram - ایران - تهران با شما موافقم. nasim irani - اتریش - وین درود بر شما شیر زن ایرانی.
arabicdancer - مصر - القاهره همانطور که گفتم زنان ایرانی نه تنها نشانه زیبایی بلکه نشانه پاکی عفت دانش خرد و فرهنگ بودند. نفرتی تی بر طبق شواهد تاریخی با پدر بزرگ وارش همبستر می شد و کلا زنان خاندان مصر با برادران خود ازدواج می کردند. یعنی از نظر اخلاقی و پاکی هیچ رتبه و درجه ای نداشتند. فحشا هم که دیگر بر طبق شواهد تاریخی در مصر باستان اثبات شده است.
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

Ye Doost - انگلستان - لندن
saeed85 - ایران - تهران
دوست عزیز صادقانه می گم نظر شما ناعادلانه بود و به دیگران حق بدید شاکی بشند.دوست محترم shahram khosh maram - ایران - تهران خیلی زیبا و خلاصه گفتند بنده به عنوان کسی که مدتها اونجا زندگی کردم باید بگم که هرگز نمی شه گفت مصر فقط .... . حتی با یه تور یک ماهه هم نمی شه تمام آثار اونجا رو دید و بررسی کرد خیلی از آثارشون رو شما اصلاُ نمی شناسید حتی خود من نتونستم بسیاری از آثار خارج از قاهره رو ببینم. بماند آثار بسیار پیچیده ای که باستانشناسان هنوز براشون جوابی ندارند و اثبات محکمی هستند برای دانش و تمدن آن زمان.
دوستان عزیز داد تمدن مظلوم مملکتمون رو باید از حکومتهای فاسد و ضد بشرمون بگیریم نه با حمله به تمدنهای دیگه. اینکه خیال کنیم فقط خودمونیم و بس نشانه وطن پرستی نیست بلکه نشانه کینه جویی و نژادپرستیست.همین بین النهرین چند قدمی خودمون تمدن پیشرفته ای داشته و .....
منظور دوستمون از مصر حسادت به زن مصری نبود آیا صحیحه که پای زن ایرانی و زن مصری رو پیش بکشید ؟
nasim irani - اتریش - وین
عزیزم بحث بین این دو دوست یک سوتفاهمه چرا دامن بزنیم؟

با اینکه اونجا هم دست دیکتاتور افتاده اما باز صد رحمت به غیرت دیکتاتورشون که حتی روی پولهاشون هم عکس آثارشون هست نه عکس ریش و پشم.
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
طوفان ایرانی شر به پا نکن. دوست بیسوادت به زنهاتون توهین کرد همون موقع که اونها رو با یه مجسمه مقایسه کرد. منهم عربم از مصر. اگر هم میخواستم بین اقوام فرق بگذارم خودم رو فقط مصری معرفی می کردم نه عرب. حالا برو کنار بذار باد بیاد ببخشید نسیم بیاد شماها رو چه به نفرتیتی. همون سی نوحه و چهل روضه براتون بسه!
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
راستی داداش کوچولو. دیدم خیلی بیراهه رفتی دلم نیومد برات توضیح ندم. تو میدونی چرا باستان شناسان مجسمه نفرتیتی رو بردند؟ البته که برای نمره انضباط بیستش نبوده واسه اینکه نفرتیتی خوشگل بوده هم نبوده فقط برای این بوده که مجسمه ای که ازش ساختند بینظیر بوده همین. اینهم یعنی بالا بودن ارزش هنر در مصر که صد البته به دانش و فرهنگ هم ربط داره.
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

masoud991 - فرانسه - پاریس
saeed85 - ایران - تهران .....
پس شما حتما تاریخ ایران قبل از اسلام رانخوندی .که همبستر شدن با خواهر وعمه وخاله جزو قانون ایران قبل ااز اسلام بود . پادشاهان قدیم ایرانی از خواهران خود فرزندانی داشتند .یکمی مطالعه از تاریخ وطنت ظرر ندارد .تا وقتی میخوای نظر بدی کم نیاری.. در ضمن فحشا تا قبل از ظهور اسلام تو همه جا بود وهیچ رتبه نداشت ...موفق باشی هم وطن ....
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
سعید- ایران
مخلص کلام خوبی یا بدی زنان ایرانی باعث برگردوندن نفرتیتی به ما نمیشه و اصل مطلب هم همینه.حالا تو بغض گلوتو گرفته حرف و حدیثی داری من مسئولش نیستم برو تو یه تاپیک مناسب حرفتو بزن. منم به خاطر روی گل بچه هایی که از خوبی مصر گفتند قول میدم بیام تشویقت کنم.
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

