دعوت دانشگاه فردوسی مشهد از جورج بوش

دعوت دانشگاه فردوسی مشهد از جورج بوش

دانشگاه فردوسی مشهد، از جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در یک جلسه پرسش و پاسخ در این دانشگاه دعوت کرد، اما کاخ سفید اعلام کرده که این دعوت را جدی نگرفته و آن را نمی پذیرد.
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد همچنین از رئیس، 15 استاد، و 15 دانشجوی دانشگاه کلمبیا دعوت کرده است تا از دانشگاه فردوسی بازدید کنند

دکتر علیرضا آشوری رئیس این دانشگاه در دعوتنامه ای یک جمله ای، از رئیس جمهور آمریکا دعوت کرده است تا "جهت ایراد سخنرانی در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه، و پاسخ به سوالات آنها در خصوص حقوق بشر، تروریسم و هولوکاست" در جلسه ای در این دانشگاه حاضر شود.

این دعوتنامه یک هفته پس از آن منتشر می شود که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک در جلسه مشابهی شرکت کرد.

آمریکا: "جدی نمی گیریم"

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانا پرینو از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفته است: "فکر می کنم ما آنرا چندان جدی نمی گیریم."

از خانم پرینو نقل شده است که "اگر ایران جامعه ای آزاد و دموکراتیک بود که مردمش آزادی بیان داشتند، اگر به دنبال سلاح هسته ای نبود، و اگر نمی خواست اسرائیل را نابود کند، شاید رئیس جمهور [آمریکا] این دعوت را مد نظر قرار می داد."

اعتراض جامعه دانشگاهی ایران

در طی یک هفته گذشته مراجع دانشگاهی ایران، نسبت به سخنان رئیس دانشگاه کلمبیا خطاب به محمود احمدی نژاد در جریان جلسه پرسش و پاسخ در این دانشگاه واکنش نشان داده اند.

منابع خبری، واکنشهای انتقادی تقریبا تمام دانشگاه های ایران را منعکس کردند که به ویژه اظهارات لی بالینجر، رئیس دانشگاه کلمبیا را مورد نکوهش قرار داده بودند.

لی بالینجر در بحث برانگیزترین بخش اظهاراتش، محمود احمدی نژاد را دارای تمام نشانه های یک "دیکتاتور حقیر و سنگدل" معرفی کرد.

در اولین واکنش هماهنگ رؤسای دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت تهران، در نامه ای به لی بالینجر، اظهارات او را خارج از نزاکت خوانده و "توهین به رئیس جمهور ملتی ۷۲ میلیون نفری با هفت هزار سال تمدن و فرهنگ غنی ثبت شده" خواندند.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید گفت: "پیشنهاد را چندان جدی نمی گیریم"

پس از آن هم 1200 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها در نامه ای دیگر به آقای بالینجر، او را مورد انتقاد قرار دادند و ابراز آمادگی کردند تا در "محافل علمی و آکادمیک آمریکا برای بحث و مباحثه پیرامون مهم ‌ترین مسائل امروز بشر" حاضر شوند.

در نهایت هم وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، به عنوان متولی آموزش عالی در ایران، رئیس دانشگاه کلمبیا را خطاب قرار داد و او را به بازبینی سیاستهای "دوگانه" کشورش، آمریکا، فرا خواند.

جلوتر از دستگاه دیپلماسی؟

با این حال نه تنها در دانشگاه ها، بلکه در محافل و نهادهای سیاسی و اجتماعی ایران نیز، واکنشها از سطح انتقاد بالاتر نرفت.

از این روست که شاید بتوان اقدام رئیس دانشگاه فردوسی مشهد را قابل توجه قلمداد کرد.

دستگاه دیپلماسی ایران در سالهای اخیر تنها از ابراز آمادگی برای گفتگو با آمریکا فراتر نرفته است و به اعتقاد برخی کارشناسان، عبارت "دعوت از رئیس جمهور آمریکا" هنوز حتی جایگاهی در مکاتبات درون وزارت خارجه ایران نیز ندارد.

اگر چه محمود احمدی نژاد پس از سخنرانی در دانشگاه کلمبیا گفت اگر جورج بوش بخواهد به او اجازه داده خواهد شد که در یک دانشگاه ایران سخنرانی کند.

"اقدام تبلیغاتی"

اگر قصد ارجاع این دعوتنامه به مراجع دولتی آمریکایی وجود داشته باشد، بعید به نظر می رسد که این امر بتواند بدون تایید وزارت امور خارجه ایران صورت پذیرد.

از این روست که برخی کارشناسان، با اشاره به سیاست رسمی کنونی دولت و حکومت ایران در این باره، معتقدند مطرح کردن این دعوتنامه در شرایط فعلی تنها هدفی تبلیغاتی دارد.

ضمن اینکه فضای سیاسی در داخل آمریکا هم به گونه ای نیست که پذیرش چنین دعوتی، به فرض رسمیت یافتن، از گزینه های مطلوب دولت آمریکا یا رئیس جمهور این کشور باشد.

برخی منابع عنوان کرده اند که حتی در لیبرال ترین موسسات مشاور امور سیاسی (Think Tank) در آمریکا هم "سرنگونی حکومت ایران" به واژگان رایج بدل شده و صحبت از گفتگو میان ایران و آمریکا، اتهام جاسوسی برای دولت ایران را در پی خواهد داشت.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.