masoud991 - فرانسه - پاریس
man iraniam1 - هندوستان - بنگلور ..سلام هموطن واقعا حرفهای شما به دور از نژاد پرستی وعقده وکینه است. افرین به شما من افتخار میکنم که همچین هموطن دارم .. بعضی از دوستان با نظر های ... ما وما میکنند هیچ چیزی عایدمان نمیشه بلکه ما همیشه ته قافله ماندیم .. ما هم تاریخ عظیم داریم وهمیشه تو قلب ماست .وبه ان افتخار می کنیم.ولی نباید تاریخ قدیم کشورهای مثل مصر وعراق وقدس ویونان ودیگر کشورهای دست کم بگیریم .مصر کشور حضرت موسی وهنوز که هنوز دارند علمای اثار کاوش وجستجو میکنند تا تاریخ فراعنه را کشف کنند ... عراق هم اولین خلق خدا که پای اونرو روی این سرزمین گذاشت ادم بود وخضر ویونس نبی وائمه وبابلیون وسومر واشور را در خود جا داشت..قدس هم تولد حضرت عیسی را داشت . وحضرت محمد از انجا به معراج رفت ..عربستان هم اسماعیل ومحمد واسلام بود . یونان مهد علم وتمدن بود وتاریخ خیلی قدیم دارد.. امیدوارم هموطنان یکمی بخود بیان وبقیه خلق خدا را تحقیر نکنند.وتاریخ کشورهای دیگر را بخونن وفقط نوک دماغشون نبینند .ارزوی موفقیت برای شما دارم
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

toba2 - اگلستان - لندن
shahram khosh maram - ایران - تهران .دوست عزیز ممنون از اینکه قشنگ توضیح دادی .کامنت زیبای بود ..لذت بردم من عاشق تاریخ هستم. موفق باشی
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

saeed85 - ایران - تهران
masoud991 - فرانسه - پاریس ممکن است برخی پادشاهان ایران این کار را کرده باشند البته این نظر هردوت است و ربطی به فرهنگ ایرانی ندارد.
arabicdancer - مصر - القاهره می بخشید قصد توهین نداشتم ولی دلم واقعا برای تمدن ناشناخته ایران خودمون ی سوزه که بدترین ظلمها در حقش شده است.
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
saeed85 - ایران - تهران
خواهش می کنم. من هم اگه تند رفتم عذر می خوام.خوش باشی
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

masoud991 - فرانسه - پاریس
saeed85 - ایران - تهران ..افرین به شما که دلسوز تاریخ مملکت خودت هستی . همه باید به تاریخ خودشان افتخار کنند ..من وطن پرستی شمارا تحسین میکنم.چه خوب همه کاربرا بدون توهین به دیگران معلومات واطلاعات اموزنده باهمدیگر رد وبدل کنند.تا مورد استفاده عده ای دیگر قرار بگیرد...ممنون از شما که بارفتار خوب یک اصیل ایرانی .کامنت اخر برای عربی دانس نوشتی واز اوعذر خواهی کردی . افرین به شما سر افراز مان کردی
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

shahram khosh maram - ایران - تهران
saeed85 - ایران - تهران
arabicdancer - مصر - القاهره
نوشته اخر شما نشان داد که افرادی هستید علاقه مند به کشور و تاریخ خود؛ و در ضمن ازاده هستید. این روحیه و اخلاق سرمایه بزرگی است و امیدوارم که همیشه ان را حفظ کنید. به امید موفقیت
toba2 - اگلستان - لندن
Ye Doost - انگلستان - لندن
خیلی ممنون از نوشته شما. شما این شانس بزرگ را دارید که میتوانید به بریتیش میوزیوم بروید و از نمایشگاه شاه عباس دیدن کنید. در وب سایت موزه؛ ساعتهایی که در انها کارشناسان صحبت میکنند را هم نوشته که میتوانید جوری تنظیم کنید که به انها هم بروید. جای ما را هم خالی کنید.
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
shahram khosh maram - ایران - تهران
متشکرم. شما هم موفق باشید
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

toba2 - انگلستان - لندن
shahram khosh maram - ایران - تهران ..ممنون از محبتهای شما .حتما اگر وقت کردم .میرم موزه. ارزو کردم که ای کاش شما هم با ما بودی ..از کامنت های تاریخی شما خیلی لذت میبرم.موفق وسربلند باشی
سه‌شنبه 6 اسفند 1387

kasrino - ایران - تهران
تمدن مصر بدون شک بی نظیر است. تا به امروز چندین برنامه ی مستند در مورد تمدن مصر دیده ام که همگی باعث شگفتی من شده.تا به امروز با این پیشرفت تکنولوژی بسیاری از راز و رموز تمدن مصر به خصوص در زمینه ساخت اهرام نا شناخته مانده.در یکی از همین برنامه های مستند که به نظر من مستندات تاریخی آن بسیار قوی بود کارشناس برنامه به این موضوع اشاره کرد که استفاده از برده ها و ظلم به اونها در ساختن اهرام توهمی بود که هالیوود بانی آن بود به طور مثال کارگران در آن زمان هنگام بیماری ویزیت میشدن و...
arabicdancer - مصر - القاهره -تمدنی که 5000 سال پیش این شاهکار ها رو خلق کرده باعث افتخاره نه تنها برای شما برای تمام بشریت.کشور مصر به مانند کشور ما ایران بسیار بیشتر از وضع کنونی که دارد لیاقت دارد.
چهار‌شنبه 7 اسفند 1387

arabicdancer - مصر - القاهره
kasrino - ایران - تهران
متشکر و موافق هستم
چهار‌شنبه 7 اسفند 1387

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
masoud991 - فرانسه - پاریس
دوست عزیز برای من همه تمدنها محترم هستند و البته درهمین سایت هم کسانی بودند مثل سورندر که بارها و بارها به تمدن و زبان و هویت ایران توهین کردند و می خواستند که ما بپذیریم که عراق ازکشور ما ایران بهتراست و بعضی ازدوستان عرب زبان از اینکه ایشون و هوریه ازسایت رفتند ناراحت هستند (فکرکنم شماهم چندبار اشاره کردیدبه این موضوع ) که البته انهم به عنوان یک ایرانی برای من قابل تحمل نبود . من فکر می کنم که ما باید بتونیم باهم صحبت کنیم نه اینکه همدیگررا تحقیر کنیم و بخواهیم ثابت کنیم که کدام ما برتر است که مطمئا هیج قومی بردیگری برتری ندارد .متاسفانه ماها اینقدر ازطرف اخوندها سرکوب شدیم که دوست داریم همون کارو با دیگران انجام بدیم . به امید اینکه همه مردم دنیا درصلح و صفا زندگی کنند و موفقیت برای شما .
چهار‌شنبه 7 اسفند 1387

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
دوستانی که درمورد ارایش نفرتی تی صحبت می کنند : درموزه مصر (قاهره )یک جعبه ارایش هست مربوط به زن فرعون (حالا کدوم فرعون یادم نیست ) که مشبکه و سایه چشم های رنگارنگ دراون موجوده و برسی ازجنس پرطاووس درکنار جعبه هست و این نشون میده در اون زمان که دنیا زیاد درباره این چیزها دانشی نداشت اینها مواد ارایشی انهم به چه زیبایی می ساختند .(جعبه بسیار زیبا وشیکی دارد )تورهای ایران برای مصر بازدید از موزه دربرنامه شان هست . مطلب دیگه که من شنیدم از زبان یکی از استادان دانشگاه هنر (اقای ریاضی ) سنگهای عظیمی که در ساختان اهرام بکاربرده شده مال مصرنیست و اصلا همچین سنگهای عظیمی درمصر پیدا نمی شه چون کوهستانی نیست و اینکه این سنگها از کجا به مصر امده اند هنوز سواله بخصوص که اگر فرض کنید سنگها با کشتی از دریا یا نیل امده باشند حمل سنگ تا محل اهرام حتی الان هم خیلی مشکله واینکه دران زمان این مسافت چطور طی شده و چطور این سنگها با این سایز و با دانش کم حمل و نقل ان زمان به محل اهرام حمل شده سوال است و حاکی از علم ان موقع مردم مصر می باشد .
درمورد اینکه چرا شکل اهرام به این صورت هست ثابت شده اگر شمایک خانه یا بنا به شکل هرم بسازید و درمرکز ثقل هر ضلع را بهم وصل و به ضلع همکف رسم کنید و در این نقطه از هرم یا زندگی کنید یا چیزی نگهداری کنید و یا حداقل ساعات خوابتان دراین نقطه باشد انرژی عجیبی دراین مرکز هست که در ساعاتی شما انجایید سلولهای بدنتان یا ان چیز محافظت می شوند (نمی توان گفت نمی میرند بلکه باهمان خاصیت جوانی تکثیر می شوند ) و در ان زمان مصریان این را می دانسته اند و محل قبر فرعون را با اندازه گیری دقیق می توان پیدا کرد و به همین علت مومیایی را انجا دفن می کردندو می دانید که با وجود هزاران سال بافتهای پوست و موو ..... مومیایی ها هنوزحفظ شده اند . درحال حاضر یک ریاضیدان امریکایی که این مطلب را کشف کرده خانه اش که محل کارش نیز می باشد به شکل هرم ساخته و همانجا هم می خوابد و شکل ظاهری این اقا با وجود سن حدود 50 سال مثل یک جوان 28 ساله است (زمانیکه این هرم راساخته ).
جمعه 9 اسفند 1387

masoud991 - پاریس - فرانسه
man iraniam1 - هندوستان - بنگلور ... سلام دوست خوب من کامنت های زیبای شما را همشیه می خونم ولذت میبرم .بلخصوص ماجراهای واتفاقات جالب وخنده داری که بر ای شما میفته . عزیزمن شما ومن وبقیه دوستان ایکه تو غربت زندگی می کنیم.حالا برای درس یا کار یا تو هر شرایط که ما را مجبور کرده وطن وعزیزانمان راترک کردیم.وجور ومذلت دیگران را تحمل کنیم من هم دوست ندارم هر کس که باشد به هموطنانم توهین کند .ولی خداییش من همیشه میبینم دوستان کاربر هر خبر که اصلا به عربها مربوط نمی شه .هرچه از دهنشان در میاد به جون اعراب میفتند . که بقیه دوستان هم از این کار عصبانی می شن واز حوری هم طرفداری میکنند. . امیدوارم باحترام به نظرات دیگران تو این سایت همه دوست هم باشیم .وتو عرب واو ترک وووووو نباشیم ....موفق باشی عزیز من
شنبه 10 اسفند 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.